Proces zbierania kapitału oraz dynamiczny rozwój spółki CStore, działającej w modelu SaaS, były głównymi zagadnieniami poruszanymi podczas czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania uczestników spotkania odpowiadał Dawid Paszek, Prezes Zarządu CStore S.A. Poruszono również tematy dotyczące emisji akcji, akcjonariatu, konkurencji oraz samego modelu biznesowego firmy.
Jak podała spółka CStore, głównym celem emisji jest rozwój CStore B2B Open Source. Inwestorzy pytali o główne założenia tego projektu.
- Przygotowujemy wersję CStore B2B L2 do wypuszczenia w formie Open Source (oprogramowanie w formie darmowej i otwartej, dystrybuowane na określonych warunkach licencyjnych, dedykowane do samodzielnego wdrożenia z ograniczoną listą funkcjonalności). Dzięki temu rozwiązaniu chcemy budować świadomość marki CStore globalnie. Zarówno ze strony klientów, jak również partnerów wdrożeniowych. Uważamy, iż jest to odpowiedni moment na wypuszczenie rozwiązania w formie otwartej, z uwagi na to że rynek sprzedaży hurtowej przez internet jest aktualnie na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju - wyjaśnił Dawid Paszek.
Dodał również, że model ten był z sukcesem wykorzystany w firmie Magento, które zostało sprzedane do Adobe w 2018 roku za kwotę 1,68 miliarda.
Pytano także o inne cele związane z emisją, na co wymienino:
1) Rozszerzenie architektury systemu CStore B2B L2 Open Source o niezbędne funkcjonalności, przeprowadzenie testów bezpieczeństwa oraz optymalizacja użyteczności - 750 000zł
2) Przygotowanie strony Open Source, dokumentacji, rejestracji dostępów, przestrzeni dla społeczności - 200 000zł
3) Działania marketingowe promujące Open Source - 750 000zł
4) Działania marketingowo-sprzedażowe rynek polski - 650 000zł
5) Działania marketingowo-sprzedażowe rynek europejski i amerykański - 650 000zł
Działalność CStore
Inwestorzy chcieli się również więcej dowiedzieć o samej spółce oraz jej modelu biznesowym.
- Marka CStore ma korzenie w sprzedaży detalicznej od 2004 roku. Sprzedaż B2B rozpoczęliśmy w okresie 2016 roku - nasz obecny główny produkt i rynek nad którym się koncentrujemy. Spółka akcyjna została powołana w 2020 roku - mówił prezes CStore podczas czatu inwestorskiego.
Na temat samego modelu biznesowego przedstawiciel spółki mówił: Rozwiązanie CStore sprzedawane jest w postaci SaaS (abonamentowej) dla klientów którzy w ramach opłaty mają dostęp do oprogramowania, aktualizacji, serwera oraz pomocy technicznej. Klient ma możliwość skorzystania z podstawowego oprogramowania oraz zlecenia dodatkowo zmian w ramach których system będzie dostosowany do indywidualnej specyfiki przedsiębiorstwa.
Przedstawiono także strukturę przychodów CStore:
1) 35% - Licencje i serwery (SaaS). Przychód z tytułu licencji (abonamenty) oraz serwerów internetowych, na których zainstalowane jest oprogramowanie.
2) 39% - Serwis, obsługa stałych klientów. Stałe kontrakty z klientami którzy korzystają z platformy CStore i chcą w każdym miesiącu rozwijać funkcjonalności systemu.
3) 26% - Dedykowane projekty. Klienci którzy podczas uruchomienia platformy CStore mają realizowane dodatkowe funkcjonalności, w ramach których dopasowujemy system pod kątem specyfiki danego przedsiębiorstwa. Każdy nowy klient rozbudowuje możliwości systemu CStore.
Samo spersonalizowanie platformy na potrzeby klienta trwa od 2 tygodni do 12 miesięcy, zależnie od specyfiki biznesu, a na pytanie o wielkość załogi prezes Paszek mówił: Na dzień dzisiejszy zatrudniamy ok. 10 osób.
Pytano też o specyfikę modelu abonamentowego firmy oraz o możliwość przejścia oprogramowania na własność kupującego.
- Dostęp do usługi / oprogramowania jest tak długi jak Klient płaci abonament. W momencie zaprzestania dokonania opłat, klient traci dostęp. Oprogramowanie nie przechodzi na własność klienta - podał Paszek.
W kwestii podwyżek cen abonamentów podano: Podnieśliśmy w połowie zeszłego roku ceny. Na dzień dzisiejszy nie planujemy podnoszenia cen. Wprowadziliśmy natomiast z początkiem bieżącego roku nową formę ofertowania klientów, która znacząco podnosi atrakcyjność uruchomienia platformy, obniżając początkowe zaangażowanie kapitałowe klienta. Oczekujemy że przełoży się to na zwiększenie zainteresowania ofertą CStore, jak również zwiększenie długoterminowo średniej wartości klienta.
Kontrahenci
Inwestorzy pytali również o podmioty, które są głównymi kontrahentami CStore.
- CStore koncentruje się nad sprzedaż hurtową, gdzie głównym odbiorcą są producenci, dystrybutorzy prowadzący sprzedaż hurtową kanałami tradycyjnym (telefon, mail itp) bez wykorzystania cyfrowego kanału typu platforma B2B, zatrudniającymi co najmniej 3 osoby w dziale handlowym i posiadające co najmniej 50 klientów końcowych (im więcej handlowców i klientów tym większa wartość dodania z wprowadzenia systemu) - mówiono podczas czatu.
Obecna geograficzna struktura przychodu CStore to: 3% rynek Amerykański, 2% rynek Europejski, 95% rynek Polski.
Na koniec 2022 roku CStore miała około 130 klientów w modelu abonamentowym.
Rozwój i inwestycje
W 2022 roku na projekt CStore B2B Open Source spółka wydała ponad 500 tys. złotych.
- W bieżącym roku planujemy wydać około 1 mln złotych na rozwój oprogramowania - wypuszczając przy tym wersje open source. Wysokość inwestycji powiązana jest z realizacją celów emisyjnych (pozyskaniem 3 mln pln) - dodano.
Pytano także o kierunki rozwoju spółki poza CStore B2B Open Source, co opisano następująco:
1) Rynek Europejski i Amerykański - Chcemy być obecni na targach branżowych, na których wystawiają się nasi potencjalni Klienci (w szczególności producenci i dystrybutorzy). Podczas wizyty na targach zlokalizowanych na rynku Europejskim i Amerykańskim, chcemy nawiązywać bezpośrednie relacje z nowymi klientami.
2) Rynek Polski - Z początkiem 2023 finalizujemy współpracę z producentem oprogramowania ERP Symfonia, w ramach którego CStore dostarczać będzie platformy B2B dla klientów Symfonia w modelu white-label oraz rekomendacyjnym. Symfonia zaangażuje sieć własną sprzedaży, liczącą ponad 20 handlowców oraz partnerską z 300 partnerami.
Podczas czatu pojawiło się również pytanie dotyczące zasadności strategii zakładającej wprowadzenie oprogramowania typu Open Source.
- Naszych zdaniem jest korzystne, ponieważ docieramy do nowej grupy odbiorców jaką są firmy wdrożeniowe, które mogą wykorzystać oprogramowania do samodzielnego wdrożenia, jednocześnie zwiększając zasięg rozpoznawalności naszej firmy na całym świecie. Klienci z którymi dzisiaj finalizujemy zamówienia, nie dysponują zapleczem technicznym do samodzielnego wdrożenia platformy i tak czy inaczej, skorzystają z usług wdrożenia i serwisowania. Dodatkowo wersja Open source będzie udostępniała tylko cześć funkcjonalności - w wersji płatnej będzie pełny zakres dostępnych możliwości - wyjaśnił Dawid Paszek.
Inne sposoby pozyskania kapitału
- Firma poprzez platformę Beesfund planuje zebrać 3 mln złotych. Dlaczego nie zdecydowaliście się na emisję akcji na GPW lub NewConnect? - pytano.
- Podjęliśmy wspólną decyzję po konsultacji m.in. z Rada Nadzorcza, Akcjonariuszami, Domami maklerskimi oraz doradcami finansowymi, że debiut w aktualnym momencie nie będzie korzystny zarówno dla obecnych Inwestorów jak i spółki. W związku z tym zdecydowaliśmy się na emisję przez crowdfunding udziałowy - podał przedstawiciel CStore.
- Rozważamy debiut na Newconnect jako jedną z możliwości. Strategie wyjścia z inwestycji od tych o najwyższym priorytecie na dzień dzisiejszy: skup akcji - Oferta zakupu akcji chętnym Akcjonariuszom akcji serii F zostanie złożona w terminie do 30.06.2026 po cenie za akcję w wysokości 3,90 pln lub więcej (zwrot 62,5% w skali inwestycji), skup akcji przez Inwestora strategicznego, skup akcji przez aktualnych i nowych Inwestorów, debiut na NewConnect, samodzielna sprzedaż - dodano podczas czatu.
Na temat możliwości skorzystania z innych form pozyskania kapitału, jak kredyt czy emisja obligacji powiedziano: Dopuszczamy wszystkie możliwości dostępne na rynku. Spółka również jest rentowna, w przypadku braku pozyskania jakiegokolwiek kapitału, jesteśmy wstanie finansować się we własnym zakresie. Pozyskanie kapitału ma przyspieszyć realizowane działania.
Akcjonariat i konkurencja
- Kto poza inwestorami z beesund jest w akcjonariacie spółki? - pytał jeden z inwestorów.
- Akcjonariat CStore S.A. na dzień 22.01.2023 (przed rozpoczęciem emisji) składa się z 89,05 procent w posiadaniu przez Dawid Paszek (Prezes Zarządu). Pozostałe 10.95 procent w posiadaniu Akcjonariuszy mniejszościowych w ramach których są nasi obecni klienci, osoby z naszego otoczenia oraz akcjonariusze którzy dołączyli do nas podczas pierwszej i drugiej emisji akcji (2020 i 2021 roku) - wyjaśniono.
Z kolei w kwestii konkurencji wymieniono: Firmy oferujące zbliżone rozwiązanie działające na rynku polskim to Idosell, 2click, B2b.one. Rynek Open Source to m.in. Magento.
Wyjście z inwestycji
- Jakie możliwości odsprzedaży akcji będzie miał inwestor, który nie zdecyduje się w terminie do 30 czerwca 2026 roku sprzedać akcji po cenie 3,90 zł za sztukę lub wyższej? - pytano podczas czatu.
- Inwestor ma prawo do samodzielnej sprzedaży akcji po znalezieniu Inwestora lub odsprzedaży w ramach możliwości do innych aktualnych Inwestorów - na dzień dzisiejszy mamy ponad 600 Inwestorów lub do Spółki - odpowiedział Dawid Paszek.
Wyniki finansowe
W 2022 roku zysk netto wyniósł 765 tys. zł. Pytano o wyniki netto spółki w latach 2020-2021, a także zdarzenia jednorazowe.
- W 2022 roku ograniczyliśmy inwestycję które nie miały znaczącego wpływu na rozwój krótko i długoterminowy spółki. Rozpoczęliśmy również w 2022 roku inwestycję w budowę oprogramowania CStore B2B L2, które planujemy wypuścić w formie open source do końca bieżącego roku zakładając spełnienie celów emisyjnych, pozyskania 3 mln pln w ramach trwającej emisji. W przypadku pozyskania mniejszej kwoty, termin publikacji open source zostanie zaktualizowany - podał prezes CStore.
- Zadłużenie na koniec 2022 wynosiło około 100 tys złotych - dodano.
Na pytanie o presję kosztową odpowiedziano: Nie odczuwamy. Nasz zespół systematycznie otrzymuje podwyżki (raz lub dwa razy do roku), kontrolujemy część związaną z kosztami, jednocześnie podnosząc z miesiąca na miesiąc wydajność obecnych procesów - mówił Paszek.
Poruszono również temat marż spółki.
- Marża na sprzedaży pozostanie zbliżona lub będzie rosła w kolejnych latach. Zysk z racji planowanych inwestycji 2023-2024 w open source zmaleje. W 2025-2026 planujemy żeby był na podobnym poziomie lub wyższym (procentowo) - podsumował prezes.
Z kolei prezes pytany o dywidendę dodał: Inwestujemy w dalszy rozwój i zwiększenie wartości akcji. Nie planujemy na tym etapie wypłacać dywidendy.