Mercator Medical podał szacunkowe wyniki za I kw. 2021 roku, które wskazują, że Emitentowi udało się zarobić 287,4 mln zł w tym okresie. Choć jest to wielokrotnie więcej niż rok wcześniej, to zysk netto jest o 17,6% niższy niż w IV kw. 2020 roku. Inwestorzy zareagowali na podane wyniki mocną przeceną akcji – już na otwarciu kurs zniżkował o 8,9%, a w trakcie pierwszych godzin sesji przecena powiększyła się nawet do blisko 15%.
Poniżej w tabeli prezentujemy dane finansowe Grupy Mercator Medical za ostatnie kwartały, a także opublikowane szacunki za I kw. 2021 roku.
Wybrane dane finansowe (mln zł) |
1Q20 | 2Q20 | 3Q20 | 4Q20 | 1Q21* | Zmiana rdr | Zmiana kw/kw |
Przychody | 202,8 | 375,2 | 604,0 | 652,2 | 552,1 | 172% | -15,4% |
EBITDA | 35,3 | 234,6 | 393,8 | 405,4 | 302,8 | 758% | -25,3% |
Zysk netto | 20,6 | 210,5 | 355,8 | 348,6 | 287,4 | 1.293% | -17,6% |
Marża EBITDA | 17,4% | 62,5% | 65,2% | 62,2% | 54,8% | 37,4 p.p. | -7,3 p.p. |
Marża netto | 10,2% | 56,1% | 58,9% | 53,4% | 52,1% | 41,9 p.p. | -1,4 p.p. |
*Na podstawie szacunkowych wyników.
Źródło: opracowanie włąsne na podstawie raportów Emitenta.
Zgodnie z szacunkami Grupa Mercator Medical osiągnęła 552,1 mln zł przychodów w I kw. 2021 roku. Wynik ten był o 172% wyższy w relacji rdr., jednak okazał się o 15% niższy niż w IV kw. 2020 roku. Zarząd wskazał, że spadek przychodów wynikał głównie z niższych wolumenów sprzedaży. Jednocześnie przedstawiciele spółki wskazali, że już w marcu widoczne były pierwsze spadki rynkowych cen rękawic, a w II kw. 2021 roku spodziewana jest dalsza presja cenowa. W trakcie telekonferencji dodali, że spadki cen nie są „bardzo duże”, a obecnie jest to „kilka dolnych procent”.
Od jesieni minionego roku sygnalizowaliśmy, że w ślad za oczekiwanym w kolejnych miesiącach wzrostem podaży i spodziewaną stabilizacją sytuacji pandemicznej mogą nastąpić rynkowe spadki cen rękawic, potencjalnie od drugiego kwartału 2021 roku. Pierwsze oznaki tego zjawiska nastąpiły nieco wcześniej, w marcu, na rynku rękawic winylowych i z lateksu naturalnego. Spodziewamy się dalszej presji cenowej w obecnym kwartale. Dla realizowanych wyników pierwszego kwartału zdecydowanie większe znaczenie miała jednak chimeryczność rynku: odbiorcy rękawic stali się ostrożniejsi w zakupach, oczekując spadku cen. Dlatego wolumeny sprzedaży znalazły się poniżej naszych oczekiwań i ambicji, wpływając na wartości szacunkowych rezultatów – skomentował Witold Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Grupie Mercator Medical.
Większa dynamika spadków kw/kw została odnotowana na poziomie zysku EBITDA. Wyniósł on 302,8 mln zł, co oznacza spadek o 25,3% kw/kw, co pociągnęło za sobą spadek marży EBITDA kw/kw o 7,3 p.p., do 54,8%. Kruszewski skomentował w trakcie telekonferencji, że był to efekt m.in. przesunięcia części sprzedaży do własnej sieci dystrybucyjnej (przypominając, że sam transport rękawic trwa 1-2 miesiące), co spowodowało, że w I kw. 2021 roku część marży produkcyjnej nie została wykazana i przesunie się na kolejne okresy, kiedy towar zostanie sprzedany do klientów zewnętrznych.
Zysk netto wyniósł 287,4 mln zł, co oznacza spadek o 17,6% kw/kw. Marża netto wyniosła 52,1%, co oznacza spadek kw/kw o 1,4 p.p., do 52,1%. Widać zatem, że dynamika spadku zysku netto była niższa niż zysku EBITDA. Raport okresowy za I kw. 2021 roku ma zostać opublikowany 17 maja br.
Inwestycje
W trakcie telekonferencji Zarząd Mercatora powiedział, że w niedalekiej przyszłości, być może w terminie 2-3 tygodni, może poinformować o nowym segmencie działalności. Nowy biznes ma wykazywać efekt synergii względem obecnie prowadzonej działalności na co najmniej dwóch poziomach. Ma także otwierać nowe możliwości w zakresie innowacyjności i skalowalności.
Mercator Medical – wykres kursu akcji (skala dzienna) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |