W czwartek, 25 sierpnia, odbył się webinar inwestorski z zarządem SFD. W trakcie spotkania została zaprezentowana spółka SFD, jej wyniki finansowe oraz plany rozwoju na kolejne lata. W drugiej części Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów, oraz Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych i administracyjnych, odpowiadali na pytania inwestorów.
Poniżej podsumowujemy przebieg spotkania, a także udostępniamy do wglądu nagranie wideo z prezentacji inwestorskiej.
O spółce SFD
Webinar rozpoczął się od prezentacji profilu działalności spółki. SFD zajmuje się handlem odżywkami, suplementami diety, żywnością dietetyczną, akcesoriami sportowymi, a także sprzedaż usług reklamowych i płatnych planów treningowych oraz dietetycznych. W Polsce jest liderem e-commerce w kategorii odżywek i suplementów diety. Spółka posiada 8 własnych sklepów e-commerce, w tym również zagranicą w Czechach i Rumunii, na Słowacji oraz Węgrzech. Ponadto, posiada 95 sklepów stacjonarnych pod marką SFD. Sprzedaż prowadzona jest także przez takie kanały, jak sieci handlowe, zewnętrzne marketplace, zarówno w Polsce, jak i zagranicą, apteki, czy przez lokalnych dystrybutorów zagranicą. W pierwszym półroczu 2022 roku 49% przychodów pochodziło z kanału e-commerce.
SFD posiada w ofercie ponad 8 tys. produktów. Jest także właścicielem marek własnych, takich jak ALLNUTRITION, SFD NUTRITION, ALLDEYNN, FRULOVE, czy NUTLOVE. Posiadane portfolio wypełnia ofertę spółki o produkty z każdej półki cenowej. W trakcie dalszej części webinaru zarząd powiedział, że zdecydowana większość przychodów pochodzi ze sprzedaży marek własnych.
SFD – mocne strony
Źródło: Emitent.
Wyniki finansowe
SFD wypracowało 161,8 mln zł przychodów w pierwszej połowie 2022 roku, co jest wynikiem o 30,2% wyższym rdr. Spłóka odnotowała wzrost we wszystkich kanałach sprzedażowych. W największym stopniu za wzrost odpowiadała innowacja produktowa oraz rozwój sprzedaży w kanale nowoczesnym (sieci handlowe). W sklepie internetowym SFD średnia wielkość zamówienia wyniosła około 148 zł wobec 132 zł rok wcześniej.
W ostatnich kwartałach spóła mierzyła się z nagłym wzrostem surowców (głównie białko – suplementy białkowe są jednym z najczęściej kupowanych produktów), co istotnie obniżyło rentowność sprzedaży. Efekt ten był najmocniej widoczny w IV kw. 2021 roku, częściowo również w I kw. 2022 roku. Jednak już w II kw. 2022 roku rentowności mocno się poprawiły, a sam kwartał był rekordowy pod względem wypracowanych wyników. Spółka wskazała, że do poprawy rentowności przyczyniły się m.in. aktywne zarządzanie ofertą we wszystkich kanałach sprzedaży, stawiając na wzrost omnichannel, a także wykorzystując silne strony własnego ekosystemu dystrybucji.
Przedstawiciele SFD wskazali, że oczekują utrzymania dynamiki tempa wzrostu przychodów z pierwszego półrocza 2022 roku, a osiągnięte w tym okresie rentowności wydają się do utrzymania. Dodali, że choć obecnie ceny surowców ustabilizowały się, to otoczenie pozostaje dynamiczne i trudne do przewidzenia.
SFD – wybrane dane finansowe
Źródło: Emitent.
Plany rozwoju
W celu utrzymania dynamicznego tempa rozwoju SFD inwestuje w poszerzenie zdolności logistycznych i budowę nowego magazynu. Na razie rozważane są różne opcje finansowania tego przedsięwzięcia. Przedstawiciele deklarują, ze będą na bieżąco informować o postępach prac.
SFD ma zamiar kontynuować bardzo agresywny proces innowacji rynkowej i wprowadzania nowych produktów do oferty. Spółka ma rozpisany harmonogram do końca roku i może wprowadzać do oferty co najmniej jeden nowy produkt na tydzień.
Istotnym elementem strategii są także dalsze działania internacjonalizacyjne. W tym roku spółka chce rozpocząć działalność na dwóch nowych rynkach, a także chce rozpocząć współpracę z nowymi platformami marketplace. Spółka wchodzi na nowy rynek poprzez sklep e-commerce, a kiedy marka staje się bardziej rozpoznawalna w danym kraju sprzedaż jest rozszerzana o kanały stacjonarne. Przedstawiciele SFD dodali, że obecnie prowadzona ekspansja na rynkach zagranicznych przekracza pierwotne oczekiwania co do tempa rozwoju.
SFD – plany i zamierzenia
Źródło: Emitent.
Sesja pytań i odpowiedzi
W trakcie prezentacji internauci zadawali liczne pytania dotyczące działalności SFD, otoczenia, wyników finansowych oraz planów dalszego rozwoju. Czat rozpoczął się od pytania o konkurencję.
Patrzymy na rynek odżywek dosyć szeroko. Z jednej strony patrzymy na konkurentów pod względem modelu biznesowego, a więc firm, które koncentrują swoją działalność w Internecie, a z drugiej od strony produktowej – w tym wypadku konkurentów jest o wiele więcej. W zakresie czysto produktowym badania rozpoznawalności, które prowadzimy, pokazują, iż nasze marki znajdują się na pozycjach 2, 3 i 4 jeśli chodzi o rozpoznawalność w kategorii suplementów diety bądź żywności dietetycznej. Nasi konkurenci to głównie lokalne firmy – podsumował Rafał Zakrzewski.
Podobne, notowane spółki do naszej to m.in. The Hut Group i Glanbia, notowane na giełdzie w Londynie. Choć są to konglomeraty – w przypadku The Hut Group działalność związana ze sprzedażą odżywek jest istotną częścią biznesu, ale nie jedyną, a Glanbia jest biznesem znacznie bardziej wertykalnie zintegrowanym niż SFD. Trudno zatem w pełni porównywać te firmy do naszej, ale są to pewne benchmarki, z których możemy skorzystać – dodał.
W związku z obawami o spowolnienie gospodarcze i to, jaką formę przybierze, inwestorzy pytali o potencjalny wpływ na działalność spółki SFD.
Inflacja i recesja z pewnością odbija się na całej gospodarce, jednak nasze dotychczasowe działania pokazują dosyć jednoznacznie, że portfolio produktowe i sposób, w jaki jest ono przez nas sformatowane (marki własne w niskim i średnim segmencie cenowym, a także premium). Dlatego nawet w sytuacji, kiedy konsumenci będą wybierać tańsze produkty, to są oni w stanie znaleźć takie produkty w ramach naszego asortymentu – tłumaczył Zakrzewski.
Jeśli spojrzeć na całość rynku jako FMCG, to w sytuacji kiedy on rośnie o 1%, to nasza branża rośnie o 20%. Więc nawet w sytuacji, gdy popyt delikatnie osłabnie po stronie konsumentów, to wciąż w nasza branża powinna bardzo mocno wyprzedzać rynek, jeśli chodzi o to, co się stanie na jego całości. Dlatego wierzymy, że nie zachwieje to istotnie poziomem wzrostu, który będziemy w stanie dostarczyć w przyszłości – dodał w odpowiedzi na inne pytanie.
Istotnym elementem strategii SFD jest ekspansja zagraniczna. Inwestorzy byli jednak ciekawi, jaki potencjał ma spółka do dalszego rozwoju w Polsce.
Sama nasza branża w kategorii suplementów diety rośnie dwucyfrowo w skali roku. Z drugiej strony, nasze portfolio jest coraz bardziej zdywersyfikowane i sięga kategorii spożywczych, a ten rynek stwarza dla nas ogromne możliwości wzrostu. Dlatego liczymy, że potencjał do wzrostu w Polsce jest jeszcze bardzo duży – odpowiedział Rafał Zakrzewski.
Inwestorzy pytali także o kwestię dzielenia się zyskiem i wypłatami zaliczki na poczet dywidendy.
Wypłata zaliczek na poczet dywidendy to na pewno korzystny zabieg z perspektywy akcjonariuszy, aby dywidenda była cyklicznie wypłacana. Aktualnie mamy uchwaloną politykę dywidendową, która zakłada wypłatę co najmniej 20% zysku netto. W ubiegłym roku ten procent był wyższy i wyniósł 40%, z uwzględnieniem wypłaty zaliczki – powiedział Przemysław Kwiatkowski.