LiveChat Software zanotował udany rok obrotowy 2019/2020, w tym w szczególności ostatni kwartał (tj. I kw. roku kalendarzowego). W trakcie dzisiejszej sesji kurs akcji wyznaczył nowe, historyczne rekordy.
Zwracamy uwagę, że przy okazji raportu rocznego Spółka opublikowała „Konstytucję LiveChat”, tj. dokument, który zawiera m.in. takie informacje jak misja i wizja Spółki, jej kluczowe wartości, czy założenia dotyczące strategii. Z dokumentem można zapoznać się na stronie internetowej Emitenta.
Wyniki finansowe
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane skonsolidowane dane finansowe za IV kw. roku obrotowego 2019/2020 oraz za cały rok obrotowy wraz z ich porównaniem do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
4Q19/20 |
4Q18/19 |
Zmiana |
2019/2020 |
2018/2019 |
Zmiana |
Przychody ze sprzedaży |
36 014 | 29 423 | 22,4% | 130 867 | 109 299 | 19,7% |
Wynik operacyjny |
23 656 | 18 767 | 26,1% | 81 923 | 70 776 | 15,7% |
Wynik brutto |
23 560 | 18 852 | 25,0% | 81 877 | 70 985 | 15,3% |
Wynik netto |
29 222 | 15 178 | 92,5% | 76 119 | 57 246 | 33,0% |
Rok obrotowy spółki zaczyna się w kwietniu i kończy w marcu.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Jak pokazuje powyższa tabela Grupa Livechat Software utrzymała dwucyfrowe dynamiki wzrostu wyników finansowych. Wciąż za większość wyników finansowych odpowiada produkt LiveChat. Liczba płacących klientów LiveChat wyniosła 28.784 na koniec marca 2020 roku wobec 26.379 w analogicznym okresie rok wcześniej (wzrost o 9,1% rdr). Jednocześnie Emitent poinformował, że na początku czerwca liczba klientów przekroczyła 30 tys. Dodatkowo Spółka pochwaliła się przekroczeniem tysiąca klientów ChatBot – na koniec marca było to 1.108 klientów wobec 480 rok wcześniej.
Warto zwrócić uwagę, że zarówno w przypadku produktu LiveChat, jak i ChatBot, odnotowano wzrost ARPU i średniej ceny sprzedaży, co pokazują poniższe wykresy. W styczniu br. Spółka wprowadziła zmianę modelu cenowego LiveChat i nowe plany abonamentowe ChatBot. Jak wytłumaczono w raporcie w przypadku LiveChat model Pay per Seat (w którym każdy klient mógł stworzyć nieograniczoną liczbę kont dla abonentów a płacić za maksymalną liczbę osób, które mogły się zalogować do LiveChat równocześnie) został zastąpiony modelem PPA (Pay per Agent, albo Pay per Account). W nowym modelu klient płaci za każde utworzone konto. Zmiana nie dotyczy jednak obecnej bazy abonenckiej. Dzięki tej zmianie cennik LiveChat jest bardziej intuicyjny (zgodny z rynkowymi standardami) i bardziej porównywalny z konkurencyjnymi ofertami. Z pierwszych obserwacji zachowania klientów wynika, że zaakceptowali oni nowy model. Dzięki niemu zanotowano też wzrost wskaźnika ARPU w grupie nowych klientów, w przyszłości może mieć on też pozytywny wpływ na procesy związane z upsellingiem (dosprzedaż).
Źródło: Emitent. |
Na koniec warto zwrócić uwagę, że na poziom zysku netto pozytywnie wpłynęło rozliczenie ulgi podatkowej IP Box w kwocie 10,6 mln zł (całość rozliczona w IV kw. roku obrotowego 2019/2020).
Wpływ pandemii koronawirusa
Spólka poinformowała, że wpływ pandemii koronawirusa nie wpłynął negatywnie na ciągłość i jakość świadczonych usług, ani prowadzone prace rozwojowe – Emitent sprawnie przeszedł na model pracy zdalnej. Stan pandemii wpłynął jednak na wielu klientów Spółki, którzy zmagali się z problemami biznesowymi. LiveChat Software odnotował istotny wzrost wskaźnika churn – 3,9% w marcu i 4,5% w kwietniu wobec średniej na poziomie 3%, choć w kolejnym miesiącu odnotowano spadek wskaźnika. Pomimo tego, istotnie wyższy okazał się również napływ nowych klientów, dzięki czemu odnotowano wzrost klientów netto, przy czym maj okazał się rekordowy w historii spółki z wynikiem 669 klientów netto. W raporcie dodano, że kolejnym efektem pandemii był wzrost wartości upsellingu (dosprzedaż do aktualnych klientów), którzy intensywniej wykorzystują produkty Spółki.
Dywidenda
Livechat Software regularnie wypłaca dywidendę od debiutu w 2014 roku, przy czym od 2018 roku kwartalnie. Rekomendacja dywidendy za rok obrotowy 2019/2020 to 2,48 zł za akcję wobec 1,95 zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 27,2% rdr.
W 7 lat od debiutu LiveChat wypłacił łącznie 9,77 zł dywidendy na akcję. Cena emisyjna z 2014 roku wyniosła 18,50 zł. Przy tej dynamice w 10 lat od debiutu dywidendy mogą zwrócić "początkową inwestycję".
— Adrian Mackiewicz (@A_Mackiewicz) July 1, 2020
Całkiem nieźle jak na wzrostową spółkę 👍 pic.twitter.com/BfzaP3dLDY
LiveChat Software – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne. |