Allegro ma za sobą udany III kwartał 2021 r. Spółka wykazała w tym okresie zysk netto na poziomie 324,4 mln PLN w porównaniu ze stratą netto 131,7 mln PLN rok wcześniej. Dynamicznie rosły również przychody, a siłą która je napędzała były w tym przypadku wzrost GMV oraz wskaźnika realizacji transakcji. Analizujemy szczegółowo ostatni raport kwartalny Spółki oraz wydarzenia, które miały miejsce po jego publikacji.
Zysk netto za III kwartał skorygowany o zdarzenia jednorazowe wyniósł 336,2 mln PLN wobec 147,4 mln PLN zysku rok wcześniej. Warto zaznaczyć, że nieskorygowana strata netto w III kwartale 2020 wyniosła 379,8 mln PLN po uwzględnieniu odsetek należnych z tytułu akcji uprzywilejowanych, które zostały skonwertowane na akcje zwykłe w ramach debiutu giełdowego, w związku z czym żadne odsetki z tego tytułu nie zostały już rozpoznane w III kwartale 2021.
w mln PLN | III kwartał 2021 | III kwartał 2020 | zmiana r/r | I-III kwartał 2021 | I-III kwartał 2020 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 1 233,9 | 928,7 | 32,9% | 3 752,2 | 2 698,8 | 39,0% |
Koszty obsługi płatności | -31,6 | -36,3 | -12,8% | -105,9 | -110,4 | -4,1% |
Wartość sprzedanych towarów i materiałów | -71,8 | -37,9 | 89,4% | -192,8 | -120,2 | 60,3% |
Koszty dostaw netto | -278,2 | -174,1 | 59,8% | -816,9 | -420,3 | 94,4% |
Koszty usług marketingowych | -157,7 | -122,5 | 28,7% | -432,2 | -395,8 | 9,2% |
Koszty pracownicze netto | -134,4 | -154,0 | -12,7% | -402,1 | -356,9 | 12,7% |
Koszty usług IT | -26,8 | -15,0 | 78,4% | -71,2 | -42,2 | 68,6% |
Pozostałe koszty | -60,8 | -33,8 | 79,5% | -154,2 | -83,5 | 84,6% |
Odpisy netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych i aktywów z tytułu umów z klientami | -15,6 | -9,6 | 63,5% | -44,7 | -35,3 | 26,6% |
Koszty transakcyjne | 0,0 | -60,8 | - | 0,0 | -60,8 | - |
EBITDA | 457,1 | 284,7 | 60,5% | 1 532,1 | 1 073,3 | 42,7% |
Korekta o zdarzenia jednorazowe | 14,6 | 123,8 | -88,2% | 35,1 | 143,2 | -75,5% |
Skorygowana EBITDA | 471,7 | 408,5 | 15,5% | 1 567,2 | 1 216,5 | 28,8% |
Skorygowana marża EBITDA | 38,2% | 44,0% | -5.8 pp | 41,8% | 45,1% | -3.3 pp |
Skorygowana EBITDA/GMV | 4,8% | 4,9% | -0.2 pp | 5,2% | 5,0% | - |
Amortyzacja | -133,9 | -117,0 | 14,5% | -381,0 | -345,2 | 10,4% |
Zysk z działalności operacyjnej | 323,1 | 167,8 | 92,6% | 1 151,1 | 728,1 | 58,1% |
Marża operacyjna | 26,2% | 18,1% | 8.1 pp | 30,7% | 27,0% | 3.7 pp |
Przychody finansowe | 109,5 | 0,5 | - | 118,2 | 13,3 | - |
Koszty finansowe | -51,8 | -252,2 | -79,5% | -163,5 | -445,3 | -63,3% |
Dodatnie/(ujemne) różnice kursowe | -0,2 | -0,7 | -74,8% | 0,7 | -4,1 | - |
Zysk brutto | 380,7 | -84,7 | - | 1 106,6 | 292,0 | - |
Podatek dochodowy | -56,3 | -47,0 | 20,0% | -216,7 | -134,0 | 61,7% |
Efektywna stopa podatkowa | 14,8% | - | - | 19,6% | 45,9% | -26.3 pp |
Zysk/(strata) netto | 324,4 | -131,7 | - | 889,9 | 158,0 | - |
Marża netto | 26,3% | -14,2% | 40.5 pp | 23,7% | 5,9% | 17.9 pp |
Odsetki należne z tytułu akcji uprzywilejowanych | 0,0 | 248,1 | - | 0,0 | 754,5 | - |
Zysk/(strata) netto przypadający na właścicieli akcji zwykłych | 324,4 | -379,8 | - | 889,9 | -596,5 | - |
Zysk/(strata) netto na jedną akcję (podstawowy) | 0,32 | -0,53 | - | 0,87 | -0,84 | - |
Zysk/(strata) netto na jedną akcję (rozwodniony) | 0,32 | -0,53 | - | 0,87 | -0,84 | - |
Tabela 1: Wyniki finansowe grupy Allegro za III kwartał oraz 9 miesięcy 2021 wraz z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Źródło: Raporty finansowe i prezentacje inwestorskie spółki, obliczenia własne
Wzrost GMV oraz wskaźnika realizacji transakcji siłą napędową wzrostu przychodów
Przychody Allegro w III kwartale 2021 wzrosły o 32,9% r/r do 1 233,9 mln PLN (o 39,0% r/r w pierwszych trzech kwartałach 2021), przede wszystkim za sprawą wzrostu przychodów z platformy handlowej o 31,0% r/r (przychody te stanowiły w III kwartale 2021 około 82% całkowitych przychodów grupy, bardzo podobnie do 83% w III kwartale 2020, patrz wykres 2). Za tym wzrostem stoi wzrost GMV (patrz poniżej), jak również wyższy wskaźnik realizacji transakcji (ang. Take Rate), który osiągnął poziom 10,29% w III kwartale 2021 wobec 9,40% w III kwartale 2020, a także
Wykres 1: Historyczne przychody ze sprzedaży grupy Allegro (w mln PLN) |
Źródło: Raporty finansowe spółki |
Wykres 2: Struktura przychodów ze sprzedaży grupy Allegro | |
Źródło: Raporty finansowe spółki, obliczenia własne |
Gross Merchandise Value (GMV, czyli wartość brutto towarów i biletów sprzedanych na platformach grupy) wzrosło o