Chat with us, powered by LiveChat

Apple, Amazon i Meta po wynikach. Oto najciekawsze wątki z raportów

Skomentuj artykuł
© gguy - stock.adobe.com

Kolejni technologiczni giganci z USA podzielili się z inwestorami raportami za poprzedni kwartał. Oto najciekawsze fragmenty z raportów, które wpłynęły na notowania Apple'a, Amazona i Mety.

 

Sezon publikacji wyników w Stanach Zjednoczonych trwa w najlepsze. W czwartek 2 lutego informacjami na temat swoich zysków podzieliły się z nami trzy największe spółki z amerykańskiej giełdy – Apple, Amazon.com oraz Alphabet. Natomiast dzień wcześniej, 1 lutego, wyniki opublikował właściciel portalu facebook – Meta Platforms Inc. W niniejszym artykule przyjrzymy się wynikom trzech spółek, które wywołały największe wrażenie na inwestorach.

iPain (AAPL)

Rysunek 1 Apple Inc.: kurs akcji spółki w okresie 31.01.2023 - 03.02.2023. Niebieskim kolorem oznaczono handel posesyjny, a żółtym przed sesyjny. Źródło: tradingview.com

Rysunek 1 Apple Inc.: kurs akcji spółki w okresie 31.01.2023 - 03.02.2023. Niebieskim kolorem oznaczono handel posesyjny, a żółtym przed sesyjny. Źródło: tradingview.com

 

Apple był z pewnością negatywnym bohaterem w czwartek. Kurs akcji spółki przed ogłoszeniem wyników rósł o blisko 4%, by w handlu posesyjnym, już po ogłoszeniu wyników, spadać o 4%. Dla porządku warto dodać, że rok fiskalny jest w przypadku Apple przesunięty o jeden kwartał i podane wyniki dotyczą pierwszego kwartału 2023 r. Spółka opublikowała raport gorszy od oczekiwań, zarówno w przypadku zysku, jak i przychodów:

 

  • Apple wypracował zysk na akcję w wysokości 1,88 USD (oczekiwano 1,95 USD).
  • Spółka pochwaliła się przychodami ze sprzedaży na poziomie 117,15 mld USD (oczekiwano 212,65 mld USD).

 

Gorsze wyniki nie powinny być aż takim zdziwieniem, ponieważ spółka już w listopadzie ostrzegała, że sprzedaż iPhona 14 pro będzie mocno ograniczona ze względu na drastyczne metody walki z pandemią COVID-19 w Chinach.

 

Inwestorzy, mimo wszystko mają prawo być zawiedzeni, ponieważ jest to pierwsze negatywne zaskoczenie zyskiem na akcję od marca 2019 r. W przypadku przychodów ze sprzedaży, spółka w ostatnich 3 latach zaskoczyła negatywnie jedynie dwa razy – obecnie oraz wynikami za trzeci kwartał 2021 roku. Przychody ze sprzedaży za Q1 2023 są o 5,5 % niższe niż w analogicznym kwartale rok wcześniej, z kolei zysk na akcję spadł o ponad 10%.

 

W grudniu 2022 spółce udało się przekroczyć pułap 2 mld aktywnych urządzeń. Biorąc pod uwagę powyższe, nie może dziwić, że segment Services spółka zanotowała rekordowy poziom przychodów ze sprzedaży (20,8 mld USD).

 

Pocieszającym faktem dla inwestorów może być to, że po oczyszczeniu wyników z wpływu kursów walutowych spółka była w stanie rosnąć na każdym ze swoich rynków, a wyrażone w tzw. „stałych kursach walutowych” przychody ze sprzedaży i zysk na akcję, porównując Q1 2023 do Q1 2022, również by wzrosły.

 

Przychody z poszczególnych linii kształtowały się następująco:

 

  • iPhone: 65,8 mld USD
  • Mac: 7,7 mld USD (w grudniu został wprowadzony do sprzedaży MacBook Pro z chipsetem M2 Pro i M2 Max, oraz Mac mini)
  • iPad: 9,4 mld USD (iPad Pro obecnie również jest sprzedawany w wersji pracującej na chipsecie M2)
  • Wearables, Home and Accessories: 13,5 mld USD
  • Services: 20,8 mld USD

 

Tim Cook, CEO Apple, powołując się na trudne warunki makroekonomiczne odmówił podania prognoz w zakresie przychodów ze sprzedaży czy zysku na akcję. W zamian, podzielił się z inwestorami ogólnymi oczekiwaniami dotyczącymi kolejnego kwartału. I tak:

 

  • Możemy oczekiwać wzrostu przychodów w segmencie Services oraz iPhone
  • Przychody ze sprzedaży Maców i iPadów powinny spaść dwucyfrowo
  • Marża brutto powinna utrzymać się na poziomie 43,5 – 44,5%
  • Koszty operacyjne (OPEX, czyli najogólniej koszty sprzedaży, dystrybucji i ogólnego zarządu) powinny wynieść między 13,7, a 13,9 mld USD

Krótkie spięcie (AMZN)

Rysunek 2 Amazon.com Inc.: kurs akcji spółki w okresie 31.01.2023 - 03.02.2023. Niebieskim kolorem oznaczono handel posesyjny, a żółtym przedsesyjny. Źródło: tradingview.com

Rysunek 2 Amazon.com Inc.: kurs akcji spółki w okresie 31.01.2023 - 03.02.2023. Niebieskim kolorem oznaczono handel posesyjny, a żółtym przedsesyjny. Źródło: tradingview.com

 

Interesująco wygląda sytuacja na akcjach Amazona. Kurs w ostatnim tygodniu wzrósł o ok 12%, z czego o ponad 7% w czwartek 2 lutego przed ogłoszeniem wyników. W handlu posesyjnym, akcje spółki przeceniły się o ponad 5%.

 

Same wyniki można uznać za mieszane. Z jednej strony spółka przebiła oczekiwania w zakresie przychodów ze sprzedaży o ponad 3.4 mld USD. Sprzedaż Amazona osiągnęła pułap 149,2 mld USD. Z drugiej jednak, zysk na akcję okazał się sporo gorszy od oczekiwań i wyniósł 3c wobec 14c, których spodziewał się rynek. Porównując Q4 2023 do Q4 2022, zyska na akcję spółki spadł o 98%, natomiast przychody ze sprzedaży wzrosły o niecałe 6%. Za cały rok 2022 Amazon wygenerował stratę na akcję w wysokości 27c (rynek oczekiwał straty w wysokości 11c), natomiast przychody ze sprzedaży wyniosły 513,98 mld USD (oczekiwano 510,56 mld), co stanowi wzrost o 9,4%.

 

Przychody poszczególnych segmentów kształtowały się następująco:

 

  • North America: 93,4 mld USD (wzrost o 13% rok do roku lub o 14% w tzw. stałych kursach walutowych)
  • International: 34,5 mld USD (spadek o 8% lub wzrost o 5% po korekcie o kursy walutowe)
  • AWS: 21,4 mld USD (wzrost o 20%)

 

Znaczący, negatywny wpływ na wyniki spółki po raz kolejny miał odpis na inwestycji w akcje Rivian Automotive. Strata przed opodatkowaniem z tej inwestycji wyniosła aż 2,3 mld USD.

 

Spółka opublikowała prognozy na Q1 2023:

 

  • Przychody ze sprzedaży powinny zamknąć się w przedziale od 121 do 126 mld USD co oznacza wzrost o 4-8% w stosunku do analogicznego kwartału rok wcześniej (konsensus rynkowy: 125,13 mld USD).
  • Zysk operacyjny wyniesie od 0 do 4,0 mld USD w porównaniu do 3,7 mld USD w pierwszym kwartale 2021.
  • Spółka oczekuje dalszego negatywnego wpływu kursów walutowych.

 

Dużym problemem wydaje się być spowolnienie dynamik wzrostu usług chmurowych – podobne bolączki dotknęły również Microsoft w ubiegłym tygodniu. Zarząd dostrzega ten problem, jednakże ostrzega inwestorów przed nadmiernym przywiązaniem do kwartalnych dynamik. W zamian spółka podkreśla, że chce budować długoterminowe relacje z klientami, a przez to również wartość dla akcjonariuszy. Prezes spółki, Andy Jassy dodał, że priorytetem dla niego pozostaje upraszczanie procesów w spółce oraz koncentracja na perspektywicznych segmentach (spożywczym i międzynarodowym handlu e-commerce). Spółka wdraża również program oszczędnościowy, który dotknie przede wszystkim tradycyjne sklepy działające pod marką Amazona.

Meta na cracku (META)

Rysunek 3 Meta Platforms Inc.: kurs akcji spółki w okresie 31.01.2023 - 03.02.2023. Niebieskim kolorem oznaczono handel posesyjny, a żółtym przedsesyjny. Źródło: tradingview.com

Rysunek 3 Meta Platforms Inc.: kurs akcji spółki w okresie 31.01.2023 - 03.02.2023. Niebieskim kolorem oznaczono handel posesyjny, a żółtym przedsesyjny. Źródło: tradingview.com

 

Meta nie może minionych dwóch lat zaliczyć do udanych – wprowadzona przez Apple konieczność dopytywania o zgodę na śledzenie działań użytkownika wymusiła na spółce ucieczkę do przodu i dramatyczny wzrost wydatków na rozwój. W efekcie kurs ze szczytów w sierpniu 2021, do października 2022 spadł aż o 75%. Od tego czasu spółka odbiła o ponad 100%, z czego aż 38% tego ruchu przypada na 1 lutego 2023, czyli dzień publikacji wyników. Meta Platforms to z całą pewnością największe zaskoczenie bieżącego okresu wynikowego w kategorii blue chipów.

 

Zacznijmy od początku – Meta ogłosiła wyniki… dramatycznie gorsze od oczekiwań:

 

  • Zysk na akcję wyniósł 1,76 USD i był aż o 46 centów niższy od oczekiwań
  • Przychody ze sprzedaży osiągnęły pułap 32,17 mld USD i okazały się o blisko 500 mln USD wyższe od oczekiwań

 

Od 2019 r., spółka ani razu nie opublikowała wyników tak bardzo poniżej oczekiwań analityków.

 

Earnings Date

EPS Estimate

EPS Actual

Surprise

Surprise %

Dec 2022

2.22

1.76

-0.46

-20.80%

Sep 2022

1.85

1.64

-0.21

-11.32%

Jun 2022

2.55

2.46

-0.09

-3.56%

Mar 2022

2.52

2.72

0.20

8.13%

Dec 2021

3.83

3.67

-0.16

-4.06%

Sep 2021

3.18

3.22

0.04

1.32%

Jun 2021

3.06

3.61

0.55

17.94%

Mar 2021

2.34

3.30

0.96

40.92%

Dec 2020

3.24

3.88

0.64

19.91%

Sep 2020

1.91

2.40

0.49

25.57%

Jun 2020

1.37

1.80

0.43

31.20%

Mar 2020

1.70

1.71

0.01

0.38%

Dec 2019

2.57

2.56

-0.01

-0.34%

Sep 2019

1.88

2.12

0.24

12.86%

Jun 2019

1.88

1.99

0.11

6.13%

Mar 2019

1.60

1.89

0.29

18.21%

 Tabela 1 Meta Platforms Inc.: Zaskoczenie wynikowe w okresie 2019-2022. Źródło: seekingalpha.com

 

Warto zauważyć, że praktycznie wszystkie negatywne niespodzianki związane z zyskiem na akcję Meta pojawiły się w okresie 2021 – 2022. Poza tym okresem, spółka tylko raz podała wyniki gorsze od oczekiwań w grudniu 2019 roku. Wtedy jednak zysk na akcję okazał się niższy zaledwie o 1c (0,34%).

 

Czwartkowa reakcja rynku na wyniki spółki (wzrost o 23%) pokazuje dobitnie, jak absurdalnie niska była dotychczasowa wycena Meta Platforms. Dodatkowo kilka czynników spowodowało, że inwestorzy docenili operatora Facebooka:

 

Rysunek 4 Meta Platforms Inc.: Przychody ze sprzedaży w podziale na regiony geograficzne. Źródło: spółka.Rysunek 4 Meta Platforms Inc.: Przychody ze sprzedaży w podziale na regiony geograficzne. Źródło: spółka.

 

Przychody z reklam okazały się tylko nieznacznie niższe od tych, jakie spółka osiągnęła w analogicznym kwartale rok wcześniej. 

 

Rysunek 5 Meta Platforms Inc.: Dzienna liczba aktywnych użytkowników wszystkich platform. Źródło: spółka.Rysunek 5 Meta Platforms Inc.: Dzienna liczba aktywnych użytkowników wszystkich platform. Źródło: spółka.

 

Dzienna liczba aktywnych użytkowników wszystkich platform zarządzanych przez spółkę, mimo niesprzyjających okoliczności, ciągle rośnie i powoli zbliża się do 3 miliardów.

 

Rysunek 6 Meta Platforms Inc.: Miesięczna liczba aktywnych użytkowników wszystkich platform. Źródło: spółka.Rysunek 6 Meta Platforms Inc.: Miesięczna liczba aktywnych użytkowników wszystkich platform. Źródło: spółka.

 

Bardzo podobnie wygląda sytuacja w przypadku użytkowników, którzy są aktywni przynajmniej raz w miesiącu na dowolnej platformie spółki. Takich użytkowników jest aż 3,74 miliarda co stanowi 47% światowej populacji!

 

Średnie przychody na użytkownika są nieznacznie gorsze niż rok wcześniej poza regionem „Reszta Świata”, gdzie przychody wzrosły:

 

Rysunek 7 Meta Platforms Inc.: Średnie przychody na użytkownika w podziale na regiony. Źródło: spółka.Rysunek 7 Meta Platforms Inc.: Średnie przychody na użytkownika w podziale na regiony. Źródło: spółka.

 

Bardzo dobrze zostały odebrane prognozy spółki:

 

  • Meta w pierwszym kwartale 2023 spodziewa się osiągnąć przychody ze sprzedaży w przedziale 26,0 – 28,5 mld USD (dotychczasowe szacunki mówiły o ok 27,25 mld USD).
  • Koszty za cały 2023 rok powinny się zamknąć kwotą z przedziału 89 – 95 mld USD (poprzednio 94 – 100 mld USD).

 

Zastrzeżenie:

Przedstawione w niniejszym opracowaniu treści posiadają wyłącznie charakter informacyjny oraz edukacyjny. Wszelkie opinie, analizy, wyceny oraz prezentowane materiały nie stanowią usługi doradztwa inwestycyjnego, ani rekomendacji ogólnej w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Autor ani SII nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za decyzje podjęte na ich podstawie, ani za potencjalnie poniesione szkody lub zyski, które mogą wynikać z bezpośredniego, czy też pośredniego wykorzystania powyższych informacji.


Należy pamiętać, że informacje i badania oparte o historyczne dane lub wyniki nie gwarantują zysków w przyszłości.

Autor artykułu

 

Bartosz Szyma, YouTube @BartekSzyma Bartosz Szyma, YouTube @BartekSzyma

Zawodowy inwestor, programista, działacz społeczny, publicysta. Prowadzi m.in. kanał YouTube o inwestycjach zagranicznych: @BartekSzyma. W 2010 roku porzucił dobrze zapowiadającą się karierę w korporacji i od tego czasu utrzymuje się głównie z inwestowania.

Dzięki wdrożeniu zasady SWAN (SleepWellAtNight) i koncentracji na spółkach dywidendowych obecnie realizuje swoją drugą pasję – podróżowanie, a doglądanie inwestycji zajmuje mu nie więcej niż godzinę tygodniowo. W wolnym czasie, kiedy przebywa akurat w Polsce, aktywnie działa jako wolontariusz w kilku organizacjach charytatywnych.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie