Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podał dane za grudzień 2020 roku o nowych rejestracjach przyczep i naczep (o DMC>3,5t). Jak z nich wynika Wielton po raz pierwszy od lutego 2019 roku wykazał dodatnią dynamikę rejestracji w Polsce.
Rynek przyczep i naczep w Polsce odnotował mocny wzrost w ostatnich miesiącach 2020 roku. Wzrosty zaczęły się już w październiku, kiedy to zarejestrowano 1.950 nowych przyczep i naczep, co oznaczało wzrost rdr o 9,2%. Kolejne miesiące roku przyniosły jeszcze silniejsze odbicie, bo w listopadzie było to 54,8% rdr, a w grudniu 82,6%. Warto przy tym zwrócić uwagę, że pozytywnie na te dynamiki przełożyła się także niska baza z poprzedniego roku. W całym 2020 roku zarejestrowano 16.445 nowych pojazdó, co było wynikiem o 28,4% niższym rdr.
Rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep, zwiększyły się w grudniu r/r o 60,6% i chociaż spadły m/m o 22,7 % (-455szt.) do poziomu 1 551 szt. Jest to, zwłaszcza przy silnej końcówce 2020 roku w grupie samochodów ciężarowych, dobry prognostyk dla rynku przyczep i naczep. Podobnie jak wcześniej pisaliśmy o rejestracjach samochodów ciężarowych w ostatniej informacji prasowej PZPM nt. rejestracji pojazdów użytkowych w 2020 r., również pozytywnie na powiązany rynek przyczep i naczep pow. 3,5 t. wpływają zmiany, jakie dokonują się na rynku transportowym w związku z rozwojem w czasie pandemii handlu w Internecie. W efekcie m.in. tego zjawiska zwiększa się zapotrzebowanie na transport towarów, które przewożone są nie tylko lekkimi pojazdami ale również ciężkimi czy też całymi zestawami. Sygnały płynące z danych GUS o dobrych rezultatach eksportu polskiej gospodarki w trzecim kwartale i na początku czwartego ub.r. niewątpliwie wzmacniają decyzje przewoźników co do zakupów nowych środków transportu. Podobnie pozytywnie oddziałuje m.in. na cały rynek transportowy (przewoźników i dostawców pojazdów użytkowych) podpisanie w ostatnich dniach grudnia minionego roku umowy handlowej pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską. Chociaż przed przewoźnikami stoi wiele niewiadomych co do praktycznego jej realizowania czy do ukształtowania się konkurencji na rynku międzynarodowych przewozów w efekcie zatwierdzonego Pakietu Mobilności – napisano w komentarzu PZPM.
Rynek przyczep i naczep w Polsce o DMC>3,5t |
Nowe rejestracje (w sztukach) | Zmiana rdr | |
![]() |
![]() |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów PZPM. |
W przypadku spółki Wielton w drugiej połowie roku było widac wyhamowanie negatywnej dynamiki nowych rejestracji, jednak dodatnią dynamikę udało się osiągnąć dopiero w grudniu. W ostatnim miesiącu 2020 roku spółka zarejestrowała 160 nowych pojazdów, co oznaczało wzrost o 6,7% rdr. W całym 2020 roku Wielton zanotował 2.043 rejestracje wobec 3.081 rok wcześniej, co oznacza spadek o 36,8% rdr.
Wielton – przyczepy i naczepy w Polsce o DMC>3,5t |
Nowe rejestracje (w sztukach) | Zmiana rdr | |
![]() |
![]() |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów PZPM. |
Solidne wyniki Grupy Wielton za III kw. 2020 roku
Grupa Wielton odnotowała w III kw. 2020 roku dobre wyniki finansowe, zważywszy na sytuację rynkową. Szczególnie pozytywnie wyróżniła się osiągnięta przez Grupę pierwsza marża, która wyniosła 13,1% wobec 11,4% rok wcześniej. W efekcie, pomimo spadku przychodów o 4,6% rdr, do poziomu 488,2 mln zł, zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 63,8 mln zł, co oznaczało wzrost o 9% rdr. Grupa zamknęła III kw. ubiegłego roku z wynikiem netto na poziomie 11,2 mln zł, co przełożyło się na spadek o 11,3% rdr. Poniżej w tabeli przedstawiamy wybrane dane finansowe Grupy Wielton.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 1Q19 | 2Q19 | 3Q19 | 4Q19 | 1Q20 | 2Q20 | 3Q20 |
Przychody | 639 886 | 686 296 | 511 441 | 505 564 | 472 342 | 342 119 | 488 170 |
Wynik brutto ze sprzedaży | 78 689 | 74 267 | 58 505 | 55 795 | 50 168 | 14 235 | 63 782 |
Wynik operacyjny | 29 338 | 30 294 | 21 064 | 8 991 | 2 970 | -7 838 | 18 992 |
Wynik netto pod. dom. | 19 451 | 20 677 | 12 633 | 4 881 | -6 367 | 7 735 | 11 204 |
Marża brutto na sprzedaży | 12,3% | 10,8% | 11,4% | 11,0% | 10,6% | 4,2% | 13,1% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Warto także zapoznać się z wywiadem udzielonym serwisowi PAP z Wiceprezesem spółki Wielton, Mariuszem Golcem z końca 2020 roku, w którym komentuje on perspektywy przed Grupą na 2021 rok. Przedstawiciel spółki mówi m.in. że 2021 rok może sprzedażowo i pod względem aktywności prezentować się podobnie do 2019 roku, a także zwraca uwagę na wysokie poziomy zamówień na najbliższe miesiące. Wspomniał także, że modernizacja zakładów w czasie lockdownu podniosła ich wydajnośc i efektywność, co przełoży się na poprawę marżowości przyczep, naczep i zabudów.
W 2019 roku Grupa WIelton osiągnęła 2,34 mld zł przychodów, co było wynikiem o 13,3% wyższym rdr. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 267,3 mln zł, co przełożyło się na spadek o 5,6% rdr, a marża wyniosła 11,4% wobec 13,7% rok wcześniej. Grupa zamknęła rok z zyskiem netto przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 57,6% (spadek o 16,9% rdr).
Wielton – wykres kursu akcji |
![]() |
Źródło: opracowanie własne. |