Temat czatu: IFIRMA SA – omówienie wyników za pierwszy kwartał 2020 r.
Data: czwartek, 28 maja, godz. 11:00
Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza
Na pytania inwestorów odpowiedział:
Wojciech Narczyński
Prezes Zarządu IFIRMA SA
Współtwórcza i główny akcjonariusz IFIRMA SA,. Niegdyś projektant oprogramowania i baz danych, dziś Prezes Zarządu. Posiada silne skłonności matematyczne. Prywatnie neofita nart biegowych i pilot amator.
Kilka słów o Spółce:
IFIRMA to wrocławska spółka notowana na rynku głównym GPW. Stworzyła największy w Polsce system księgowości internetowej ifirma.pl. Od 2001 roku wspiera sektor MSP świadcząc online usługi: biura rachunkowego, samodzielnego prowadzenia KPiR oraz fakturowania.
Spółka wykazuje perspektywę stałego wzrostu przychodów. Od 2011 r. nieprzerwanie osiąga zyski. IFIRMA SA jako pierwsza w Polsce zaczęła wypłacać kwartalne dywidendy. Na wypłaty dla akcjonariuszy przeznacza 30% - 50% zysków.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Panem Wojciechem Narczyńskim, Prezesem Zarządu IFIRMA SA. Czat odbędzie się 28 maja (czwartek) o godzinie 11:00. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Wojciech Narczyński: Dzień dobry! 58 osób, wow! A ja się martwiłem, że będę gadał sam ze sobą. (EDIT: Było maksymalnie prawie sto osób!)
Taktyk:Jak spółka radzi sobie w okresie pandemii koronawirusa?
Wojciech Narczyński: Radzimy sobie całkiem nieźle. Sprawnie przestawiliśmy się na pracę zdalną. Okazuje się, że całkiem skutecznie jesteśmy w stanie tak działać. Mamy trochę szczęścia, że nie jesteśmy np. hotelem. Nauka z tej sytuacji płynie taka, że nie ma biznesów bez ryzyka.
Analityk: W sprawozdaniu napisano, że spółka nie odczuła zbytnio negatywnych skutków finansowych wprowadzenia ograniczeń swobody prowadzenia działalności gospodarczej swoich klientów, ponieważ do końca kwietnia świadczyła usługi księgowości za okresy sprzed COVID-19. Jak to wygląda obecnie?
pstaniszewski:Zarząd poinformował, ze spółka nie odczuła obecnie efektu pandemii, ponieważ realizowała obsługę księgową za okres de facto sprzed pandemii. A jak to wygląda w maju gdy obsługa dotyczyła już miesiąca kwiecień z punktu widzenia klientów. Czy nastąpił odpływ klientów – jeśli tak to na jakim poziomie?
Wojciech Narczyński: Jak zostanie policzone, to zostanie opublikowane.
Majki: Czy spółka straciła klientów w ostatnich miesiącach?
Wojciech Narczyński: Spółka cały czas traci klientów. Rozumiem, że chodzi o to, czy straciła więcej niż zwykle. Zbyt wcześnie jest, żeby to oceniać. Jest trochę więcej zawieszeń działalności, ale nie jest to jakaś lawina. Przedsiębiorcy (nasi klienci) czekają, nie wykonują nerwowych ruchów.
Radosław Chodkowski: Jak ostatnie wydarzenia z koronawirusem wpłynęły na przychody spółki? Czy duża część klientów zawiesiła działalnośc lub zrezygnowała z usług Spółki?
Wojciech Narczyński: Mało kto zrezygnował, ale jest mniej dokumentów do zaksięgowania.
Pstaniszewski: Należności wyniosły na koniec marca 1,859 tys. zł – czy w związku z Covid-2 zaobserwowaliście Państwo problemy dotyczące uregulowania tych kwot przez odbiorców. Czy wszystko zostało ściągnięte na dzień dzisiejszy?
Wojciech Narczyński: Dotychczas nie zaobserwowaliśmy pogorszenia spływu należności.
Jarek K.: Czy polityka dywidendowa spółki jest zagrożona? Czy spółka będzie w stanie dalej płacić kwartalną dywidendę?
Wojciech Narczyński: Nie mogę zadeklarować na sto procent, że kwartalne wypłaty dywidendy będą kontynuowane, ale na razie nie ma żadnego dramatu. Pytanie podstawowe brzmi: ile _to_ jeszcze potrwa.
Pstaniszewski: OctoCRM – kiedy nastąpi komercjalizacja projektu – z tego co liczę to koszty poniesione na ten projekt wynoszą już ok. 1,3 mln zł i trwa ponad 2,5 roku. kiedy możemy oczekiwać zakończenia projektu i pierwszych przychodów?
Wojciech Narczyński: No właśnie, OctoCRM: 2.5 roku i 1,3 mln zł. Powiem tak: komercjalizacja rozpocznie się w tym roku albo nigdy.
Radosław Chodkowski: Jakie są plany spółki w zakresie komercjalizacji OctoCRM? Czy znane są bliższe terminy w tym zakresie?
Wojciech Narczyński: Dużo pytań o Octo :-)
IFI: Gratuluję sukcesu jakim stała się IFIRMA. Ale czat jest od zadawania trudnych pytań, więc po co OCTO - czy nie lepiej skupić się na tym, w czym spółka jest mocna, a nie próbować budować prom kosmiczny?
Wojciech Narczyński: OctoCRM to jednak nie prom kosmiczny, tylko system zbliżony do IFI, ale skierowany na znacznie szerszy rynek. Myślę, że Spółka powinna próbować, ale niekoniecznie dwa projekty na raz.
IFI: Budżet marketingowy na OCTO - czy są jakieś szacunki? Przynajmniej na pierwszy etap?
Wojciech Narczyński: Wysypiemy trochę ziarenek i będziemy patrzeć, czy kiełkują.
Piotr:Na jakie rynki w pierwszej fazie spółka chciałaby wejść z projktem OctoCRM?
Wojciech Narczyński: Na pewno będą to duże kraje.
Darproo: Witam, czy rozważacie wejście na rynki zagraniczne z aplikacją ifirmą. Np. Czechy, Niemcy, Słowacja. Wymagało by to adaptacji rozwiązania, ale w dłuższej perspektywie mogło by przynieść korzyści.
Wojciech Narczyński: Przepisy w innych krajach różnią się bardzo, więc to nie była by adaptacja, tylko praktycznie przepisanie. Podobne przepisy ma Rumunia, ale jest za mała.
Pstaniszewski: Czy kwota 1,159 tys. zł w innych rozliczeniach międzyokresowych przychodów dotyczy kwot za abonament już otrzymanych od klientów w związku z świadczeniem usług w przyszłych okresach?
Wojciech Narczyński: Tak.
Radosław Chodkowski: Czy po rezygnacji z Digitape Spółka planuje rozpocząć kolejny nowy projekt, czy skupi się bardziej na rozwijaniu podstawowej działalności w obszarze biura rachunkowego?
Wojciech Narczyński: Będziemy realizować maksymalnie jeden „prom kosmiczny”, więc dopóki OctoCRM się nie wyklaruje, nie będziemy zaczynać nowego projektu. No chyba, że wpadniemy na jakiś genialny pomysł. Ale genialne pomysły są rzadkie.
Pstaniszewski: Projekt DigiTape – zarząd podał w maju, ze zaprzestaje kontynuacji tego projektu. Czy w takim razie można oczekiwać, że wyniki poprawią się kwartalnie o ok. 80-100 tys. zł. Czy tez są to głownie koszty wynagrodzeń pracowników informatycznych? Jeśli tak to jakie są dalsze plany biorąc pod uwagę zakończenie projektu i dość słabe sprzedażowo wyniki tej części biznesu.
Wojciech Narczyński: Zredukowaliśmy zespół o 3 osoby. Niestety.
Łukasz: Dlaczego spółka od lat tkwi w miejscu - brak nowych produktów, wejścia na nowe rynki? Dlaczego nie stać Was na wdrażanie żadnych innowacji?
Wojciech Narczyński: Cóż, każda Spółka działa tylko tak dobrze, jak intelekt managerów, gospodarność i fuks pozwala. Niemniej jednak myślę, że trochę zbyt surowo Pan nas ocenia. Zwiększamy przychody i zyski. Innowacji dokonujemy w miejscach, które są niewidoczne, np. zwiększyliśmy kilkukrotnie efektywność pracy naszych księgowych przez ostatnie kilka lat.
Łukasz: Dlaczego w ostatnim czasie porzucili Państwo jeden z projektów rozwojowych? Czy to efekt błędnego rozpoznania potencjału rynku, braku zdolności do wykonania produktu o przyzwoitej jakości czy może powód był jeszcze inny? Czy nakłady poniesione na inne projekty o podobnym charakterze możemy uznać za utopione koszty?
Wojciech Narczyński: Tak, należy się liczyć z tym, że inne projekty również zakończą się porażką. Nie kryjemy tego, znajduje to odzwierciedlenie w naszej polityce rachunkowości w zakresie tych kosztów. Proszę mi wierzyć, albo przekonać się samemu: bardzo trudno jest coś nowego wprowadzić na rynek.
Kiki: W I kw. 2020 roku spółka odnotowała istotny wzrost kosztów sprzedaży – czym było to spowodowane?
Pstaniszewski: Koszty sprzedaży w pierwszym kwartale wyniosły 499 tys. zł w porównaniu do 313 rok wcześniej oraz 410 tys. zł w czwartym kwartale 2019> jakie były powody tego wzrostu i czy należy przyjmować, ze podobna dynamika może być kontynuowana w kolejnych kwartałach?
Wojciech Narczyński: I kw. 2019 te koszty sprzedaży miał trochę niedoliczone. Jak porównać z IV kw. 2010, to już te koszty już tylko nieco niższe. Kupiliśmy po prostu więcej rejestracji, per rejestracja koszty były najniższe od lat. Czas pokaże, czy to przełoży się na więcej klientów, bo rejestracje są środkiem, a nie celem samym w sobie.
pstaniszewski:"Kupiliśmy po prostu więcej rejestracji, per rejestracja koszty były najniższe od lat." - może Pan Prezes przybliżyć temat rejestracji - o co chodzi?
Wojciech Narczyński: AdWords (głównie), potencjalny klient rejestruje się w serwisie, a potem następuje konwersja albo nie. Chociaż robimy coraz więcej materiałów na YouTube, Instagram (ogólnie video).
IFI:HR w czasach epidemii? Zwiększyły się obroty czy wręcz przeciwnie?
Wojciech Narczyński: Więcej kandydatów, mniej klientów.
DerDywidender: Dywidendy kwartalne super! Wzór godny naśladowania!
Wojciech Narczyński: Dzięki! Na razie nikt nas nie naśladnął, a szkoda.
Remi: Jakie są plany strategiczne spółki w zakresie księgowości, czy będzie próba pozyskiwania większych firm (spółki), czy rozwój tego co jest?
Wojciech Narczyński: Myslę, że ta „góra gotówki”, którą mamy, nie wystarczyłaby do stworzenia systemu do pełnej księgowości, którym można by skutecznie konkurować.
Krzysztof Piaskowski:Jakie nakłady rocznie musi ponosić spółka na utrzymanie swojego systemu i dostosowanie go do zmieniającego się środowiska prawnego?
Wojciech Narczyński: Ogromne. Zmiany w prawie to jest kołomyja, nigdy nie było gorzej. Bardzo nam to przeszkadza w innowacji. Mamy świetne pomysły, których nie jesteśmy w stanie realizować, bo cały czas gonimy ustawowego króliczka. Życzyłbym przedsiębiorcom w tym kraju choćby dwóch lat z rzędu z takimi samymi przepisami. Niestety, nic nie zapowiada, żeby to się miało ziścić, wręcz przeciwnie.
Pstaniszewski: Czy jest szansa na raportowanie liczny klientów obsługiwanych przez serwis internetowy i BR ifrima.pl w ujęciu kwartalnym. Wydaje się, ze jest to istotny KPI, który ułatwiłby ocenę działalności spółki przez inwestorów i akcjonariuszy.
IFI:Odpowiedzi na pytanie o wyniki segmentów nie było. Da się wprowadzić do raportów osiągane wyniki osobno na ifirma, IT i HR?
Wojciech Narczyński: Kwartalnie to nie, bo my sami wiemy to na pewno dopiero po dobrych kilku miesiącach. Może rocznie, pomyślimy. Pomyślimy w raporcie rocznym za 2020.
Pstaniszewski: Rzeczowy majątek trwały wzrósł w Q1 2020 z 671 do 891 tys. zł. Co było powodem (oprócz 100 tys. zł na laptopy) wzrostu tej pozycji bilansowej?
Wojciech Narczyński: Niech pomyślę. Dalej jeżdżę autem A.D. 2008. Wiem: głównie serwery + pamięci masowe, komputery stacjonarne, biurka, rowery, itd. (EDIT: Rowery były kupione w zeszłym roku.)
Hubb: Jakie nakłady inwestycyjne planuje spółka na 2020 rok?
Wojciech Narczyński: Robimy remonty pomieszczeń, korzystamy z okazji. Wynajęliśmy też dodakowe biura na północy Wrocławia, żeby mieć lepszą ofertę dla pracowników. Tam również dokonujemy adaptacji. Nic ekstrawaganckiego. Ten rok jest dziwny jakiś...
Pstaniszewski: Rozumiem, że iFirma raportuje według polskich zasad rachunkowości i nie raportuje według segmentów. Jednak wyraźnie widać, że spółka posiada 1 wiodący segment (ifirma) oraz dwa poboczne (HR oraz IT). Czy jest szansa na podawanie przynajmniej jakiś uproszczonych segmentowych danych?
Wojciech Narczyński: Pomyślimy, bo wiele osób o to pyta.
IFI: Czy nowe biura to duże koszty miesięczne?
Wojciech Narczyński: 250 mkw, strategiczna lokacja obok ZUSu i więzienia.
Pstaniszewski: Jak Pan Prezes zapatruje się na możliwość cross-sellingu produktów finansowych (banki, ubezpieczyciele, faktoring, konsulting) i czerpanie z tego profitów w postaci prowizji. Zakładam, że macie całkiem sporą bazę klientów (tych mniejszych), którzy mogą być ciekawym celem targetowym?
Wojciech Narczyński: Próbowaliśmy wielokrotnie i jakoś to nie szło. Może jeszcze raz spróbujemy.
Pstaniszewski: Dynamika sprzedaży najważniejszego segmentu (serwis internetowy i BR ifrima.pl) r/r wygląda bardzo ładnie +19 proc. Natomiast jak już spojrzymy w porównaniu do czwartego kwartału 2019 to spada do 5 proc. Czy dość duża dynamika vs rok ubiegły jest przede wszystkim związana z podwyżką abonamentów, która nie była jeszcze w pełni odzwierciedlona rok temu? Czy też są inne powody obniżenia dynamik Q1 2020 vs Q4 2019?
Wojciech Narczyński: Pewna „sezonowość” (raczej kwartałowość) naszych wyników jest, dlatego nie ma sensu porównywanie różnych kwartałów. Jakby porównać 2018Q4 / 2019Q1 do 2019Q4/ 2020Q1, to zapewne wyszłoby podobnie.
Pstaniszewski: Kto jest dla Was podstawowym konkurentem w zakresie biura rachunkowego ifirma.pl? Jakie zdaniem Pana Prezesa są unikalne przewagi konkurencyjne spółki, którą Pan zarządza nad konkurencją?
Wojciech Narczyński: Trzy największe firmy mają może 3% rynku, cała reszta to malutkie biura rachunkowe. Nie wiem, czy mamy unikalne przewagi, ale uważam że mamy najlepszą ofertę.
Jan: Na jakiej zasadzie przyznawane są premie w spółce? Na 2Q20 też zostały zawiązane rezerwy na ten cel.
Wojciech Narczyński: Rezerwy na premie? Może na emerytury? Premie / nagrody są przyznawane w zależności od wyników i jakości pracy zasadniczo. (EDIT: Są rezerwy na premie, ponieważ premia za dany kwartał jest wypłacana w następnym. Rezerwy te poprawiają zaliczenie kosztów premii do właściwego okresu. Kwoty niewielkie.)
yankes: Ja zapytam tak ogólnie. Dobrze się dzieje w spółce? :)
Wojciech Narczyński: Dobrze! :)
Kamil: Czego dotyczy pozycja bilansowa krótkoterminowe aktywa finansowe w pozostałych jednostkach w kwocie 1,9 mln zł?
Wojciech Narczyński: Nie mamy żadnych dziwnych aktywów, pewnie lokaty.
Jarosław Insp.: Czy spółka rozważa przeznaczenie części zysku na dodatkową dywidendę? Obecnie gotówka to istotnie ponad połowa aktywów firmy.
Wojciech Narczyński: Walne o tym decyduje ;)
pstaniszewski: Jeśli 3 firmy mają może 3 proc rynku to czy jednak nie warto próbować konsolidacji? Jest taki pomysł w ogóle rozważamy w strategii Spółki? Czy raczej focus na rozwój organiczny?
Wojciech Narczyński: Znowu, nasza „góra gotówki” nie pozwala na zakup żadnego z istotnych konkuretnów. Mając spółkę, która rośnie kilkanaście procent rocznie, po co ryzykować połączenie?
Pstaniszewski: "Podobne przepisy ma Rumunia, ale jest za mała."- ludnościowo tylko 2 razy mniejsza od nas :) Jeśli nie zagranica to czy nie należy próbowac podjąć odwaznej decyzji o konsolidacji teg rynku w Polsce. nie obawia się Pan Prezes, że przyjdzie ktoś duży (np. jakiś integrator informatyczny) z własnym softwarem i zaora ten rynek? Czy jest to za mała niszxa dla dużych graczy?
Wojciech Narczyński: No właśnie, jeżeli w Rumunii rozwijalibyśmy się o połowę wolniej, to może lepiej spróbować zrobić coś dla np. Indii? Banki mają praktycznie nieskończoną ilość pieniędzy i niezbyt im poszło na naszym rynku.
IFI: Plan na tę "górę gotówki" - ale tak serio.
Wojciech Narczyński: Nie ma. Najmniejszy mój problem.
Kamil Próchnicki: Ile wynosi obecnie abonament na usługi firmy? Jak zmieniał się on na przestrzeni ostatnich lat?
Wojciech Narczyński: Abonament na KI wynosi 45 zł / miesiąc, można taniej wykupić dłuższy pakiet. Nie wzrósł nigdy.
Remi: Czy spółka pozyskuje więcej nowych klientów niż zwykle? Słyszałem, że małe biura r-kowe mają problemy?
Wojciech Narczyński: Mamy więcej rejestracji, ale czy to będą klienci, to jeszcze się okaże.
Radek Smolec:Ilu klientów obecnie posiada spółka?
Wojciech Narczyński: Łoo, tak ze 40 tys. Proszę mnie nie cytować.
Maciek Piróg:Jaka jest średnia liczba klientów, których spółka pozyskuje kwartalnie?
Wojciech Narczyński: Tak z głowy to nie powiem. Zachęcam do patrzenia przez pryzmat przychodów w ujęciu rocznym. Inne okresy i miary są zbyt wahliwe.
Igor Gamer: Jak obecna sytuacja wpływa na perspektywy rozwoju przed spółką?
Wojciech Narczyński: Trochę wszystko jest zawieszeniu, wolałbym już wrócić do pracy stacjonarnej.
pstaniszewski:Jak wygląda kwestia automatyzacji w księgowaniu w iFirma – pytam w kontekście księgowania np. ze skanów zdjęć faktur – jest to możliwe w ofercie ifirma? Wydaje się, że dla części przedsiębiorców to jest spore ułatwienie. Nie chodzi mi o faktury standardowe powtarzalne (energia, telefony, leasing, gaz, etc.) z pdf-a czy opracowanego formatu ale poziom wyżej.
Wojciech Narczyński: O, to jest nowe pytanie! Automatyzacja wygląda świetnie, a będzie wyglądać jeszcze lepiej! Tak, planujemy OCRowanie zdjęć.
pstaniszewski: Panie Prezesie – poważne pytanie. Cieszy się, Pan, że iFirma jest na giełdzie? Czy jednak gdyby miał Pan wystarczające środki finansowe to by ściągnął spółkę z GPW? Pytam w kontekście tego, że spółka się fajnie rozwija, działa na fajnym rynku a jednak część inwestorów marzy o tym, żeby poszła odważniej. A skoro taka nie jest wizja (tak to rozumiem) to czy z Pana punktu widzenia koszty trzymania spółka na GPW przewyższają korzyści – kapitału nie potrzebujecie – marketing i znajomość marki może torchę daje? Coś jeszcze?
Wojciech Narczyński: Są wady i zalety. Fajnie mieć wycenę, fajnie móc sobie tak pochatować z inwestorami. Jednakże to już nie jest giełda, na jaką wchodziliśmy. Weszło bardzo wiele bardzo złych przepisów: komitety audytu, polityki wynagrodzeń. To niczemu nie służy w przypadku takiej spółki, jak nasza. Prawdę mówiąc mam wątpliwości, czy to służy jakiejkolwiek spółce. Koszty łatwo policzalne nie są duże, ale koszty paraliżu tak. Coraz więcej regulacji, a nic się nie zmienia. Uczciwi mozolne produkują sterty nowych dokumentów, a przestępcy dalej robią swoje.
Pstaniszewski: Czy w okresie styczeń-luty naturalnym jest większa migracja klientów po zakończonym roku obrotowym? Czy raczej należy to wiązać z okresem składania PIT-u (kwiecień-maj)? Jak wygląd sezonowość przychodów w takim ujęciu?
Wojciech Narczyński: Klientów pozyskanych w I kw. widać w II kw. Potem III jest jakby słabszy, a IV porównywalny z II. Tak co roku.
Wojciech Narczyński: Jestem wyczerpany! Równie dobrze trzy osoby na raz mogłyby odpowiadać na Wasze pytania, a ja byłem sam. Dziękuję bardzo za uczestnictwo. Przepraszam jeżeli komuś nie odpowiedziałem wcale, albo wykręciłem się sianem od odpowiedzi, nie wszystko mogę.