W środę, 7 lipca 2021 roku, na stronie internetowej Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych odbył się czat inwestorski z Macinem Kuśmierzem, CEO Shoper S.A. W trakcie czatu internauci pytali m.in. o rynek e-commerce, wyniki finansowe, planowane inwestycje, czy perspektywy rozwoju.
Zobacz także:
- W I kwartale sprzedaż wyniosła 15,8 mln zł, co oznacza wzrost o 71% r/r – wywiad z Marcinem Kuśmierzem, CEO Shoper S.A.
- Raport analityczny: Shoper S.A. – dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w drodze na giełdę
Rozwój oferty Shoper
W trakcie czatu inwestorzy putali o ofertę Spółki. Jeden z internautów zapytał, czy Shoper rozwija usługi oparte o automatyzacji i wykorzystaniu AI.
Wykorzystujemy rozwiązania AI w wielu produktach, m.in. produkty marketingowe i płatnościowe. Konsekwentnie wdrażamy rozwiązania AI i machine learning do kolejnych produktów, co umożliwia automatyzację wybranych procesów i zwiększenie poziomu konwersji w procesie zakupowym. Przykładem takiego produktu może być wdrożona w tym roku usługa Shoper Rekomendacje, który pozwala na automatyczne proponowanie produktów użytkownikom, które odpowiadają ich profilowi, co zwiększa szansę na dodanie ich do koszyka zakupowego – wytłumaczył Marcin Kuśmierz.
Inwestorzy pytali, kiedy mogą pojawić się nowe aplikacje w ofercie Spółki.
Nowe produkty pojawią się już tym półroczu, stale pracujemy nad rozwojem naszej oferty. Do końca roku w naszym portfolio pojawi się co najmniej kilka zupełnie nowych produktów dedykowanych MŚP – odpowiedział.
Internauci byli także ciekawi, jaką ofertę może mieć Spółka dla klientów, którzy chcą wejść w omnichannel.
Przyczyni się do tego integracja przejętą w kwietniu platforma ErpBox, która pozwala użytkownikom platformy Shoper m.in. na sprzedaż przez marketplace'y, zarówno polskie jak i zagraniczne oraz przez porównywarki cenowe. Platforma zawiera też m.in. dziesiątki integracji z systemami ERP i CMR oraz platformami logistycznymi. Umożliwia to automatyzację sprzedaży wielokanałowej (omnichannel). Rozwijamy też kluczowe integracje w ramach platformy Shoper, zarówno bezpośrednie jak Allegro i Amazon oraz przez Shoper Aplikacje (sklep z aplikacjami umożliwiającymi ich natychmiastową integrację ze sklepem w celu zwiększenia efektywności sprzedaży) – podsumował Kuśmierz.
Jeden z uczestników czatu prosił o wytłumaczenie działania modelu pay-as-you-grow, pytając, czy Spółka pobiera stałą stawkę od sklepów.
Stawka w modelu pay-as-you-grow jest zależna od rodzaju produktu oraz wielkości sklepu, więc co do zasady jest ona różna w zależności od konkretnego sklepu. Model pay-as-you-grow pozwala nam przede wszystkim partycypować we wzroście naszych klientów i rozwijać nasz biznes razem z nimi – wyjaśnił CEO.
Rynek e-commerce
Pytając o rynek e-commerce nie zabrakło pytań o niedawne pojawienie się Amazona na polskim rynku.
Obserwujemy wysoką dynamikę rozwoju całego rynku e-commerce, która napędzana jest głównie rozwojem sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Kibicujemy Amazonowi, podobnie jak i innym graczom rynku e-commerce, których działania korzystnie wpływają na wzrost wartości całego rynku e-commerce w Polsce oraz przyrost sprzedających i kupujących w kanale online – powiedział Kuśmierz.
Każdy nowy gracz, który przyczynia się do rozwoju całego rynku e-commerce w Polsce jest dla nas potencjalnym partnerem do współpracy, a my partycypujemy we wzroście liczby sprzedających i kupujących w kanale online – dodał w odpowiedzi na inne pytanie.
Jeden z uczestników czatu pytał, czy może utrzymać się wysokie zainteresowanie usługami w modelu SaaS wobec rozwiązań typu open source.
Wzrost udziału rozwiązań SaaS to trend ogólnoświatowy, gdzie im rynek bardziej rozwinięty, tym udział tego modelu jest większy jak np. w UK czy USA. Uważamy, że Polska podąża podobną ścieżką i tym samym udział rozwiązań SaaS będzie dalej rósł kosztem rozwiązań typu open source – podsumował CEO.
Rynek e-commerce w Polsce ma jeszcze dużą przestrzeń do wzrostu względem krajów zachodnich i będzie w nadchodzących latach dynamicznie niwelował tę różnicę - zarówno pod względem liczby kupujących jak i sprzedających, jesteśmy poniżej średniej dla Unii Europejskiej. Rynek SaaS w USA w ostatnich 10 latach pod względem wartości rósł średniorocznie o około 30%. Widzimy ponadto stopniową utratę udziałów rynkowych rozwiązań typu open source na rzecz SaaS, co faworyzuje biznes Shopera – dodał.
Ekspansja zagraniczna i akwizycje
Inwestorzy pytali, kiedy Spółka może postawić mocny krok w kierunku ekspansji zagranicznej.
Jesteśmy w fazie analizowania wybranych rynków Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności potencjału ich rozwoju oraz otoczenia konkurencyjnego. Pierwsze decyzje będą najwcześniej w I połowie przyszłego roku, w tym roku koncentrujemy się na dalszym rozwoju na polskim rynku, który ma przed sobą jeszcze dużą przestrzeń do dalszego wzrostu – odpowiedział Kuśmierz.
Jeden z internautów dopytywał o niedawną akwizycję Web-com Group i termin zakończenia fuzji operacyjnej i prawnej.
Aktualnie opracowujemy wspólną strategię go to market oraz wdrażamy projekty, które cechować będą się najwyższym poziomem synergii. Ich pierwszych znaczących efektów spodziewamy się na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku. Na podstawie przeprowadzanych badań, platforma oferująca sprzedaż wielokanałową (omnichannel), powinna cieszyć się dużym zainteresowaniem ze strony klientów Shoper – wyjaśnił Marcin Kuśmierz.
Padło także pytanie o liczbę spółek, którym przygląda się Shoper pod kątem akwizycji.
Przyglądamy się wielu podmiotom dostarczającym usługi e-commerce dla segmentu MŚP. Z częścią z nich prowadzimy rozmowy dotyczące potencjalnej współpracy produktowej, operacyjnej lub kapitałowej. W przypadku potencjalnych akwizycji zwracamy szczególną uwagę na dopasowanie ich oferty do naszego katalogu usług. Bardzo istotna jest dla nas perspektywa ich rozwoju w przyszłości – powiedział CEO.
Pod kątem potencjalnych M&A, bierzemy pod uwagę trzy segmenty rynku: platformy oferowane przez podmioty o profilu zbliżonym do Shoper, przejęcie produktów uzupełniających nasze portfolio usług e-commerce dla MŚP lub technologii mogących wpłynąć na przyspieszenie rozwoju platformy Shoper – dodał.
Inwestorzy byli ciekawi, w jaki sposób Spółka planuje finansowanie potencjalnych akwizycji.
Mniejsze transakcje będziemy finansować ze środków własnych, ponieważ Spółka dysponuje bardzo dobrą konwersją gotówki, natomiast w przypadku potencjalnych większych akwizycji, będziemy rozważać opcję finansowania zewnętrznego. Każdorazowo wybierzemy rozwiązania najbardziej optymalne z perspektywy akcjonariuszy – podsumował Kuśmierz.
Wyniki finansowe
Jeden z internautów zapytał wprost, czy Spółka jest w stanie systematycznie, z kwartału na kwartał poprawiać wyniki finansowe.
Rynek e-commerce cechuje się pewną sezonowością, z największą sprzedażą w IV kwartale. Strumień przychodów z tytułu opłat abonamentowych (MRR), który jest niezależny od sezonowości, rośnie w Shoper cyklicznie od wielu lat. Pozytywnie patrzymy na nadchodzące kwartały i potencjał dynamicznego zwiększania naszych wyników – odpowiedział Marcin Kuśmierz.
Widzimy potencjał do dalszego wzrostu rentowności, przypomnę, że w ostatnich 3 latach rentowność marży EBITDA zwiększyła się z poziomu 32% do 46% – dodał.
Internauci pytali o koszty oferty i ewentualne inne, nadzwyczajne koszty, które mogą pojawić się w przyszłości.
Tak, w II kwartale pojawią się jeszcze koszty związane z ofertą publiczną. Nie wpłynie to jednak na nasz wysoki poziom cash flow i stabilną sytuację finansową Spółki.
Dodatkowe jednorazowe koszty w przyszłości mogą być związane z IPO lub ewentualnymi akwizycjami, które mamy zapisane w strategii rozwoju Spółki – powiedział Kuśmierz.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym zapisem czatu z Shoper S.A.