Po zrealizowaniu z sukcesem strategii na lata 2019-2021 TIM SA, największy dystrybutor elektrotechniki w Polsce, ogłasza nową, długofalową strategię rozwoju, z celami finansowymi określonymi do roku 2026. W tym czasie lider polskiego e-commerce B2B zakłada osiągnięcie na poziomie jednostkowym ponad 3 mld zł przychodów oraz EBITDA przekraczającej 250 mln zł.
Strategia TIM-u na lata 2019-2021 zakładała przekroczenie przez jednostkowe przychody ze sprzedaży poziomu 1 mld zł oraz osiągnięcie rentowności EBITDA nie niższej niż 3,6%. Realizacja tych celów opierała się na dwóch filarach: rozwoju hybrydowego modelu sprzedaży artykułów elektrotechnicznych (funkcjonującego od uruchomienia platformy e-commerce TIM.PL w 2013 r.) oraz tworzeniu alternatywnych modeli handlu materiałami technicznymi.
Realizacja celów z nawiązką
Przychody ze sprzedaży TIM SA pomiędzy rokiem 2018, poprzedzającym wdrożenie ostatniej strategii, a rokiem 2021 wzrosły o 67%. W 2021 r. alternatywne kanały sprzedaży, w tym przede wszystkim marketplace hybrydowy, miały niemal 9-procentowy udział (110 mln zł) w ogóle przychodów ze sprzedaży TIM SA.
Pierwszy z celów finansowych strategii 2019-2021, a więc miliard złotych jednostkowej sprzedaży, osiągnęliśmy pod koniec października 2021 roku, by ostatecznie zakończyć rok na poziomie ponad 1,25 miliarda złotych. Drugi z celów zrealizowaliśmy z jeszcze większą nawiązką – rentowność EBITDA ostatecznie osiągnęła poziom 8,7% – wylicza Krzysztof Folta, prezes Zarządu TIM SA. – Równolegle spółka rozpoczęła regularną wypłatę dywidendy akcjonariuszom, a wiosną 2021 roku zaprezentowała politykę dywidendową na lata 2021-2023. Zgodnie z jej założeniami za sam ubiegły rok wypłaciliśmy ponad 53 mln zł dywidendy. Budowa wartości dla akcjonariuszy przez ostatnie trzy lata z pewnością została realizowana z sukcesem – podsumowuje.
Z myślą o zajętych profesjonalistach
Nowa strategia TIM SA opiera się na dalszym rozwoju platformy e-commerce B2B ze szczególnym ukierunkowaniem na potrzeby i oczekiwania profesjonalistów z branży elektrotechnicznej.
Zdobyliśmy pozycję lidera dystrybucji elektrotechniki w Polsce zarówno pod względem wysokości przychodów ze sprzedaży, jak i liczby obsługiwanych klientów. Nowa strategia to nasz przepis na to, by stać się dla klientów platformą e-commerce pierwszego wyboru nie tylko ze względu na najszerszą ofertę produktową i atrakcyjne warunki handlowe – mówi Krzysztof Folta. – Znamy naszych klientów od lat. W procesie tworzenia nowej strategii korzystaliśmy z ich opinii, a także głosów naszych dostawców i pracowników. W efekcie utwierdziliśmy się w przekonaniu, że najcenniejszym zasobem profesjonalistów jest czas – dodaje.
Stąd nowa misja TIM-u: „Ułatwiać pracę profesjonalistom”. Sposobem na jej realizację jest maksymalizacja wygody korzystania z platformy e-commerce – w dowolnym miejscu i czasie, przy użyciu dowolnego urządzenia. A więc dostęp do TIM.PL ma być zawsze pod ręką, oczywiście z pewną i terminową dostawą oraz konkurencyjnymi warunkami zakupu.
W nowej strategii można odnaleźć deklarację: „W TIM łatwo zamawiasz, krótko czekasz i zawsze dostajesz wszystko, czego potrzebujesz: produkt, pomoc i wiedzę”.
Mamy ambicję dostarczać nie tylko najszerszą w Polsce ofertą produktową. Chcemy być prawdziwym centrum elektrotechniki, w którym zajęci profesjonaliści znajdą wsparcie techniczne i znacznie więcej – społeczność skupioną wokół wiedzy z zakresu elektrotechniki – deklaruje Piotr Nosal, członek Zarządu i dyrektor handlowy TIM SA. – Chcemy, by TIM stał się swego rodzaju showroomem dla branżowych premier. Miejscem, w którym klienci znajdą unikalny, wartościowy i wyczerpujący kontent dotyczący produktów. Dzięki realizacji projektów skupionych pod nazwą TIM 2.0, oferta TIM.PL będzie jeszcze bardziej spersonalizowana. Równolegle pracujemy nad rozwojem portfolio usług dla klientów. Wszystko po to, by ułatwiać pracę profesjonalistom – dodaje.
Team – przepis na sukces
Nowa strategia TIM SA ma charakter długofalowy, jednak zapisane w niej cele finansowe zostały określone w perspektywie pięcioletniej. Spółka planuje do 2026 roku na poziomie jednostkowym osiągnąć rocznie ponad 3 mld zł przychodów ze sprzedaży oraz wypracowywać EBITDA przekraczającą 250 mln zł.
Są to cele ambitne, jednakże realistyczne. Podobnie określano cele naszej dotychczasowej strategii, które z sukcesem zrealizowaliśmy – mówi Piotr Tokarczuk, członek Zarządu i dyrektor finansowym TIM SA. – Realizacja założeń finansowych wymaga oczywiście dalszych nakładów inwestycyjnych w technologię, na które jesteśmy przygotowani, gdyż Spółka jest w bardzo dobrej kondycji finansowej – podkreśla.
Jednak zasoby finansowe to nie wszystko. Co najmniej tak samo ważne jest zaangażowanie całej organizacji do pracy nad kilkudziesięcioma projektami niezbędnymi do wdrożenia strategii.
Nie bez powodu jeden z filarów strategii został przez nas zdefiniowany jako „TIM to team”. Zespół naszych pracowników to osoby znakomicie zmotywowane, pracujące z pasją i lubiące swoje miejsce pracy. To, że TIM jest dobrym i cenionym pracodawcą, pokazuje wskaźnik eNPS. Nasze ostatnie badanie satysfakcji przeprowadzone pod koniec 2021 roku wskazuje, że wynosi on 41 punktów, a to poziom notowany w takich organizacjach jak Google, Netflix czy Siemens – dodaje Piotr Tokarczuk.
Nowej strategii TIM-u towarzyszy odświeżona identyfikacja wizualna Spółki wraz z hasłem „Dostarczamy elektrotechnikę profesjonalistom”.