Brand24 nie zaliczy III kw. 2019 roku do udanych. Po informacji o zablokowaniu konta spółki oraz jej prezesa, Michała Sadowskiego, na portalu Facebook kurs akcji załamał się i wyznaczył nowe minima. Z kolei w piątek (4 października br.) Brand24 podał dane o pozyskanych nowych klientach w minionym kwartale, który okazał się najsłabszy w dotychczasowej giełdowej historii firmy.
W III kw. 2019 roku Brand24 pozyskał 102 klientów netto i na koniec września posiadał 3.631 aktywnych klientów. Jest to najniższy kwartalny przyrost klientów netto od debiutu spółki na rynku NewConnect w styczniu 2018 roku. W raporcie stwierdzono jednak, że spółka przewiduje, że spowolnienie tempa przyrostu nowych klientów jest przejściowe.
Brand24 – kwartalny przyrost klientów netto (lewa skala), liczba aktywnych klientów (prawa skala) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta. |
W raporcie bieżącym (z którym można zapoznać się w tym miejscu) Brand24 wymienił trzy czynniki, które negatywnie wpłynęły na liczbę pozyskanych klientów.
- Wstrzymanie oferowania danych z serwisów Facebook oraz Instagram, które wpłynęły także tymczasowo na inne funkcje produktu Brand24. Spółka oceniła, że przywrócenie funkcjonalności nastąpiło w drugiej połowie września. Jednocześnie dodano, że wymienione serwisy nie są istotnymi kanałami marketingu i sprzedaży (w II kw. 2019 roku odpowiadały za około 0,2% sprzedaży).
- Testowanie nowego systemu zbierania publicznych wzmianek z platform blogowych, które spowodowały istotny wzrost wyników, ale także nadspodziewany wzrost wzmianek klasyfikowanych jako spam (bezwartościowych z perspektywy użytkowników produktu spółki). W drugiej połowie września przywrócona została poprzednia wersja mechanizmu.
- Istotny wzrost aktywności botów, zauważalny od końca czerwca, co miało wpływ na tempo nowych wdrożeń oraz spowodowało konieczność skomplikowania procesu rejestracji konta testowego.
Brand24 poinformował, że wyeliminował szereg czynników obniżających konwersję klientów w III kw. 2019 roku i jest w trakcie wdrożeń nowych funkcji narzędzia, dzięki którym zamierza przywrócić satysfakcjonujące tempo wzrostu. We wrześniu br. uruchomione zostały nowe narzędzia związane z monitoringiem dedykowane wybranym serwisom. Ponadto w perspektywie do końca br. Spółka planuje wdrożenie funkcjonalności obejmujących nowy filtr antyspamowy, monitoring dedykowanych serwisów oraz nowe funkcjonalności w obszarze raportowania.
Wyniki finansowe
Brand24 zaznaczył w raporcie, że priorytetowym czynnikiem oceny tempa wzrostu i skali biznesu jest poziom przychodów. W pierwszej połowie 2019 roku Grupa wypracowała 7,7 mln zł przychodów, co było wynikiem o 47% wyższym rdr. Natomiast baza klientów była o 39% większa rdr na koniec pierwszego półrocza 2019 roku. Grupa wykazała dodatni wynik na działalności operacyjnej, jednak na poziomie wyniku netto wciąż widoczna jest niewielka strata.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
1H 2019 roku |
1H 2018 roku |
Zmiana rdr |
Przychody ze sprzedaży |
7.684 | 5.228 | 47% |
Wynik operacyjny |
45 | -704 | - |
Wynik netto |
-34 | -621 | - |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Spółka podała w raporcie bieżącym, że ARPU w III kw. 2019 roku nie odbiegał od poziomu notowanego w poprzednio zaraportowanym okresie. W pierwszej połowie 2019 roku ARPU wyniosło 368 zł wobec 358 zł odnotowanego w 2018 roku. Korzystnie na poziom ARPU wpływa m.in. wzrost portfela klientów zagranicznych, którzy charakteryzują się wyższym ARPU, a także kurs dolara, który w minionym okresie korzystnie wpływał na wyniki Grupy.
Jednocześnie przypominamy o założeniach programu motywacyjnego spółki na lata 2018-2020. Przedstawione w nim cele na 2019 rok to liczba klientów na poziomie 4.364 (dla przypomnienia na koniec III kw. 2019 roku liczba ta wyniosła 3.631), przychody na poziomie 16 mln zł i dodatni wynik netto na poziomie 633 tys. zł.
Test w IV kw. 2019 roku
Przypomnijmy, że konto spółki na portalu Facebook zostało zablokowane na początku września br. po doniesieniach, że firma może pobierać więcej danych z Instagrama niż pozwala na to serwis społecznościowy. Inwestorzy nerwowo zareagowali na tę informację, a cały wrzesień stał pod znakiem wyprzedaży akcji Brand24. Notowania spadły z 38 zł do 24 zł, co onzacza przecenę o blisko 37%. Pomimo że spółka tłumaczyła, że Facebook odpowiada za bardzo mały odsetek sprzedaży, inwestorzy obawiali się o straty wizerunkowe i reputacyjne firmy oraz ich wpływ na liczbę klientów.
Choć z komunikatu spółki wynika, że na słabszy wynik w III kw. br. miało wpływ wiele różnych czynników, wydaje się, że inwestorzy mogą dalej pozostawać zaniepokojeni. Co prawda Brand24 od początku tłumaczył, że sytuacja związana z zablokowaniem konta w serwisie Facebook nie przekłada się na działalność operacyjną, również obecnie tłumaczy, że problemy z pozyskiwaniem klientów są tylko przejściowe. Nie zmienia to jednak faktu, że nad spółką zebrało się sporo czarnych chmur w ostatnich tygodniach. Jednocześnie wydaje się, że najbliższym testem dla spółki będą odczyty pozyskanych klientów w IV kw. 2019 roku, które powinny zostać opublikowane dopiero na początku 2020 roku.
Na koniec zwracamy uwagę, że kapitalizacja spółki to obecnie około 46 mln zł, podczas gdy na początku września br. było to około 75 mln zł.
Brand24 – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |