Temat czatu: Wyniki finansowe ASBIS w I kw. 2021 r.
Data: piątek, 7 maja, godz. 10:30
Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza
Na pytania inwestorów odpowiedział:
Constantinos Tziamalis, Członek Rady Dyrektorów, Dyrektor ds. Ryzyka oraz Relacji Inwestorskich
Posiada tytuł licencjata w zakresie bankowości i usług finansowych oraz magisterium z finansów (kontroler kredytowy i relacje z inwestorami). Karierę zawodową rozpoczął 1999 r. w dziale bankowości prywatnej BNP Paribas na Cyprze, a następnie dołączył do Domu Maklerskiego Proteas Asset Management, w którym przez 3 lata pracował jako Menedżer Rachunków Inwestorów. Constantinos dołączył do ASBIS w styczniu 2002 roku jako Kierownik Projektów Finansowych. W 2003 r. awansował na stanowisko Korporacyjnego Kontrolera Kredytowego i Relacji Inwestorskich, a w 2007 r. objął stanowisko Dyrektora ds. Ryzyka i Relacji Inwestorskich. Constantinos jest też od 2007 roku członkiem Rady Dyrektorów ASBIS Enterprises.
O spółce
ASBISc Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej (IT) oraz elektroniki użytkowej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA): Europie Środkowo-Wschodniej, republikach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, łączącym szeroki zasięg geograficzny działalności z szerokim portfolio produktów dystrybuowanych w modelu "one-stop-shop".
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona została w roku 1990, prowadzi obecnie sprzedaż w 56 krajach świata.
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów oraz jest producentem marek: Prestigio (tablety, pamięci zewnętrzne, urządzenia GPS i car-DVR, multiboardy, itp.), Canyon (power banki, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne) i Perenio („IoT”).
ASBIS posiada podmioty zależne w 28 krajach, zatrudnia ponad 1 800 osób i zaopatruje około 20 tysięcy klientów. W 2020 roku Grupa zanotowała rekordową sprzedaż, która wyniosła blisko 2,4 mld USD.
Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Zapis czatu inwestorskiego
Constantinos Tziamalis: Dzień dobry, witam na czacie i zapraszam do zadawania pytań.
Przemo: Czy możemy oczekiwać w całym roku takiej marży jak w I kw.?
Constantinos Tziamalis: Naszym celem jest utrzymanie marży brutto powyżej 6% przez cały rok. Jest to wykonalne i wierzymy, że możemy to osiągnąć.
lola888: Czy jest szansa na przebicie obecnej prognozy?
Constantinos Tziamalis: Zawsze są szanse na wypracowanie lepszych wyników. Jest jednak zbyt wcześnie, aby powiedzieć, czy uda nam się przebić nasze prognozy.
lola888: Jak idzie sprzedaż produktów Apple? Gdzie sprzedajecie ich najwięcej?
Constantinos Tziamalis: Produkty Apple sprzedają się bardzo dobrze. We wszystkich krajach działalności (jesteśmy autoryzowanym dystrybutorem Apple w 11 krajach byłego ZSRR) odnotowujemy wzrost sprzedaży powyżej tempa wzrostu rynkowego. Wszystkie produkty firmy Apple (iPhone, iPad, Airpods, Macbooks) cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów.
Mateusz Szczepanik: Czy Breezy już ruszyło? Jakie jest zainteresowanie nową ofertą spółki ?
Constantinos Tziamalis: Breezy rozwija się zgodnie z planem. Jesteśmy w trakcie organizacji dostawców usług we wszystkich krajach, wybieramy też odpowiednich partnerów. Spodziewamy się, że sprzedaż za pośrednictwem Breezy rozpocznie się w czerwcu.
Martin: Czy rozważacie Państwo wypłatę kwartalnej dywidendy?
Constantinos Tziamalis: Nie rozważamy takiej opcji. Na ten moment zostaniemy przy wypłacie dywidendy zaliczkowej, którą rozważamy kiedy widzimy wyniki po 6 miesiącach.
lola888: Jakie były główne przyczyny tak dużego wzrostu zyskowności?
Constantinos Tziamalis: Główną przyczyną wzrostu rentowności były znacznie wyższe przychody oraz wzrost marży brutto. Wiele linii produktowych zostało znacznie rozbudowanych, co zapewniło Grupie najlepszą rentowność jaką kiedykolwiek osiągnęliśmy w pierwszym kwartale
Paweł: Macie w planach wejście na nowe rynki? Jeśli tak to jakie?
Constantinos Tziamalis: Nie mamy w planach obecnie rozszerzenia naszej działalności geograficznej. Wierzymy, że pokrywamy naszą działalnością bardzo duży obszar. Naszą ostatnią inwestycją jest rozpoczęcie działalności w Uzbekistanie (Taszkient), w którym jesteśmy też autoryzowanym dystrybutorem Apple.
Adam Niewiadomski: Czy mógłby Pan przybliżyć plany dotyczące dywersyfikacji działalności spółki?
Constantinos Tziamalis: Od firmy wyłącznie zajmującej się dystrybucją IT, obecnie wzmacniamy rozwiązania VAD dla biznesu, rozszerzamy portfel marek własnych oraz współpracę z Apple. Oznacza to, że mamy duży potencjał dywersyfikacji. Chcemy też wejść w różne nowe technologie, które mogą być alternatywą dla klasycznej dystrybucji.
Jakub: Jak Asbis ocenia perspektywy wzrostu sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej. Jakie kraje dominują w sprzedaży na tych rynkach?
Constantinos Tziamalis: Niemcy i Holandia to główne kraje w Europie Zachodniej w naszej strukturze sprzedaży. Wzrost sprzedaży jest oczekiwany w Europie Zachodniej, bo rozszerzamy współpracę z naszymi partnerami na tych rynkach. Proszę nie zapominać, że prowadzimy ponadeuropejską działalność.
Damian Dobosz: W jakim kraju w Europie Zachodniej ASBIS najmocniej inwestuje? W jakim kraju w Europie Środkowo-Wschodniej Asbis najmocniej inwestuje?
Constantinos Tziamalis: W Europie Zachodniej pracujemy z partnerami, więc nie mamy własnych oddziałów, nie inwestujemy tu. W Europie Śr.-Wsch. najwięcej inwestujemy w Czechach, Polsce, Słowacji, na Węgrzech.
Damian Dobosz: Czy ASBIS planuje przejęcia? Jeżeli tak, to o jakich wartościach tutaj mówimy?
Constantinos Tziamalis: Mamy oczy otwarte na potencjalne akwizycje w segmentach, w których nie mamy obecnie ekspertyzy. Nie są to jednak konkretne firmy.
Victor: czy jest szansa, aby Q2 2021 dorównał wynikom z roku ubiegłego?
Constantinos Tziamalis: Q2 2021 będzie zdecydowanie lepszy od Q2 2020.
Horacy: W jakich obszarach spółka upatruje największego potencjału do dalszego dynamicznego wzrostu?
Constantinos Tziamalis: Nasze wyniki pokazują, że rośniemy we wszystkich segmentach produktów.
Adam Niewiadomski: Czy w najbliższym czasie pojawi się informacja o nowych rodzajach działalności?
Constantinos Tziamalis: Jak tylko będziemy gotowi z nowymi działalnościami opublikujemy te informacje.
Marcin Bielawski: Czy dostrzegacie ryzyko spowolnienia sprzedaży po zmniejszeniu restrykcji, ograniczeniu home office i ogólnie powrocie do starej organizacji pracy klinetow?
Constantinos Tziamalis: Nie widzimy takiego zagrożenia. Naszym zdaniem popyt nie wynika z lock-downu, ale ze zmiany, jaka zachodzi w konsumentach i ich zachowaniach. Trend ten będzie się utrzymywał.
Jakub: Czy może Pan uchylić rąbka tajemnicy w zakresie inwestycji Asbisu w branży medycznej? Jakiego rodzaju ofertę zamierza przedstawić Asbis i kiedy poznamy szczegóły?
Constantinos Tziamalis: Poszukujemy produktów, które spełniają wygórowane wymagania certyfikacyjne/medyczne. Wprowadzimy je na rynek w momencie, kiedy otrzymają wszystkie niezbędne certyfikacje.
Przemysław: Kiedy i jakie produkty AGD zacznie wprowadzać ASBIS
Constantinos Tziamalis: Planujemy na przełomie Q2 i Q3 wprowadzić pierwsze produkty małego AGD do naszej oferty. Będą to urządzenia kuchenne, tostery, czajniki, i inne produkty.
Mikołaj: Czym spowodowane były wyższe koszty zarządu w 1Q21 w porównaniu do poprzednich kwartałów ?
Constantinos Tziamalis: Koszty administracyjne wzrosły proporcjonalnie do wzrostu rentowności.
Taktyk: Czy Asbis bierze pod uwagę możliwość stworzenia dodatkowego centrum dystrybucyjnego w obliczu tak dynamicznego wzrostu biznesu, czy też póki co spokojnie wystarczają obecne centra?
Constantinos Tziamalis: Obecne centra dystrybucyjne są dla nas wystarczające, ponieważ zbudowaliśmy je z myślą o dynamicznym rozwoju. Mamy potencjał do ich szybkiego zwiększenia w razie potrzeby.
Dario: Czy przychody z kwietnia utrzymują podobną dynamikę jak przychody za 1Q?
Constantinos Tziamalis: Nie mamy finalnych danych, ale widzimy pozytywny trend.
Przemysław: Jak wygląda sprzedaż Prestigio Click&Touch, jaki jest udział produktów własnych w dochodach firmy?
Constantinos Tziamalis: Sprzedaż pierwszej klawiatury była niższa niż oczekiwaliśmy. Jednak wierzymy, że druga generacja tej klawiatury, którą wprowadziliśmy na rynek w marcu tego roku, będzie miała lepsze wyniki sprzedaży.
Victor: Czy przewiduje Pan jakieś zagrożenia dla zysków spółki na najbliższe miesiące?
Constantinos Tziamalis: Wierzymy, że jesteśmy w bardzo dobrej kondycji, żeby sprostać wszelakim zagrożeniom. Obecnie nie widzimy żadnych poważnych zagrożeń dla naszej zyskowności.
Maciej Józefiak: Jak spółka zabezpiecza ryzyko walutowe swojego biznesu
Constantinos Tziamalis: ryzyko walutowe Zabezpieczmy wieloma narzędziami, m.in. za pomocą kontraktów typu forward.
Kamil W.: Jaki procent sprzedaży spółki realizowany jest kanałami e-commerce, a jaki kanałami tradycyjnymi? Jak duża jest różnica rentowności końcowej w obu kanałach dystrybucji?
Constantinos Tziamalis: 60% transakcji realizujemy on-line. Rentowności są porównywalne.
Krystian Mateusiak: Jak wiemy drugi kwartał jest zawsze najtrudniejszym dla firmy. Czy na podstawie wyników za kwiecień można prognozować, że podobnie będzie w tym roku?
Constantinos Tziamalis: Faktycznie tradycyjnie Q2 jest najtrudniejszy w całej branży IT. Widząc jednak nasze wstępne wyniki kwietnia możemy powiedzieć, że Q2 2021 będzie dobry.
Fazik: Czy są Państwo zadowoleni z wyników ASBIS Poland?
Constantinos Tziamalis: Jesteśmy zadowoleni.
Paweł Rzeźniczak: Wiele pytań a ja chciałbym pochwalić ASBIS za absolutnie perfekcyjne relacje inwestorskie. I nie jest to tylko moja opinia ale dużej grupy akcjonariuszy.
Constantinos Tziamalis: Dziękujemy bardzo. Relacje z inwestorami oraz przejrzysty kontakt z nimi jest dla nas bardzo ważny.
Monika: Czy planuje Pan sprzedaż swoich akcji w tym roku?
Constantinos Tziamalis: Nie mam obecnie takich planów, spółka rozwija się bardzo dynamicznie, a cena akcji rośnie :-)
Iwona: Czy można oczekiwać, że Asbisa co roku będzie publikować prognozy finansowe?
Constantinos Tziamalis: Od lat publikujemy prognozy finansowe każdego roku.
Grzesiek: Co może być dla spółki największym zagrożeniem w kontekście możliwości utrzymania dotychczasowego tempa rozwoju?
Constantinos Tziamalis: Polityczna sytuacja na rynkach, na których działamy. Widząc jednak obecną sprzedaż na Ukrainie możemy powiedzieć, że rynek ten zachowuje się bardzo dobrze.
Mateusz Szczepanik: Kiedy można się spodziewać szacunków za Kwiecień ? Dziękujemy
Constantinos Tziamalis: 21 maja.
taktyk: Czy marże generowane na markach własnych spółki są wyraźnie wyższe od marż uzyskiwanych na produktach zewnętrznych? Jaka to jest różnica?
Constantinos Tziamalis: Tak, nasze marki własne mają wyższe marże. Tradycyjne produkty IT mają marże w okolicach 5%, nasze marki osiągają nawet dwukrotnie wyższą marżę.
Radosław Majcherek: Jak zarząd ocenia bieżącą wycenę rynkową spółki?
Constantinos Tziamalis: Wierzymy, że wciąż jest tu miejsce na wzrosty.
Jarek: Jakie są w ocenie zarządu perspektywy segmentu ESD?
Constantinos Tziamalis: Ma olbrzymi potencjał wzrostu, dlatego obecnie inwestujemy w ten segment.
Marcin Wolszczak: Gdzie spółka chce być za 10-15 lat?
Constantinos Tziamalis: Wierzymy, że spółka będzie jeszcze silniejsza, będzie wiodącą firmą na rynkach IT i będzie dalej budowała swoją działalność na globalnych rynkach.
Constantinos Tziamalis: Dziękujemy za wszystkie pytania. Było ich tak dużo, że nie udało nam się na wszystkie odpowiedzieć. Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu. Pozdrawiam wszystkich :-)