W rozumieniu negatywnym „kreatywna księgowość” to manipulacja danymi pochodzącymi z rachunkowości, która wykorzystuje luki w zasadach rachunkowości i prawie oraz wyborze metod pomiaru i sposobu prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym. Celem jest przedstawienie danych finansowych nie takimi jakimi są, ale takimi jakimi kierownictwo (lub inne osoby stosujące kreatywną księgowość) chciałoby aby były. Innymi słowy, kreatywna księgowość to najczęściej tzw. „agresywna księgowość”, czyli nakierowanie na zawyżanie raportowych wyników poprzez przyjmowanie optymistycznych założeń zamiast neutralnych czy konserwatywnych.
Kreatywna księgowość
Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z opłaconą składką.
Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.
Zostań członkiem SIIAutor artykułu
Inwestor indywidualny na warszawskiej GPW (od 1992 r.). Regularnie publikuje analizy fundamentalne spółek na portalu Stockwatch, Portalu Analiz, czy Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych, jak i artykuły edukacyjne i dotyczące istotnych spraw z rynku kapitałowego.
Absolwent I rocznika specjalności – inwestycje kapitałowe i strategie finansowe przedsiębiorstw na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Ukończone i zdane certyfikaty ACCA oraz CIA. 20 letnie doświadczenie zawodowe w pracy w finansach zarówno wewnątrz (audyt wewnętrzny, kontrolling, zarządzanie finansami) jak i na zewnątrz spółek (audyt zewnętrzny – Big 4) w tym giełdowych.
Wyznawca analizy fundamentalnej (co nie znaczy, że cyferek i sprawozdań finansowych) w połączeniu z psychologią oraz siłą relatywną. Zwolennik otwartej komunikacji spółek z inwestorami, corporate governance oraz e-voting. Wyznaje zasadę „białe jest białe, a czarne jest czarne” niezależnie jakich spółek i zarządów to dotyczy.