Grupa Alumetal osiągnęła najlepsze w historii wyniki finansowe w I kw. 2021 roku, zarówno nominalnie, jak i pod względem wygenerowanych marż. Zdecydowana większość produkcji sprzedawana jest do branży motoryzacyjnej, która przeżywa kolejny kryzys, tym razem związany z niedoborem komponentów do produkcji. Przedstawiciele Spółki zwracają jednak uwagę, że obecnie nie odczuwają negatywnych skutków opóźnień w dostawach półprzewodników.
Rynek motoryzacyjny
Rynek motoryzacyjny odbudowuje się po początkach pandemii COVID-19. Jak wskazują dane Europejskiej Organizacji Producentów Samochodów (ACEA) od stycznia do maja 2021 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 4,3 mln pojazdów osobowych, co oznacza wzrost o 29,5% rdr. Jednocześnie jest to wciąż istotnie mniej niż w tym samym okresie 2021 roku, kiedy rejestracje sięgnęły 1,2 mln pojazdów osobowych. W styczniu i lutym br. odnotowano spadki w rejestracjach o odpowiednio 24% i 19,3% rdr., odbudowę przyniosły kolejne miesiące ze wzrostami rzędu 87,3% rdr. w marcu, 218% rdr. w kwietniu i 53,4% rdr. w maju. W samym maju zarejestrowano 891.665 pojazdów osobowych, jednak wciąż było to o wiele mniej niż w maju 2019 roku, kiedy było to 1,2 mln pojazdów.
Rejestracje samochodów osobowych w Unii Europejskiej |
Źródło: ACEA |
Z kolei liczba rejestracji pojazdów użytkowych wyniosła 838.941, co oznacza wzrost o 43,9% rdr. Spadki odnotowano w styczniu na poziomie 7,2% rdr, z kolei kolejne miesiące przyniosły wzrosty na poziomie odpowiednio 1,2%, 95,3%, 179,2% i 51,3% rdr. w okresie luty-maj 2021 roku. W samym maju zarejestrowano 165.363 pojazdy użytkowe, co było odczytem o około 30.000 niższym niż w analogicznym okresie przed pandemią.
W 2020 roku mocno wzrósł udział samochodów wykorzystujących paliwa alternatywne. Jeszcze w 2018 roku stanowiły one 7% rejestracji, podczas gdy w I kw. 2021 roku było to już niemal 35%. Największy udział miały hybrydy z wynikiem 18,4%, następnie Plug-In Hybrid – 8,2%, i samochody elektryczne – 5,7%.
Struktura sprzedaży samochodów osobowych pod względem typu paliwa |
Źródło: Emitent, ACEA. |
Obecnym problemem branży motoryzacyjnej jest brak półprzewodników do produkcji samochodów. Mówi się nawet, że jest to większy problem niż sam koronawirus (choć brak części do produkcji to w istotnej mierze pokłosie pandemii) i będzie ciążył na branży jeszcze dłużej (mówi się o horyzoncie dwóch lat). W efekcie odbudowa branży po koronawirusie może trwać dłużej niż można było początkowo zakładać, a na rynku może utrzymywać się niedobór podaży.
Co ciekawe, przedstawiciele Alumetalu wskazali, że obecnie nie odczuwają negatywnych skutków opóźnień w dostawach półprzewodników. Emitent wciąż obserwuje duży popyt na swoje produkty i optymistycznie patrzy na najbliższe kwartały. Jednocześnie zmiana struktury sprzedaży i rosnący udział samochodów z napędem alternatywnym rodzi raczej więcej szans niż zagrożeń.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odnotowaliśmy aż czterokrotny wzrost udziału samochodów z napędem alternatywnym w strukturze sprzedaży.
Od 2017 r. bierzemy udział w projektach, które związane są z zastosowaniem wtórnych odlewniczych stopów dla aplikacji do samochodów o napędzie hybrydowym i elektrycznym - tam ciągle jest mnóstwo komponentów aluminiowych. Zastanawialiśmy się, czy komponenty aluminiowe nie zostaną wypchnięte przez typowe stopy na bazie aluminium pierwotnego, ale to się nie dzieje. Nawet odwrotnie - widzimy trend zastępowania tych aplikacji aktualnie opierających się na stopach typowo pierwotnych stopami o dużej zawartości surowców złomowych – powiedziała Agneszka Drzyżdżyk, Prezes Zarządu Alumetal w wywiadzie dla PAP Biznes.