Adam Sikorski, Prezes Zarządu, Robert Brzozowski, Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych oraz Filip Kuropatwa, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych. Oto członkowie zarządu Grupy Unimot, którzy odpowiadali na pytania graczy podczas czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Poruszono m.in. tematy wyników spółki, wojny w Ukrainie, ekologii, rozwoju sieci stacji paliw Avia i dywidendy.
Odnosząc się do opublikowanego przez Unimot raportu finansowego, inwestorzy pytali o czynniki odpowiadające za bardzo wysokie przychody spółki.
- Za większe przychody odpowiadają wyższe wolumeny sprzedaży, a także ceny surowców - podał Unimot.
Pytając o wolumen sprzedaży do Ukrainy, z uwagi na obecną sytuację, przedstawiciele spółki nie udzieli odpowiedzi.
Rok 2021 był dla Unimotu jednak nieco słabszy pod kątem skorygowanej EBITDY, o czym mówili przedstawiciele spółki: Długoterminowy wzrost cen surowców, który obserwowaliśmy w ubiegłym roku zawsze jest dla nas mniej korzystny.
Z punktu widzenia kosztów, inwestorzy pytali o wzrost wynagrodzeń w spółce oraz przewidywania w tym zakresie na 2022 rok.
- Widzimy cały czas presję na wynagrodzenia, reagujemy na nią, jednocześnie trzymając koszty pod kontrolą - opisano podczas czatu.
Wojna w Ukrainie
W kontekście sytuacji za naszą wschodnią granicą, inwestorzy pytali o import ropy i gazu z Rosji, zarówno w kwestii wolumenów, jak płatności.
- Towary importowane z Rosji kupujemy za pośrednictwem światowych traderów, których siedziby mieszczą się np. w Londynie lub Genewie. Z tego powodu nie mamy problemów z realizacją płatności. Nie odnotowujemy też problemów logistycznych - podała spółka.
Pytano również o kwestie decyzji Gaspolu w sprawie zaprzestania importu rosyjskiego gazu.
- Odchodzenie od rosyjskiego LPG jest widoczne. Niestety nie wszystkie firmy mają taki sam dostęp do infrastruktury, która umożliwia alternatywny import. Udział rosyjskiego LPG jest bardzo duży w całym koszyku importu LPG do Polski i jego zastąpienie jest trudniejsze niż zastąpienie oleju napędowego i ropy, właśnie ze względu na infrastrukturę importową. My jako Unimot prowadzimy usilne działania, aby zakończyć import z Rosji - dodano podczas czatu.
Padło również pytanie o kwestie ewentualnego zabezpieczania kursu walutowego w związku z wojną na terenie Ukrainy.
- Sprzedajemy w USD. Nie ma więc potrzeby zabezpieczania ryzyka walutowego - mówili przedstawiciele spółki.
W kwestii cen ropy, członkowie zarządu Unimot potwierdzili, że poziom cen surowców nie ma bezpośredniego wpływu na wyniki. Spółka dodała również, że czynniki polityczne, takie jak potencjalne sankcje, bardzo utrudniają prognozowanie cen ropy naftowej.
Poruszono również temat alternatywnego transportu gazu z Zachodu drogą kolejową oraz drogą morską.
- Jest to alternatywa - niestety droższa. Droga morska będzie na pewno bardzo ważnym kierunkiem dostaw - podano.
Inwestycje
Inwestorzy pytali o inwestycję w Lotos Terminale oraz jej udział w przychodach i zyskach.
- Na pewno będzie miała swój udział w wynikach za rok 2023. Czy również w czwartym kwartale 2022 roku, zależy od procesu transakcji - podano podczas czatu.
Sieć stacji paliw Avia
Pytania dotyczące sieci stacji paliw Avia dotyczyły pierwszej kolejności jej wielkości. W tej kwestii przedstawiciele Unimot mówili, że osiągnięcie 100 stacji planujemy w trakcie najbliższych 2 miesięcy, natomiast łącznie w tym roku firma planuje otworzyć ich 30.
- Jesteśmy zadowoleni z rozwoju i jak sygnalizowaliśmy już wcześniej kładziemy obecnie nacisk na wolumen sprzedaży, a nie liczbę stacji. Zwiększamy udział stacji własnych. Strategia ta jest realizowana bardzo konsekwentnie - oceniono podczas czatu postępy rozwoju sieci stacji paliw Avia.
Poruszono również kwestię wejścia Grupy MOL na polski rynek paliw, w tym przejęcia ponad 400 stacji Lotosu.
- Na pewno nada to nowej dynamiki rynkowi. Nie widzimy bezpośrednich zagrożeń dla naszego biznesu - dodano.
Ekologia
Celem ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska spółka wprowadza i zwiększa ilość biopaliw nowej generacji oraz inwestuje w OZE.
- W liście do akcjonariuszy wskazuje Pan na nieudany okres 2021 roku dla segmentu fotowoltaiki. Czy ma to związek z Państwa ofertą w tym zakresie, czy koniunkturą na tym roku? - pytał jeden z inwestorów.
- Skoncentrowaliśmy swoje działania na złym segmencie rynku. Liczymy na to, że nasza obecna strategia przyniesie oczekiwane rezultaty. Obecna sytuacja powoduje jeszcze większe przyspieszenie transformacji energetycznej i jako spółka musimy być obecni w tym procesie - podał Unimot.
Natomiast na pytanie o farmy wiatrowe, jako kolejny kierunek rozwoju podano: Obecnie nie prowadzimy żadnego projektu, ale farmy wiatrowe będą ważną częścią miksu energetycznego i z tego powodu uważnie obserwujemy ten rynek.
Unimot Klub+
Podczas czatu zapytano o ocenę programu Unimot Klub+, który funkcjonuje ponad rok.
- Jesteśmy z niej bardzo zadowoleni. Mamy nadzieję, że nasi inwestorzy podzielają to zdanie. Cały czas pracujemy nad większą współpracą z biurami maklerskimi i dalszym rozwojem programu - ocenił zarząd.
Dywidenda
- Z wyjątkiem wyniku za 2018 rok, spółka regularnie dzieli się zyskiem z akcjonariuszami. Jakie plany w kwestii dywidendy z zysku wypracowanego w 2021 roku ma Unimot? - pytał inwestor.
- Jak już informowaliśmy, ze względu na przejmowanie spółki Lotos Terminale, dywidenda za rok 2021 nie będzie wypłacana. Nie zmieniamy jednak naszej długoterminowej strategii wypłacania dywidendy w wysokości minimum 30% zysku jednostkowego - podsumował Unimot.