Na pytania uczestników czatu inwestorskiego odpowiadał Konrad Żaczek, prezes zarządu Digitree Group. Oprócz głównego tematu, którym były wyniki finansowe i działalność spółki w pierwszym półroczu 2022 roku, dyskutowano również o planach i inwestycjach firmy, a także o polityce dywidendowej i wpływie sytuacji w Ukrainie na jej działalność.
Jedno z pytań dotyczących wyników spółki za drugi kwartał 2022 roku dotyczyło czynników, które wpłynęły na ich poprawę.
- Głównie poprawa efektywności operacyjnej i poprawa monetyzacji czasu pracy deweloperów w FWC. Niemniej w całej Grupie drugi kwartał roku jest zawsze lepszy niż pierwszy - skomentował Konrad Żaczek, prezes Digitree Group.
Dodał również, że w największym stopniu do osiągnięcia wyniku za pierwsze półrocze 2022 roku przyczynił się segment Fast White Cat i INIS.
- Widzimy dość dużo zapytań w zakresie systemu mailingowego i marketing automation. Realizujemy także więcej kampanii display - mówił o najpopularniejszych usługach przedstawiciel spółki.
Odnosząc się do raportu, jeden z inwestorów zapytał o zadłużenie Digitree Group.
- Jeśli chodzi o zadłużenie to na początku tego roku spłaciliśmy kredyt inwestycyjny na zakup FWC, a oprócz tego posiadamy nieoprocentowany kredyt z PFR, kredyty w rachunkach bieżących i leasingi na ca PLN 400 tys (z tego jeden w stałej stopie %). Także wzrost stóp procentowych nie wpływa w znaczny sposób na koszt obsługi - mówił Konrad Żaczek.
- Największymi kosztami ponoszonymi przez spółkę są usługi obce czyli podwykonawcy oraz zakup mediów. Wzrost cen energii nie powinien w istotny sposób odbić się na działalności spółki - dodał prezes.
W kwestii rentowności mówił natomiast: Ciągle pracujemy nad elementem kosztowym w naszej działalności, aczkolwiek otoczenie inflacyjne i presja płacowa nam tę pracę utrudnia.
Pozyskiwanie klientów
Pytano również o sposoby pozyskiwania nowych klientów przez spółkę.
- Raczej online. Raz na jakiś czas bierzemy udział w targach branżowych, ale nie jest to nasza główna metoda dotarcia do klientów - odpowiedziano podczas czatu inwestorskiego.
Prezes spółki wyjaśnił również, z jakich branż pochodzą jej klienci.
- Mamy przekrój przez różnego rodzaju branże i typy klientów względem wielkości firmy w zależności od działalności. Na pewno przekrojowo e-commerce jest najpopularniejszą kategorią klienta, którego obsługujemy.
Plany i inwestycje
- Czy i jak zamierzacie rozbudowywać swoje portfolio usług w przyszłości? - pytano podczas czatu.
- Nasze portfolio usług jest na tym etapie już dość szerokie i w dużej mierze skupiamy się nad tym jak je cross sellować do naszej szerokiej grupy klientów. Niemniej ciągle przyglądamy się rynkowi digital marketingu i na tej podstawie będziemy uzupełniać nasze portfolio - podano.
W kwestii inwestycji prowadzonych w tym i przyszłym roku, prezes powiedział: Są dalsze prace nad systemem mailingowym i marketing automation i na pewno dalsze inwestycje w porównywarkę Nokaut.
Odpowiedziano również na pytanie dotyczące kapitału przeznaczonego na inwestycje w pierwszym półroczu tego roku.
- Zgodnie zaprezentowanymi danymi w pierwszym półroczu 2022 roku na inwestycje wydaliśmy PLN 440 tys. W drugiej połowie roku na pewno prace rozwojowe będą kontynuowane, a wydatki nie powinny być niższe niż w pierwszym półroczu - podsumował przedstawiciel Digitree Group.
Pytano także o nowe kierunki działania wynikające ze zmiany na stanowisku prezesa spółki.
- Zgodnie z tym co komunikowaliśmy kilka miesięcy temu, strategia grupy się nie zmieniła - wyjaśniono.
Polityka informacyjna
- Czy spółka w przyszłości może rozważyć dzielenie się większą ilością informacji operacyjnych z akcjonariuszami? Trochę brakuje kontekstu do danych finansowych i opisywanie suchych wzrostów/spadków przychodów jest trochę wtórne. Na podstawie danych z prezentacji i raportu nie da się stwierdzić czy firma rośnie wolumenowo/cenowo, czy liczba użytkowników rośnie/spada - pytał jeden z inwestorów biorących udział w czacie.
- Rozważymy tę sugestię niemniej opisanie działalności grupy na podstawie kilku operacyjnych KPI nie jest takie proste z uwagi na różnorodną działalność, którą prowadzimy - wyjaśnił prezes.
Rynek i sytuacja na terenie Ukrainy
Poruszając kwestię rynku na którym działa Digitree Group m.in. w kontekście pandemii COVID-19 mówiono: Istotnie w bieżącym roku dane statystyczne GUS pokazują, że spada udział e-handlu w handlu ogółem, co ma na pewno związek ze zwiększonym footfall w galeriach handlowych, niemniej z drugiej strony mamy w kraju ok 1,5-2,0 milionów więcej mieszkańców.
Pytano również o wpływ wojny na terytorium Ukrainy na spółkę.
- Ekspozycja usług naszej grupy kapitałowej na rynek Ukrainy, Rosji i Białorusi nie jest znacząca. Nie mamy bezpośrednich klientów z tych krajów. I choć w początkowym okresie mogliśmy zaobserwować lekkie zachwianie w nastrojach konsumentów odzwierciedlone w słabszych konwersjach klików na zakupy, obecnie sytuacja ta ustabilizowała się - mówił Konrad Żaczek.
Odpowiadając na kolejne pytanie dodał również: Na chwilę obecną nie zauważyliśmy nasilonej liczby ataków hakerskich na grupę.
Presja płacowa
Na koniec 2021 roku przeciętne zatrudnienie w grupie wynosiło 166 osób, a jak dodano podczas czatu, obecnie zwiększa się o nowych, wykwalifikowanych pracowników.
Prezes potwierdził, że spółka odczuwa presję płacową. Kontynuując wyjaśniono również: Na pewno odczuwamy wzrost presji płacowej od początku roku w związku z inflacją. Na ten moment nie przekłada się ona w istotny sposób na zwiększoną rotację w naszej grupie.
Dywidenda
- Polityka dywidendowa została opisana w opublikowanym raporcie za pierwsze półrocze 2022 roku. Na obecny moment nie planujemy jednak żadnych zmian. Zarząd spółki będzie rekomendował akcjonariuszom niewypłacenie dywidendy - podsumował prezes Digitree Group.