SII: Czy mógłby Pan przybliżyć profil działalności Spółki, jej strategię, jak również powiedzieć coś więcej na temat osób, które odpowiadają za jej rozwój?
Tomasz Litwiniuk, Prezes Zarządu United Label S.A.:
United Label prowadzi działalność jako globalna platforma wydawnicza dla gier typu „indie premium”. Oferujemy studiom deweloperskim wsparcie w zakresie wydania gry, jej globalnej dystrybucji, a także w trakcie procesu produkcji – finansując część kosztów. Od samego początku United Label, zamierzaliśmy skupiać się na mniejszych oraz niezależnych produkcjach z dużym potencjałem, wyróżniających się na rynku. Współpracujemy z profesjonalistami z branży na etapie selekcji gier oraz w procesie produkcji i dystrybucji. Wykorzystujemy doświadczenie, kompetencje, know-how zespołu CI Games co zapewnia przewagę rynkową oraz elastyczny model działalności oparty na niskich kosztach stałych. Deweloperzy rozpoczynając współpracę z nami doceniają możliwość merytorycznego feedbacku dotyczącego jakości gry i rozwiązań funkcjonalnych.
W obranej strategii rozwoju spółki na najbliższe lata skupiamy się na wydawaniu silnych, wysokojakościowych produkcji z segmentu gier indie. Zamierzamy rocznie wydawać od 1 do 4 gier, chcąc po 2-3 latach mieć rozbudowane portfolio tytułów. Zamierzamy dalej pozyskiwać unikatowe gry spośród wielu spływających do nas od deweloperów z całego świata. Obecnie nasze najbliższe plany to premiera 23 lipca naszej pierwszej gry spod wydawnictwa United Label – Röki.
Ile na dziś projektów wydawniczych Spółka ma w swoim portfolio?
Aktualnie w portfolio wydawniczym United Label znajdują się cztery gry produkowane przez studia deweloperskie z Francji oraz Wielkiej Brytanii. W tym roku na pewno dwie z nich będą miały swoją premierę, pierwsza z nich – Röki już 23 lipca, a później Eldest Souls. Premiera kolejnych dwóch gier – Horae i Tails of Iron, jest zaplanowana odpowiednio na przełom 2020/2021 r. oraz
I połowę 2021 r.
Które z tych projektów mają w Pańskiej ocenie największy potencjał sprzedażowy i na czym Pan te założenia opiera?
Każda z naszych czterech planowanych gier, oprócz wysokiej jakości charakteryzuje się unikatowymi elementami rozrywki, które pozwolą jej się wyróżnić na tle innych tytułów indie. United Label na bieżąco analizuje najnowsze trendy rynkowe, poszukując nowych pomysłów możliwych do wdrożenia w produkowanych grach – które następnie konsultujemy z zespołami odpowiedzialnymi
za produkcję.
Dotychczas gry United Label przedpremierowo spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem branży oraz graczy. Röki i Eldest Souls zostały uznane przez Nintendo za jedne z kluczowych gier niezależnych 2020 r. na konsolę Nintendo Switch. Gry zdobywały również na grody na wydarzeniach branżowych m.in. MIX Live Showcase i Steam Game Festival. Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowego zainteresowania naszymi grami, ponad 55 tys. osób dodało do swojej wishlisty grę Röki, a grę Eldest Souls również ponad 55 tys. Liczę, że po pozytywnym przyjęciu gry Röki, United Label stanie się na stałe atrakcyjną alternatywą dla dużych koncernów na globalnym rynku wydawniczym. Biorąc pod uwagę wielkość budżetów poszczególnych produkcji to Tails of Iron może być uznana za naszą najważniejszą grę. Środki poniesione na jej produkcje obecnie wynoszą ponad 1 mln zł, a sam tytuł ma mieć swoją premierę już w I połowie 2021 r.
Jakie nakłady Spółka dotychczas poniosła na gry, które będzie wydawać? Jakie są łączne planowane wydatki na te gry?
Planowany budżet każdej gry z portfolio wydawniczego United Label zawiera się w przedziale od 0,5 do 3 milionów złotych. Oprócz nakładów ponoszonych na produkcję oraz marketing gry, w przypadku trzech z czterech naszych gier ponosimy również częściowe nakłady na samą produkcję tytułu. Łącznie zaangażowaliśmy ok. 4 mln zł w produkcje gier. Według naszych założeń, suma wydatków na dokończenie gier na pierwsze zakładane platformy oraz ich dystrybucje liczy około 1,5 mln zł.
W jakim zakresie Spółka wspiera deweloperów biorąc ich pod swoje „skrzydła” wydawnicze? Czy tylko w obszarze finansowania, czy też wsparcie Spółki wychodzi znacznie dalej poza samo finansowanie?
Oczywiście, że nasze wsparcie wychodzi poza samo finansowanie. Na bieżąco konsultujemy się z zespołami deweloperskimi analizując najnowsze trendy rynkowe, szukając nowych pomysłów do wdrożenia w produkowanych tytułach. Wykorzystując doświadczenie Grupy CI Games, pomagamy im przygotować grę. Odpowiadamy również za testy jakości oraz oczywiście cały proces sprzedaży. Po rozpoczęciu współpracy z każdym deweloperem, przeprowadzamy comiesięczną analizę kamieni milowych w celu wnikliwej oceny postępu prac oraz zebrania informacji dotyczących aktualnych wyzwań, nad którymi pracują twórcy. Taki system pozwala dobrze dostosować wsparcie do faktycznych i aktualnych potrzeb zespołu deweloperskiego oraz uniknąć niepotrzebnych opóźnień w produkcji.
Czy wspierając poszczególne projekty, Spółka staje się właścicielem IP?
Cześć umowy wydawnicze jakie podpisujemy z deweloperami są oparte na prawie amerykańskiego stanu Kalifornia, które w odpowiedni sposób adresuje nasze potrzeby jak i deweloperów gier. Jako wydawca posiadamy pełne prawa do gry, jej dystrybucji, sprzedaży oraz ustalenia ceny. Majątkowe prawa autorskie do nazwy gry pozostają po stronie zespołu produkcyjnego, ale to United Label ma prawo pierwszeństwa w negocjacjach w zakresie kontynuacji tytułu oraz dodatków.
Jakie są planowane docelowe budżety, które United Label zamierza przeznaczać na pojedyncze gry? Czy Spółka ma ustalone górne widełki takich budżetów i od czego uzależnia swoje potencjalne zaangażowanie finansowe?
Jako wydawca, zakładamy wsparcie produkcji niezależnych zespołów o planowanym budżecie gry w zakresie od 0,5 do 3 miliona złotych. Do każdej produkcji podchodzimy indywidualnie w kwestii zaangażowania finansowego. Zależnie od woli dewelopera, United Label oferuje wsparcie finansowe również na etapie produkcji tytułu. W takich przypadkach, nakłady inwestycyjne na poszczególny tytuł mogą znacząco wzrosnąć.
W jaki sposób zespół United Label dokonuje selekcji podmiotów, z którymi podejmuje współpracę? Jakie czynniki są kluczowe przy podejmowanych decyzjach?
Jako globalna platforma wydawnicza jest to naturalne, że w naszych wyborach kierujemy się głównie tym, które gry mają odpowiednio wysoki potencjał na osiągnięcie sukcesu komercyjnego i jednocześnie reprezentują wysoką jakość produkcji.. Każdy ze spływających do nas projektów przechodzi kilkuetapowy proces weryfikacyjny. Wpierw, w wyniku szczegółowej analizy wybieramy gry, które gwarantują wysoką jakość, mają ciekawą fabułę oraz specyficzny, swój własny charakter graficzny potwierdzający unikalność danej produkcji. Jest to dla nas najważniejszy etap. Szczególną uwagę przykładamy do gier fabularnych oraz tych o rozbudowanej narracji.
Następnie staramy się oszacować możliwe scenariusze sprzedaży gry, przeprowadzamy audyt studia deweloperskiego oraz wnikliwie analizujemy ryzyka związane z każdym z projektów. Dopiero
po przejściu pozytywnej weryfikacji, podpisujemy ze studiem umowę licencyjną na wydanie gry.
Czy mógłby Pan przybliżyć zasady rozliczania się Spółki z deweloperami z tytułu realizowanej współpracy? Czy w Państwa modelu zasadą jest, że koszty najpierw muszą zwrócić się Spółce, a dopiero w następnej kolejności w przychodach partycypuje deweloper?
W United Label prowadzimy efektywnościowy model współpracy z deweloperami gier, co w skrócie oznacza, że tantiemy dla twórców są płacone od zysku netto z proejktu, czyli od przychodów pomniejszonych o koszty produkcji, dystrybucji, marketingu, testów, lokalizacji oraz pomniejszych kosztów takich jak ratingi wiekowe. Z każdym deweloperem, z którym podpisywaliśmy umowę jest to określony procent od zysku netto projektu. Jego wysokość jest zmienna w zależności od projektu, poziomu zaangażowania operacyjnego i finansowego United Label, zaawansowania i skali projektu, ryzyka i innych. W każdej z czterech produkcji z naszego portfolio wydawniczego United Label posiada istotny udział w zysku netto.
Ile gier planują Państwo wydać w bieżącym roku, a ile planuje się wydawać w kolejnych latach? Czy spółka będzie odpowiedzialna za wydanie gier na wszystkich potencjalnych platformach?
W tym roku zamierzamy wydać co najmniej dwie gry: Röki oraz Eldest Souls. Pierwsza z nich ma mieć swoją premierę już 23 lipca, a druga ma się ukazać pod koniec 2020 r. Kolejna z naszych produkcji, Horae ma się pojawić na przełomie 2020/2021 r., a Tails of Iron już w I połowie 2021 r. United Label podpisując umowę z deweloperem pozyskuje prawa wydawnicze do gry w ramach globalnej wyłącznej licencji na wszystkie platformy sprzętowe.
O wszystkich grach z portfolio myślimy multiplatformowo. Z założenia nasze gry trafiają na PC, Nintendo Switch oraz konsole. Planujemy również wydanie gier z naszego portfolio na konsole nowej generacji, o szczegółach poinformujemy w ciągu kilku kwartałów. Dodatkowo możemy skonwertować gry na kolejne platformy w tym np. mobilne. Nasze podejście jest w pełni multiplatformowe. Staramy się wybierać gry, które mogą osiągnąć sukces przynajmniej na kilku platformach.
United Label będzie realizować emisję akcji. Jakie środki chciałaby Pan z niej pozyskać i na co je wydać?
Z realizowanej obecnie emisji akcji na platformie CrowdConnect.pl zamierzamy pozyskać od inwestorów około 4,4 mln zł. Jest to dla nas bardzo ważny krok w rozwoju spółki. Sukces emisji pozwoli nam na szybsze przeskalowanie biznesu poprzez rozbudowę naszego portfolio o kolejne tytuły. 35% środków z emisji akcji zostanie wykorzystane na dokończenie aktualnych gier z portfolio, a pozostałe 65% przeznaczone będzie na pozyskanie nowych deweloperów tworzących gry pod szyldem United Label.
Czy mógłby Pan przedstawić swoją wizję Spółki w 2025 r.?
Mam nadzieję, że za 5 lat United Label stanie się na stałe atrakcyjną oraz rozpoznawalną marką
na globalnym rynku wydawniczym, posiadając rozbudowane portfolio gier indie, które wspólnie z nami osiągnęły sukces sprzedażowy.
Biorąc pod uwagę to, że nasze gry będą mieć swoje premiery w najbliższych miesiącach, zakładamy zamknięcie już 2020 roku z dodatnim wynikiem finansowym.