Rynek dystrybucji IT jest rozgrzany do czerwoności. W tym otoczeniu Grupa AB bardzo dobrze się odnalazła i wykorzystała sprzyjające otoczenie do wypracowania rekordowych wyników finansowych.
Wyniki finansowe
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe za okres IV kw. 2020 roku (dla Spółki jest to II kw. roku obrotowego 2020/2021) wraz z ich porównaniem do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 4Q20 | 4Q19 | Zmiana rdr |
Przychody ze sprzedaży | 4 243 612 | 3 256 545 | 30,3% |
Wynik brutto na sprzedaży | 135 371 | 104 130 | 30,0% |
Wynik operacyjny | 65 750 | 35 486 | 85,3% |
Wynik brutto | 65 375 | 33 423 | 95,6% |
Wynik netto | 52 862 | 26 713 | 97,9% |
Wynik EBITDA | 70 040 | 39 437 | 77,6% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
W IV kw. 2020 roku Grupa AB osiągnęła rekordowe wyniki finansowe. Przychody sięgnęły 4,24 mld zł, co oznacza wzrost 30,3% rdr. Szczególnie dobrze sprzedawały się notebooki, smartfony, procesory, czy monitory. Przedstawiciele Emitenta wskazali, że w wybranych kategoriach produktowych sprzedaż mogła być jeszcze większa, gdyby nie problemy z dostępnością towarów, wynikające głównie z braku podzespołów do produkcji. W podobnym tempie do przychodów rósł zysk brutto na sprzedaży, który sięgnął 135,4 mln zł. O wiele wyższe dynamiki wzrostowe Emitent odnotował na kolejnych poziomach wyników. Zysk operacyjny wzrósł o 85,3% rdr, do 65,8 mln zł, co było zasługą wysokiej efektywności operacyjnej. Koszty sprzedaży i koszty ogólnego zarządu zwiększyły się o około 4% rdr, a więc rosły o wiele wolniej niż przychody (wskaźnik SG&A w relacji do przychodów spadł do 1,6% w IV kw. 2020 roku, a w całym ubiegłym roku uplasował się na poziomie 2,2%). Grupa zakończyła kwartał z zyskiem netto na poziomie 52,9 mln zł, co oznacza poprawę o 97,9% rdr.
Grupa AB stała się firmą e-commerce, mocno stawiamy na nowe technologie w każdym aspekcie działalności. Jednocześnie zbudowaliśmy trwałe przewagi konkurencyjne dzięki wysoki poziom automatyzacji transakcji handlowych i procesów logistycznych. Wypracowaliśmy wiodącą pozycję w zakresie e-commerce, a także platformy cloud. Stosujemy też sztuczną inteligencję do optymalizacji oferty i podnoszenia rentowności sprzedaży zarówno naszej, jak i naszych klientów – podsumował Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB.
Grupa AB – przychody ze sprzedaży (tys. zł) | Grupa AB – wynik operacyjny (tys. zł) |
Grupa AB – wynik netto (tys. zł) | Grupa AB – wybrane marże |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta. |
Perspektywy rozwoju
Zarząd AB PL widzi bardzo dobre perspektywy rozwoju w kolejnych latach, do czego powinno przyczniać się m.in. otoczenie gospodarcze, cyfryzacja życia i biznesu, rosnące nakłady na wydatki IT, czy wciąż obserwowany duży popyt na sprzęt IT.