Grupa TIM opublikowała raport roczny za 2020 rok, w którym wykazała istotne wzrosty wyników finansowych. Szczególnie mocny okazał się IV kw. 2020 roku, w którym Grupie udało się podwoić zyski rok do roku.
Rozwój e-commerce w Grupie TIM
Rozwijany w TIM od lat model hybrydowy i zbudowanie własnego sklepu e-commerce pozwala w ostatnich latach odcinać kupony. Szczególnie duży kupon udało się Emitentowi odciąć w 2020 roku – w tym bardzo trudnym okresie dla wielu obszarów gospodarki rozwój Grupy TIM dodatkowo przyspieszył. Jak podaje organizacja SHE (Związek Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki) w minionym roku znaczna część uczestników odnotowała spadek przychodów rdr., a skumulowana dynamiczna sprzedaży wszystkich firm wchodzących w skład związku wyniosła +0,5%. Wynik ten wydaje się dodatkowo słaby, gdy weźmiemy pod uwagę, że w 2020 roku dość znacząco rosły ceny produktów, a niektórzy dostawcy podnosili ceny nawet trzykrotnie w ciągu roku.
Pandemia koronawirusa przyspieszyła procesy cyfryzacji, a jednocześnie wielu klientów „zmusiła” do zakupów on-line, również klientów biznesowych. Wydaje się przy tym, że przy okazji udało się przekonać sceptyków do możliwości i korzyści, jakie daje rozwiązanie e-commerce. W raporcie raport „Polski rynek B2B vs. Cyfrowy Megatrend . Sytuacja branży post COVID 19.”, wydanym przez Unity Group w lutym 2021 roku, wskazuje się m.in. na następujące trendy na rynku e-commerce B2B:
- 9 na 10 decydentów B2B oczekuje, że model zdalny i cyfrowy utrzyma się na dłuższą metę, także po zakończeniu pandemii,
- 75% ocenia, ze ten model jest równie lub wręcz bardziej skuteczny niż przed COVID-19,
- według 60% ankietowanych w Polsce firm B2B e commerce pandemia wzmocniła potrzebę transformacji cyfrowych w sektorze B2B, przy czym jednak ponad 50% firm objętych badaniem nie ma opracowanej strategii transformacji.
W spółce TIM e-commerce odpowiada za około 70% przychodów i jest to tendencja obserwowana od wielu lat. Jak pokazują poniższe grafiki Emitentowi w ostatnich latach udaje się regularnie poprawiać parametry tego kanału sprzedaży. Widoczność sklepu tim.pl w internecie istotnie wzrosła, przy czym bardzo mocne wzrosty zostały odnotowane także w I kw. 2021 roku. Jeśli chodzi o 2020 roku to łączna liczba wyświetleń w Internecie wyniosła 86,2 mln i przełożyła się na ponad 4 mln przejść do sklepu tim.pl, co przełożyło się na wskaźnik CTR na poziomie 4,6%. Spółka odnotowała także m.in. wzrost liczby użytkowników do 2,23 mln, czy współczynnika konwersji do 4,74%.
Warto także zwrócić uwagę na nowe rejestracje w sklepie tim.pl. W 2020 roku odnotowano ponad 18 tys. nowych rejestracji, co przekłada się na średnią miesięczną liczbę rejestracji na poziomie 928. Ponadto, Spółka skutecznie aktywizowała nowych klientów do zakupów, co pokazuje systematyczny wzrost sprzedaży od zarejestrowanych klientów w 2020 roku.
TIM – wybrane parametry e-commerce | |
Źródło: Emitent. |
Wyniki finansowe
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe za okres IV kw. i całego 2020 roku Grupy TIM wraz z ich porównaniem do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 4Q20 | 4Q19 | Zmiana rdr | 2020 | 2019 | Zmiana rdr |
Przychody ze sprzedaży | 303 470 | 242 688 | 25,1% | 1 064 866 | 890 035 | 19,6% |
Wynik na sprzedaży | 17 816 | 8 214 | 117% | 52 229 | 32 697 | 59,7% |
Wynik operacyjny | 24 181 | 7 921 | 205% | 58 322 | 32 532 | 79,3% |
Wynik brutto | 20 271 | 7 812 | 159% | 44 564 | 25 227 | 76,7% |
Wynik netto | 17 271 | 5 363 | 222% | 37 135 | 19 565 | 89,8% |
Wynik EBITDA | 30 002 | 13 241 | 127% | 80 474 | 53 006 | 51,8% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.