Wyniki finansowe Grupy Decora za 2020 rok okazały się rekordowe w jej historii działalności. Spółka osiągnęła w tym okresie 69,4 mln zł skonsolidowanego zysku operacyjnego oraz 56,6 mln zł zysku netto. W samym czwartym kwartale wynik operacyjny Grupy Decora wyniósł blisko 18 mln zł, a wynik netto 15,1 mln zł. Powtórzenie takich wyników w bieżącym roku może być jednak wyzwaniem.
Otoczenie zewnętrzne
Pandemia COVID-19 okazała się korzystna dla producentów materiałów wykończeniowych i dekoracyjnych. Jak się okazało, w warunkach lockdownu, gdy mobilność została ograniczona, praca zdalna stała się powszechniejsza, a wiele miejsc spędzania wolnego czasu zamknięta (jak np. restauracje, kina, teatry, muzea, stadiony), wiele osób uznało, że jest to dobry, a czasami nawet niezbędny (konieczność dostosowania stanowiska pracy) moment na przeprowadzenie remontów ich mieszkań czy domów. Jak wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu 2020 roku na zlecenie sieci Bricomarché przez Havas Media, aż 73% Polaków zdecydowało się na remont w ciągu poprzedzających 12 miesięcy, a wśród pozostałych ponad połowa planuje prace remontowe w ciągu najbliższego roku. Badani odświeżali ściany (72%), zmieniali wystrój wnętrz (59%), odświeżali podłogi (37%) lub zmieniali aranżację ogrodu (26%). Jednocześnie blisko co trzeci Polak zdecydował się na remont całego domu czy mieszkania w ciągu ostatniego roku, a co czwarty badany go planuje. W efekcie w 2020 roku obserwowany był znaczący wzrost popytu na materiały budowlane i remontowe, a także ich cen.
Jak podawała Rzeczpospolita, powołując się na dane Ceneo.pl, zwiększone zainteresowanie kupujących w Internecie widać było m.in. w przypadku tapet, farb, paneli podłogowych, wanien oraz innych sprzętów łazienkowych.
Na wzrost sprzedaży w 2020 roku, pomimo trwającej pandemii, wpłynęła też większa liczba mieszkań, która trafiła na rynek. Według danych GUS w 2020 roku oddano do użytkowania 221,4 tys. mieszkań o łącznej powierzchni użytkowej 19.594,7 tys. m2 oraz liczbie izb równej 834,4 tys. W porównaniu z 2019 rokiem oznacza to wzrosty: liczby mieszkań – o 14 tys. (6,7%), powierzchni użytkowej mieszkań – o 1.218,1 tys. m2 (6,6%) oraz liczby izb – o 50,7 tys. (6,5%). Przeciętna powierzchnia użytkowa nowo oddanego mieszkania wyniosła 88,5 m2, podczas gdy w 2019 roku było to 88,6 m2.
Liczba mieszkań oddanych do użytkowania w Polsce (tys.) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS. |
Z drugiej strony, ze względu na dużą niepewność wynikającą z pandemii COVID-19 i przyszłej sytuacji gospodarczej, część inwestycji została wstrzymana w budownictwie niemieszkalnym (należą do nich budynki biurowe, handlowo-usługowe, przemysłowe, magazynowe i gospodarstw rolnych). Tymczasowe zamknięcie restauracji czy hoteli wymuszone przez ogólnokrajowy lockdown dla wielu takich obiektów również mogło jednak stanowić dobry moment na przeprowadzenie w nich remontów i zmiany aranżacji wnętrz.
Rynek paneli laminowanych i paneli winylowych
Jak podaje Spółka, Polacy najczęściej na swoje podłogi wybierają panele laminowane oraz płytki podłogowe. Bardzo dynamicznie rośnie jednak kategoria paneli winylowych, których sprzedaż w perspektywie najbliższych 5 lat ma się zrównać ze sprzedażą paneli laminowanych. Szacunki te mają związek ze strukturą sprzedaży w innych krajach europejskich oraz w USA, gdzie panele winylowe stanowią jeden z dominujących produktów podłogowych.
Według danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Paneli Laminowanych (EPLF) łączna sprzedaż zrzeszonych firm wzrosła w 2020 roku o 2,7% rdr, tj. do 459 mln m2, z czego w Europie Zachodniej dynamika wyniosła 3,6%, w Ameryce Północnej 22,4%, a w innych krajach 162%. Patrząc na poszczególne rynki, roczna dynamika była dodatnia w Rosji (5,6%), na Węgrzech (11,7%), w Wielkiej Brytanii (13,7%), w Niemczech (6,1%), na Ukrainie (1,1%) czy w Holandii (13,8%), z kolei ujemna w Polsce (-6,6%), w Rumunii (-4,9%) i Hiszpanii (-12,8%).
Sprzedaż wśród członków Stowarzyszenia Europejskich Producentów Paneli Laminowanych (mln m2) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS. |
Jak wynika natomiast z danych Multilayer Modular Flooring Association (MMFA), w 2020 roku wśród członków tego stowarzyszenia odnotowany został wzrost sprzedaży produktów polimerowych (winylowych) o 3,1% rdr, tj. do 79,5 mln m2, z czego głównym motorem wzrostu były panele SPC (panele winylowe z rdzeniem mineralnym) z roczną dynamiką wzrostu równą 34,8%. Jednocześnie sprzedaż paneli kategorii EPC spadła o 14,3%, a paneli LVT o 15%. Regionem, gdzie odnotowano największy wzrost sprzedaży okazała się Europa Wschodnia, gdzie sprzedaż paneli winylowych ogółem wzrosła o 23,9%, z czego sprzedaż paneli SPC wzrosła o 153,3%, a w przypadku paneli EPC i LVT odnotowano spadki odpowiednio o 19,3% i o 0,3%. W Europie Zachodniej dynamika dla paneli winylowych ogółem była ujemna i wyniosła -6,6%, przy wzroście sprzedaży paneli SPC o 28,8% oraz spadkach popytu na panele EPC i LVT odpowiednio o 13% i o 22,9%. Pomimo pandemii COVID-19 dobre wyniki sprzedażowe w 2020 roku osiągnęły podłogi drewniane, na które popyt wzrósł o 18,8%, z czego w Europie Wschodniej odnotowano wzrost o 21,8%, a w Europie Zachodniej o 18,3%.
Sprzedaż wśród członków MMFA w podziale na kategorie (mln m2) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych MMFA. |
W dalszej częśći niniejszego materiału analizujemy wyniki finansowe za 2020 r. oraz IV kw. 2020 r. oraz oceniamy perspktywy kształtowania się wyników w 2021 r.