Ruszyła oferta publiczna Dadelo S.A. – spółki wyspecjalizowanej w sprzedaży e-commerce rowerów, części i akcesoriów rowerowych oraz odzieży rowerowej. Emitent chce pozyskać brutto około 72,8-82,8 mln zł głównie na rozbudowę oferty produktowej (90% - 92% wpływów netto z oferty). Inwestorzy indywidualni mogą zapisywać się na akcje do 11 grudnia br., do godziny 15:00.
Dadelo chce wyemitować do 4,6 mln nowych akcji, które mogą stanowić do 40,11% w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Transza dla inwestorów indywidualnych ma objąć 25% oferowanych akcji, a więc jej wartość może sięgnąć 20,7 mln zł. Cena maksymalna została ustalona na 18 zł. Spółka oraz akcjonariusze kontrolujący zawrą umowy lock-up na okres nie dłuższy niż 360 dni od daty pierwszego notowania akcji Emitenta.
Harmonogram oferty |
|
4-11 grudnia 2020 roku do godziny 15:00 |
Przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych |
7 grudnia 2020 roku |
Rozpoczęcie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych |
11 grudnia 2020 roku |
Zakończenie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych |
do 14 grudnia 2020 roku |
Ustalenie i opublikowanie ostatecznej liczby akcji oferowanych i ceny emisyjnej |
14-17 grudnia 2020 roku |
Okres przyjmowania zapisów od inwestorów instytucjonalnych |
17 grudnia 2020 roku |
Przyjmowanie zapisów przez inwestorów zastępczych, którzy odpowiedzą na zaproszenie firmy inwestycyjnej |
18 grudnia 2020 roku |
Przydział akcji oferowanych, zamknięcie oferty |
około 2 tygodni od przydziału akcji oferowanych |
Przewidywany termin rozpoczęcie notowania Praw do Akcji |
około 1 miesiąca od przydziału akcji oferowanych |
Przewidywany termin rozpoczęcia notowań akcji istniejących i nowych akcji |
Źródło: Emitent
O Dadelo
Dadelo jest wyspecjalizowanym podmiotem zajmującym się sprzedażą rowerów, części i akcesoriów rowerowych oraz odzieży rowerowej na polskim rynku e-commerce. Działalność Spółki prowadzona jest przede wszystkim przez sklep internetowy pod marką centrumrowerowe.pl, a także na platformie dadelo.pl. Odbiorcami produktów Spółki są głównie klienci indywidualni, począwszy od sporadycznych użytkowników rowerów, przez zaawansowanych amatorów po profesjonalistów.
W ofercie Spółki znajduje się około 12 tys. produktów (SKU) od około 300 renomowanych marek. Emitent posiada w ofercie wszystkie rodzaje rowerów, od rowerów miejskich, poprzez nowoczesne rowery trekkingowe lub crossowe, a kończąc na wysokiej klasy rowerach szosowych, górskich, czasowych oraz rowerach elektrycznych. Istotnym elementem oferty Spółki są także szeroko rozumiane części oraz akcesoria. W 2019 roku Dadelo wdrożyło do sprzedaży markę własną Eyen, pod którą oferuje części, stroje i akcesoria rowerowe, oraz markę własną Unity, pod którą oferuje rowery. Spółka w przyszłości zamierza rozszerzyć ofertę rowerów własnych marek.
Emitent planuje poszerzenie oferty do 20 tys. – 25 tys. SKU.
Dadelo – zakres oferty produktowej na tle rynku
Źródło: Emitent. |
Właścicielem Dadelo jest spółka Oponeo.pl, która posiada 100% udziału w kapitale zakładowym Emitenta. Dzięki przynależności do Grupy Oponeo, Dadelo korzysta z doświadczenia i kompetencji akcjonariusza kontrolującego w budowaniu i zarządzaniu biznesami e-commerce na polskim rynku, w tym w szczególności budowaniu bazy klientów, marketingu SEM/SEO, rozwiązań IT oraz logistyki. Spółka dysponuje również nowoczesnym magazynem wraz z centrum kompletacji towarów i zamówień oraz sprawnym systemem obsługi zwrotów i reklamacji. Na początku 2021 roku Spółka planuje otwarcie nowego centrum dystrybucyjnego.
Dadelo identyfikuje następujące przewagi konkurencyjne:
- wiodąca pozycja w internetowej sprzedaży rowerów i silna baza klientów, w tym:
- szeroka, wyróżniająca się oferta,
- efektywna sprzedaż produktów pod marką własną,
- wysoka jakość obsługi i wysoki poziom satysfakcji klienta,
- kompetencje zespołu zarządzającego w budowaniu renomowanych biznesów e-commerce w Polsce oraz wieloletnie doświadczenie w branży rowerowej,
- efektywny marketing i pozycjonowanie stron internetowych,
- wysoka sprawność operacyjna, w tym:
- optymalizacja bazy kosztowej Spółki w celu zapewnienia wzrostu rentowności,
- zarządzanie sezonowością,
- nowoczesne centrum logistyczne.
Otoczenie rynkowe
Według danych PMR, rynek handlu internetowego w Polsce w 2019 roku był wart ponad 61 mld zł i stanowił prawie 11% całego rynku handlu detalicznego, a w 2025 roku udział ten ma sięgnąć prawie 20%. Pandemia koronawirusa gwałtownie przyspieszyła transformację online gospodarki, a klienci, poniekąd zmuszeni, chętnie korzystali z możliwości zakupów przez Internet. Miesięczna dynamika wzrostu sprzedaży online w poszczególnych miesiącach 2020 roku przekraczała 50% rdr. Jednocześnie oczekuje się, że pozytywne trendy utrzymają się w kolejnych latach, a rynek będzie dalej rósł. Jak szacuje firma OC&C, wartość polskiego rynku e-commerce ma wzrosnąć do 118 mld zł w 2024 roku.
Rynek e-commerce w Polsce
Źródło: Emitent, Eurostat, OC&C. |
Dadelo szacuje, że w Polsce sprzedaje się obecnie około 1,5 mln rowerów rocznie, a wartość rynku to około 2 mld zł. Najchętniej kupowanymi rowerami były rowery miejskie, których udział w sprzedaży wyniósł 43,5% w 2018 roku. Następne w kolejności były rowery górskie – 28,8%, i rowery dziecięce – 11,7%. Jednocześnie rynek części i akcesoriów rowerowych oraz odzieży Emitent szacuje na podobną wartość około 2 mld zł. W efekcie wartość rynku rowerowego w Polsce to około 4 mld zł.
Na rynku sprzedaży rowerów dominują mniejsze sklepy, a największymi graczami są mono-brandy. W 2018 roku ich udział w sprzedaży wyniósł 44,7%. Jednak liczba rowerów kupionych w sklepach specjalistycznych spadła o 14% rdr, a większość klientów przejęły sklepy ogólnosportowe, które odnotowały wzrost udziału z 22,1% w 2017 roku do 33,5% w 2018 roku. Wzrost udziału w rynku odnotował także kanał internetowy, odpowiednio z 10,1% do 11,8%.
Dadelo obecnie szacuje swój udział w rynku sprzedaży rowerów i akcesoriów na poziomie 1,5% (uwzględniając zarówno kanał sprzedaży online i offline). Średnioterminowym celem Spółki w perspektywie 3-5 lat jest zwiększenie udziału w rynku do około 10%.
Szacujemy wartość całego krajowego rynku rowerów wraz z akcesoriami i odzieżą rowerową na ok. 4 mld zł, ponadto rynek ten jest mocno rozdrobiony. Startujemy, podobnie jak kiedyś Oponeo, z niskiego poziomu – szacujemy swój obecny udział na tym rynku na ok. 1,5 proc. – mamy więc dużo miejsca do rozwoju. Biorąc pod uwagę sprzyjający rynek, a także nasze doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu biznesami e-commerce, jestem przekonany, że Dadelo szybko powiększy swoje udziały rynkowe, w czym na pewno pomogą środki pozyskane z oferty publicznej – powiedział Ryszard Zawieruszyński, Prezes Zarządu Dadelo.
Polski rynek rowerowy
Źródło: Emitent, IPC dla Magazynu Targów Rowerowych, GUS. |
Emitent dostrzega liczne, pozytywne trendy rynkowe, które powinny przekładać się na wzrost rynku w przyszłości. Wśród nich można wymienić:
- rozwój e-commerce, który został znacząco przyspieszony przez pandemię koronawirusa i zmianę zwyczajów zakupowych wśród konsumentów,
- większa świadomość środowiska i trendy ekologiczne, które mogą wpłynąć na wzrost zainteresowania alternatywnymi środkami transportu, w tym rowerów,
- większa świadomość w zakresie zdrowego trybu życia i związana z tym rosnąca popularność aktywnych form spędzania wolnego czasu,
- inwestycje w infrastrukturę rowerową na poziomie instytucjonalnym, w tym budowa systemu ścieżek rowerowych oraz parkingów rowerowych,
- otoczenie prawne, w s tym sukcesywny wzrost cen za parkowanie w miastach sprzyjający zmianie nawyków transportowych społeczeństwa,
- wpływ pandemii koronawirusa na niechęć do korzystania ze środków publicznej komunikacji.
Wyniki finansowe
Poniżej prezentujemy wybrane dane finansowe z prospektu emisyjnego Dadelo.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
1H20 |
1H19 |
2019 |
2018 |
2017 |
Przychody ze sprzedaży |
32 980 |
15 432 |
33 380 |
28 742 |
30 913 |
Wynik brutto ze sprzedaży |
9 259 |
4 002 |
8 285 |
7 235 |
7 587 |
Wynik ze sprzedaży |
3 424 |
279 |
774 |
-714 |
-845 |
Wynik operacyjny |
3 067 |
-80 |
275 |
-1 605 |
-1 415 |
Wynik brutto |
3 044 |
-144 |
172 |
-1 651 |
-1 551 |
Wynik netto |
2 540 |
-192 |
142 |
-1 616 |
-1 520 |
Marża brutto ze sprzedaży |
28,1% |
25,9% |
24,8% |
25,2% |
24,5% |
Źródło: Emitent
Jak pokazuje powyższa tabela, 2020 rok istotnie przyspieszył rozwój Dadelo. W pierwszej połowie 2020 roku Spółka wypracowała blisko 33 mln zł przychodów, tj. o 114% więcej rdr, i prawie tyle samo, co w całym 2019 roku. Za około 25% przychodów odpowiadała sprzedaż rowerów, a pozostała część to akcesoria, ubrania i części zamienne do rowerów. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 9,3 mln zł, co oznacza wzrost o 131% rdr. Jednocześnie pierwsza marża wzrosła do 28,1%, tj. rdr o 2,2 p.p. Emitent tłumaczył to głównie coraz silniejszą pozycją przetargową wobec kontrahentów, dzięki której Spółka otrzymywała lepsze warunki od dostawców. Dadelo zamknęło półrocze z zyskiem netto na poziomie 2,5 mln zł.
Spółka podała także szacunkowe wyniki za okres trzech kwartałów 2020 roku. Zgodnie z nimi przychody sięgnęły 52 mln zł (+103% rdr), zysk operacyjny 5,1 mln zł, a zysk netto 4,15 mln zł.
Dadelo – wybrane dane finansowe
(1) Zysk brutto ze sprzedaży. Źródło: Emitent |
Strategia i dywidenda
Dadelo zamierza kontynuować rozwój działalności w obszarze handlu w segmencie e-commerce, dążąc do poszerzenia swojej oferty, zwiększenia bazy klientów i przychodów ze sprzedaży, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości oferty produktowej i obsługi klienta. Spółka zamierza rozwijać się głównie organicznie, jednakże w dalszej perspektywie nie wyklucza akwizycji. Kluczowe elementy strategii Spółki to:
- dynamiczny rozwój działalności Spółki w podstawowym segmencie,
- rozszerzenie portfela oferowanych produktów,
- poszerzenie bazy klientów,
- dalszy rozwój Spółki dzięki nabywaniu innych podmiotów i inwestycjom w nowe rozwiązania technologiczne,
- dalsza poprawa rentowności.
Zarząd Emitenta nie zamierza rekomendować wypłaty dywidendy z zysku za 2020 rok. Za rok obrotowy 2021 i następne zarząd zamierza, w zależności od sytuacji finansowej Spółki, rekomendować wypłatę dywidendy w kwocie 30% - 50% skorygowanego zysku netto, o ile nie zaistnieją żadne nadzwyczajne okoliczności zewnętrzne lub nie wystąpią znaczące potrzeby kapitałowe Spółki.