W marcu zwracamy uwagę na spółki, które opublikują raporty z wynikami za IV kw. 2022 roku.
Toya
Na początku stycznia 2023 roku Janusz Grabowski, analityk techniczny SII, opublikował analizę o podtytule Toya z wybiciem trendu spadkowego. Siła notowań spółki utrzymała się, jednak trend wyników finansowych pozostaje spadkowy. Być może IV kw. 2022 roku pokaże chociaż hamowanie negatywnych trendów. Raport roczny grupy za 2022 rok ma zostać opublikowany 23 marca br.
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Toya za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 3Q20 | 4Q20 | 1Q21 | 2Q21 | 3Q21 | 4Q21 | 1Q22 | 2Q22 | 3Q22 |
Przychody ze sprzedaży | 128.850 | 157.149 | 165.594 | 177.125 | 169.279 | 174.739 | 188.389 | 179.443 | 179.954 |
Wynik brutto na sprzedaży | 44 698 | 51 985 | 55 535 | 60 893 | 56 631 | 58 348 | 62 402 | 59 513 | 57 849 |
Wynik na sprzedaży | 18 959 | 23 216 | 25 578 | 28 296 | 24 543 | 22 515 | 26 617 | 22 012 | 18 657 |
Wynik operacyjny | 18 601 | 24 407 | 24 554 | 28 915 | 23 588 | 21 824 | 27 743 | 24 250 | 20 215 |
Wynik brutto | 18 187 | 24 070 | 24 226 | 28 525 | 23 269 | 21 293 | 26 493 | 21 883 | 17 153 |
Wynik netto | 14 857 | 19 133 | 19 228 | 22 960 | 18 515 | 16 692 | 20 948 | 17 421 | 13 716 |
Marża brutto na sprzedaży | 34,7% | 33,1% | 33,5% | 34,4% | 33,5% | 33,4% | 33,1% | 33,2% | 32,1% |
Marża na sprzedaży | 14,7% | 14,8% | 15,4% | 16,0% | 14,5% | 12,9% | 14,1% | 12,3% | 10,4% |
Marża operacyjna | 14,4% | 15,5% | 14,8% | 16,3% | 13,9% | 12,5% | 14,7% | 13,5% | 11,2% |
Marża brutto | 14,1% | 15,3% | 14,6% | 16,1% | 13,7% | 12,2% | 14,1% | 12,2% | 9,5% |
Marża netto | 11,5% | 12,2% | 11,6% | 13,0% | 10,9% | 9,6% | 11,1% | 9,7% | 7,6% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Dynamika wzrostu przychodów Grupy Toya wyhamowała do jednocyfrowych poziomów, jednak wciąż jest dodatnia w relacji rok do roku. Grupa odnotowała wzrost sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji. W prezentacji zwrócono uwagę na mocny wzrost sprzedaży w Polsce w kanale marketplace, głównie dzięki sprzedaży na platformie Allegro. Polsk aodpowiadała za około połowę przychodów po trzech kwartałach 2022 roku.
Marże grupy istotnie spadły, przy czym w samym III kw. 2022 roku odnotowano istotny spadek już na poziomie marży brutto na sprzedaży – spadła ona do 32,1%. Trend spadkowy był widoczny także na pozostałych pozycjach rachunku wyników. W okresie trzech kwartałów 2022 roku mocno wzrosły usługi obce, o 34,2% rdr., do 30,9 mln zł (m.in. koszty transportu, usługi logistyczne (zewnętrzne magazyny), czy usługi dostępu do platform sprzedaży online), czy zużycie materiałów i energii, 42,3% rdr., do 6,4 mln zł, koszty wynagrodzeń wzrosły natomiast o 12,5% rdr., do 52,7 mlnzł. Ostatecznie grupa zakończyła kwartał z zyskiem netto na poziomie 13,7 mln zł, co było wartością o 25,9% niższą niż przed rokiem. Zysk netto za ostatnie cztery kwartały to 68,8 mln zł.
W lipcu 2022 roku Grupa operacyjnie uruchomiła magazyn w prowincji Zhejiang Chińskiej Republiki Ludowej na terenie strefy ekonomicznej. Ma on umożliwić optymalizację łańcucha dostaw poprzez zbudowanie bufora pomiędzy niezależnymi dostawcami a klientami, co zwiększy efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Jak pisała spółka w raporcie za III kw. 2022 roku opublikowanym w listopadzie trwał proces wyposażanie magazynu w nowoczesną automatykę magazynową i niezbędną infrastrukturę, co miało pozwolić uzyskać pełną zdolność operacyjną w ciągu kilku miesięcy. Nowy magazyn ma pomóc w rozwoju sprzedaży i pozyskiwaniu nowych klientów na rynkach afrykańskich, azjatyckich oraz w Ameryce Południowej i Środkowej.