Netflix (NASDAQ: NFLX)
Tradycyjnie porównajmy zwrot z zainwestowanych 10 tys. dolarów w akcje spółki vs zwrot z tej samej kwoty „zaparkowanej” w indeksie. Inwestor, który kupiłby akcję Netflixa za 10 tys. USD w styczniu 2011 roku, dzisiaj posiadałby na rachunku majątek wart 275 024 dolarów, co przekłada się na średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 35.79%. W tym samym czasie inwestycja w indeks przyniosłaby 13.39% średniorocznie.
Rysunek 1 Zwrot z inwestycji w akcje Netflix vs SP500 w okresie styczeń 2011 - październik 2021. Źródło: portfoliovisualizer.com. Dane w ujęciu miesięcznym. |
Jak przystało na inwestycję charakteryzującą się wysokimi zwrotami, Netflix jest akcją o równie wysokiej zmienności. Dość powiedzieć, że w 2013 roku, inwestor musiałby się liczyć z przeceną na poziomie 79.9% (w ujęciu miesięcznym). W takich warunkach trzymanie akcji jest (mówiąc oględnie) utrudnione. Kolejny raz widać, że najlepsze akcje wymagają od inwestora stalowych nerwów, a chwila słabości kończy się dotkliwymi stratami zamiast niesamowitych zysków.
Rysunek 2 Maksymalne obsunięcie kapitału dla inwestycji w akcje Netflix vs SP500 w okresie styczeń 2011 - październik 2021. Źródło: portfoliovisualizer.com. Dane w ujęciu miesięcznym. |
Historia
Trudno uwierzyć, ale Netflix ma już ponad 20 lat. Spółka została założona w Scotts Valley w Kalifornii w sierpniu 1997 roku przez Reeda Hastingsa i Marca Randolpha, którzy wpadli na pomysł wypożyczania i sprzedaży płyt DVD przez Internet. Format DVD, który został rozpowszechniony w 1995 umożliwiał przechowywanie wysokiej jakości kopii filmu na optycznym nośniku danych - w 1997 roku dostępnych było mniej niż tysiąc tytułów. Chociaż sprzęt potrzebny do odtwarzania płyt DVD był dość drogi i posiadany przez stosunkowo niewielu Amerykanów, Hastings i Randolph uważali, że płyta ma wyraźny potencjał, by zastąpić większe taśmy wideo o niższej rozdzielczości jako preferowany przez konsumentów format. Historia głosi, że Hastings wpadł na pomysł wynajmu pocztą, kiedy został zmuszony do zapłaty 40 dolarów grzywny po zwrocie zaległej taśmy wideo z filmem Apollo 13. Firma rozpoczęła działalność 14 kwietnia 1998 roku, zatrudniając 30 pracowników i dysponując 925 tytułami do wypożyczenia. Aby promować swój debiut, firma zasponsorowała loterię, której celem było wygranie całkowicie opłaconej podróży do Los Angeles w ramach „LA Weekend” w ramach wzajemnej promocji z Warner Brothers na nowo dostępne DVD z filmem LA Confidential.
Rysunek 3 L.A. Confidential (1997) |
Firma uzyskała ogromny impuls promocyjny we wrześniu 1998 roku, kiedy udostępniła 10 000 kopii DVD z zeznaniami prezydenta Billa Clintona w sprawie Moniki Lewinsky. O akcji promocyjnej napisały największe gazety w kraju The Wall Street Journal, The Washington Post czy The New York Times, w którym to Peter H. Lewis napisał:
„If you are one of the dozens of Americans who cannot get enough of the Clinton-Lewinsky saga, a California company called Netflix has just the thing for you”.1
Randolph określił ten ruch jako gambit, który pozwolił firmie pozyskać około pięciu tysięcy nowych klientów przy koszcie pięciu tysięcy dolarów.
- W 1999 roku NetFlix wprowadził plan abonamentowy Marquee Program, który umożliwił abonentom płacącym 15.95 USD miesięcznie, na wstępny wybór czterech płyt DVD, bez opóźnień i terminów. Klienci mogli również wypożyczać nowe płyty za każdym razem, gdy zwracali jeden i ustawiać się w kolejce po wypożyczone tytuły, którymi byli zainteresowani, podobnie jak biblioteka posiadała system wcześniejszej rezerwacji popularnych tytułów.
- W 2000 wprowadzany został spersonalizowany system rekomendacji filmów - CineMatch, wykorzystujący oceny członków dotyczące poprzednich tytułów, aby dokładnie przewidzieć przyszłe wybory. W grudniu osiągnięto główny cel, doprowadzając do porozumienia dotyczącego podziału przychodów z Warner Home Video i Columbia Tri-Star.
- W styczniu 2001 r. firma NetFlix podpisała umowę, która zapewniła mu wyłączną dystrybucję wersji DVD najnowszego hitu artystycznego Croupier. Spółka miała wyłączność przez trzy miesiące, zanim tytuł był dostępny w innych miejscach.
- W 2002 akcje zostały po raz pierwszy sprzedane w pierwszej ofercie publicznej (IPO) po cenie 15 USD za akcję. W związku z IPO firma zmieniła również nazwę na Netflix, Inc., dodając literę „F”. Pieniądze zostały przeznaczone na spłatę zadłużenia w wysokości 14,1 mln USD i pokrycie wydatków promocyjnych.
- Netflix osiągnął poziom miliona subskrybentów w lutym 2003 roku, do tego czasu otworzył również pięć dodatkowych centrów wysyłkowych.
- Do 2005 roku Netflix wysyłał pocztą 1 000 000 płyt DVD dziennie i miał do wyboru ponad 35 000 tytułów.
W ciągu roku Netflix zaczął opracowywać rekomendacje dla widzów na podstawie ich nawyków oglądania i ocen. - W 2007 roku Netflix widział przyszłość rozrywki jako treści na żądanie. W rezultacie zaczął oferować strumieniowe przesyłanie filmów na żądanie do oglądania na komputerze lub urządzeniu z dostępem do Internetu. W początkowej fazie Netflix nie pobierał dodatkowych opłat za usługę. Nadzieją było nie tylko zaspokojenie nowego i rosnącego popytu rynkowego, ale także zmniejszenie kosztów i poleganie na fizycznych płytach DVD, magazynach i opłatach pocztowych.
- W 2010 Netflix pojawia się w Kanadzie, w serwisie debiutują pierwsze produkcje przeznaczone specjalnie dla dzieci.
- Rok później Netflixa można oglądać w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Na pilotach pojawia się pierwszy przycisk Netflix.
- W roku 2013 rusza produkcja pierwszych seriali oryginalnych między innymi: „House of Cards”, „Orange Is the New Black”. „House of Cards” zdobywa trzy statuetki Primetime Emmy. Netflix jest pierwszym internetowym serwisem streamingowym uhonorowanym tą nagrodą.
- Rok później liczba użytkowników przekracza 50 milionów. Netflix pojawia się w Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Luksemburgu i Szwajcarii. Netflix rozpoczyna przesyłanie strumieniowe w rozdzielczości 4K.
- W roku 2016 Netflix jest dostępny już w ponad 190 krajach i w 21 językach, rok później liczba użytkowników na całym świecie przekracza 100 milionów.
- W roku 2019 Netflix otrzymuje cztery Oscary za „ROMĘ” i „Okresową rewolucję”.
Netflix dzisiaj
Zgodnie z raportem za trzeci kwartał bieżącego roku, liczba użytkowników Netflixa przekroczyła 213.5 milionów rosnąc sukcesywnie co roku: