Netflix po raz kolejny zalicza fatalną sesję w dniu ogłoszenia wyników. Poprzednio, 21 stycznia 20221, kurs runął o 22% (przejściowo spadek sięgał nawet 26%). Najnowsze wyniki spółka opublikowała 19 kwietnia b.r. po zamknięciu sesji. W tzw. after hours2 kurs akcji spadał o 26%. Pozostali gracze na rynku usług streamingowych również mierzą się z przecenami:
- Disney (Disney+, Hulu, ESPN+) spada o 0.4%
- Discovery (Discovery+), -4.9%
- Amazon (Amazon Prime), -1%
Przyjrzyjmy się zatem, co się wydarzyło.
Wyniki
W milionach poza danymi na akcję |
Q1 21 |
Q2 21 |
Q3 21 |
Q4 21 |
Q1 22 |
Q4 vs consensus |
Q2 22 F* |
Przychody ze sprzedaży |
7 163 |
7 342 |
7 483 |
7 709 |
7 868 |
-70 (-0.9%) |
8 053 |
Zmiana przychodów rok do roku |
24.2% |
19.4% |
16.3% |
16.0% |
9.8% |
ND |
10.3% |
Zysk operacyjny |
1 960 |
1 848 |
1 755 |
632 |
1 972 |
ND |
1 730 |
Marża zysku operacyjnego |
27.4% |
25.2% |
23.5% |
8.2% |
25.1% |
ND |
21.5% |
Zysk netto |
1 707 |
1 353 |
1 449 |
607 |
1 597 |
ND |
1 354 |
Rozwodniony zysk na akcję |
3.75$ |
2.97$ |
3.19$ |
1.33$ |
3.53$ |
+0.62$ (+21.3%) |
3.00$ |
Gotówka z działalności operacyjnej |
777 |
-64 |
82 |
-403 |
923 |
ND |
ND |
Free Cash Flow |
692 |
-175 |
-160 |
-569 |
802 |
ND |
ND |
Liczba akcji w obrocie |
455.6 |
455.1 |
454.9 |
455.8 |
453.0 |
ND |
ND |
Tabela 1 Netflix - wyniki spółki za okres Q1 2021 – Q1 2022 oraz prognozy na Q2 2022
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdań spółki
Finanse okazały się całkiem dobre – pomimo delikatnie niższej sprzedaży (-70 mln $ w stosunku do konsensusu), ponownie udało się spółce pobić oczekiwania w stosunku do zysku na akcję (+0.62 $). Netflixowi udało się wygenerować dodatnie wolne przepływy na poziomie 802 milionów dolarów. Widać tutaj wpływ podwyżek abonamentu oraz próbę wykorzenienia praktyki współdzielenia kont pomiędzy różnymi gospodarstwami domowymi. Na plus wypada także liczba akcji w obrocie – ta spadła o 2.8 miliona.
Największym negatywnym zaskoczeniem okazała się jednak zmiana liczby użytkowników. Po raz pierwszy w historii, spółka zanotowała odpływ użytkowników. Ostatecznie, liczba odbiorców spadła o 200 tysięcy wobec prognoz wzrostu na poziomie 2.5 miliona. Obecnie Netlix posiada 221.64 miliona płacących użytkowników, natomiast rynek oczekiwał, że wartość ta wyniesie 224.34 miliona. Co gorsze, spółka prognozuje dalsze kurczenie się bazy odbiorców. Na drugi kwartał bieżącego roku oczekuje się spadku użytkowników o dalsze dwa miliony – porównując to do nieco ponad półtora miliona kont, jakie Netflix dodał w Q2 2022, widzimy dobre uzasadnienie dla obecnych spadków. Wycofanie się z rynku rosyjskiego kosztowało Netflixa 700 tysięcy płacących kont. Uwzględniając wycofanie się Netflixa z Rosji, w pierwszym kwartale przybyło 500 tysięcy nowych użytkowników.