Chat with us, powered by LiveChat

IPO Dadelo – niezbędne informacje z prospektu emisyjnego

Skomentuj artykuł

Ruszyła oferta publiczna Dadelo S.A. – spółki wyspecjalizowanej w sprzedaży e-commerce rowerów, części i akcesoriów rowerowych oraz odzieży rowerowej. Emitent chce pozyskać brutto około 72,8-82,8 mln zł głównie na rozbudowę oferty produktowej (90% - 92% wpływów netto z oferty). Inwestorzy indywidualni mogą zapisywać się na akcje do 11 grudnia br., do godziny 15:00.

 

Dadelo chce wyemitować do 4,6 mln nowych akcji, które mogą stanowić do 40,11% w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Transza dla inwestorów indywidualnych ma objąć 25% oferowanych akcji, a więc jej wartość może sięgnąć 20,7 mln zł. Cena maksymalna została ustalona na 18 zł. Spółka oraz akcjonariusze kontrolujący zawrą umowy lock-up na okres nie dłuższy niż 360 dni od daty pierwszego notowania akcji Emitenta.

 

Harmonogram oferty

4-11 grudnia 2020 roku do godziny 15:00

Przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych

7 grudnia 2020 roku

Rozpoczęcie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych

11 grudnia 2020 roku

Zakończenie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych

do 14 grudnia 2020 roku

Ustalenie i opublikowanie ostatecznej liczby akcji oferowanych i ceny emisyjnej

14-17 grudnia 2020 roku

Okres przyjmowania zapisów od inwestorów instytucjonalnych

17 grudnia 2020 roku

Przyjmowanie zapisów przez inwestorów zastępczych, którzy odpowiedzą na zaproszenie firmy inwestycyjnej

18 grudnia 2020 roku

Przydział akcji oferowanych, zamknięcie oferty

około 2 tygodni od przydziału akcji oferowanych

Przewidywany termin rozpoczęcie notowania Praw do Akcji

około 1 miesiąca od przydziału akcji oferowanych

Przewidywany termin rozpoczęcia notowań akcji istniejących i nowych akcji

Źródło: Emitent

O Dadelo

Dadelo jest wyspecjalizowanym podmiotem zajmującym się sprzedażą rowerów, części i akcesoriów rowerowych oraz odzieży rowerowej na polskim rynku e-commerce. Działalność Spółki prowadzona jest przede wszystkim przez sklep internetowy pod marką centrumrowerowe.pl, a także na platformie dadelo.pl. Odbiorcami produktów Spółki są głównie klienci indywidualni, począwszy od sporadycznych użytkowników rowerów, przez zaawansowanych amatorów po profesjonalistów.

 

W ofercie Spółki znajduje się około 12 tys. produktów (SKU) od około 300 renomowanych marek. Emitent posiada w ofercie wszystkie rodzaje rowerów, od rowerów miejskich, poprzez nowoczesne rowery trekkingowe lub crossowe, a kończąc na wysokiej klasy rowerach szosowych, górskich, czasowych oraz rowerach elektrycznych. Istotnym elementem oferty Spółki są także szeroko rozumiane części oraz akcesoria. W 2019 roku Dadelo wdrożyło do sprzedaży markę własną Eyen, pod którą oferuje części, stroje i akcesoria rowerowe, oraz markę własną Unity, pod którą oferuje rowery. Spółka w przyszłości zamierza rozszerzyć ofertę rowerów własnych marek.

Emitent planuje poszerzenie oferty do 20 tys. – 25 tys. SKU.

Dadelo – zakres oferty produktowej na tle rynku

Źródło: Emitent.

 

Właścicielem Dadelo jest spółka Oponeo.pl, która posiada 100% udziału w kapitale zakładowym Emitenta. Dzięki przynależności do Grupy Oponeo, Dadelo korzysta z doświadczenia i kompetencji akcjonariusza kontrolującego w budowaniu i zarządzaniu biznesami e-commerce na polskim rynku, w tym w szczególności budowaniu bazy klientów, marketingu SEM/SEO, rozwiązań IT oraz logistyki. Spółka dysponuje również nowoczesnym magazynem wraz z centrum kompletacji towarów i zamówień oraz sprawnym systemem obsługi zwrotów i reklamacji. Na początku 2021 roku Spółka planuje otwarcie nowego centrum dystrybucyjnego.

 

Dadelo identyfikuje następujące przewagi konkurencyjne:

  • wiodąca pozycja w internetowej sprzedaży rowerów i silna baza klientów, w tym:
    • szeroka, wyróżniająca się oferta,
    • efektywna sprzedaż produktów pod marką własną,
    • wysoka jakość obsługi i wysoki poziom satysfakcji klienta,
    • kompetencje zespołu zarządzającego w budowaniu renomowanych biznesów e-commerce w Polsce oraz wieloletnie doświadczenie w branży rowerowej,
  • efektywny marketing i pozycjonowanie stron internetowych,
  • wysoka sprawność operacyjna, w tym:
    • optymalizacja bazy kosztowej Spółki w celu zapewnienia wzrostu rentowności,
    • zarządzanie sezonowością,
    • nowoczesne centrum logistyczne.

Otoczenie rynkowe

Według danych PMR, rynek handlu internetowego w Polsce w 2019 roku był wart ponad 61 mld zł i stanowił prawie 11% całego rynku handlu detalicznego, a w 2025 roku udział ten ma sięgnąć prawie 20%. Pandemia koronawirusa gwałtownie przyspieszyła transformację online gospodarki, a klienci, poniekąd zmuszeni, chętnie korzystali z możliwości zakupów przez Internet. Miesięczna dynamika wzrostu sprzedaży online w poszczególnych miesiącach 2020 roku przekraczała 50% rdr. Jednocześnie oczekuje się, że pozytywne trendy utrzymają się w kolejnych latach, a rynek będzie dalej rósł. Jak szacuje firma OC&C, wartość polskiego rynku e-commerce ma wzrosnąć do 118 mld zł w 2024 roku.

Rynek e-commerce w Polsce

Źródło: Emitent, Eurostat, OC&C.


Dadelo szacuje, że w Polsce sprzedaje się obecnie około 1,5 mln rowerów rocznie, a wartość rynku to około 2 mld zł. Najchętniej kupowanymi rowerami były rowery miejskie, których udział w sprzedaży wyniósł 43,5% w 2018 roku. Następne w kolejności były rowery górskie – 28,8%, i rowery dziecięce – 11,7%. Jednocześnie rynek części i akcesoriów rowerowych oraz odzieży Emitent szacuje na podobną wartość około 2 mld zł. W efekcie wartość rynku rowerowego w Polsce to około 4 mld zł.

 

Na rynku sprzedaży rowerów dominują mniejsze sklepy, a największymi graczami są mono-brandy. W 2018 roku ich udział w sprzedaży wyniósł 44,7%. Jednak liczba rowerów kupionych w sklepach specjalistycznych spadła o 14% rdr, a większość klientów przejęły sklepy ogólnosportowe, które odnotowały wzrost udziału z 22,1% w 2017 roku do 33,5% w 2018 roku. Wzrost udziału w rynku odnotował także kanał internetowy, odpowiednio z 10,1% do 11,8%.

 

Dadelo obecnie szacuje swój udział w rynku sprzedaży rowerów i akcesoriów na poziomie 1,5% (uwzględniając zarówno kanał sprzedaży online i offline). Średnioterminowym celem Spółki w perspektywie 3-5 lat jest zwiększenie udziału w rynku do około 10%.

 

Szacujemy wartość całego krajowego rynku rowerów wraz z akcesoriami i odzieżą rowerową na ok. 4 mld zł, ponadto rynek ten jest mocno rozdrobiony. Startujemy, podobnie jak kiedyś Oponeo, z niskiego poziomu – szacujemy swój obecny udział na tym rynku na ok. 1,5 proc. – mamy więc dużo miejsca do rozwoju. Biorąc pod uwagę sprzyjający rynek, a także nasze doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu biznesami e-commerce, jestem przekonany, że Dadelo szybko powiększy swoje udziały rynkowe, w czym na pewno pomogą środki pozyskane z oferty publicznej – powiedział Ryszard Zawieruszyński, Prezes Zarządu Dadelo.

Polski rynek rowerowy

Źródło: Emitent, IPC dla Magazynu Targów Rowerowych, GUS.

 

Emitent dostrzega liczne, pozytywne trendy rynkowe, które powinny przekładać się na wzrost rynku w przyszłości. Wśród nich można wymienić:

  • rozwój e-commerce, który został znacząco przyspieszony przez pandemię koronawirusa i zmianę zwyczajów zakupowych wśród konsumentów,
  • większa świadomość środowiska i trendy ekologiczne, które mogą wpłynąć na wzrost zainteresowania alternatywnymi środkami transportu, w tym rowerów,
  • większa świadomość w zakresie zdrowego trybu życia i związana z tym rosnąca popularność aktywnych form spędzania wolnego czasu,
  • inwestycje w infrastrukturę rowerową na poziomie instytucjonalnym, w tym budowa systemu ścieżek rowerowych oraz parkingów rowerowych,
  • otoczenie prawne, w s tym sukcesywny wzrost cen za parkowanie w miastach sprzyjający zmianie nawyków transportowych społeczeństwa,
  • wpływ pandemii koronawirusa na niechęć do korzystania ze środków publicznej komunikacji.

Wyniki finansowe

Poniżej prezentujemy wybrane dane finansowe z prospektu emisyjnego Dadelo.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

1H20

1H19

2019

2018

2017

Przychody ze sprzedaży

32 980

15 432

33 380

28 742

30 913

Wynik brutto ze sprzedaży

9 259

4 002

8 285

7 235

7 587

Wynik ze sprzedaży

3 424

279

774

-714

-845

Wynik operacyjny

3 067

-80

275

-1 605

-1 415

Wynik brutto

3 044

-144

172

-1 651

-1 551

Wynik netto

2 540

-192

142

-1 616

-1 520

Marża brutto ze sprzedaży

28,1%

25,9%

24,8%

25,2%

24,5%

Źródło: Emitent

 

Jak pokazuje powyższa tabela, 2020 rok istotnie przyspieszył rozwój Dadelo. W pierwszej połowie 2020 roku Spółka wypracowała blisko 33 mln zł przychodów, tj. o 114% więcej rdr, i prawie tyle samo, co w całym 2019 roku. Za około 25% przychodów odpowiadała sprzedaż rowerów, a pozostała część to akcesoria, ubrania i części zamienne do rowerów. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 9,3 mln zł, co oznacza wzrost o 131% rdr. Jednocześnie pierwsza marża wzrosła do 28,1%, tj. rdr o 2,2 p.p. Emitent tłumaczył to głównie coraz silniejszą pozycją przetargową wobec kontrahentów, dzięki której Spółka otrzymywała lepsze warunki od dostawców. Dadelo zamknęło półrocze z zyskiem netto na poziomie 2,5 mln zł.

 

Spółka podała także szacunkowe wyniki za okres trzech kwartałów 2020 roku. Zgodnie z nimi przychody sięgnęły 52 mln zł (+103% rdr), zysk operacyjny 5,1 mln zł, a zysk netto 4,15 mln zł.

Dadelo – wybrane dane finansowe

(1) Zysk brutto ze sprzedaży.
Źródło: Emitent

 

Strategia i dywidenda

Dadelo zamierza kontynuować rozwój działalności w obszarze handlu w segmencie e-commerce, dążąc do poszerzenia swojej oferty, zwiększenia bazy klientów i przychodów ze sprzedaży, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości oferty produktowej i obsługi klienta. Spółka zamierza rozwijać się głównie organicznie, jednakże w dalszej perspektywie nie wyklucza akwizycji. Kluczowe elementy strategii Spółki to:

  • dynamiczny rozwój działalności Spółki w podstawowym segmencie,
  • rozszerzenie portfela oferowanych produktów,
  • poszerzenie bazy klientów,
  • dalszy rozwój Spółki dzięki nabywaniu innych podmiotów i inwestycjom w nowe rozwiązania technologiczne,
  • dalsza poprawa rentowności.

 

Zarząd Emitenta nie zamierza rekomendować wypłaty dywidendy z zysku za 2020 rok. Za rok obrotowy 2021 i następne zarząd zamierza, w zależności od sytuacji finansowej Spółki, rekomendować wypłatę dywidendy w kwocie 30% - 50% skorygowanego zysku netto, o ile nie zaistnieją żadne nadzwyczajne okoliczności zewnętrzne lub nie wystąpią znaczące potrzeby kapitałowe Spółki.

Autor artykułu

 

Michał Masłowski Michał Masłowski

Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. Doktor nauk ekonomicznych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz pracownik Katedry Badań Operacyjnych na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu w latach 2000-2008. Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki IFIRMA SA. Organizator kilkudziesięciu konferencji WallStreet i Profesjonalny Inwestor. Autor podcastów Echa Rynku (zawodowo) i MacGadka (hobbystycznie).

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie