Wraz z początkiem sezonu wynikowego zwracamy uwagę na wybrane spółki, które już opublikowały dane finansowe za IV kw. 2022 roku.
Co zawiera niniejszy materiał analityczny?
1. Analizę wideo trzech spółek: Mercor i LiveChat Software + 1 bonusową analizę spółki
2. Analizę LiveChat oraz Mercor w formie opisowej
3. Analizę 3 spółek dostępną po zalogowaniu, wyłącznie dla Członków SII z rozszerzoną składką
Analiza wideo Mercor i LiveChat Software (+ bonus)
Poniżej prezentujemy nagranie z omówieniem wyników spółek Mercor i LiveChat Software oraz jednej dodatkowej spółki.
Mercor
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Mercor za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | ||||||
3Q | 4Q | 1Q | 2Q | 3Q | 4Q | 1Q | 2Q | 3Q | |
Przychody ze sprzedaży | 96 862 | 92 862 | 104 847 | 125 647 | 128 616 | 136 919 | 135.010 | 166.980 | 167.286 |
Wynik brutto na sprzedaży | 27 224 | 22 046 | 26 057 | 30 615 | 29 334 | 30 805 | 37 168 | 40 940 | 43 254 |
Wynik na sprzedaży | 10 979 | 4 414 | 10 019 | 11 648 | 10 355 | 10 620 | 17 235 | 18 269 | 19 391 |
Wynik operacyjny | 10 909 | 3 357 | 11 139 | 11 889 | 10 205 | 10 801 | 16 923 | 18 102 | 19 915 |
Wynik brutto | 10 202 | 2 628 | 10 232 | 11 545 | 9 655 | 9 356 | 14 728 | 15 296 | 17 453 |
Wynik netto | 8 782 | 2 484 | 8 355 | 9 449 | 7 296 | 7 379 | 11 096 | 12 116 | 13 615 |
Wynik netto PD | 7 844 | 2 331 | 7 732 | 8 697 | 6 621 | 6 739 | 10 740 | 10 154 | 11 586 |
Marża brutto na sprzedaży | 28,1% | 23,7% | 24,9% | 24,4% | 22,8% | 22,5% | 27,5% | 24,5% | 25,9% |
Marża na sprzedaży | 11,3% | 4,8% | 9,6% | 9,3% | 8,1% | 7,8% | 12,8% | 10,9% | 11,6% |
Marża operacyjna | 11,3% | 3,6% | 10,6% | 9,5% | 7,9% | 7,9% | 12,5% | 10,8% | 11,9% |
Marża brutto | 10,5% | 2,8% | 9,8% | 9,2% | 7,5% | 6,8% | 10,9% | 9,2% | 10,4% |
Marża netto | 9,1% | 2,7% | 8,0% | 7,5% | 5,7% | 5,4% | 8,2% | 7,3% | 8,1% |
Rok obrotowy spółki zaczyna się w kwietniu i kończy w marcu.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Przychody Grupy Mercor wyniosły 167,3 mln zł w III kw. roku obrotowego 2022/2023, co oznacza wzrost o 30,1% rdr. Przychody ze sprzedaży produktów wzrosły o 27,6% rdr., do 150 mln zł, a przychody ze sprzedaży towarów i materiałów o 56,2% rdr., do 17,3 mln zł. W strukturze geograficznej istotny wzrost odnotowano na największym rynku, tj. w Polsce o 22,3% rdr., do 78,5 mln zł. Bardzo mocno wzrosły także przychody z Rosji (gdzie działa jedna ze spółek zależnych, przychody 18 mln zł wobec 12,7 mln zł rok wcześniej), a także w kategorii Pozostałe (27,8 mln zł wobec 9,9 mln zł przed rokiem). Grupa już wcześniej zwracała uwagę, że wzrost przychodów udaje się uzyskać przy jednoczesnym wzroście portfela zamówień. Spółka mocno rozpoczęła 2023 rok, gdyż zamówienia w styczniu wyniosły 57,7 mln zł, co było jednym z najlepszych miesięcy w historii, a jednocześnie oznaczało istotną poprawę rdr. na poziomie 84%.
Rentowność grupy uległa poprawie kolejny kwartał z rzędu. Warto przy tym zwrócić uwagę, że marże poprawiły się także w relacji kw/kw, choć przychody były na podobnym poziomie (około167 mln zł). Pierwsza marża wyniosła 25,9% wobec 24,5% kwartał wcześniej i 22,8% rok wcześniej. Marża spółki waha się w zależności od struktury geograficznej sprzedaży, a także oferty produktowej i może ona podlegać naturalnym wahaniom. Warto jednak zauważyć, że jest ona istotnie wyższa niż w roku obrotowym 2021/2022. Powyższe miało pozytywny wpływ również na niższe poziomy rachunku wyników – zysk na sprzedaży wyniósł 19,4 mln zł (+87,3% rdr.) przy marży 11,6% (wobec 8,1% rok wcześniej), a zysk netto 13,6 mln zł (+80,8% rdr.) przy marży 8,1% (wobec 5,7% rok wcześniej). Zysk netto podmiotu dominującego sięgnał 11,6 mln zł, a za ostatnie cztery zaraportowane kwartały było to 39,2 mln zł.
Pod koniec lutego Mercor poinformował, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił decyzje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku w przedmiocie podatku dochodowego za rok podatkowy 2012/2013. Wyrok nie jest prawomocny. Sprawa dotyczy rozliczenia straty podatkowej i wykazaną nadpłatą podatku dochodowego za ten okres w kwocie 5,1 mln zł.
Przychody (tys. zł) i zmiana rdr. (%) |
Miesięczne zamówienia (tys. zł) |
Wynik brutto na sprzedaży (tys. zł) i marża (%) |
Wynik na sprzedaży (tys. zł) i marża (%) |
Wynik netto (tys. zł) i marża (%) | Wynik netto podmiotu dominującego (tys. zł) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta. |
LiveChat Software
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy LiveChat Software za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | ||||||
3Q | 4Q | 1Q | 2Q | 3Q | 4Q | 1Q | 2Q | 3Q | |
Przychody ze sprzedaży | 46 220 | 48 052 | 48 909 | 55 659 | 56 130 | 61 817 | 66 780 | 74 512 | 85 900 |
Wynik brutto na sprzedaży | 39 154 | 41 794 | 41 004 | 50 470 | 47 482 | 51 431 | 56 764 | 65 076 | 73 370 |
Wynik operacyjny | 27 955 | 29 467 | 28 074 | 35 769 | 31 976 | 32 247 | 38 705 | 42 552 | 50 930 |
Wynik brutto | 28 016 | 29 432 | 28 460 | 35 367 | 31 499 | 32 616 | 38 738 | 42 436 | 50 813 |
Wynik netto | 26 206 | 27 515 | 26 612 | 32 682 | 29 423 | 30 306 | 36 014 | 39 674 | 47 185 |
Marża brutto na sprzedaży | 84,7% | 87,0% | 83,8% | 90,7% | 84,6% | 83,2% | 85,0% | 87,3% | 85,4% |
Marża operacyjna | 60,5% | 61,3% | 57,4% | 64,3% | 57,0% | 52,2% | 58,0% | 57,1% | 59,3% |
Marża brutto | 60,6% | 61,3% | 58,2% | 63,5% | 56,1% | 52,8% | 58,0% | 57,0% | 59,2% |
Marża netto | 56,7% | 57,3% | 54,4% | 58,7% | 52,4% | 49,0% | 53,9% | 53,2% | 54,9% |
Rok obrotowy spółki zaczyna się w kwietniu i kończy w marcu.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Rok 2022 dla LiveChat stał pod znakiem zmian w cennikach wszystkich produktów, przy czym III kw. roku obrotowego 2022/2023 to wprowadzenie nowych cenników również dla bazy obecnych klientów (nie tylko podwyżki cen, ale też zmiana formy sprzedaży z pay per seat na pay per agent). Rynek mógł obawiać się reakcji klientów na podwyżkę (na koniec 2022 roku liczba płacących klientów produktu LiveChat wyniosła36.850 a ChatBot 2.625). Jak zwróciłwa uwagę spółka w raporcie wskaźnik churn wyniósł w listopadzie ubiegłego roku około 4%, w grudniu i styczniu był niższy, jednak wciaż przekraczał historyczną średnią wartość około 3%. W trakcie konferencji przedstawiciele spółki dodali, że w grudniu zmiana netto klientów była już dodatnia.
Zmiana cennika pozytywnie przełożyła się na wyniki finansowe grupy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na wskaźnik MRR, który wyniósł 6,35 mln dolarów i był o 29,3% wyższy niż w poprzednim kwartale. Z kolei ARPU produktu LiveChat wyniosło 160,7 dolarów na koniec grudnia wobec 121,2 doalrów na koniec września 2022 roku. W efekcie w III kw. roku obrotowego 2022/2023 przychody grupy wyniosły 85,9 mln zł (+53% rdr.), zysk operacyjny 50,9 mln zł (+59,3% rdr.), a zysk netto 47,2 mln zł (+60,4% rdr.). Zysk netto za ostatnie cztery kwartały to 153,2 mln zł.
Odnosząc się do wyników warto zwrócić uwagę, że były one nieco słabsze od konsensusu analityków publikowanego przez PAP. LiveChat to duża spółka, która ma dość dobre pokrycie analityczne i jest wyceniana na relatywnie wysokich wskaźnikach (C/Z obecnie to około 24). Sentyment do walorów w istotnym stopniu może zatem wyznaczać to, jak duża jest rozbiieżność między oczekiwaniami rynku a publikowanymi przez spółkę wynikami.
Z komentarzy w sprawozdaniu spółki zwracamy uwagę na te odnoszące się do spowalniającego tempa pozyskiwania nowych klientów, a także rozwoju technologii AI i jej potencjalnego wykorzystania na potrzeby grupy.
W II i III kwartale zanotowano spadek tempa pozyskiwania nowych klientów, co – w opinii Zarządu – może być związane przynajmniej częściowo z sytuacją makroekonomiczną globalnej gospodarki.
Czynnikiem, który może mieć istotny wpływ na otoczenie biznesowe Grupy w kolejnych kwartałach może być rozwój technologii AI (sztuczna inteligencja). Grupa prowadzi prace nad wprowadzeniem kolejnych funkcjonalności opartych na technologii AI (w tym również wykorzystujących rozwiązania dostawców zewnętrznych) do swoich produktów. Celem Grupy jest zapewnienie w ten sposób większej wartości swoim klientom, co powinno się też przełożyć na dalszy rozwój Grupy i wzrost wyników finansowych LiveChat Software. Jednocześnie jednak, szybkie zmiany technologiczne na rynku mogą stanowić zagrożenie dla pozycji rynkowej Grupy, jeśli nie zdoła się do nich skutecznie przystosować.
W lutym 2023 r. LiveChat Inc. podpisała umowę DPA (Data Processing Agreement) i zaakceptowała warunki świadczenia usług przez firmę OpenAI, co umożliwia komercyjne wykorzystanie technologii tej spółki z zakresie AI w produktach oferowanych przez Grupę LiveChat Software. Jeszcze w lutym funkcjonalności wykorzystujące technologię dostarczaną przez firmę OpenAI wprowadzono do produktów: HelpDesk, KnowledgeBase, OpenWidget i ChatBot. Funkcjonalności te udostępniono klientom lub znajdują się one na ostatnim etapie testów wewnętrznych (co oznacza, że są wykorzystywane w tych produktach przez Spółkę w komunikacji z jej klientami).
Pozostałe 3 z 5 analiz, po zalogowaniu, dostępne są tylko dla członków SII