Presja inflacyjna nie omija Ambry, a podwyżki cen nie w pełni kompensują wzrost kosztów. Marże pozostają pod presją, jednak dzięki dobrej pozycji finansowej Grupa ma zadatki na to, aby ze spowolnienia gospodarczego wyjść jako silniejszy podmiot.
Grupa Ambra jest producentem, importerem i dystrybutorem win. Wśród marek spółki znajdują się m.in. CIN&CIN, DORATO, FRESCO, PLISKA, PICCOLO, CYDR LUBELSKI czy najnowsza w portfolio WINIARNIA ZAMOJSKA.
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Ambra za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 4Q19/20 | 1Q20/21 | 2Q20/21 | 3Q20/21 | 4Q20/21 | 1Q21/22 | 2Q21/22 | 3Q21/22 | 4Q21/22 |
Przychody ze sprzedaży | 118 456 | 140 697 | 246 861 | 132 527 | 153 084 | 160 422 | 305 486 | 130 196 | 179 544 |
Wynik brutto na sprzedaży | 38 677 | 46 465 | 90 703 | 46 326 | 56 885 | 58 857 | 106 806 | 44 659 | 60 106 |
Wynik na sprzedaży | 3 215 | 10 754 | 47 056 | 5 837 | 13 415 | 19 348 | 56 381 | 1 038 | 10 586 |
Wynik operacyjny | 3 700 | 11 066 | 47 159 | 6 627 | 13 034 | 19 809 | 54 499 | 1 055 | 10 664 |
Wynik brutto | 4 098 | 10 641 | 46 166 | 5 982 | 13 033 | 18 635 | 54 097 | 444 | 9 321 |
Wynik netto | 3 110 | 8 508 | 37 109 | 4 681 | 10 132 | 14 676 | 44 045 | 189 | 7 408 |
Wynik netto JD | 2 834 | 5 420 | 29 620 | 2 208 | 8 376 | 10 998 | 34 730 | -512 | 6 608 |
Marża brutto na sprzedaży | 32,7% | 33,0% | 36,7% | 35,0% | 37,2% | 36,7% | 35,0% | 34,3% | 33,5% |
Marża na sprzedaży | 2,7% | 7,6% | 19,1% | 4,4% | 8,8% | 12,1% | 18,5% | 0,8% | 5,9% |
Marża operacyjna | 3,1% | 7,9% | 19,1% | 5,0% | 8,5% | 12,3% | 17,8% | 0,8% | 5,9% |
Marża brutto | 3,5% | 7,6% | 18,7% | 4,5% | 8,5% | 11,6% | 17,7% | 0,3% | 5,2% |
Marża netto | 2,6% | 6,0% | 15,0% | 3,5% | 6,6% | 9,1% | 14,4% | 0,1% | 4,1% |
Rok obrotowym rozpoczyna się w lipcu i kończy w czerwcu.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
W samym IV kw. roku obrotowego 2021/2022 przychody Grupy Ambra wyniosły 179,5 mln zł, co oznaczało wzrost o 17,3% rdr. Przy porównywaniu kwartalnym warto pamiętać o ruchomych Świętach Wielkanocnych – w 2022 roku wypadły one w połowie kwietnia, podczas gdy przed rokiem było to na początku kwietnia i część sprzedaży mogła zostać zrealizowana w III kw. roku obrotowego. Na poziomie zysku brutto ze sprzedaży od kilku kwartałów widać spadkowy trend na poziomie procentowej marży – w IV kw. roku obrotowego 2021/2022 wyniosła ona 33,5% wobec 34,3% kwartał wcześniej i 37,2% rok wcześniej. Jednak nominalnie zysk okazał się o 5,7% wyższy rdr., sięgając 60,1 mln zł.
Na poziomie zysku ze sprzedaży grupa odnotowała 10,7 mln zł, co osnaczało spadek o 21,1% rdr. Procentowa marża wyniosła 5,9% wobec 8,8% rok wcześniej. Zysk netto spadł natomiast o 26,9% rdr., do 7,4 mln zł. Z kolei zysk netto przypadajacy akcjonariuszom podmiotu dominującego sięgnął 6,6 mln zł, co oznaczało spadek o 21,1% rdr.