AI & Graph Driven Future – wyniki DataWalk za 2022 rok. Pod takim hasłem odbył się czat inwestorski ze spółką DataWalk, zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania inwestorów, dotyczące nie tylko wyników za 2022 rok, odpowiadał Paweł Wieczyński, Prezes Zarządu DataWalk.
Głównym zagadnieniem, jakie poruszono podczas czatu inwestorskiego były wyniki DataWalk za 2022 rok. W związku z tym poproszono prezesa o ocenę rezultatów działalności spółki.
- Rok 2022 był rokiem dużego katharsis i pracy nad budową fundamentów pod skalowalny rozwój. Niestety wymagało to większych inwestycji i zmian oraz więcej nauki, niż zakładaliśmy, stąd zajęło nam to więcej czasu i część starych fundamentów musieliśmy przerabiać - na przykładzie konieczności rewizji części składu osobowego oraz przebudowania procesów wdrożeniowych (post-sales) oraz pre-sales. W efekcie w pierwszym kwartale 2023 roku zaobserowaliśmy pierwsze owoce zmian (m.in. 40% skrócenie procesów wdrożeniowych), ale i ambicje i możliwości mamy większe, stąd w 2023 zamierzamy znacząco przyspieszyć na wszystkich frontach operacyjnych i wygenerować znacznie większe przychody niż w niezadowalającym 2022 roku - wyjaśnił prezes Paweł Wieczyński.
- Uważam, że przy rynku wartym miliardy dolarów rocznie i tak silnie prowzrostowym, jak również przy tak konkurencyjnym produkcie jaki udało nam się zbudować oraz ograniczonych alternatywach, powinniśmy generować znacznie większe wzrosty przychodów. Wszystkie dane wskazują nam, że dominująca większość przyczyn tego ograniczonego wzrostu jest wewnętrzna (choć wynika m.in. z ograniczonego finansowania), stąd koncentracja na procesach operacyjnych oraz podtrzymanie ambicji wzrostu przychodów 50-70%+ w średnim terminie - dodał prezes.
Inwestorzy zwrócili również uwagę na wyniki drugiego i trzeciego kwartału ubiegłego roku, które były dwoma najlepszymi w historii spółki, przy jednoczesnej stracie netto w skali całego 2022 roku.
- Drugi kwartał zeszłego roku był najlepszy w historii pod względem przychodów (14M PLN), oraz mieliśmy wtedy break even na poziomie operacyjnym. Wielkość straty w całym roku to zdecydowanie wynik naliczenia kosztów programów motywacyjnych zgodnie z MSSF - łącznie zaksięgowaliśmy z tego tytułu ponad 97M PLN (wobec 116M straty netto). Trzeba przy tym pamiętać że koszty programu są niegotówkowe i mocno odsunięte w czasie, a jedynym triggerem je uruchamiającym jest transakcja sprzedaży spółki inwestorowi strategicznemu - mówił prezes Wieczyński.
Z kolei na pytanie o możliwy do osiągnięcia przez DataWalk zysk netto na poziomie całego roku obrotowego odpowiedział: To jest pytanie o to, czy i kiedy chcemy optymalizować pod krótkoterminowe wyniki finansowe versus wzrost przychodów. Jeśli będziemy chwilowo ograniczeni dostępem do finansowania i nie będziemy mieli budżetów na maksymalizację wzrostu, to możemy przejściowo ograniczyć koszty i wtedy realne jest pokazanie zysku na poziomie całego roku, co udowodniliśmy na pojedynczych kwartałach oraz co widać na zestawieniu 80%+ marży ze strukturą kosztów (która w większości jest inwestycją w przyszłość). Oczywiście zysk netto w tym kontekście może być złą wiadomością, albowiem oznaczać to będzie, że chwilowo nie inwestujemy w maksymalizację wzrostu i mając na uwadze wczesny etap Spółki, wielkość rynku oraz strategię tzw. “Land Grab” w naszym sektorze, może to wpłynąć niekorzystnie na wartość dla akcjonariuszy.
Pytano również o plany spółki na zwiększenie przychodów w 2023 roku.
- Operując w rzeczywistości, gdzie głównym ograniczeniem jest dostępność zasobów (co pośrednio jest związane, z naszym finansowaniem od lat), skupiamy się przede wszystkim na adresowaniu wąskich gardeł (top1: Field Engineering, pozostałe 2 z top3 są powiązane: liczba referencji i efektywność zespołu) oraz zarządzaniu poprzez priorytetyzację np. skupiając się na klientach z Ameryki Północnej i Europy - podsumowanie temat wyników finansowych.
Konkurencja
Podczas czatu pojawiło się również zagadnienie obecnej i potencjalnej konkurencji spółki.
- W sektorze rządowym głównie zastępujemy rozwiązania oparte o system i2 i konkurujemy jako tzw. Palantir Alternative. Są inne rozwiązania technologiczne, które konkurują o podobne projekty - czyli np. dostawcy technologii opartych o tzw. search (w skrócie wyszukiwanie danych trochę jak w google) - tutaj większość rozwiązań opiera się o silnik Elastic Search. Również dostawcy grafowych baz danych pojawiają się na horyzoncie, ale mając do wyboru gotową platformę vs silnik i konieczność budowy rozwiązania analitycznego na nim, do tej pory klienci zawsze wybierali platformę i w tym kierunku widzimy też trend - mówił przedstawiciel zarządu.
Działalność DataWalk
Z informacji uzyskanej podczas czatu dowiedzieliśmy się, że portfolio DataWalk liczby obecnie ponad 40 klientów. Z kolei w kwestii struktury geograficznej przychodów spółki podano: W zeszłym roku podział był około 50 procent na Amerykę i 50 procent na resztę świata (sprzedaż zarządzana przez europejski zespół).
- Na którym rynku DataWalk zarabia najwięcej? - pytał inwestor.
- Rynek Ameryki północnej jest dla nas najważniejszym obszarem, jednocześnie USA stanowią około ćwierć globalnego rynku na tego typu systemy. W tej chwili koncentrujemy się na Ameryce Północnej i Europie i stąd mamy dominującą większość przychodów - odpowiedział Paweł Wieczyński.
Z kolei na pytanie o postępy z kanałami partnerskimi w UK odpowiedziano: W tej chwili dopiero pracujemy nad pierwszymi klientami i referencjami w Wielkiej Brytanii i spodziewamy się pierwszych efektów być może już w tym roku. To pierwszy krok w penetracji tego rynku.
Odpowiadając na kolejne pytanie dotyczące globalnego charakteru spółki dodano: fizycznie główne biuro operuje we Wrocławiu, a zespoły rozproszone w USA (część w Krzemowej Dolinie, część w okolicach Waszyngtonu, część w innych stanach) pracują głównie zdalnie.
Poproszono również o wyjaśnienie wspomnianych w liście do akcjonariuszy ograniczeń w rozwoju firmy.
- Główne wąskie gardła naszego biznesu dzisiaj to tzw. Field Engineering, czyli procesy pre- i post-sales. Jako dostawca platformy analitycznej wiemy, że połowa sukcesu klienta to odpowiednie skonfigurowanie i zarządzanie tym systemem, gdyż bez tego jest to warte tyle co pusty arkusz Excel. Dlatego umiejętne poprowadzenie procesu identyfikacji faktycznych potrzeb klienta oraz zbudowanie oferty (procesy pre-sales) oraz potem realizacja tego projektu wspólnie z klientem (post-sales), stanowią kluczowy element naszego go-to-market. W sytuacji gdy w zeszłym roku musieliśmy wybierać, czy i w jakie projekty angażujemy nasze ograniczone zasoby, wpłynęło to na ograniczenie liczby nowopozyskanych klientów. Dzisiaj obserwujemy pierwsze efekty prac nad tym wąskim gardłem przeprowadzonych w ostatnich kwartałach, ale wiemy że jesteśmy w stanie znacznie bardziej usprawnić jakość tych procesów oraz ich czasochłonność, stąd traktujemy fakt przyspieszenia wdrożeń o około 40% (per dane za Q1’23) jako obiecujący początek rozwoju - mówił Paweł Wieczyński
- Ograniczony wzrost lejka w przeszłości miał szereg przyczyn, aczkolwiek główną były ograniczenia wynikające z Field Engineering. Dla przykładu drugim z naszych największych wąskich gardeł jest ograniczona liczba referencji, szczególnie w sektorze komercyjnym w USA. Referencje takie przychodzą, na przykładzie Ally Bank, często dopiero 4-6 kwartałach po uruchomieniu produkcyjnym systemu, sprawdzeniu go w boju i udowodnieniu wartości. Tymczasem równolegle każdy kolejny bank pyta o to z ilu banków w USA mamy już referencje. Choć w procesie tym jest poślizg, to jednocześnie widząc po opiniach na platformie Gartner oraz zadowoleniu klientów takich Ally Bank, mamy po czasie bardzo silne referencje. Wartość lejka handlowego nie jest jedyną determinantą przychodów, gdyż mają na to wpływ inne czynniki - np. skuteczność zamykania sprzedaży i długość cyklu handlowego. Niemniej jednak na pewno wzrost lejka handlowego dobrze wróży i wpłynie pozytywnie na przychody w średnim okresie - dodał prezes.
Ukraina
Pytano także o to, czy DataWalk prowadzi działalność na Ukrainie.
- Tak, ale niestety tylko tyle możemy powiedzieć na tym etapie. Nasza współpraca z ukraińskim rządem to wielowątkowa relacja poprzez ONZ, ale również od niedawna bezpośrednio i w koordynacji z innymi rządami i partnerami - mówił przedstawiciel rządu.
AI
Ważnym tematem czatu były również kwestie związane ze sztuczną inteligencją. W tym kontekście pytano o wykorzystanie tej technologii w działalności DataWalk.
- Zdecydowanie tak, od 2017 roku inwestujemy w tym kierunku i w tej chwili AI odgrywa coraz większą rolę w procesach analitycznych naszych klientów - podano podczas czatu.
- W jaki sposób AI & Graph Driven Future jest związany z działalnością DataWalk? - pytano podczas czatu.
- Coraz większa ilość naszych klientów wykorzystuje różne komponenty AI dostępne w platformie DataWalk - machine learning (uczenie maszynowe), NLP (procesowanie języka naturalnego) czy sieci neuronowe. U niektórych klientów stanowi to większość procesu analitycznego i obserwujemy to jako trend globalny. Jednocześnie rozwijamy nasze silne strony - czyli opatentowaną architekturę, w której jesteśmy w stanie realizować procesy obliczeniowe na niespotykaną skalę i w niespotykanej elastyczności (np. na płaszyźnie integracji danych). Stąd wg nas (oraz Gartner) AI oraz technologie grafowe są silnie synergizujące - mówił prezes.
W kwestii wykorzystania rozwiązania, jakim jest ChatGPT dodano: Jeśli pytanie dotyczy, czy wewnętrznie wykorzystujemy i testujemy rozwiązania tego typu, to odpowiedź brzmi tak. W przyszłości nasz system może używać również interfejsów takich jak ChatGPT (czyli modele konwersacyjne, tzw. Large Language Models), ale nie jest to w tej chwili priorytet, gdyż mamy znacznie większy potencjał w innych technologiach opartych o AI na dziś.
Plany i inwestycje
Na pytanie o realizowane w tym roku inwestycje podano: Przede wszystkim skupiamy się na poprawie efektywności procesów, szkoleniu i rozwoju kadr oraz zarządzaniu efektywnością zespołów. Jak widać to inwestycje przede wszystkim wewnętrzne.
Jedno z pytań dotyczyło również obszarów działalności DataWalk, jakie będą zdaniem zarządu spółki rosnąć najmocniej w 2023 roku.
- Obserwujemy kilka równoległych trendów, z których ciężko na dzisiaj jednoznacznie wskazać dominujące w 2023 roku. Przykładowo - szybko rozwija się nasza oferta dla sektora komercyjnego w Ameryce Północnej, jak również Europie. Pierwsze referencje bankowe i bardzo udane efekty w tej branży pozytywnie wpływają na rozmowy z kolejnymi klientami, wchodzimy również w pierwsze projekty poza sektorem finansowym. Równolegle widzimy wzrost budżetów oraz liczby projektów w sektorze rządowym związanym z obronnością i bezpieczeństwem publicznym, stąd mogą pojawić się w tym obszarze istotne przychody również w tym roku - wyjaśniono.
Z kolei na pytanie o najbardziej przyszłościowe obszary działalności DataWalk dodano: Takich obszarów jest kilka np. Graph Embedding, gdzie mamy bardzo silne przewagi architekturalne nad dostawcami specjalistycznych baz grafowych i innymi alternatywami (np. procesowanie w pamięci). Ogólnie wykorzystanie połączonych możliwości relacyjno-grafowych na skali big data wynikających z naszej opatentowanej architektury daje nam możliwości uczenia modeli maszynowych na niespotykaną skalę. Efekty tych prac dopiero odkrywamy, ale dla przykładu potrafi to wpłynąć na skrócenie czasu inwestygacji skomplikowanych śledztw z miesięcy do godzin, co znacząco zmniejszyło skalę przestępstw w jednym z większych miast w Ameryce. Jednocześnie grafy świetnie synergizują z innymi elementami świata AI (np. procesowanie języka naturalnego - NLP), jak również mamy wiele elementów komplementarnie wspierających procesy analityczne jak wykorzystanie sieci neuronowych do analizy obrazu.
Dywidenda
Pytano także o ewentualną dywidendę.
- Nie jest to rozważane w horyzoncie planowania, szczególnie mając na uwadze nasze cele wzrostowe - podsumował prezes Wieczyński.