Alphabet (NASDAQ:GOOG), a wcześniej Google, to trzecia największa, pod względem kapitalizacji, spółka na amerykańskiej giełdzie. Na dzień piątego października 2021 r. spółka była wyceniana na 1.821 biliona dolarów amerykańskich. Jej udział w indeksie SP500 to 3.98%2. Inwestycja na poziomie 10k USD w akcje spółki we wrześniu 2011 roku byłaby obecnie warta 98 909$, co dałoby hipotetycznemu inwestorowi średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 25.52%. W tym samym czasie inwestycja w indeks SP500 przyniosłaby średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 15.49% zamieniając 10k USD we wciąż bardzo przyzwoite 42 706 USD.
Rysunek 1 Zwrot z inwestycji w akcje GOOG vs SP500 w okresie wrzesień 2011 - wrzesień 2021, skala logarytmiczna. Źródło: portfoliovisualizer.com |
Maksymalne obsunięcie kapitału3, z jakim musiałby się liczyć inwestor, który nabył akcje spółki, w ostatnich 10 latach wyniosło 18.92% wobec 19.63% w przypadku inwestycji w SP500. Warto, jednakże zauważyć, że wyłączając przecenę z marca 2020 roku, to indeks SP500 charakteryzował się niższymi spadkami.
Rysunek 2 Maksymalne obsunięcie kapitału dla inwestycji w akcje GOOG vs SP500 w okresie wrzesień 2011 - wrzesień 2021. Źródło: portfoliovisualizer.com |
Kontynuując porównanie do spółek notowanych na naszej rodzimej giełdzie, Alphabet jest ponad pięć razy większy niż wszystkie podmioty na GPW4.
Rysunek 3 Kapitalizacja Alphabet na tle innych spółek oraz GPW. Źródło: usstocks.pl |
Historia
Spółka ma swoją siedzibę w Moutain View w Kalifornii, a założona została w 1995 roku przez Larrego Page’a i Siergieya Brina, którzy na Uniwersytecie Stanforda, z pomocą Scotta Hassana i Alana Steremberga, opracowali algorytm wyszukiwania i stworzyli wyszukiwarkę, która określała znaczenie poszczególnych stron internetowych na podstawie linków. Powstała w akademickich pokojach wyszukiwarka została nazwana na początku - Backrub. Po niedługim czasie nazwa wyszukiwarki została jednak zmieniona na Google. Nowopowstała nazwa inspirowana była pojęciem matematycznym, które oznacza liczbę złożoną z jedynki i setki zer – googol5. Wyszukiwarka bardzo szybko zyskiwała na popularności wśród społeczności akademickiej, ale też inwestorów z Doliny Krzemowej. W sierpniu roku 1998 założyciel firmy Sun, Andy Bechtolsheim, wypisał Larry’emu i Sergeyowi czek na 100 000 USD – firma Google Inc. została oficjalnie powołana do życia. W 2004 wyszukiwarka google.com odpowiadała już za 80% światowego rynku. W tym samym roku firma uruchomiła Gmaila, rok później premierę miały Mapy Google. W 2006 roku za cenę 1.65 mld dolarów, Google przejął portal z filmikami – YouTube. Największym przejęciem kalifornijskiej firmy było międzynarodowe przedsiębiorstwo telekomunikacyjne powstałe w wyniku podziału Motoroli – mowa o Motorola Mobility, która została kupiona przez Google za 12.5 mld dolarów. Dwa lata później Google odsprzedało Motorola Mobility chińskiemu Lenovo zatrzymując, jednakże zdecydowaną większość patentów. W związku z dynamicznym rozwojem, wzrostem liczby produktów i rozbudowaną strukturą przedsiębiorstwa w 2015 roku powołano spółkę nadrzędną – holding Alphabet Inc., na czele której stoi Sundar Pichai. Na giełdzie możemy kupić dwie klasy akcji spółki – klasa A (ticker GOOG) oraz klasa C (ticker GOOGL)6. W latach 2001-2020 Google (a potem Alphabet) dokonał przejęcia ponad dwustu przedsiębiorstw. IPO spółki odbyło się w 2004 roku – data była nieco feralna, gdyż inwestorzy wciąż mieli w pamięci pęknięcie bańki dot-comowej z 2001 roku. Alphabet został zmuszony do obniżenia początkowej ceny z przedziału 108-135 dolarów do 85-95 dolarów. Pierwsza sesja należała jednak do udanych – cena akcji spółki skoczyła o blisko 18%.
Rysunek 4 Alphabet: najważniejsze wydarzenia w historii spółki. Źródło: usstocks.pl |
Obecna struktura organizacyjna spółki wygląda następująco:
Rysunek 5 Alphabet Inc. oraz spółki córki. |
Alphabet posiada swoje oddziały w ponad pięćdziesięciu krajach na całym świecie. Najważniejszym źródłem przychodów dla spółki są Stany Zjednoczone (45%), dalej Europa, Bliski Wschód i Afryka (31%), kolejno Azja Pacyficzna (19%) i na ostatnim miejscu Ameryki Środkowa i Południowa (5%). W Polsce Google ma swoje biura w Warszawie i Wrocławiu. Przychody ze sprzedaży usług i produktów pod względem geograficznym podzielone są w następujący sposób:
Rysunek 6 Alphabet: Podział przychodów pod względem geograficznym |
Alphabet pod względem przychodów rozróżnia w swojej działalności trzy główne segmenty:
- Google Services
- Google Cloud
- Other Bets
Segment Google Services dzieli się natomiast na:
- Google Search & other
- YouTube ads
- Google Network
- Google other
Podsegment Google Search & other obejmuje przychody generowane w usługach wyszukiwania Google oraz przychody generowane z reklam w wyszukiwarce i innych usługach należących i obsługiwanych przez Google, takich jak Gmail, Mapy Google.
Rysunek 7 Przykład reklamy Google Ads w wyszukiwarce Google po wpisaniu frazy "wakacje last minute" |
YouTube ads obejmuje przychody generowane w YouTube.
Rysunek 8 Przykład reklam w serwisie YouTube. Źródło: YouTube |
Na rysunku powyżej widać:
- Reklama TrueView In-Stream – możliwa do pominięcia reklama w odtwarzaczu, wyświetlana przed głównym filmem
- Reklama TrueView Discovery – ten format pozwala wyświetlać reklamy w wynikach wyszukiwania YouTube, na stronie głównej YouTube i obok podobnych filmów
Oczywiście każdy z wymienionych wyżej rodzajów reklamy, może występować w różnych formach. W tabelce poniżej widać możliwe formaty:
Rysunek 9 Rodzaje reklam YouTube pokazywanych w wyświetlaczu. Źródło: www.support.google.com |
Kolejny segment Google Network zawiera natomiast przychody wygenerowane głównie w usługach sieci Google uczestniczących w AdMob, AdSense i Google Ad Manager.
Ostatni podsegment Google other obejmuje przychody z Google Play oraz przychody ze sprzedaży urządzeń takich jak Google Nest, Pixelbook czy telefonów Pixel.