Po kolejnych publikacjach raportów okresowych i zamknięciu okresu wynikowego za I kw. 2022 roku przyglądamy się kolejnym spółkom i ich wynikom. Poniżej uaktualniamy nasze zestawienie o wybrane spółki, które pokazały poprawę w minionym kwartale.
Zobacz także:
- 3 spółki, które dobrze rozpoczęły 2022 rok i poprawiły wyniki w I kw.
- 3 spółki, które nie zachwyciły wynikami w I kw. 2022 roku
- Czy jest szansa na powrót sentymentu do spółek gamingowych? Tak, ale…
- GK Arctic Paper – rekordowe zyski napędzane wzrostem popytu. Analiza raportu za I kw. 2022 roku
Grupa Azoty Zakłady Azotowe Puławy
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Puławy za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (mln zł) | 1Q20 | 2Q20 | 3Q20 | 4Q20 | 1Q21 | 2Q21 | 3Q21 | 4Q21 | 1Q22 |
Przychody ze sprzedaży | 954 | 653 | 740 | 859 | 1 012 | 1 076 | 1 263 | 2 138 | 2 692 |
Wynik brutto na sprzedaży | 235 | 150 | 139 | 169 | 168 | 190 | 95 | 478 | 708 |
Wynik na sprzedaży | 108 | 18 | 38 | 47 | 47 | 61 | -29 | 340 | 561 |
Wynik operacyjny | 109 | 59 | 39 | 74 | 45 | 57 | -29 | 64 | 562 |
Wynik brutto | 100 | 59 | 38 | 74 | 42 | 60 | -30 | 68 | 562 |
Wynik netto | 81 | 59 | 29 | 48 | 33 | 49 | -25 | 152 | 456 |
Marża brutto na sprzedaży | 24,6% | 23,0% | 18,8% | 19,7% | 16,7% | 17,6% | 7,5% | 22,4% | 26,3% |
Marża na sprzedaży | 11,3% | 2,8% | 5,1% | 5,5% | 4,7% | 5,6% | -2,3% | 15,9% | 20,8% |
Marża operacyjna | 11,4% | 9,0% | 5,3% | 8,6% | 4,4% | 5,3% | -2,3% | 3,0% | 20,9% |
Marża brutto | 10,4% | 9,0% | 5,1% | 8,6% | 4,1% | 5,6% | -2,4% | 3,2% | 20,9% |
Marża netto | 8,5% | 9,1% | 3,9% | 5,5% | 3,3% | 4,6% | -2,0% | 7,1% | 16,9% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Pomimo wysokich cen gazu Grupa Puławy odnotowała bardzo wysokie zyski i marże zarówno w IV kw. 2021 roku, jak i w I kw. 2022 roku. Przychody sięgneły 2,70 mld zł w I kw. 2022 roku, zysk na sprzedaży 708 mln zł, a zysk netto 456 mln zł. Największym segmentem działalności Emitenta, który odpowiadał za ponad 90% przychodów i zysków w minionym kwartale, jest Agro. Głównymi produktami segmentu są m.in. nawozy azotowe i fosforowe. Większość przychodów Emitent osiąga w Polsce (2,0 mld zł w I kw. 2022 roku, tj. 74%), z kolei eksport to głównie Europa, w tym Niemcy (160 mln zł), i Wielka Brytania (114 mln zł). Co ciekawe, Emitent istotnie zwiększył sprzedaż na Ukrainę w I kw. 2022 roku, do 90 mln zł wobec 28 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Zwracamy uwagę także na sezonowość działalności w obrocie nawozami. Jest ona zdeterminowana produkcją rolniczą, zależną od warunków biologiczno-technicznych oraz klimatycznych. Najwyższa konsumpcja tych produktów przypada, w przypadku nawozów azotowych na okres wiosennej aplikacji nawozów, tj. na okres od lutego do kwietnia, natomiast w przypadku nawozów fosforowych na okres od lutego do kwietnia oraz od lipca do września.
Wzrost przychodów Emitenta wynikał głównie z wyższych cen sprzedaży saletry amonowej, RSM, mocznika i melaminy. Wzrost przychodów w segmencie Agro wyniósł 182% rdr i był wyższy niż wzrost kosztów wytworzenia (+155% rdr.) i kosztów sprzedaży (+24,9% rdr.). Pozwoliło to Emitentowi osiągnąć 708 mln zł zysku brutto na sprzedaży w I kw. 2022 roku przy procentowej marży na poziomie 26,3%. Zysk na sprzedaży wyniósł 561 mln zł, a zysk netto 456 mln zł. W I kw. 2022 roku wyniki Emitenta nie były w istotny sposób obciążone zdarzeniami jednorazowymi, w przeciwieństwie do IV kw. 2021 roku, w którym Emitent dokonał istotnych odpisów aktualizujących aktywa.
Jak wskazał Emitent w raporcie, w II kw. 2022 roku, przy korzystnej aurze, popyt na nawozy azotowe powinien wzrosnąć ze względu na spodziewany sezonowy szczyt aplikacji nawozowej. Należy jednak nadmienić, że utrzymujące się zbyt wysokie ceny nawozów azotowych mogą wpłynąć na ograniczenie ich zużycia w rolnictwie. W innym miejscu dodano, że coroczne wiosenne ożywienie może być słabsze niż w poprzednich latach w związku z niespotykanym dotychczas poziomem cen środków produkcji dla rolnictwa, a w szczególności nawozów. Dla wielu producentów rolnych zakup (nawet po zakładanej obniżce podatku VAT na nawozy do „zera”) i aplikacja nawozów staje się „wymuszoną koniecznością” w celu niedopuszczenia do zubożenia gleb w makro i mikroskładniki pokarmowe.