Plotki w końcu stały się twardym faktem. Spółka Allegro.eu opublikowała prospekt emisyjny i zmierza na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka chce zaoferować akcje za łącznie nawet ponad 8 mld zł, co byłoby rekordową kwotą. Jednocześnie już w dniu debiutu Allegro może być większe pod względem kapitalizacji nawet od CD Projektu!
Allegro chce zaoferować do 163.599.596 akcji istniejących i do 28.571.429 akcji nowej emisji. Łącznie oferta Spółki opiewa na maksymalnie 187.826.087 akcji. Widełki cenowe zostały ustalone w przedziale 35 zł – 43 zł, co przy sprzedaży wszystkich oferowanych akcji oznacza, że wartość oferty może sięgnąć 6,57 mld zł – 8,08 mld zł. Transza dla inwestorów indywidualnych ma stanowić 5% oferty, czyli około 400 mln zł przy założeniu ceny maksymalnej.
Zgodnie z harmonogramem zapisy dla inwestorów indywidualnych potrwają od 23 do 28 września 2020 roku. Pierwszy dzień notowań na giełdzie ma przypaść na około 12 października. Przy cenie maksymalnej i sprzedaży wszystkich akcji nowej emisji kapitalizacja Allegro sięgnie 44,23 mld zł, co oznacza, że już w dniu debiutu Allegro „przeskoczy” CD Projekt, którego wartość giełdowa przy cenie akcji na poziomie 407 zł wynosi około 39 mld zł. Warto jednak zauważyć, że jeszcze pod koniec sierpnia br. kapitalizacja dewelopera gier przekraczała 44 mld zł.
Zachęcamy wszystkich inwestorów do zapoznania się z prospektem emisyjnym Allegro.eu, który jest dostępny na stronie spółki (w języku angielskim). Dostępny jest także skrót prospektu w języku polskim.
O Allegro
Allegro to najpopularniejsza platforma transakcyjna on-line w Polsce i jedna z największych platform e-commerce w Europie. Jak informuje Spółka, portal Allegro.pl jest dziesiątym najczęściej odwiedzanym sklepem e-commerce na świecie. Miesięcznie platformę odwiedza około 20 milionów użytkowników, co stanowi około 80% wszystkich użytkowników Internetu w Polsce. Na koniec czerwca 2020 roku Allegro miało około 12,3 miliona aktywnych użytkowników i około 117 tys. sprzedawców. W skład Grupy wchodzą także portale ceneo.pl oraz eBilet.
Allegro – mocne strony platformy |
Źródło: www.allegro.eu |
Spółka ma w Polsce dominującą pozycję pod względem sprzedaży w kanale online. W 2019 roku wartość sprzedanych produktów („GMV”) na platformie Allegro wyniosła 22,8 mld zł, a w pierwszej połowie 2020 roku było to 16 mld zł (dane narastające za ostatnie 12 miesięcy zakończone 30 czerwca 2020 roku to 28,45 mld zł). Spółka poinformowała, że za ostatnie 12 miesięcy największą wartość GMV w kwocie 8,8 mld zł (30,9% GMV) wygenerowała kategoria produktów dom i ogród. Drugą kategorią byłą elektronika z wynikiem 6,3 mld zł (22,2% udział), a trzecią motoryzacja (3,5 mld zł, 12,2%). Z kolei najszybciej rosnącymi kategoriami w pierwszym półroczu 2020 roku były supermarket (+116% rdr) oraz zdrowie i uroda (+90,6% rdr).
Wzrost wartości obrotu na platformie Allegro jest jednym z kluczowych czynników, który wpływa na wyniki Grupy. Spółka zidentyfikowała trzy kluczowe obszary, które maja pozwolić na dalszy wzrost wskaźnika GMV – szeroka oferta produktów, niskie, atrakcyjne ceny oraz niezawodna i przewidywalna dostawa. Jednym z projektów, mających przyczynić się do wzmocnienia pozycji Spółki, był program lojalnościowy SMART!, który został uruchomiony w sierpniu 2018 roku. W ramach rocznej lub miesięcznej opłaty użytkownicy otrzymują dostęp do specjalnych ofert, darmowych zwrotów, a także darmowych dostaw po przekroczeniu odpowiedniej wielkości zamówienia. W prospekcie Spółka podała, że na koniec czerwca liczba aktywnych subskrybentów programu SMART! wyniosła 2,1 miliona. Jednocześnie Spółka obserwuje, że subskrybenci programu są bardziej aktywni, a po przystąpieniu do programu wydają nawet o 55% więcej w ciągu kolejnych 12 miesięcy niż użytkownicy niekorzystający z programu SMART!
Otoczenie branżowe
Allegro posiada silną pozycje na polskim rynku sprzedaży detalicznej. Jak wylicza firma OC&C udział Spółki w rynku sprzedaży detalicznej w Polsce w 2019 roku wyniósł 3% i był około 2 razy większy niż kolejnej firmy z wynikiem 1,4%. Dodano, że Allegro posiadało wiodącą pozycję w sprzedaży elektroniki (około 11% udział), kategorii dom i ogród (około 9%), sport i wypoczynek (około 9%) i produktów przeznaczonych dla dzieci (około 8%). W obszarze e-commerce udział spółki wyniósł około 36,2%.
Źródło: prospekt emisyjny Allegro, OC&C. |
Udział kanału e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce wyniósł około 8% w 2019 roku. Jest to niższa wartość niż chociażby w Niemczech, gdzie ten współczynnik wyniósł 12%. Oczekuje się, że udział ten może rosnąć w kolejnych latach. Warto także zauważyć, że pandemia koronawirusa istotnie wpłynęła na przyspieszenie wzrostu rozwoju e-commerce. Jak wyliczyła firma OC&C w pierwszej połowie 2020 roku kanał e-commerce wzrósł o 37%, a jego udział w sprzedaży detalicznej wzrósł do 11,7%.
Źródło: prospekt emisyjny Allegro, OC&C. |
Jednocześnie oczekuje się wzrostu sprzedaży w kanale e-commerce, przy czym dynamika ma przyspieszać w kolejnych latach, aż do 16,3% w 2024 roku.
Źródło: prospekt emisyjny Allegro, OC&C. |
Wyniki finansowe
W pierwszej połowie 2020 roku Allegro wypracowało 1,77 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 51,7% względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Jak zaznaczyła Spółka, na taką dynamikę wzrostu przyczynił się m.in. zwiększony popyt spowodowany pandemią koronawirusa i wprowadzonym lockdown’em. Po zamknięciu sklepów stacjonarnych handel w naturalny sposób przeniósł się do kanału e-commerce. W tym czasie Allegro zaoferowało użytkownikom darmową subskrypcję programu SMART!. W efekcie wartość obrotu na platformie istotnie się zwiększyła, notujący dynamikę wzrostu w marcu, kwietniu i maju o odpowiednio 47%, 85% i 73% rdr. Jak podała spółka, w kolejnych miesiącach dynamika spadła, jednak wciąż utrzymywała się na wysokich poziomach, a wzrost GMV wyniósł w czerwcu, lipcu i sierpniu odpowiednio 57%, 48% i 51% rdr. Spółka oczekuje dalszego wzrostu GMV, którego tempo w średnim terminie może sięgnąć ponad20% rocznie.
Oczyszczona EBITDA Allegro wyniosła 808 mln zł w pierwszym półroczu 2020 roku, co przełożyło się na dynamikę wzrostu na poziomie 28% rdr. Zyski Spółki były obciążone m.in. poprzez znaczny wzrost kosztów dostaw i marketingu (w istotnej mierze spowodowanej większą aktywnością subskrybentów programu SMART! oraz wspomnianą promocją darmowego dołączenia do programu), a także wzrostem kosztów osobowych. Zysk netto Spółki wyniósł natomiast 289,7 mln zł (+48% rdr).
Narastająco za ostatnie 12 miesięcy Allegro wypracowało 3,2 mld zł przychodów, 1,5 mld zł skorygowanej EBITDA i blisko 0,5 mld zł zysku netto.
Spółka poinformowała, że w przeszłości nie wypłacała dywidend. Spółka będzie na bieżąco monitorować politykę dywidendową, jednak zaznacza, że w dającej się przewidzieć przyszłości nie planuje wypłacać dywidendy. Zyski mają pozostawać w Spółce i być przeznaczane na obniżenie dźwigni finansowej lub w celu wykorzystania okazji rynkowych dających możliwości wzrostu skali biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej Allegro.
Czynniki ryzyka
Allegro wymienia i szeroko opisuje w prospekcie liczne czynniki ryzyka towarzyszące prowadzonej działalności, a także związane z akcjami Spółki.
Grupa działa na konkurencyjnym rynku i oczekuje się, że tendencja ta może przybierać na sile wraz z rozwojem nowych modeli biznesowych i pojawianiem się nowych firm. Konkurentami Allegro są zarówno spółki działające w formule sprzedaży stacjonarnej, e-commerce, jak i wielokanałowej. Wśród głównych marek w prospekcie wymieniono RTV Euro AGD, Biedronka, Empik, SMYK, LPP, Zalando, eobuwie.pl, czy Oponeo. Istnieje także ryzyko wejścia dużych, zagranicznych marek na polski rynek, w tym pojawiające się co jakiś czas plotki o wejściu Amazona do Polski.
Spółka zwróciła uwagę m.in. na ryzyko związane z rozwojem programu lojalnościowego SMART!. Jednym z obszarów ryzyka jest próba jego skopiowana przez konkurencję, co może spowodować m.in. spadek jego atrakcyjności w ocenie użytkowników. Projektowi towarzyszą również takie czynniki ryzyka, jak m.in. nieodpowiednie oszacowanie tempa jego rozwoju i towarzyszących temu kosztom, a czy ryzyko nadużyć ze strony użytkowników. Przykładowo duża liczba zwrotów przez subskrybentów programu SMART! może spowodować istotny wzrost kosztów i pogorszyć sytuację finansową Spółki.
Źródło: www.allegro.eu