Po fatalnym, poprzednim kwartale oraz następującej po nim przecenie sięgającej 50%, Facebook (po niedawnej zmianie nazwy powinienem napisać Meta Platforms) powraca. Tym razem w glorii i chwale. Po zamknięciu sesji, w środę 23 kwietnia b.r., spółka opublikowała wyniki za pierwszy kwartał 2022 roku. Kurs akcji spółki w handlu posesyjnym wzrósł o blisko 20% w stosunku do środowych minimów.
Poprzednio Meta Platforms wystraszyło inwestorów trzema problemami:
- Po pierwsze spadkiem ilości aktywnych użytkowników platformy Facebook (po raz pierwszy w historii).
- Po drugie gigantycznymi wydatkami związanymi z inwestycją w metaverse (90-95 mld $). Kwota ta miała obciążyć wyniki spółki w 2022 roku.
- Po trzecie wreszcie, problemom wywołanym przez nowe ustawienia prywatności na urządzaniach Apple (jak się okazało chwilę później, Alphabet również rozważa podobne rozwiązanie w systemie Android), które utrudniają skuteczne targetowanie użytkowników reklamami serwowanymi przez platformy społecznościowe spółki.
Warto również przypomnieć, że wraz z planami dotyczącymi metaverse, spółka podzieliła swoją działalność na dwa segmenty:
- Family of Apps (platformy społecznościowe – m.in. Facebook, Instagram oraz pozostałe).
- Reality Labs (metaverse).
Opublikowane wyniki nie wyglądają może na pierwszy rzut oka spektakularnie:
- Przychody ze sprzedaży wyniosły 27.9 mld $ wobec 28.24 mld oczekiwanych przez rynek. Porównując bieżący kwartał, z pierwszym kwartałem 2021 roku, przychody ze sprzedaży urosły o 7%.
- Skorygowany zysk na akcję to 2.72 $ vs oczekiwania na poziomie 2.56 $, co przekłada się na spadek w stosunku do Q1 2021 o ok 18%.
- Przychody ze sprzedaży reklam to 27 mld $ wobec oczekiwanych 27.48 mld.
Najważniejszą wiadomością okazał się jednak wzrost liczby użytkowników Facebooka (rozumianego jako platforma społecznościowa) – tutaj spółka zanotowała średnio 1.96 mld aktywnych kont dziennie, co oznacza wzrost o 4% w stosunku do poprzedniego kwartału. Na dodatek, Meta Platforms postanowiło delikatnie (o 3 mld dolarów) ściąć prognozy wydatków na inwestycje w metaverse (oraz szerzej rozumiany CAPEX). Obecnie spółka planuje wydać między 87, a 92 mld dolarów.
Poniższe wykresy obrazują liczbę aktywnych użytkowników wszystkich aplikacji spółki oraz samego Facebooka w ostatnich dziewięciu kwartałach: