Chat with us, powered by LiveChat

Netflix: House of Subscribers

Skomentuj artykuł
© batuhan toker - stock.adobe.com

Netflix (NASDAQ: NFLX)

Tradycyjnie porównajmy zwrot z zainwestowanych 10 tys. dolarów w akcje spółki vs zwrot z tej samej kwoty „zaparkowanej” w indeksie. Inwestor, który kupiłby akcję Netflixa za 10 tys. USD w styczniu 2011 roku, dzisiaj posiadałby na rachunku majątek wart 275 024 dolarów, co przekłada się na średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 35.79%. W tym samym czasie inwestycja w indeks przyniosłaby 13.39% średniorocznie.

 

Rysunek 1 Zwrot z inwestycji w akcje Netflix vs SP500 w okresie styczeń 2011 - październik 2021.

Źródło: portfoliovisualizer.com. Dane w ujęciu miesięcznym.

 

Jak przystało na inwestycję charakteryzującą się wysokimi zwrotami, Netflix jest akcją o równie wysokiej zmienności. Dość powiedzieć, że w 2013 roku, inwestor musiałby się liczyć z przeceną na poziomie 79.9% (w ujęciu miesięcznym). W takich warunkach trzymanie akcji jest (mówiąc oględnie) utrudnione. Kolejny raz widać, że najlepsze akcje wymagają od inwestora stalowych nerwów, a chwila słabości kończy się dotkliwymi stratami zamiast niesamowitych zysków.

 

Rysunek 2 Maksymalne obsunięcie kapitału dla inwestycji w akcje Netflix vs SP500 w okresie styczeń 2011 - październik 2021.

Źródło: portfoliovisualizer.com. Dane w ujęciu miesięcznym.

 

Historia

Trudno uwierzyć, ale Netflix ma już ponad 20 lat. Spółka została założona w Scotts Valley w Kalifornii w sierpniu 1997 roku przez Reeda Hastingsa i Marca Randolpha, którzy wpadli na pomysł wypożyczania i sprzedaży płyt DVD przez Internet. Format DVD, który został rozpowszechniony w 1995 umożliwiał przechowywanie wysokiej jakości kopii filmu na optycznym nośniku danych - w 1997 roku dostępnych było mniej niż tysiąc tytułów. Chociaż sprzęt potrzebny do odtwarzania płyt DVD był dość drogi i posiadany przez stosunkowo niewielu Amerykanów, Hastings i Randolph uważali, że płyta ma wyraźny potencjał, by zastąpić większe taśmy wideo o niższej rozdzielczości jako preferowany przez konsumentów format. Historia głosi, że Hastings wpadł na pomysł wynajmu pocztą, kiedy został zmuszony do zapłaty 40 dolarów grzywny po zwrocie zaległej taśmy wideo z filmem Apollo 13. Firma rozpoczęła działalność 14 kwietnia 1998 roku, zatrudniając 30 pracowników i dysponując 925 tytułami do wypożyczenia. Aby promować swój debiut, firma zasponsorowała loterię, której celem było wygranie całkowicie opłaconej podróży do Los Angeles w ramach „LA Weekend” w ramach wzajemnej promocji z Warner Brothers na nowo dostępne DVD z filmem LA Confidential.

 

Rysunek 3 L.A. Confidential (1997)

 

Firma uzyskała ogromny impuls promocyjny we wrześniu 1998 roku, kiedy udostępniła 10 000 kopii DVD z zeznaniami prezydenta Billa Clintona w sprawie Moniki Lewinsky. O akcji promocyjnej napisały największe gazety w kraju The Wall Street Journal, The Washington Post czy The New York Times, w którym to Peter H. Lewis napisał:

„If you are one of the dozens of Americans who cannot get enough of the Clinton-Lewinsky saga, a California company called Netflix has just the thing for you”.1

Randolph określił ten ruch jako gambit, który pozwolił firmie pozyskać około pięciu tysięcy nowych klientów przy koszcie pięciu tysięcy dolarów.

 

  • W 1999 roku NetFlix wprowadził plan abonamentowy Marquee Program, który umożliwił abonentom płacącym 15.95 USD miesięcznie, na wstępny wybór czterech płyt DVD, bez opóźnień i terminów. Klienci mogli również wypożyczać nowe płyty za każdym razem, gdy zwracali jeden i ustawiać się w kolejce po wypożyczone tytuły, którymi byli zainteresowani, podobnie jak biblioteka posiadała system wcześniejszej rezerwacji popularnych tytułów.
  • W 2000 wprowadzany został spersonalizowany system rekomendacji filmów - CineMatch, wykorzystujący oceny członków dotyczące poprzednich tytułów, aby dokładnie przewidzieć przyszłe wybory. W grudniu osiągnięto główny cel, doprowadzając do porozumienia dotyczącego podziału przychodów z Warner Home Video i Columbia Tri-Star.
  • W styczniu 2001 r. firma NetFlix podpisała umowę, która zapewniła mu wyłączną dystrybucję wersji DVD najnowszego hitu artystycznego Croupier. Spółka miała wyłączność przez trzy miesiące, zanim tytuł był dostępny w innych miejscach.
  • W 2002 akcje zostały po raz pierwszy sprzedane w pierwszej ofercie publicznej (IPO) po cenie 15 USD za akcję. W związku z IPO firma zmieniła również nazwę na Netflix, Inc., dodając literę „F”. Pieniądze zostały przeznaczone na spłatę zadłużenia w wysokości 14,1 mln USD i pokrycie wydatków promocyjnych.
  • Netflix osiągnął poziom miliona subskrybentów w lutym 2003 roku, do tego czasu otworzył również pięć dodatkowych centrów wysyłkowych.
  • Do 2005 roku Netflix wysyłał pocztą 1 000 000 płyt DVD dziennie i miał do wyboru ponad 35 000 tytułów.
    W ciągu roku Netflix zaczął opracowywać rekomendacje dla widzów na podstawie ich nawyków oglądania i ocen.
  • W 2007 roku Netflix widział przyszłość rozrywki jako treści na żądanie. W rezultacie zaczął oferować strumieniowe przesyłanie filmów na żądanie do oglądania na komputerze lub urządzeniu z dostępem do Internetu. W początkowej fazie Netflix nie pobierał dodatkowych opłat za usługę. Nadzieją było nie tylko zaspokojenie nowego i rosnącego popytu rynkowego, ale także zmniejszenie kosztów i poleganie na fizycznych płytach DVD, magazynach i opłatach pocztowych.
  • W 2010 Netflix pojawia się w Kanadzie, w serwisie debiutują pierwsze produkcje przeznaczone specjalnie dla dzieci.
  • Rok później Netflixa można oglądać w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Na pilotach pojawia się pierwszy przycisk Netflix.
  • W roku 2013 rusza produkcja pierwszych seriali oryginalnych między innymi: „House of Cards”, „Orange Is the New Black”. „House of Cards” zdobywa trzy statuetki Primetime Emmy. Netflix jest pierwszym internetowym serwisem streamingowym uhonorowanym tą nagrodą.
  • Rok później liczba użytkowników przekracza 50 milionów. Netflix pojawia się w Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Luksemburgu i Szwajcarii. Netflix rozpoczyna przesyłanie strumieniowe w rozdzielczości 4K.
  • W roku 2016 Netflix jest dostępny już w ponad 190 krajach i w 21 językach, rok później liczba użytkowników na całym świecie przekracza 100 milionów.
  • W roku 2019 Netflix otrzymuje cztery Oscary za „ROMĘ” i „Okresową rewolucję”.

Netflix dzisiaj

Zgodnie z raportem za trzeci kwartał bieżącego roku, liczba użytkowników Netflixa przekroczyła 213.5 milionów rosnąc sukcesywnie co roku:

 

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Autor artykułu

 

Bartosz Szyma, YouTube @BartekSzyma Bartosz Szyma, YouTube @BartekSzyma

Zawodowy inwestor, programista, działacz społeczny, publicysta. Prowadzi m.in. kanał YouTube o inwestycjach zagranicznych: @BartekSzyma. W 2010 roku porzucił dobrze zapowiadającą się karierę w korporacji i od tego czasu utrzymuje się głównie z inwestowania.

Dzięki wdrożeniu zasady SWAN (SleepWellAtNight) i koncentracji na spółkach dywidendowych obecnie realizuje swoją drugą pasję – podróżowanie, a doglądanie inwestycji zajmuje mu nie więcej niż godzinę tygodniowo. W wolnym czasie, kiedy przebywa akurat w Polsce, aktywnie działa jako wolontariusz w kilku organizacjach charytatywnych.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie