Apple’a omawialiśmy w połowie września minionego roku, od tego czasu akcje spółki podrożały o 10 USD (+6.7%). Wczoraj (27.01.2022) spółka opublikowała wyniki za pierwszy kwartał. Zobaczmy zatem, co zmieniło się w biznesie najdroższej spółki świata.
Rysunek 1 Rysunek 1 Apple - zmiana kursu za ostatnie 12 miesięcy Źródło: yahoo finance |
Omówienie wyników
(w miliardach $, poza danymi na akcję) |
Q1 2022 |
Q1 2021 |
Konsensus na Q1 2022 |
Zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
123.95 |
111.44 |
118.53 (+4.57%) |
+11.23% |
EPS |
2.10$ |
1.68$ |
1.89$ (+11.11%) |
+25.00% |
Zysk netto |
34.63 |
28.76 |
ND |
+20.40% |
Zysk operacyjny |
41.49 |
33.53 |
ND |
+23.74% |
Gotówka i ekwiwalenty |
63.91 |
76.83 |
ND |
-16.80% |
Gotówka wydana na skup akcji własnych |
20.78 |
24.78 |
ND |
-16.15% |
Sprzedaż w podziale na kategorie produktowe |
||||
iPhone |
71.6 |
65.60 |
67.5 (+6.07%) |
+9.15% |
Services |
19.50 |
15.76 |
ND |
+23.73% |
Mac |
10.85 |
8.68 |
ND |
+25.00% |
Wearables, Home and Accessories |
14.70 |
12.97 |
ND |
+13.34% |
iPad |
7.25 |
8.44 |
ND |
-14.10% |
Sprzedaż w podziale na regiony geograficzne |
||||
Americas |
51.50 |
46.31 |
ND |
+11.21% |
Europe |
29.75 |
27.31 |
ND |
+8.93% |
Greater China |
25.78 |
21.31 |
|
+20.98% |
Japan |
7.11 |
8.29 |
|
-14.23% |
Rest of APAC1 |
9.81 |
8.23 |
|
19.20% |
Tabela 1 Apple Inc.: Zmiany podstawowych parametrów biznesowych w Q1 2022 w porównaniu do Q1 2021 oraz konsensusu rynkowego
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdań spółki.
Zacznijmy od omówienia wyników zagregowanych – te rosną o 11.23% r/r na poziomie przychodów ze sprzedaży oraz aż 25% r/r na poziomie zysku na akcję. Ponadto zarówno przychody ze sprzedaży, jak i zysk na akcję przebiły konsensus rynkowy o odpowiednio 4.57% i 11.11%. Przy tak dużym podmiocie, jak Apple oraz w trudnych warunkach rynkowych (problemy na rynku półprzewodników), należy uznać, że spółka poradziła sobie wyśmienicie. Zysk netto rósł w tempie 20.4% rok do roku. Wolniejsze tempo wzrostu zysku netto niż zysku na akcję (EPS) ma uzasadnienie w dużym skupie akcji własnych, jaki przeprowadza spółka.
Rozbijając wynik na poszczególne kategorie produktowe widać dominację iPhone’a w przychodach ze sprzedaży (57.77% udziału). Analitycy oczekiwali, że sprzedaż iPhone’ów r/r urośnie zaledwie o 3%, natomiast spółce udało się wypracować dynamikę na poziomie 9.2%. Jest to z pewnością zasługa debiutu modelu 13 (Apple wprowadziło iPhone’a 13 do sprzedaży 14 września 2021 roku). Obecnie jedynie iPady notują rok do roku spadek przychodów ze sprzedaży, natomiast spadek ten tłumaczy problem z dostępnością półprzewodników. Ze względu na fakt, iż iPad oraz iPhone korzystają po części z tych samych chipów, spółka zdecydowała się przekierować dostępne podzespoły w pierwszej kolejności na potrzeby produkcji iPhone’ów. Biorąc pod uwagę, że w roku fiskalnym 2021 obserwowaliśmy wzrost przychodów ze sprzedaży również w przypadku iPada, oczekiwałby, że w momencie, gdy niedobór półprzewodników na rynku zostanie zniwelowany, wróci również dodatnia dynamika przychodów ze sprzedaży w tej kategorii. Kategorie Mac oraz Services rosły w tempie blisko 25%. Macom zapewne pomogła odświeżona wersja MacBooka Pro, która ukazała się jesienią 2021 roku. Ważnym czynnikiem zwiększającym sprzedaż Macbooków jest również przejście na architekturę ARM w procesorach produkowanych bezpośrednio przez spółkę od listopada 2020 roku (modele M1, M1 Pro i M1 Max). Skok sprzedaży widać na poniższym wykresie: