Poniżej przedstawiamy zestawienie z wybranymi czterema spółkami, które zanotowały rozczarowujące wyniki finansowe w II kw. 2022 roku.
Allegro
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Kapitałowej Allegro za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (mln zł) | 2Q20 | 3Q20 | 4Q20 | 1Q21 | 2Q21 | 3Q21 | 4Q21 | 1Q22 | 2Q22 |
Przychody ze sprzedaży | 1 019 | 929 | 1 299 | 1 210 | 1 308 | 1 234 | 1 601 | 1 393 | 2 210 |
Wynik operacyjny | 324 | 168 | 395 | 406 | 422 | 323 | 322 | 281 | 209 |
Wynik brutto | 239 | -85 | 325 | 355 | 371 | 381 | 252 | 226 | 28 |
Wynik netto | 185 | -132 | 261 | 270 | 296 | 324 | 200 | 167 | -63 |
Skorygowana EBITDA | 452 | 409 | 534 | 536 | 560 | 472 | 501 | 463 | 484 |
Marża operacyjna | 31,8% | 18,1% | 30,4% | 33,6% | 32,2% | 26,2% | 20,1% | 20,2% | 9,5% |
Marża brutto | 23,4% | -9,1% | 25,0% | 29,3% | 28,3% | 30,9% | 15,7% | 16,2% | 1,3% |
Marża netto | 18,2% | -14,2% | 20,1% | 22,3% | 22,6% | 26,3% | 12,5% | 12,0% | -2,9% |
Marża skorygowanej EBITDA | 44,4% | 44,0% | 41,1% | 44,3% | 42,8% | 38,2% | 31,3% | 33,2% | 21,9% |
Od II kw. 2022 roku dane uwzględniają wyniki przejętego Mall Group.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
W II kw. 2022 roku Grupa Allegro zanotowała stratę netto na poziomie 63 mln zł. Było to spowodowane z jednej strony ujemnymi wynikami przejętego i konsolidowanego od 1 kwietnia 2022 roku Mall Group, a także wykazaniem szacowanego i dodatkowego podatku i odsetek w wysokości 67,9 mln zł z tytułu dobrowolnego rozliczenia kontroli podatkowych za okres od 28 lipca 2016 roku do 31 grudnia 2017 roku oraz za lata 2018-2020.
Ze względu na przejęcie Mall Group dane za II kw. 2022 roku i za kolejne trzy kwartały nie będą porównywalne. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na różnicę w wielkośći Allegro i Mall Group – pod względem GMV w Allegro wyniosło ono 12,1 mld zł, a w Mall Group 0,8 mld zł w II kw. 2022 roku. W podziale pomiędzy te podmioty Grupa podaje wskaźnik skorygowanej EBITDA. Warto zwrócić na niego uwagę, gdyż dla samego Allegro widać drugi kwartał poprawy na poziomie procentowej marży. Ostatni dołek został wyznaczony w IV kw. 2021 roku, kiedy to marża sięgnęła 31,3%, a w II kw. 2022 roku urosła ona do 34,5%. Nominalnie skorygowana EBITDA samego Allegro wyniosła 551 mln zł i była o 1,5% niższa rdr. Mall Group odnotował stratę na tym poziomie rzędu 67 mln zł. W efekcie skorygowana EBITDA całej Grupy wyniosła 484 mln zł , spadając o 13,5% rdr.
Szerzej Allegro komentowaliśmy pod koniec czerwca w ramach Tygodnia otwartych analiz (dostęp dla wszystkich). W tym miejscu zapraszamy do odświeżenia materiału.
🟢Allegro – mocny docisk kosztów. Czy uda się powtórzyć sukces poza Polską?
Wyniki grupy były znane, gdyż w sierpniu spółka podała komunikatem bieżącym szacunki, choć dotyczyły one tylko skorygowanej EBITDA, a zaskoczeniem mogło być dodatkowe obciążenie wyniku netto dodatkowym podatkiem. Negatywnym zaskoczeniem mogły okazać się także obniżone oczekiwania na 2022 rok zarówno dla Allegro, jak i dla Mall Group, a także proces weryfikacji średnioterminowych oczekiwań. Przedstawia to poniższy slajd z prezentacji, który był prawdopodobnie najważniejszym slajdem z prezentacji inwestorskiej. Choć jeszcze przy publikacji szacunkowych wyników za II kw. 2022 roku spółka zwracała uwagę na pozytywne trendy na poziomie GMV, to jednak przy publikacji raportu okresowego pod koniec września zdecydowano o obnizeniu oczekiwań. W zestawieniu ciekawie prezentuje się obniżenie oczekiwań co do skorygowanej EBITDA dla Mall Group z przedziału 80-120 mln zł do 120-160 mln zł.
Źródło: Emitent. |