Na pytania zadane przez SII odpowiedziała Ewa Szawłowska, Prezes Zarządu OZE-Biomar S.A.
SII: Jaka jest obecnie pozycja spółki w segmencie fotowoltaiki w Polsce? Ile lat spółka jest obecna na rynku?
Ewa Szawłowska, Prezes Zarządu OZE-Biomar S.A.: Spółka działa na rynku od 2010 roku (wcześniej w postaci działalności gospodarczej założyciela – Marcina Biechowskiego), co oznacza, że jest jednym z najdłużej działających na rynku PV podmiotów w Polsce. Za 2019 rok została sklasyfikowana na 5. miejscu w rankingu Instytutu Energetyki Odnawialnej pod względem zainstalowanej mocy.
Jaka jest dotychczasowa ilość obsłużonych przez Państwa klientów, w tym łączna moc zainstalowanych dotychczas paneli?
W całej swojej historii firma OZE-BIOMAR obsłużyła ponad 7000 klientów, realizując instalacje o łącznej mocy ponad 170MWp dla różnych segmentów. Wykonywaliśmy instalacje na domach, dla firm oraz farmy fotowoltaiczne. Nasze instalacje działają w Polsce i w różnych krajach europejskich.
Jakie są główne założenia strategii rozwoju spółki na kolejne lata?
Celem strategicznym Spółki jest oczywiście wzrost wartości Spółki, przede wszystkim poprzez zwiększenie skali działania w zakresie instalacji fotowoltaicznych oraz usług komplementarnych.
Zgodnie z naszymi szacunkami, tempo wzrostu przychodów oraz zysku netto w 2021 roku powinno się podwoić w stosunku do roku 2020, co w połączeniu z kontrolowanym wzrostem organizacji (większe moce przerobowe przy zachowaniu elastyczności i rozsądnej bazie kosztów stałych) powinno stanowić solidną bazę do dalszych wzrostów wyników Spółki.
Czy OZE-Biomar w swojej działalności koncertuje się na kliencie detalicznym, czy biznesowym? Jaki jest udział poszczególnych grup w przychodach spółki? Która z tych grup klienckich jest atrakcyjniejsza z punktu widzenia marż oraz bardziej perspektywiczna z punktu widzenia przyszłego rozwoju Państwa biznesu?
OZE-BIOMAR, jako jedna z nielicznych firm na rynku PV w Polsce, od początku swojej działalności obsługuje wszystkie segmenty rynku (klienci indywidualni, klienci biznesowi, sektor publiczny, farmy fotowoltaiczne). W 2020 roku około połowę mocy zainstalowaliśmy dla klientów indywidualnych, dla przedsiębiorstw – około 30%.
Oba te segmenty rosną dynamicznie i mają istotny wpływ na generowaną przez Spółkę marżę.
Co sądzi Pani o zapowiadanych zmianach w przepisach, które mają znacznie zmniejszyć atrakcyjność fotowoltaiki dla prosumentów. Nie obawia się Pani, że po potencjalnej silnej dalszej zwyżce rynku fotowoltaiki w Polsce w tym roku, kolejny rok będzie stał pod znakiem znacznego jego spadku?
W całej swojej historii firma OZE-BIOMAR obsłużyła ponad 7000 klientów, realizując instalacje o łącznej mocy ponad 170MWp dla różnych segmentów. Wykonywaliśmy instalacje każdego rodzaju: począwszy od przydomowych, przez większe instalacje dla firm, aż po farmy fotowoltaiczne. Nasze instalacje działają w Polsce i w wielu krajach Europy.
Jakie są główne założenia strategii rozwoju spółki na kolejne lata?
Celem strategicznym Spółki jest oczywiście wzrost jej wartości, przede wszystkim poprzez zwiększenie skali działania w zakresie instalacji fotowoltaicznych oraz usług komplementarnych.
Zgodnie z naszymi szacunkami, tempo wzrostu przychodów oraz zysku netto w 2021 roku powinno się podwoić w stosunku do roku 2020, co w połączeniu z kontrolowanym wzrostem organizacji (większe moce przerobowe przy zachowaniu elastyczności i rozsądnej bazie kosztów stałych) powinno stanowić solidną bazę do dalszych wzrostów wyników Spółki.
Czy OZE-Biomar w swojej działalności koncentruje się na kliencie detalicznym, czy biznesowym? Jaki jest udział poszczególnych grup w przychodach spółki? Która z tych grup klienckich jest atrakcyjniejsza z punktu widzenia marż oraz bardziej perspektywiczna z punktu widzenia przyszłego rozwoju Państwa biznesu?
OZE-BIOMAR, jako jedna z nielicznych firm na rynku PV w Polsce, od początku swojej działalności obsługuje wszystkie segmenty rynku (klienci indywidualni, klienci biznesowi, sektor publiczny, farmy fotowoltaiczne). W 2020 roku około połowę mocy zainstalowaliśmy dla klientów indywidualnych, dla przedsiębiorstw – około 30%.
Oba te segmenty rosną dynamicznie i mają istotny wpływ na generowaną przez Spółkę marżę. Nasza wszechstronna oferta pozwala nam działać i rosnąć na wielu frontach, a dzięki temu jesteśmy też przystosowani do zmieniających się warunków. Ewentualne zmiany w prawie czy inne niezależne okoliczności nie powinny zatem wpływać negatywnie na rozwój firmy.
Co sądzi Pani o zapowiadanych zmianach w przepisach, które mają znacznie zmniejszyć atrakcyjność fotowoltaiki dla prosumentów. Nie obawia się Pani, że po potencjalnej silnej dalszej zwyżce rynku fotowoltaiki w Polsce w tym roku, kolejny rok będzie stał pod znakiem znacznego jego spadku?
Traktujemy potencjalną zmianę regulacji jako szansę, a nie zagrożenie. W szczególności – dzięki przynależności do Grupy Kapitałowej Sunrise Energy, już teraz w ofercie Spółki dostępna jest usługa bilansowania 1:1. Polega ona na tym, że działająca pod marką Enelogic spółka z GK Sunrise Energy przejmuje rolę dostawcy i odbiorcy energii elektrycznej dla klienta końcowego. Pozwala to posiadaczom naszych instalacji fotowoltaicznych na odzyskanie 100% energii wyprodukowanej przez panele, bez oddawania 20 czy 30% nadwyżek do sieci.
Podsumowując - bez względu na to czy i kiedy zmiany w prawie wejdą w życie, należące do Grupy Kapitałowej Sunrise Energy marki OZE Biomar S.A. i Enelogic są dobrze na nie przygotowane.
Jak zareagowali klienci na zapowiadane zmiany w przepisach?
Od kilku tygodni obserwujemy wzmożony popyt na nasze usługi, co świadczy m.in. o tym, że grupa potencjalnych klientów, którzy dotąd nie byli przekonani do fotowoltaiki, zyskała argument przesądzający o przyspieszeniu decyzji zakupowej. Zaobserwowaliśmy, że niemal każda dyskusja nt. zmian w regulacjach branżowych przekłada się na wzrost zainteresowania i świadomości klientów, co pozwala nam skutecznie finalizować kolejne kontrakty. Nasi pracownicy i partnerzy są w stanie w przystępny sposób odpowiedzieć potencjalnym klientom na ich wszystkie wątpliwości i je rozwiać.
Jak obecnie wygląda sytuacja jeśli chodzi o dostępność ekip monterskich, jak również warunki cenowe współpracy z takimi ekipami. Spółka korzysta z własnych ekip, czy też korzysta z oferty ekip zewnętrznych?
Ponieważ mamy swoje ekipy monterskie, a jednocześnie już wiele lat współpracujemy z wyspecjalizowanymi podmiotami zewnętrznymi, ryzyko ograniczonej dostępności oraz zmienności warunków komercyjnych jest na akceptowalnym poziomie.
Około 1/3 instalacji realizujemy własnymi ekipami monterskimi, zachowując dzięki temu niezbędną do szybkiego skalowania biznesu elastyczność. W pozostałym zakresie korzystamy ze współpracowników zewnętrznych, dla których jesteśmy zwykle podstawowym zleceniodawcą. W ostatnich miesiącach nasze ekipy nie narzekają na brak pracy, co naturalnie bardzo cieszy.
W jakich obszarach dostrzega Pani największe ryzyka dla rozwoju działalności spółki?
Jak w każdym biznesie, zwłaszcza tak dynamicznie rosnącym, codzienność przynosi wiele wyzwań. Staramy się na bieżąco analizować ryzyka i odpowiednio je adresować.
Obecnie dużo się mówi o kwestiach zmian regulacyjnych, czy też dostępności komponentów, surowców i zasobów ludzkich – we wszystkich tych obszarach nasze dotychczasowe działania pozwoliły nam uzyskać odpowiedni poziom komfortu.
Z szerszej perspektywy – warto już teraz zwrócić uwagę na aspekty środowiskowe, związane z utylizacją sprzętu obecnie zainstalowanego na dachach klientów. Ta kwestia niewątpliwie będzie już wkrótce wymagała rozwiązań systemowych. Jak w przypadku innych zmian na rynku – monitorujemy sytuację i staramy się być jak najlepiej przygotowani i gotowi do działania.
Czy poza fotowoltaiką OZE Biomar zamierza mocniej zaistnieć w innych segmentach OZE?
Spółka już teraz oferuje klientom liczne usługi i produkty komplementarne – warto wymienić tutaj pompy ciepła, magazyny energii, czy też ładowarki samochodowe. Współpracujemy z wieloma partnerami, m.in. firmami działającymi w branży elektromobilności. Staramy się także trzymać rękę na pulsie i obserwować światowe trendy.
Jeśli chodzi o pozostałe segmenty OZE – takie jak np. energetyka wiatrowa, wodna, biogaz, itp. – na ten moment nie widzimy w nich takiego potencjału, jak w branży fotowoltaicznej, która pozwala na tani i szybki montaż ekologicznego źródła energii w niemal każdym miejscu
Obecnie na rynku jest mnóstwo mniejszych i większych firm zajmujących się fotowoltaiką. Czy jest Pani w stanie wskazać potencjalne przewagi jakie macie nad konkurencją?
Patrzymy na to zagadnienie dwutorowo. Po pierwsze – na rynku funkcjonuje bardzo wiele małych i bardzo małych podmiotów, wobec których posiadamy liczne przewagi natury organizacyjnej: skala działania, know-how, doświadczenie, własne biuro projektowe, jak również dojrzałość procesową (w tym w zakresie wykorzystywanych systemów IT).
Po drugie – porównując OZE-BIOMAR do czołowych graczy na rynku – wyróżniamy się kompleksowością obsługi klienta (od pomysłu, przez pozyskanie finansowania, aż po opiekę posprzedażową), jak również faktem, że adresujemy potrzeby klientów ze wszystkich segmentów rynku. Ważnym wyróżnikiem naszej firmy jest również wspomniana wcześniej usługa bilansowania 1:1.
Jak ocenia Pani perspektywy rozwoju branży fotowoltaicznej w Polsce w perspektywie kilku najbliższych lat?
Spółka funkcjonuje na wielomiliardowym i mocno rozdrobnionym rynku o znacznej prognozowanej dynamice wzrostu w perspektywie kolejnych kilku lat.
W naszej ocenie, jak również w ocenie niezależnych ekspertów i instytucji, rynek PV w Polsce powinien rozwijać się w ponad 30-procentowym tempie przez najbliższe lata. Głównymi czynnikami wpływającymi na ten wzrost będą bez wątpienia: regulacje na poziomie UE (cele klimatyczne), rosnące ceny energii elektrycznej, rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa, postęp technologiczny (spadające ceny komponentów, rosnąca opłacalność instalacji) oraz dostępność finansowania na warunkach preferencyjnych. Można więc śmiało stwierdzić, że kolejnych kilka lub nawet kilkanaście lat będzie rozkwitem branży i momentem, w którym warto postawić na fotowoltaikę!
28 czerwca ruszyły zapisy na akcje spółki OZE-Biomar S.A. Jak zapisać się na akcje? Na co zostaną przeznaczone pozyskane środki?
W ofercie można zapisać się na 40.000 szt. akcji serii B po cenie maksymalnej 275 zł/szt. Zapisu na akcje można dokonać za pośrednictwem Domu Maklerskiego Navigator oraz Domu Maklerskiego BOŚ - zgodnie z zasadami opisanymi w Memorandum Informacyjnym, z którym można zapoznać się na stronie internetowej www.oze-biomar.pl oraz stronach ww. domów maklerskich.
Finalna cena emisyjna zostanie ustalona nie później niż 15 lipca, natomiast przydział akcji nastąpi nie później niż 22 lipca br. W dalszej kolejności planujemy wprowadzenie akcji spółki do obrotu na rynku NewConnect – powinno się to udać w III/IV kwartale bieżącego roku. Intencją Zarządu jest również przeprowadzenie splitu akcji (w stosunku 1:10) jeszcze przed wystąpieniem z wnioskiem o wprowadzenie akcji na NewConnect – dzięki temu odpowiednio obniżona zostanie cena jednostkowa akcji, co powinno sprzyjać poprawie płynności naszych walorów.
Głównym celem emisji jest finansowanie dalszego dynamicznego wzrostu skali działalności, w szczególności poprzez zasilenie kapitału obrotowego. W naszym przypadku oznacza to przede wszystkim zwiększenie poziomu zapasów, a zatem zabezpieczenie logistyki i ciągłości działania wobec dynamicznie rosnącej sprzedaży.
Na zakończenie naszej rozmowy proszę powiedzieć coś więcej nt. promocji dla nowych akcjonariuszy – to dość unikalna propozycja na naszym rynku kapitałowym…
Dla nowych akcjonariuszy OZE-Biomar przygotowaliśmy propozycję opartą na bardzo prostych i klarownych zasadach: każdemu inwestorowi, który w ramach trwającej oferty publicznej zdecyduje się na złożenie zapisu na akcje OZE-BIOMAR o wartości co najmniej 10 000 zł przysługuje rabat na zamówioną w OZE- Biomar S. A. instalację fotowoltaiczną. Można w ten sposób uzyskać nawet do 5 000 zł rabatu na fotowoltaikę o mocy co najmniej 5kWp.