Wyniki za pierwszy kwartał 2022 roku Grupy TIM S.A. wraz z nową strategią rozwoju spółki były omawiane podczas czatu inwestorskiego. Dyskusja zorganizowana wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych odbyła się podczas dnia online Konferencji WallStreet 26. Na pytania graczy odpowiadał Krzysztof Folta - prezes zarządu TIM S.A., Piotr Nosal - członek zarządu i dyrektor handlowy TIM S.A., Piotr Tokarczuk - członek zarządu i dyrektor finansowy TIM S.A. oraz Maciej Posadzy - prezes zarządu 3LP S.A. Wśród omawianych tematów znalazły się również zagadnienia dotyczące polityki dywidendowej, planów rozwoju oraz sytuacji w branży.
TIM w pierwszym kwartale 2022 roku zanotował bardzo dobre wyniki. W tej kwestii pytano o główne czynniki, jakie stoją za wzrostem zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej.
- Główne czynniki takich wyników to wzrost skali działalności o 52% oraz wzrost marży % brutto o 1,8 p.p - mówił Piotr Tokarczuk, członek zarządu i dyrektor finansowy TIM S.A.
Dodano również, że wzrost marż EBITDA oraz zysku netto to przede wszystkim zasługa wzrostu skali działalności (+52%) oraz wyższej % marża brutto o 1,8 p.p.
Pytano także o procent przychodów, które w przypadku spółki TIM generuje sprzedaż w kanale e-commerce.
- W zasadzie od zmiany modelu w 2013 roku swoją sprzedaż TIM prowadzi w sposób zdalny wykorzystując do kontaktu z klientami platformę internetową, kontakt przy użyciu narzędzi komunikacji elektronicznej. Dostawa odbywa się z jednego magazynu. Na koniec 1Q 2022 udział sprzedaży przez platformę internetową to 70% - mówił Piotr Nosal, członek zarządu i dyrektor handlowy TIM S.A.
Jeden z inwestorów zwrócił uwagę na zmianę w strukturze klientów TIM.
- Jeżeli popatrzymy długoterminowo na zmiany w tym obszarze to od kilku już lat zmniejsza się udział sprzedaży do klientów zajmujących się dalszą odsprzedażą. Rośnie tym samym udział sprzedaży do szeroko pojętych wykonawców i przemysłu. Tym samym można to uznać za trend, który jest wspierany różnego rodzaju działaniami prosprzedażowymi. W 1Q 2022 trend ten został wzmocniony zachowaniem wykonawców, którzy zabezpieczali przyszłe kontrakty przed inflacją - dodał Piotr Nosal.
Rynek i sytuacja w branży
W kwestii branży inwestorzy pytali o rynek e-commerce oraz jego rozdrobnienie.
- Zakładam, że pytanie dotyczy e-commerce B2C. Rynek e-commerce B2B jest ciągle w Polsce na etapie rozwoju i nie ma wielu podmiotów profesjonalnych, które mają duży udział sprzedaży w kanale elektronicznym - podał Piotr Nosal.
Na pytanie o koniunkturę w budownictwie w reakcji na wzrost stóp procentowych mówił Krzysztof Folta - prezes zarządu TIM S.A: Zmieniła się struktura sprzedaży. Permanentny wzrost liczby klientów powinien zneutralizować sytuację na rynku budownictwa. Od kilku lat wyniki osiągane przez TIM S.A. odstrajają się od sytuacji na rynku budownictwa.
Z kolei Piotr Nosal odpowiadając na pytanie dotyczące wielkości rynku, na którym działa TIM podał: Według Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki SHE TIM w 2021 roku TIM miał 12,4% udziałów w rynku.
Ukraina
Poruszono również temat wojny w Ukrainie oraz jej wpływu na działalność spółki.
- Wojna w Ukrainie spowodowała ponadprzeciętny wzrost sprzedaży w marcu - stwierdził Krzysztof Folta.
Strategia i dywidenda
W maju TIM S.A. opublikowała nowa strategię. Inwestorzy pytali o jej główne założenia.
- Koncentracja na elektrotechnice, ukierunkowana na potrzeby specjalistów. Zgodnie z nową strategią planujemy w 2026 roku osiągnąć sprzedaż na poziomie 3 mld zł - mówił Krzysztof Folta.
Na pytanie dotyczące polityki dywidendowej spółki jej przedstawiciele odpowiedzieli: Nie ma przesłanek do zmiany polityki dywidendowej. Planujemy działać zgodnie z ogłoszoną wiosną 2021 polityką dywidendową.
Przyszłość spółki TIM
Pytano o nowe grupy produktowe, które TIM zamierza oferować w najbliższym czasie.
- Tak jak wspominaliśmy przy okazji publikacji strategii na kolejne lata, jednym z filarów rozwoju jest "Centrum Elektrotechniki" to w tym obszarze będziemy rozwijali ofertę, jednocześnie bacznie obserwując trendy i zmiany na rynku - mówił Piotr Nosal.
W kwestii szacowanej liczby nowych klientów w dalszej części 2022 roku Nosal dodał: W TIM oprócz pozyskiwania nowych klientów duży nacisk kładziemy na zwiększanie lojalności tych, których już pozyskaliśmy a baza ta w ostatnich latach rosła bardzo mocno. Jeżeli chodzi o przyszłość przy takiej zmienności rynku trudno jest precyzyjnie oszacować takie liczby. Zupełnym minimum dla na nas jest 10% przyrost liczby nowych klientów natomiast będziemy dążyć do tego aby utrzymywać tempo w okolicy 20%.
Jeden z inwestorów pytał o przewidywaną marżę brutto w kolejnych latach.
- W tak niestabilnych czasach trudno przewidzieć, co się wydarzy w najbliższych miesiącach, nie mówiąc o latach - wyjaśnił podał Krzysztof Folta.
Jednakże w kwestii przychodów z logistyki Maciej Posadzy mówił, że firma zakłada dwucyfrowy wzrost.
Ekspansja zagraniczna
Na pytanie dotyczące ekspansji zagranicznej Piotr Nosal wyjaśnił: Działanie poza granicami Polski jest od dłuższego czasu w obszarze naszych zainteresowań. Bierzemy to również pod uwagę w projekcie zdefiniowania na nowo infrastruktury systemowej IT, nazwanego TIM 2.0. Jako, że projekty technologiczne są projektami zajmującymi dużo czasu trudno jest określić precyzyjnie kiedy na taką ekspansję będziemy gotowi. Nie ma na ten moment sprecyzowanego podejścia do takiego projektu.
Pytano również o potencjalną konkurencję na rynku europejskim.
- Główni gracze w naszej branży dystrybucji materiałów elektrotechnicznych na rynku europejskim to: Sonepar, WEG, Rexel S.A., Kesko S.A., Solar A.S. W logistyce są to: GXO, Rhenus, ID Logistics, No Limit, Spedimex. - odpowiedział Krzysztof Folta.
Plany i rozwój spółki 3LP
Inwestorzy pytali o plany wejścia spółki na giełdę. Na pytanie dotyczące realnego terminu debiutu 3LP Piotr Tokarczuk poinformował: Czwarty kwartał 2023 roku w zależności od sytuacji na rynkach kapitałowych.
W kwestii odłożenia debiutu 3LP pytano o możliwości prowadzenia inwestycji przez spółkę.
- Mamy zapewnione alternatywne źródła finansowania - mówił Maciej Posadzy - prezes zarządu 3LP S.A.
Jeden z inwestorów w związku z tym poruszył kwestię zasadności debiutu.
- Wejście na GPW to nie tylko pozyskanie kapitału, ale też dużo większe możliwości rozwoju, realizacji procesów akwizycyjnych - dodał Posadzy.
W kwestii rozwoju pytano o uruchomienie oferty dla rynku niemieckiego, które planowane jest na 2023 rok, a także potencjalne akwizycje.
Jak podał Posadzy, spółka rozgląda się za podmiotami świadczącymi usługi z zakresu logistyki kontraktowej.
Spółka planuje również wzrost całkowitej zarządzanej powierzchni magazynowej z 80 do 240 tys. mkw. w ciągu 2 lat.
Na pytanie o nakłady inwestycyjne w najbliższych latach, Piotr Tokarczuk poinformował: W TIM przewidujemy na kolejne 1,5 roku około 20-25 mln zł na rozwój systemów IT, natomiast w 3LP w automatykę i wyposażenie hal magazynowych około 80 mln do końca 2023 roku.