- Opublikowane sprawozdania półroczne potwierdzają właściwy kierunek działań i wysoką efektywność Archicom - mówił Rafał Jarodzki, wiceprezes zarządu spółki Archicom. Podczas czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych poruszono również tematy presji na marże, dywidendy, poziomu sprzedaży, inwestycji oraz sytuacji branży.
Głównym tematem spotkania z inwestorami były wyniki Archicom za pierwsze półrocze 2019 roku. Z tego względu, pierwsza kwestia poruszona przez inwestorów podczas czatu dotyczyła właśnie tego tematu.
Odpowiadając na pytanie o powód tak dobrych wyników spółki za pierwsze półrocze i drugi kwartał 2019 roku Rafał Jarodzki mówił: Znaczący wpływ na wzrost przychodów miało zakończenie większej liczby inwestycji i istotnie wyższa liczba przekazanych mieszkań. Pozytywnie na poziom przychodów wpłynęły też zmiany cen mieszkań. Ponadto, osiągnęliśmy bardzo dobrą marżę ze sprzedaży, która wyniosła 29,3%. Na wyniki Grupy wpłynęła też aktualizacja wartości godziwej nieruchomości inwestycyjnych City Forum One, West Forum 1A oraz gruntu pod kolejne etapy kompleksu West Forum. Wpływ tych transakcji na wynik to 15,7 mln zł na poziomie zysku brutto i 12,4 mln zł na poziomie zysku netto.
Z kolei w kwestii przyszłych wyników wiceprezes Jarodzki stwierdził, że opublikowane sprawozdania półroczne potwierdzają właściwy kierunek działań i wysoką efektywność Archicom. - Uważam, że jest to doskonały punkt wyjścia do realizacji naszych planów na najbliższe lata - mówił.
Marże i planowana sprzedaż
- Czy w kolejnych okresach marża brutto na sprzedaży może dalej rosnąć? - pytał jeden z inwestorów.
- Obecnie deweloperzy odczuwają presję na marże. Poziom marżowości w przyszłości będzie zależał głównie od kosztów gruntów i budowy oraz akceptowalnego poziomu cen mieszkań i efektywności poszczególnych spółek - mówił Rafał Jarodzki, wiceprezes zarządu spółki Archicom.
Jak zauważył jeden z inwestorów, sprzedaż mieszkań Archicomu za okres styczeń-sierpień to 1001 mieszkań. Wiceprezes odpowiadając na pytanie dotyczące realizacji planu rocznego mówił, że cel sprzedaży 1300-1600 mieszkań obecnie nie jest zagrożony. Spółka nie ma również opóźnień w budowach, które skutkowałyby przesunięciem przekazań na 2020 rok.
Oprócz sprzedaży od 1300 do 1600 mieszkań w tym roku, Archicom planuje również przekazać w 2019 roku od 1500 do 1600 lokali.
Inwestycje i aktywność na poszczególnych rynkach
Spółka ma duży bank ziemi, który zabezpiecza jej działalność na kolejne 4 lata. Według informacji przekazanej przez wiceprezesa Jarodzkiego, Archicom cały czas monitoruje rynek pod tym kątem i widzi kolejne możliwości zakupów.
Na pytanie o inwestycje w Krakowie, Rafał Jarodzki mówił: Ze względu na procedury administracyjne, nasze inwestycje w tym mieście są jeszcze w trakcie przygotowywania.
Z kolei odpowiadając na pytanie o rynek warszawski wiceprezes przekazał: Warszawa jest jednym z rynków, który nas interesuje. Jesteśmy na etapie poszukiwania odpowiednich gruntów.
Archicom - wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych serwisu Stooq.pl |
Inwestorzy pytali również o wskazanie najważniejszych rynków (miast) dla Archicomu.
- Najważniejszym rynkiem jest dla nas rynek wrocławski. Ponadto realizujemy inwestycje w Poznaniu, Łodzi i Trójmieście. W Krakowie przygotowujemy kilka inwestycji. W Warszawie monitorujemy rynek pod kątem zakupu gruntów - podsumował ten temat Rafał Jarodzki.
Rynek nieruchomości komercyjnych
Na pytanie o główny filar działalności spółki (segment mieszkaniowy czy nieruchomości komercyjnych), wiceprezes mówił: Głównym segmentem działalności jest segment mieszkaniowy. Segment komercyjny traktujemy jako ważne uzupełnienie naszej działalności. W trakcie realizacji jest budynek City Forum - szósta nieruchomość komercyjna realizowana przez Archicom.
Spółka nie zamierza zarządzać budowanymi przez siebie nieruchomościami. Jak powiedział przedstawiciel zarządu, zgodnie z przyjętą strategią, nieruchomości komercyjne są przeznaczone na sprzedaż.
- Czy rynek nieruchomości komercyjnych jest bardziej zyskowny od rynku nieruchomości mieszkaniowych? - pytał inwestor.
- Obecnie rentowność obu segmentów rynku jest podobna, ale w przeszłości występowały różnice między segmentami. Raz bardziej rentowny był segment mieszkaniowy, a w innych latach komercyjny - tłumaczył Rafał Jarodzki.
Sytuacja branży nieruchomości
W temacie wyzwań, przed którymi stoi obecnie rynek nieruchomości mówiono: Wyzwania to utrzymanie się dobrej koniunktury gospodarczej, skomplikowane procesy administracyjne, zmiany regulacyjne, stosunkowo wysokie koszty gruntów i budowy, przekładające się na wyższe ceny mieszkań i presję na marżę. Największym wyzwaniem dla deweloperów jest posiadanie szerokiej i dopasowanej do rynku oferty. W tym zakresie Archicom jest dobrze przygotowany.
Na pytanie o powody wzrostu cen nieruchomości, jaki dokonał się na rynku polskim w ostatnich latach, wiceprezes stwierdził, że dużą rolę odegrały tutaj wyższe koszty zakupu gruntów i wyższe koszty wykonawstwa.
Zobacz, jak czat inwestorski ze spółką Archicom zapowiadaliśmy na twitterze
Zapraszamy na kolejny czat inwestorski 💬. Już jutro na Wasze pytania odpowie Rafał Jarodzki, Wiceprezes Zarządu @Archicom 🏘
— Stow. Inwest. Ind. 📈 (@inwestorzy) October 1, 2019
Temat czatu: Omówienie wyników Grupy Archicom za pierwsze półrocze 2019 r.
🗓 środa, 2.10 ⏰ 12:00https://t.co/3AzNJzdj1p pic.twitter.com/9WVdntPZII
Uwzględniając wysokie ceny pytano również o obecny popyt na mieszkania, w stosunku do tego, co obserwowaliśmy kilka lat temu.
- Popyt jest niższy niż w rekordowym 2017 roku, spadek popytu może być spowodowany, zarówno wzrostem cen mieszkań, jak i problemami po stronie podaży (wybór mieszkań, szczególnie gotowych, jest ograniczony). Według dostępnych analiz, w Polsce wciąż brakuje od 1,5 mln do 3 mln mieszkań - mówił Jarodzki.
W związku z powyższym padło pytanie o to, czy rynek ten nie jest już na szczycie koniunktury.
- Bierzemy pod uwagę różne scenariusze i jesteśmy na nie przygotowani. Mamy doświadczenie z kilku cykli koniunkturalnych, ostatnie spowolnienie wykorzystaliśmy jako bazę do szybkiego wzrostu. Dzięki temu staliśmy się liderem na rynku wrocławskim - tłumaczył wiceprezes.
- Czy na rynku deweloperskim jest duża konkurencja? - pytał inwestor.
- Na rynku widoczna jest konkurencja nie tylko przy sprzedaży mieszkań, ale także przy zakupach gruntów czy przy kontraktowaniu budowy. Widać to także w wynikach finansowych spółek deweloperskich gdzie część z nich ma wysoką rentowność, a niektóre mają kłopot z osiągnięciem zysku - odpowiedział przedstawiciel zarządu Archicom.
Dywidenda Archicom
Spółka solidnie wypłaca dywidendę. W tym roku zdecydowała się również wypłacić zaliczkę na poczet dywidendy za 2019 rok. O powody tej decyzji pytał jeden z uczestników czatu.
- Od momentu debiutu na GPW, konsekwentnie realizujemy naszą politykę dywidendową zakładającą wypłatę między 50 procent a 75 procent zysku netto. Mocna pozycja gotówkowa pozwala na wypłacenie zaliczki na poczet dywidendy - odpowiedział wiceprezes.