1,14 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+19,6% rdr.), 124,2 mln zł skonsolidowanej EBITDA (+13,1% rdr.) - najważniejsze wskaźniki Grupy Kapitałowej TIM po trzech kwartałach 2022 r. biją swoje historyczne rekordy.
25 listopada 2022 r. minie 35 lat obecności TIM-u na rynku. Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu jako Spółdzielcze Przedsiębiorstwo TIM Sp. z o.o. 11 lat później TIM SA zadebiutował na głównym parkiecie warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, na którym jest obecny do dziś.
Prezentowane niemal w dniu naszych urodzin wyniki finansowe stanowią odzwierciedlenie zarówno skuteczności i efektywności naszego modelu biznesowego, jak i znakomitej sytuacji finansowej Grupy TIM – zauważa Krzysztof Folta, prezes Zarządu TIM SA. – Zaledwie w zeszłym tygodniu zdecydowaliśmy o wypłacie akcjonariuszom jeszcze przed Bożym Narodzeniem niemal 30 milionów złotych zaliczki na poczet dywidendy za rok 2022. W sierpniu wypłaciliśmy dywidendę za rok 2021 w wysokości 27 milionów złotych. Wszystko w całości ze środków własnych, bez potrzeby sięgania po zewnętrzne finansowanie – podkreśla Krzysztof Folta.
Wysoko zawieszona poprzeczka
Zysk netto Grupy TIM po trzech kwartałach 2022 r. w przypadku Grupy TIM wyniósł 76,4 mln zł (+9,8% rdr.), zaś w TIM SA – 80,6 mln zł (+30% rdr.). W tym samym okresie przychody ze sprzedaży TIM SA osiągnęły niemal 1,09 mln zł (+20,2% rdr.). Również te wskaźniki zanotowały najwyższe poziomy w historii TIM-u.
Po rekordowym 2021 roku baza odniesienia zarówno w przypadku sprzedaży, jak i wskaźników finansowych była naprawdę wysoka. Gdy dołożymy do tego zdecydowanie mniej korzystną niż przed rokiem sytuację makroekonomiczną (inflacja, osłabienie złotówki względem euro) i słabszą koniunkturę w branży elektrotechnicznej (nie licząc wyjątkowego marca 2022 roku), widać, że poprzeczka była zawieszona naprawdę wysoko – mówi Piotr Tokarczuk, członek Zarządu i dyrektor finansowy TIM SA. – A jednak zdecydowanie pobiliśmy własne rekordy z zeszłego roku. Dodatkowo utrzymaliśmy wysoką rentowność skonsolidowanej EBITDA, a także wypracowaliśmy w Grupie TIM dodatnie przepływy na działalności operacyjnej w wysokości 56,1 milionów złotych wobec niecałych 10 milionów złotych w analogicznym okresie 2021 roku – zwraca uwagę Piotr Tokarczuk.
Konsekwentna realizacja strategii biznesowych
Po dziewięciu miesiącach 2022 r. największy udział w przychodach TIM-u miała sprzedaż do klientów z segmentu „Instalator” (43,7%). Na drugim miejscu znalazła się grupa „Sprzedawca / hurtownik” (36,5%). W analogicznym okresie 2021 r. kolejność była odwrotna. Zmiana ta to pochodna trendu widocznego od pierwszego kwartału 2022 r., wynikającego z działań prosprzedażowych ukierunkowanych na zwiększanie udziału firm instalatorskich w przychodach TIM-u.
Po trzech kwartałach 2022 roku trzecim największym segmentem klientów byli tzw. klienci przemysłowi, a więc segmenty „Produkcja OEM” oraz „Utrzymanie ruchu/konserwator”. Ich udział w przychodach ze sprzedaży wyniósł 17,2% i wzrósł w porównaniu z okresem styczeń-wrzesień 2021 roku o 27,4% - podaje Piotr Nosal, członek Zarządu i dyrektor handlowy TIM SA. – Od początku 2022 roku dynamicznie rośnie grono naszych klientów. Przez trzy kwartały 2022 roku zakupy zrobiło u nas ich niemal 65 tysięcy. To rekord nie tylko w skali trzech kwartałów, gdyż przez cały 2021 rok obsłużyliśmy niecałe 52 tysiące klientów – dodaje Piotr Nosal.
TIM SA konsekwentnie realizuje założenia zaprezentowanej w maju 2022 r. strategii biznesowej Spółki w zakresie rozwoju oferty asortymentowej. 30 września 2022 r. oferta z określonym stanem magazynowym i zapasem na magazynie wyniosła ponad 180 tysięcy indeksów, co oznacza wzrost o 40% w ciągu roku. Również logistyczna spółka 3LP, niezależnie od rezygnacji z IPO, realizuje założenia swojej strategii biznesowej. Zakończona została budowa nowej hali o powierzchni 25 tys. mkw. w Siechnicach i rozpoczęto instalowanie w niej systemu automatyki shuttle system. Ponadto 3LP rozpoczęło działalność operacyjną w nowej lokalizacji w Sycowie (przy trasie S8 Wrocław-Warszawa) i proces komercjalizacji tej hali o powierzchni 17 tys. mkw. jest już w trakcie realizacji.
TIM.pl jest największą w Polsce platformą e-commerce dla profesjonalistów. Klienci TIM-u zawsze łatwo zamawiają, krótko czekają i dostają wszystko, czego potrzebują: produkt, pomoc i wiedzę.
Dysponujemy najszerszą ofertą produktów elektrotechnicznych dostępnych w 24 godziny od złożenia zamówienia. Zamówienia dostarczamy tam, gdzie życzy sobie klient (siedziba, budowa, paczkomat), w wybranym przez niego terminie.
Naszą ambicją jest uczestnictwo w życiu zawodowym klientów: ułatwianie im pracy, wspieranie ich w rozwoju oraz wymianie doświadczeń. Dlatego rozwijamy specjalistyczną społecznościową platformę wiedzy – portal „Łączy nas napięcie”.
Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu, gdzie spółka powstała w 1987 r. Od 1998 r. jesteśmy notowani na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Mamy na koncie wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. w takich konkursach i rankingach jak Gazele i e-Gazele Biznesu, Diamenty Forbesa, e-Commerce Polska awards, Dyrektor e-Commerce Roku czy Giełdowa Spółka Roku. Jesteśmy liderem dystrybucji elektrotechniki w Polsce, nie tylko pod względem przychodów (https://www.rynekelektryczny.pl/najwieksze-hurtownie-elektrotechniczne/).
TIM SA tworzy Grupę Kapitałową TIM wraz z 3LP SA – operatorem centrów logistycznych, oferującym usługi fullfilmentu dla podmiotów z sektora e-commerce (także spoza Grupy TIM).
Więcej o TIM SA i Grupie Kapitałowej TIM na www.timsa.pl.