Chat with us, powered by LiveChat

Omówienie bieżących wyników Orange Polska i perspektyw na przyszłość

© ninog - adobe.stock.com

Temat czatu: Omówienie bieżących wyników Orange Polska i perspektyw na przyszłość

Data: wtorek, 29 sierpnia, godz. 11:00 

 

Orange

 

Więcej:

Prezentacja: Orange Polska – Investor meetings | July 2023

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Jacek Kunicki, CFO

Jacek Kunicki, CFO

Urodzony w 1979 r., jest związany z Orange Polska od 2003 r. W tym czasie pełnił różne funkcje menedżerskie o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym funkcję Dyrektora Relacji Inwestorskich w latach 2010-2014 oraz Dyrektora Kontrolingu Grupy Orange Polska od roku 2014, gdzie odegrał kluczową rolę w skutecznym odwróceniu trendów w ramach strategii .One oraz przestawieniu firmy na strategię komercyjną ukierunkowaną na wartość. Od 31 marca 2020 roku odpowiada za Finanse w Orange Polska.

 

Zasiada w Radach Nadzorczych spółek NetWorkS!, Światłowód Inwestycje, Bluesoft oraz Integrated Solutions, wchodzących w skład Grupy Orange Polska. Jest również Członkiem Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych. W latach 2020-2022 Członek Rady Nadzorczej TP Teltech. Przed dołączeniem do zespołu Orange, pracował w dziale finansów operatora telekomunikacyjnego Energis Polska. Jest absolwentem Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie. Posiada tytuł MBA z Oxford Brookes University.

Najważniejsze informacje o Spółce:

Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce działającym we wszystkich segmentach tego rynku. Firma jest w unikalnym punkcie w swojej historii. Po zakończonej sukcesem poprzedniej strategii, która zatrzymała wieloletnie spadki wyników, z nową strategią .Grow operator wchodzi w fazę wzrostów opartych na zdrowych fundamentach. Firma przeszła wielką transformację z monopolisty działającego w oparciu o technologie miedziowe do nowoczesnego telekomu bazującego na światłowodzie i usługach mobilnych. Główne filary strategii komercyjnej to konwergencja i ekspozycja na szybko rosnący rynek usług informatycznych. Ponieważ oferowane usługi są kluczowe dla klientów, profil działalności jest odporny na spowolnienie gospodarcze. Jednocześnie rynek telekomunikacyjny, poprzez wciąż niską penetrację światłowodów i niskie poziomy cen w porównaniu z UE, posiada duży potencjał wzrostu. Spółka w tym roku wróciła do wypłat dywidend, których polityka jest oparta o przyszłe wyniki finansowe i poziom dźwigni finansowej.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Jacek Kunicki: Dzień dobry, witam wszystkich serdecznie, nazywam się Jacek Kunicki, w zarządzie Orange Polska odpowiadam za finanse. Zapraszam do zadawania pytań

 

Marek: Jak zarząd Orange Polska ocenia wyniki za pierwsze półrocze 2023 roku? Czy takich rezultatów Państwo się spodziewali?

 

Jacek Kunicki: W 1P 2023 osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe: przychody w górę o 6.3%, EBITDA w górę o 4.3%, zysk netto w górę o 38%. Były one nieco lepsze od naszych oczekiwań, dlatego przy okazji publikacji podnieśliśmy lekko nasze prognozy na cały rok w zakresie przychodów i zysku EBITDAaL

 

Anna W.: Zgodnie z opublikowanym raportem, w drugim kwartale 2023 roku wynik był nieznacznie niższy w ujęciu rocznym. Jakie czynniki w największym stopniu zdecydowały o takim rezultacie?

 

Jacek Kunicki: Rozumiem, że chodzi o zysk netto, tak był on 1.6% poniżej zeszłego roku. Głównym powodem był wyższy rozpoznany podatek, efektywna stopa podatkowa w zeszłym roku w 2kw była wyjątkowo niska.

 

CZT: Czy zarząd spółki w drugiej połowie roku spodziewa się podobnej tendencji wynikowej, jak miało to miejsce w drugim kwartale 2023 roku?

 

Jacek Kunicki: Nie podajemy prognoz na poszczególne połowy roku albo kwartały. Przy okazji wyników za 2kw podnieśliśmy nieco prognozy wyników całorocznych w zakresie przychodów i zysku EBITDAaL i tym proszę się kierować. Jeśli chodzi o główne trendy biznesowe to pozostają one stabilne w stosunku omawianych przy okazji ostatnich wyników

 

rekin: Czy zarząd Orange Polska spodziewa się, że wyniki za 2023 rok będą lepsze w stosunku do tych z 2022 roku?

 

Jacek Kunicki: Tak, oczekujemy dalszego wzrostu przychodów i zysku EBITDAaL w 2023r, tak jak ogłaszaliśmy przy okazji wyników za 2kw

 

Franek: Na podstawie najnowszych wyników, jak ocenia Pan zadłużenie spółki?

 

Jacek Kunicki: Dzięki mądrej polityce inwestycyjnej mamy bezpieczny bilans, z relacją długu netto do zysku EBITDAaL na poziomie 1.3x już po wypłacie dywidendy. Dodatkowo mamy zdrową generację gotówki. W dzisiejszych czasach to ogromny atut i to czyni nas dobrze przygotowanym na szoki makroekonomiczne (takiej jak wysokie stopy procentowe) oraz czyni naszą dywidendę bardzo bezpieczną i pewną dla akcjonariuszy. Pomimo trudnego otoczenia niedawno wypłaciliśmy dywidendę 35gr/akcję co jest 40% wzrostem rok-do-roku i bezpieczny bilans był jednym z czynników który to umożliwił.

 

Ekologiczny: Jakie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu Orange Polska podejmowała w pierwszym półroczu tego roku?

 

Jacek Kunicki: Nasza strategia CSR jest aktywna i długofalowa. Główne inicjatywy w 1P 2023 w zakresie włączenia cyfrowego: 1. edukacja cyfrowa starszych klientów – warsztat online i stacjonarny 2. dostępność salonów dla niepełnosprawnych – rozszerzenie działania tłumacza migowego na wszystkie salony 3. edukacja w szkołach SuperKoderzy i mega Misja, 4. nowy nabór do Pracowni Orange – kolejnych 25 małych centrów edukacji 5. kursy w zakresie bezpieczeństwa dzieci w sieci. W zakresie strategii środowiskowej możemy wspomnieć o kampaniach promujących gospodarkę obiegu zamkniętego w zakresie telefonów.

 

Ania: Jakie nakłady inwestycyjne zarząd spółki przewiduje w całym 2023 roku?

 

Jacek Kunicki: Nasza prognoza roczna to 1.5-1.7mld zł. Będzie to mniej niż w roku ubiegłym kiedy były one na poziomie nieco ponad 1.7 mld zł. W kolejnym roku mogą wzrosnąć bo będziemy aktywniej budować sieć 5G.

 

Olek Maciak: Kiedy spodziewacie się Państwo rozstrzygnięcia całego procesu związanego z częstotliwością 5G?

 

Jacek Kunicki: Liczymy na start licytacji w październiku i finalizację całego procesu w tym roku.

 

Olek Maciak: Na jakim etapie znajduje się proces związany z przydzieleniem operatorom częstotliwości 5G?

 

Jacek Kunicki: Obecnie czekamy na formalne potwierdzenie listy uczestników i potem liczymy na start licytacji w październiku i finalizację procesu w tym roku.

 

Grzesiek Ch.: Jak Orange Polska radzi sobie w wysokimi cenami energii? Czy inwestujecie we własne źródła OZE?

 

Jacek Kunicki: Nie inwestujemy we własne źródła OZE, pozostawiając to specjalistom. Zabezpieczamy ceny energii poprzez zawieranie długoterminowych kontraktów na zakup energii elektrycznej - np. w 2023 roku ponad 75% potrzebnej nam energii kupimy od farm wiatrowych

 

Ajgor: Czy wysoka inflacja dotyka spółkę?

 

Jacek Kunicki: Tak, wiele naszych umów na wynajem jest indeksowanych do inflacji roku poprzedniego. To jest główny wpływ. Również mocno drożeją usługi różnych usług zewnętrznych, w dużej części na skutek dużego wzrostu poziomu płacy minimalnej w gospodarce. Po naszych wynikach za 1P widać że nasze koszty stałe wzrosły istotnie. Natomiast radzimy sobie z tym, żeby mimo wszystko rosnąć na poziomie zysku EBITDAaL. Motorem są przychody i marża na nich generowana. W 1P EBITDAaL urósł o ponad 4% r/r.

 

Grzesiek Ch.: Jakie kluczowe projekty inwestycyjne są obecnie prowadzone w spółce?

 

Jacek Kunicki: Kluczowe dla nas projekty inwestycyjne to przede wszystkim zakup licencji 5G oraz start rozwoju tej sieci i ogólna modernizacja komórkowej sieci dostępowej, a także dalszy rozwój sieci światłowodowej - prowadzony w ramach zasobów własnych oraz poprzez spółkę Światłowód-Inwestycje której jesteśmy 50% udziałowcem.

 

Łukasz Pawłowski: Czy rosnące koszty działalności przełożą się na wzrost cen usług Orange Polska?

 

Jacek Kunicki: Rosnące koszty powodują że ceny usług muszą rosnąć jeśli chcemy utrzymać najwyższą jakość naszych usług i żeby rosły nasze wyniki. Ceny usług telko w Polsce są na bardzo niskim poziomie w porównaniu do innych krajów UE. Od kilku lat podnosimy ceny w formule więcej za więcej. Ostatnia podwyżka miała miejsce w lipcu tego roku w zakresie pakietów konwergentnych i internetu. Oczywiście podwyżki dotyczą tylko nowych i odnawianych kontraktów.

 

Ajgor: Polska Izba Komunikacji Elektronicznej zwraca uwagę, że koszty operatorów telekomunikacyjnych rosną niewspółmiernie szybciej od przychodów. Czy Orange Polska również ta tendencja dotyczy?

 

Jacek Kunicki: Wzrost kosztów operacyjnych to wyzwanie dla całej branży; rosną przede wszystkim ceny energii, ale także czynsze, koszty pracy czy usługi obce. Jednocześnie operatorzy często nie mają jak zmienić cen usług w cennikach i odzwierciedlenie nowej rzeczywistości w cenach jest wolniejsze od tempa inflacji, dlatego zwracaliśmy regulatorom uwagę na potrzebę dialogu w tym temacie.

 

Franek: Czy kontynuują Państwo w spółce program dobrowolnych odejść?

 

Jacek Kunicki: Obecny program obejmuje lata 2022-2023, więc kończy się w tym roku. Jeśli będzie kolejny to ogłosimy to naszym partnerom społecznym i całemu rynkowi w odpowiednim czasie.

 

Beniamin Sz.: Na jakim etapie znajduje się proces wyprzedaży niepotrzebnych nieruchomości należących do Orange Polska?

 

Jacek Kunicki: Idzie pełną parą. W 1P tego roku sprzedaliśmy ich za prawie 200 mln zł, i było to dużo więcej niż rok wcześniej. Plany na cały rok są ambitne. Jeszcze mamy dużo do sprzedania i będziemy to sukcesywnie robić w kolejnych latach.

 

Agnes: Jaki procent przychodów stanowi w spółce telefonia stacjonarna oraz jak będzie wyglądał dalszy proces wygaszania tego segmentu działalności?

 

Jacek Kunicki: W 1P tego roku było to już tylko 4% całości przychodów. Spadają one stabilnie, jednak nominalnie mniej w każdym roku, więc coraz mniej nasz ciążą na całości wyników.

 

Franek: Jaki poziom dobrowolnych odejść spółka założyła i jak długo program ma być kontynuowany?

 

Jacek Kunicki: Obecny program obejmuje lata 2022-2023 czyli kończy się w tym roku.

 

Michał: Jaki jest udział klientów Orange Polska, którzy korzystają z usług konwergentnych?

 

Jacek Kunicki: Mamy ponad 1.65 mln klientów konwergentnych co stanowi prawie 60% wszystkich klientów internetowych, większość usług sprzedajemy w pakietach.

 

Olek Maciak: Jak zarząd ocenia proces aukcyjny częstotliwości 5G?

 

Jacek Kunicki: Dotychczas toczy się zgodnie z harmonogramem nakreślonym przez regulatora, co nas cieszy. Liczymy na licytację w październiku i zakończenie całego procesu w tym roku.

 

Olek Maciak: Jak wygląda pokrycie siecią 5G terenów podmiejskich?

 

Jacek Kunicki: Obecnie toczy się proces alokacji tzw. pasma C na potrzeby 5G, jest to pasmo pojemnościowe które przede wszystkim pomoże zwiększyć pojemność sieci w dużych miastach. Na pokrycie terenów pozamiejskich będziemy musieli poczekać bardziej na rozdanie pasma 700 MHz, które jest typowym pasmem zasięgowych nadającym się bardziej do pokrycia terenów nie zurbanizowanych.

 

Andrzej: W jakich obszarach zarząd Orange Polska widzi kluczowe ryzyka związane działalnością spółki?

 

Jacek Kunicki: Dziś kluczowym pytaniem jest jak długo będziemy doświadczać wysokiej inflacji. Telekomy mają narzędzia do dostosowania cen do nowych warunków otoczenia, ale nie jest to automatyczna waloryzacja tylko proces, który zajmuje ok 1.5-2 lat, więc w trakcje trwania cyklu wysokiej inflacji operatorzy nie nadążają z cenami, ale nadrobią to po końcu cyklu inflacyjnego. To, obok standardowych ryzyk związanych z konkurencją, otoczeniem prawo-podatkowo-regulacyjnym, największe wyzwanie które obecnie adresujemy.

 

Michał: Jakie środki Orange Polska zamierza przeznaczyć na rozwój sieci 5G?

 

Jacek Kunicki: Tak jak mówiliśmy przy okazji wyników za 2kw, jesteśmy już w tym cyklu inwestycyjnym dość zaawansowani. Do końca 2023 już zainwestujemy ok 700 mln zł. W ciągu 3 kolejnych lat zainwestujemy ok 1.1 mld zł, z czego większość przypadnie na lata 2024-25. Nie będzie to więcej niż 500 mln zł rocznie. To obejmuje również odnowienie sieci dostępowej 4G.

 

Tomek Serafin: W raporcie półrocznym wskazują Państwo na strategię “Grow”. Jakie były jej najważniejsze założenia?

 

Jacek Kunicki: Odsyłam do obszernej prezentacji tej strategii w czerwcu 2021. Skupiamy się w niej głównie na core biznesie, chcemy rosnąć na poziomie przychodów i zysku EBITDA. W połowie strategii po jej 2 latach idzie nam nawet lepiej niż zakładaliśmy. Podczas wyników za rok 2022 to szczegółowo omawialiśmy.

 

Kamil P.: Jak zarząd ocenia perspektywy działalności spółki na ten i kolejny rok?

 

Jacek Kunicki: Perspektywy są dobre, konsekwentnie realizujemy założenia strategii .Grow i to przynosi wyniki. Po wynikach 1 półrocza tego roku idzie nam nawet nieco lepiej niż zakładaliśmy, przez co lekko podnieśliśmy oczekiwania na cały rok. W kolejnych latach też mamy ambicję rosnąć, podnosząc przychody i optymalizując koszty.

 

DerDywidender: Jakie są dalsze plany spółki w kwestii polityki dywidendowej?

 

Jacek Kunicki: Nasza polityka dywidendowa jest aktualna: 35gr na akcje wypłacone za zeszły rok to absolutnie bazowy poziom na przyszłość, którego akcjonariusze mogą być pewni. Dalsze potencjalne zmiany dywidendy będą zależały od perspektyw rozwoju wyników operacyjnych (EBITDAaL, Organiczne Przepływy Pieniężne) oraz od poziomu zadłużenia (tutaj długoterminowa prognoza to relacja długu netto do EBITDAaL w przedziale 1.7x do 2.2x).

 

Jarosław B: Według raportu, Orange Polska odnotowała zmniejszenie bazy klientów usług przedpłaconych. Czy Pana zdaniem rynek tego typu usług będzie się jeszcze rozwijał?

 

Jacek Kunicki: Tak - spadek liczby klientów wynikał ze zmian w naszej oferty komercyjnej (krótsza ważność konta) a także z migracji klientów prepaid do postpaid. Prepaid nadal jest bardzo perspektywiczną ofertą, adresującą istotne potrzeby klientów, oraz źródłem do pozyskania nowych klientów, którzy w dalszej kolejności nierzadko migrują do ofert abonamentowych

 

VeeV: Jaki wpływ na działalność Orange Polska ma obecnie wojna w Ukrainie?

 

Jacek Kunicki: Obecnie nieistotny. Wojna przyczynia się do wysokiej inflacji (choć nie jest to jedyny jej powód) co wywiera presję na nasze koszty operacyjne. W zeszłym roku OPL podjął ogromny wysiłek na rzecz uchodźców z UKR, oferując dedykowane usługi (np. darmowe połączenia do UKR) wspierając operatorów telekomunikacyjnych z UKR i goszcząc uchodźców w naszych ośrodkach/nieruchomościach. To ważne aby być solidarnym w tak dramatycznym czasie.

 

radziu: Z jakiego powodu spółka zamierza rozpocząć wyłączenie sieci 3G?

 

Jacek Kunicki: Utrzymywanie wielu technologii kosztuje i jest nieefektywne. Zgodnie ze strategią będziemy stopniowo wygaszać technologie schyłkowe czyli miedź i 3G oraz 2G. Oczywiście będzie to robione z troską o klientów którzy jeszcze z nich korzystają. Będą proponowane im konkretne rozwiązania

 

radziu: Czy spadek konsumpcji w Polsce przekłada się również na spadek zainteresowania Państwa ofertą?

 

Jacek Kunicki: Nie widzimy istotnego wpływu, może dlatego że nasze usługi zaspakajają podstawowe potrzeby klientów. Nasze doświadczenie jest takie że popyt na usługi telko jest dość odporny na spowolnienie gospodarcze.

 

Jacek Kunicki: Dziękuję Państwu za udział w chacie i wiele pytań. Zapraszam do kontaktów w przyszłości.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie