O wynikach, sytuacji na rynku ubezpieczeniowym, inwestycjach, ekspansji zagranicznej oraz dywidendzie, rozmawiano podczas czatu inwestorskiego Grupy PZU, zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania inwestorów odpowiadał Tomasz Kulik – CFO Grupy PZU.
Tomasz Kulik, CFO Grupy PZU, zapytany o ocenę wyników po trzech kwartałach 2022 roku wymienił najważniejsze kwestie: Wyższa rentowność w segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, wzrost wyniku rok do roku w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych majątkowych oraz wypadkowych i innych komunikacyjnych przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych, wyższy niż planowany wynik inwestycyjny na Portfelu Głównym w szczególności ze względu na wzrost dochodów Private Credit i obligacji skarbowych zmiennokuponowych oraz inflacyjnych, a także na skutek wyższego wyniku portfela płynnościowego, wyższy niż planowany oraz niższy rok do roku wynik z działalności bankowej, wynik netto przypisany jednostce dominującej Grupy PZU na poziomie 2 140 mln PLN , co oznacza spadek rok do roku o 233 mln PLN. Z wyłączeniem efektów jednorazowych wynik jest powyżej ubiegłorocznego o 65,9 procent. Wzrost względem planu w efekcie spadku wskaźnika szkodowości w PZU (-3,6 p.p. rok do roku), wzrostu wyniku na działalności bankowej oraz wyniku inwestycyjnego na Portfelu Głównym. ROE przypisane jednostce dominującej 17,5 procent (na poziomie ubiegłorocznego).
Kontynuują temat rezultatów finansowych, poproszono o wskazanie wydarzeń jednorazowych, które wpłynęły na wynik Grupy PZU za trzeci kwartał 2022 roku.
- To przede wszystkim wydarzenia odnotowane w segmencie bankowym a więc: koszty przystąpienia do bankowego Systemu Ochrony, Fundusz Wsparcia Kredytobiorców, rezerwa na ryzyko prawne dotyczące kredytów hipotecznych w walutach obcych, wpływ spodziewanego efektu wyższych indeksacji. Dodatkowo w tym roku mieliśmy do czynienia z odpisami aktywów finansowych i należności w spółkach ukraińskich w wyniku efektów konfliktu zbrojnego. Na porównywalności rok do roku zaważyły także osiągnięte w 2021 wyniki na ekspozycji Inpost – ekspozycja zamknięta w roku 2021 - wyjaśnił przedstawiciel spółki.
Prognoza wyników
W kwestii spodziewanych wyników za cały 2022 rok mówiono: Co do zasady rok 2022, pomimo wszystkich wyzwań z nim związanych, oceniamy dość pozytywnie. Szczególnie cieszą wyniki po stronie ubezpieczeniowej, które pozostawały pod mocną presją ze strony sektora bankowego. Jesteśmy już po trzech kwartałach, w ramach których realizowaliśmy wysokie zwroty na kapitale – w każdym z trzech kolejnych zgodne lub powyżej aspiracji strategicznych. Czwarty kwartał nie powinien być w tym wymiarze istotnie różny – oczekujemy solidnych wyników, które będą potwierdzone przez wszystkie kluczowe segmenty biznesowe – zarówno na poziomie sprzedaży jak i rentowności.
Pytano także o wysokość całkowitego przypisu składki Grupy PZU w 2022 roku.
- Zwykle o tej porze nie podajemy takich oczekiwań natomiast możemy powiedzieć, że spodziewamy się silnego czwartego kwartału, ze sprzedażą na poziomie dynamik rynkowych+ - podano.
Działalność bankowa
Pytania inwestorów dotyczyły również działalności bankowej Grupy PZU. Pierwsze z nich dotyczyło wpływu wzrostu stóp procentowych na ten segment spółki.
- Te wzrosty były widoczne poprzez: wzrosty przychodów odsetkowych; wzrosty kosztów ryzyka kredytowego i zdolności kredytowej klientów, wpływającą na nową sprzedaż po stronie banków, powiązany z powyższym spadek sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych w kanale bankowym, przecenę instrumentów dłużnych przechodzącą w bankach przez kapitał z aktualizacji wyceny, która na poziomie jednostkowym PZU SA była odpowiedzialna za straty finansowe w podmiotach zależnych - wyjaśnił Tomasz Kulik.
- Jak fundusz wsparcia kredytobiorców wpłyną na działalność Pekao i Alior Banku należących do Grupy PZU - pytał inwestor.
- Przede wszystkim wpłynął poprzez dodatkowe obciążenia regulacyjne, które obydwa podmioty rozpoznały w tym czasie - odpowiedziano.
Zakup akcji PKN Orlen
Kolejnym tematem poruszonym podczas czatu inwestorskiego był zakup akcji PKN Orlen przez PZU od Skarbu Państwa.
Pytano również o cel tej inwestycji oraz czy ma ona charakter spekulacyjny.
- Słowo spekulacyjny nie jest właściwe – spółka chce zrealizować, zakładaną na moment zaangażowania, strategię inwestycyjną celem której jest odpowiedni poziom rentowności. Inwestycja jest realizowana zgodnie ze strategiczną alokacją aktywów i dostępnych limitów dla zaangażowań akcyjnych - mówił CFO Grupy PZU.
Dodano, że jest to inwestycja krótkoterminowa, natomiast z oczywistych względów nie podajemy do wiadomości publicznej dokładnego horyzontu czasowego.
Sytuacja na rynku ubezpieczeń
- Jakich tendencji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych należy się spodziewać w 2023 roku - pytano.
- Rynek ubezpieczeń majątkowych, po okresie recesji wywołanej pandemią, pozostaje pod presją kryzysu gospodarczego wywołanego przez rosnące stopy procentowe, inflację oraz przerwane łańcuchy dostaw (wpływ konfliktu zbrojnego rosyjsko-ukraińskiego). Po okresie ożywienia na rynku sprzedaży nowych pojazdów i finansowania przez firmy leasingowe, obserwowane było ponowne wyhamowanie dynamiki (spadek rejestracji o 8,8 procent rok do roku; spadek finansowania pojazdów leasingiem o 8,4 procent rok do roku) wskutek przestojów w zakresie dostaw i istotnego wzrostu cen pojazdów. Pomimo pogarszającej się rentowności portfela (spadek wyniku technicznego rynku z działalności bezpośredniej w pierwszym półroczu 2022 roku o 18,2 procent rok do roku, w tym w ub. komunikacyjnych o 16,8 procent rok do roku) wynikającej z rosnącego kosztu odszkodowań i świadczeń (wpływ inflacji przekładającej się wzrost cen części zamiennych i kosztów napraw) tempo wprowadzanych podwyżek cen na rynku znacznie niższe od oczekiwanych, co spowodowało wzrost zainteresowania ze strony organu nadzoru w zakresie adekwatności ceny. Brak wprowadzenia zmian w cenach kompensujących wpływ inflacji i rekomendacji KNF w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych może oznaczać dalszą utratę rentowności przez rynek, szczególnie dotkliwą dla mniejszych graczy. Jednocześnie, wprowadzane zmiany w taryfikacji ubezpieczeń komunikacyjnych, w tym krótka ścieżka kwotacyjna oparta na danych z CEPIK-u (historii ubezpieczającego) oraz wgląd ubezpieczycieli w historię wykroczeń kierowców (dostęp do informacji od 17 czerwca 2022 roku) pozwolą na jak najlepsze dopasowanie oferty do ryzyka klienta i uzasadnienie podwyższenia należnej ubezpieczycielowi składki - objaśniono podczas czatu.
Zwrócono również uwagę, że w okresie post covidowym obecne jest zwiększone zainteresowanie ubezpieczeniami powiązanymi z prywatną opieką medyczną, w tym wyższej sprzedaży produktów zdrowotnych w formie dodatków ubezpieczeniowych jak i pakietów medycznych w formie abonamentów.
Pojawiło się również pytanie o procent ubezpieczeń Grupy PZU sprzedawany w oddziałach stacjonarnych, online oraz przez telefon.
- Grupa PZU to z jednej strony tradycyjne kanały własne (agenci i oddziały, z łącznym udziałem w sprzedaży po stronie majątkowej na poziomie ok. 35-40 procent), ale także bardzo dynamicznie rozwijający się kanał Direct (łącznie telefon i online, reprezentowany zarówno przez PZU jak i Link4), którego udział dzisiaj waha się w przedziale 5-7 procent. Jest to też kanał notujący największe, dwu-cyfrowe dynamiki sprzedaży w ujęciu rocznym - podała spółka.
Firma w swojej ofercie posiada również karty sportowe. W tym kontekście pytano o rozwój oferty PZU Sport.
- Dla PZU to nie jest kluczowy produkt a produkt komplementarny, stanowiący uzupełnienie i wzbogacenie całościowej oferty, kierowanej głównie do dużych zakładów pracy. Z tego też względu nie należy się spodziewać znaczących przyrostów przychodów, generowanych w oparciu o ten produkt. Sam produkt rozwija się sprzedażowo zgodnie z planami - mówił Tomasz Kulik.
Ekspansja zagraniczna
Z informacji podanej podczas czatu, około 9 procent całości przychodów składkowych stanowi rynek zagraniczny.
W związku z tym pytano o powody braku rozwoju spółki na rynkach Europy Zachodniej.
- Rynki zachodnie są bardzo nasycone i jednocześnie nie gwarantują takich poziomów zwrotu jak rynki lokalne lub CEE. Jednocześnie charakteryzują się znacznie wyższym ryzykiem inwestycyjnym - podał przedstawiciel PZU.
Z kolei na temat rozwoju działalność w krajach bałtyckich powiedziano: Na bieżąco analizujemy wszelkie możliwości rozwoju (w tym poprzez M&A). Na chwilę obecną jednak nie mogę potwierdzić aby Grupa prowadziła prace zmierzające do przejęcia podmiotu działającego na tym rynku. Cały czas realizujemy dynamiczny rozwój organiczny z dynamiką przypisu składki brutto 20%+.
W kwestii rozwoju pojawiło się pytanie o możliwe przejęcie Polskiego Gazu TUW oraz jego wpływ na Grupę PZU.
- W przypadku, gdyby transakcja doszła do skutku, pozwoli wykorzystać ogromne doświadczenie, know-how, pozycję lidera rynku oraz siłę kapitałową Grupy PZU do zapewnienia Grupie PKN ORLEN jak najlepszej ochrony ubezpieczeniowej, w tym poprzez kontynuację usług świadczonych obecnie przez towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych Polski Gaz - mówił Kulik.
Dywidenda
Podczas czatu Tomasz Kulik stwierdził, że PZU planuje wypłatę dywidendy z zysku wypracowanego w 2022 roku, natomiast o planach długoterminowych w tej kwestii dodał: Nasze plany w tym zakresie są i pozostaną zgodne z polityką kapitałowa i dywidendową spółki oraz rekomendacjami KNF w tym zakresie. Rozumiemy że jesteśmy spółką dywidendową i zamierzamy ten profil utrzymać.