Chat with us, powered by LiveChat

Wojciech Narczyński (IFIRMA): Zwiększamy przychody i zyski

Skomentuj artykuł

W czwartek, 28 maja, inwestorzy mieli okazję wziąć udział w czacie inwestorskim z Prezesem Spółki IFIRMA, Wojciechem Narczyńskim. Pytania internautów dotyczyły m.in. bieżącej działalności w czasie pandemii koronawirusa, wyniki finansowe, realizowanych projektów rozwojowych, czy dywidendy.

 

Wpływ koronawirusa na sytuację Spółki

Czat rozpoczął się od pytania o wpływ epidemii na bieżącą działalność. Prezes podsumował, że Spółka radzi sobie dobrze. „Sprawnie przestawiliśmy się na pracę zdalną. Okazuje się, że całkiem skutecznie jesteśmy w stanie tak działać. Mamy trochę szczęścia, że nie jesteśmy np. hotelem. Nauka z tej sytuacji płynie taka, że nie ma biznesów bez ryzyka.”

 

W związku z sytuacją rynkową inwestorzy dopytywali także o to, czy spółka traci klientów. „Spółka cały czas traci klientów. Rozumiem, że chodzi o to, czy straciła więcej niż zwykle. Zbyt wcześnie jest, żeby to oceniać. Jest trochę więcej zawieszeń działalności, ale nie jest to jakaś lawina. Przedsiębiorcy (nasi klienci) czekają, nie wykonują nerwowych ruchów.” „Mało kto zrezygnował, ale jest mniej dokumentów do zaksięgowania” – dodał Prezes, w odpowiedzi na inne pytanie.

 

Projekty rozwojowe

IFIRMA rozwija projekt OctoCRM. Prezes krótko podsumował realizację tego projektu: „no właśnie, OctoCRM: 2,5 roku i 1,3 mln zł. Powiem tak: komercjalizacja rozpocznie się w tym roku albo nigdy.” Dodał, że Spółka chce wejść z tym rozwiązaniem do „dużych krajów”.

 

Jeden z internautów miał wątpliwości, czy projekt OctoCRM wpisuje się w kompetencje Spółki, czy jest dla niej niczym budowa promu kosmicznego. „OctoCRM to jednak nie prom kosmiczny, tylko system zbliżony do IFI, ale skierowany na znacznie szerszy rynek. Myślę, że Spółka powinna próbować, ale niekoniecznie dwa projekty na raz.”

 

Spółka informowała, że zrezygnowała z dalszego rozwoju projektu Digitape. W związku z tym pojawiło się pytanie, czy w planach jest rozpoczęcie prac nad nowym projektem. „Będziemy realizować maksymalnie jeden „prom kosmiczny”, więc dopóki OctoCRM się nie wyklaruje, nie będziemy zaczynać nowego projektu. No chyba, że wpadniemy na jakiś genialny pomysł. Ale genialne pomysły są rzadkie.” 

 

Pozostając w obszarze perspektyw rozwoju, jeden z inwestorów rzucił tezę, że spółka od lat tkwi w miejscu i nie rozwija się. „Cóż, każda Spółka działa tylko tak dobrze, jak intelekt managerów, gospodarność i fuks pozwala. Niemniej jednak myślę, że trochę zbyt surowo Pan nas ocenia. Zwiększamy przychody i zyski. Innowacji dokonujemy w miejscach, które są niewidoczne, np. zwiększyliśmy kilkukrotnie efektywność pracy naszych księgowych przez ostatnie kilka lat” – podsumował Prezes Spółki.

 

Wyniki finansowe

W kwestii wyników finansowych internauci szczególnie dopytywali o wzrost kosztów sprzedaży. „I kw. 2019 te koszty sprzedaży miał trochę niedoliczone. Jak porównać z IV kw. 2010, to już te koszty już tylko nieco niższe. Kupiliśmy po prostu więcej rejestracji, per rejestracja koszty były najniższe od lat. Czas pokaże, czy to przełoży się na więcej klientów, bo rejestracje są środkiem, a nie celem samym w sobie.” W odpowiedzi na kolejne pytanie Prezes doprecyzował, czego dotyczyły koszty rejestracji: „AdWords (głównie), potencjalny klient rejestruje się w serwisie, a potem następuje konwersja albo nie. Chociaż robimy coraz więcej materiałów na YouTube, Instagram (ogólnie video).”

 

Internauci dopytywali także o możliwość publikacji danych finansowych i operacyjnych z podziałem na segmenty działalności. „Pomyślimy, bo wiele osób o to pyta.” W odpowiedzi na inne pytanie Prezes dodał, że rozważane jest dodanie takich informacji w raporcie rocznym za 2020 rok.

 

Padły także pytania związane z sezonowością. „Pewna „sezonowość” (raczej kwartałowość) naszych wyników jest, dlatego nie ma sensu porównywanie różnych kwartałów.” W odniesieniu do kwartalnej liczby pozyskiwanych klientów Prezes podsumował: „zachęcam do patrzenia przez pryzmat przychodów w ujęciu rocznym. Inne okresy i miary są zbyt wahliwe.” W jeszcze kolejnym pytaniu kwestia ta została dalej rozwinięta: „klientów pozyskanych w I kw. widać w II kw. Potem III jest jakby słabszy, a IV porównywalny z II. Tak co roku.”

 

Prezes odniósł się również do pytania, jakie koszty musi ponosić IFIRMA, aby utrzymać system i dostosować go do zmieniającego się otoczenia prawnego. „Ogromne. Zmiany w prawie to jest kołomyja, nigdy nie było gorzej. Bardzo nam to przeszkadza w innowacji. Mamy świetne pomysły, których nie jesteśmy w stanie realizować, bo cały czas gonimy ustawowego króliczka. Życzyłbym przedsiębiorcom w tym kraju choćby dwóch lat z rzędu z takimi samymi przepisami. Niestety, nic nie zapowiada, żeby to się miało ziścić, wręcz przeciwnie.”

 

Polityka dywidendowa

IFIRMA wypłaca regularnie dywidendy od 2011 roku, w tym od 2017 kwartalnie, jako jedyna spółka na GPW. W trakcie czatu nie mogło zatem zabraknąć pytania o politykę dywidendy. Internauta zapytał, czy Spółka będzie w stanie dalej płacić kwartalną dywidendę. „Nie mogę zadeklarować na sto procent, że kwartalne wypłaty dywidendy będą kontynuowane, ale na razie nie ma żadnego dramatu. Pytanie podstawowe brzmi: ile _to_ jeszcze potrwa” – odpowiedział Wojciech Narczyński.

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym zapisem czatu z IFIRMA

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie