Chat with us, powered by LiveChat

Technologiczni giganci z Wall Street raczej nie mają się czym chwalić

Skomentuj artykuł
© Immimagery - stock.adobe.com

Sezon wyników w USA już za nami. Patrząc po tym, co pokazały największe spółki technologiczne Apple, Amazon, Google, Meta i Microsoft  nie za bardzo jest co chwalić.

 

Poniższa tabela przedstawia wyniki pięciu największych spółek, które łącznie odpowiadają za niemal 20% kapitalizacji indeksu S&P 500. Kolorem czerwonym oznaczono wyniki poniżej konsensusu rynkowego, natomiast kolor zielony oznacza przebicie oczekiwań.

 

Ticker

Zaraportowane przychody ze sprzedaży [mld USD]

Konsensus rynkowy odnośnie do przychodów ze sprzedaży

[mld USD]

Przychody ze sprzedaży kwartał do kwartału [%]

Zaraportowany zysk na akcję [$]

Konsensus rynkowy odnośnie do zysku na akcję [$]

Zysk na akcję kwartał do kwartału [%]

Zmiana kursu w dniu po publikacji [%]

AAPL

90,15

88,78

+8,1

1,29

1,27

+4,03

+7,5

AMZN

127,10

127,47

+14,7

0,28

0,21

-10,00

-4,2

GOOG/L

69,09

70,64

+6,1

1,06

1,25

-24,29

-9,9

META

27,71

27,38

-4,5

1,64

1,85

-49,06

-24,7

MSFT

50,12

49,68

+10,6

2,35

2,31

+3,01

-7,8

Tabela 1 Podsumowanie zaraportowanych przychodów ze sprzedaży, zysku na akcję oraz zmiany kursu w dzień po ogłoszeniu wyników pięciu największych spółek z indeksu S&P 500 w listopadzie/październiku 2022 r.

 

Na pierwszy rzut oka, zaraportowane wyniki wyglądają całkiem nieźle. Trzy z pięciu spółek przebiły oczekiwania rynkowe w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży, tak samo wygląda sprawa z zyskiem na akcję. Co więcej, poza Meta Platforms, wszystkie spółki zanotowały przyzwoity wzrost przychodów ze sprzedaży (porównując bieżący kwartał, do tego samego kwartału rok wcześniej). Znacząco gorzej wygląda zyskowność – żadna ze spółek nie była w stanie dogonić inflacji, a aż 3 zanotowały wysokie, bo aż dwucyfrowe, spadki zysków. O ile w przypadku Amazona zysk nie jest najważniejszym parametrem i wciąż dużo istotniejsza jest dynamika przychodów ze sprzedaży, o tyle wyniki Alphabet i Meta Platforms okazał się znaczącym rozczarowaniem. Co gorsza, wszystkie spółki odczuwają znaczące pogorszenie warunków biznesowych ze względu na rosnące koszty.

 

Poniżej skrótowe podsumowanie najważniejszych parametrów biznesowych (przychodów ze sprzedaży, zysku operacyjnego lub liczby użytkowników) wraz z najważniejszymi wydarzeniami w ostatnim kwartale

AAPL

Apple ogłosiło sporo lepsze wyniki w praktycznie wszystkich segmentach oraz kategoriach produktowych poza iPadem:

  • Przychody Products wzrosły do 70,96 mld USA vs. 65,08 mld USD w Q4 21, w tym:
    • Przychody iPhone wzrosły do 42,63 mld USA vs. 38,87 mld USD w Q4 21.
    • Przychody Mac wzrosły do 11,51 mld USD vs. 9,18 mld USD w Q4 21.
    • Przychody iPad spadły do 7,17 mld USD vs. 8,25 mld USD w Q4 21.
    • Przychody Wearables, home and accessories wzrosły do 9,65 mld USD vs. 8,79 mld USD w Q4 21.
  • Przychody Service wzrosły do 19,19 mld USD vs. 18,27 mld USD w Q4 21.

 

Spółka nie podała prognoz, ale ogłosiła plan podwyżki Usługi Apple Media. Podwyżka ma wynieść między 1 a 3 dolary miesięcznie.

 

Najważniejszą informacją, jak zawsze, był wyższy od oczekiwań wzrost przychodów ze sprzedaży iPhone.

AMZN

Przez pierwsze 9 miesięcy 2022 r. firma odnotowała stratę w wysokości 3 mld USD w porównaniu do 19,04 mld USD zysku netto odnotowanego w okresie poprzedniego roku. Zysk operacyjny spadł do 2,5 mld USD w trzecim kwartale, w porównaniu z 4,9 mld USD w trzecim kwartale 2021 r., z powodu strat operacyjnych zarówno w segmencie North America, jak i w segmencie International.

 

Zysk operacyjny w poszczególnych segmentach kształtował się następująco:

  • North America: 0,4 mld USD straty vs. 0,9 mld USD zysku w Q3 21
  • International: 2,5 mld USD straty vs. 0,9 mld USD straty w Q3 21
  • AWS 5,4 mld USD zysku operacyjnego vs. 4,9 mld USD w Q3 21

 

W komunikacie o zyskach dodano, że zysk netto za trzeci kwartał obejmuje zysk z wyceny przed opodatkowaniem w wysokości 1,1 mld USD z inwestycji w Rivian Automotive (producenta samochodów elektrycznych).

 

Największym rozczarowaniem okazały się jednak prognozy dotyczące przychodów ze sprzedaży w najbliższym kwartale – te mają bowiem znaleźć się w przedziale 140 – 148 mld USD. Oczekiwania analityków sugerowały, że w końcówce roku przychody ze sprzedaży Amazona miałyby sięgnąć aż 155,4 mld USD.

GOOG/L

Przychody poszczególnych segmentów kształtowały się następująco:

  • Google Search and other: 39,54 mld USD vs. 37,91 mld USD w Q3 21
  • YouTube ads: 7,07 mld USD vs. 7,21 mld USD w Q3 21
  • Google Network: 7,87 mld USD vs. 7,74 mld USD w Q3 21
  • Google other: 6,9 mld USD vs. 7,74 mld USD w Q3 21
  • Google Cloud: 6,9 mld USD vs. 5,01 mld USD w Q3 21
  • Other Bets: 209 mln USD vs 182,06 mld USD w Q3 21

 

Ponadto spółka zanotowała 638 mln USD jednorazowych zysków z tytułu zabezpieczenia kursów walutowych.

 

Reakcję rynku wywołał gwałtowny wzrost zatrudnienia (186 779 pracowników vs 150 028 rok wcześniej), oraz rosnące koszty pozyskania ruchu (11,83 mld USD vs 11,5 mld USD rok wcześniej).

META

Zdecydowanie najgorsze wyniki opublikował Meta Platforms. Zacznijmy od najważniejszej, z perspektywy inwestora, liczby użytkowników:

 

  • Liczba użytkowników korzystających min. raz dziennie z dowolnej platformy wzrosła o 4% rok do roku do 2,95 miliarda
  • Liczba użytkowników korzystających min. raz w miesiącu z dowolnej platformy zanotowała identyczny 4% wzrost do poziomu 3,97 miliarda
  • Liczba użytkowników korzystających min. raz dziennie z Facebooka wzrosła o 3% r/r, do poziomu 1,98 miliarda
  • Liczba użytkowników korzystających z Facebooka min. raz w miesiącu wzrosła o 2% r/r, do poziomu 2,96 miliarda

 

Spółka zanotowała znaczący wzrost kosztów (22,05 mld USD co oznacza wzrost o 19% rok do roku) oraz CAPEXu (9,52 mld USD).

 

W trzecim kwartale 2022 r., Meta Platforms przeznaczyło 6,55 mld USD na skup akcji własnych. W ramach bieżącego planu skupu spółka wciąż może wydać dalsze 17,78 mld USD. Obecnie Meta Platforms posiada blisko 42 mld dolarów w gotówce i zaledwie 10 mld USD zadłużenia długoterminowego.

 

Na koniec Q3 22, w spółce pracowała 87 314 pracowników, co oznacza wzrost o 28% rok do roku. W trakcie konferencji wynikowej spółka zapowiedziała wprawdzie, że liczba pracowników nie ulegnie zmianie, natomiast 9 listopada ogłoszony został program zwolnień 11 000 osób (ok 13% bieżącej liczby pracowników).

 

Inwestorów zaniepokoił dramatyczny spadek zysku operacyjnego (-46% r/r) oraz marży operacyjnej, która obecnie wynosi 20% vs. 36% w Q3 21.

MSFT

Przychody poszczególnych segmentów kształtowały się następująco:

  • Intelligent Cloud Computing: 20,3 mld USD vs. 16,92 mld USD w Q1 22
  • Productivity and Business Processes: 16,5 mld USD vs 15,14 mld USD w Q1 22
  • More Personal Computing: 13,3 mld USD vs 13,71 mld USD w Q1 22

 

CEO spółki, Satya Nadella powiedział, że spodziewa się „trudnej pogody” w fiskalnym roku 2023, tym niemniej oczekuje dwucyfrowej dynamiki przychodów ze sprzedaży. Wydaje się, że największym rozczarowaniem dla rynku był mocny spadek wydatków na skup akcji pomimo dużo niższych niż rok wcześniej cen. Wartość środków przeznaczonych na skup akcji własnych spadła o blisko 15% w stosunku do Q1 2022. Potwierdza to po raz kolejny bezzasadność przeprowadzanych skupów – spółki są chętne wydawać gotówkę w czasach prosperity, gdy akcje są drogie. Natomiast w momencie, gdy dochodzi do bessy, programy skupów są gwałtownie ucinane.

 

 

Zastrzeżenie
Treść powyższego materiału analitycznego jest wyłącznie subiektywną opinią autora i nie stanowi „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 35) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U.UE.L.2014.173.1 z dnia 2014.06.12) ani „informacji rekomendującej” w rozumieniu ww. przepisów, jak również nie stanowi jakiejkolwiek oferty instrumentów finansowych. Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych oraz autor nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie lektury treści publikowanych w ramach niniejszego projektu. Należy pamiętać, że informacje i badania oparte o historyczne dane lub wyniki nie gwarantują zysków w przyszłości.

Autor artykułu

 

Bartosz Szyma, YouTube @BartekSzyma Bartosz Szyma, YouTube @BartekSzyma

Zawodowy inwestor, programista, działacz społeczny, publicysta. Prowadzi m.in. kanał YouTube o inwestycjach zagranicznych: @BartekSzyma. W 2010 roku porzucił dobrze zapowiadającą się karierę w korporacji i od tego czasu utrzymuje się głównie z inwestowania.

Dzięki wdrożeniu zasady SWAN (SleepWellAtNight) i koncentracji na spółkach dywidendowych obecnie realizuje swoją drugą pasję – podróżowanie, a doglądanie inwestycji zajmuje mu nie więcej niż godzinę tygodniowo. W wolnym czasie, kiedy przebywa akurat w Polsce, aktywnie działa jako wolontariusz w kilku organizacjach charytatywnych.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie