W połowie wrześniowego sezonu wynikowego przyglądamy się wybranym spółkom, które już opublikowały wyniki lub szacunki. Nie zabrakło zarówno pozytywnych zaskoczeń, jak i negatywnych.
Brand 24
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Brand 24 za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 2Q21 | 3Q21 | 4Q21 | 1Q22 | 2Q22 | 3Q22 | 4Q22 | 1Q23 | 2Q23 |
Przychody ze sprzedaży | 3 815 | 4 010 | 4 429 | 4 950 | 5 359 | 5 805 | 6 057 | 6 387 | 6 713 |
Wynik brutto na sprzedaży | 2 162 | 2 267 | 2 603 | 3 007 | 3 308 | 3 574 | 3 641 | 3 834 | |
Wynik na sprzedaży | 297 | 355 | 442 | 670 | 850 | 993 | 1 001 | 1 236 | |
Wynik operacyjny | 284 | 346 | -4 | 656 | 752 | 1 005 | 374 | 1 234 | 1 466 |
Wynik brutto | 189 | 289 | -46 | 576 | 607 | 520 | 508 | 1 103 | |
Wynik netto | 122 | 209 | -101 | 469 | 448 | 381 | 249 | 994 | |
EBITDA | 860 | 890 | 992 | 1 251 | 1 459 | 1 632 | 1 670 | 1 934 | 2 066 |
Marża brutto na sprzedaży | 56,7% | 56,5% | 58,8% | 60,8% | 61,7% | 61,6% | 60,1% | 60,0% | |
Marża na sprzedaży | 7,8% | 8,9% | 10,0% | 13,5% | 15,9% | 17,1% | 16,5% | 19,4% | |
Marża operacyjna | 7,4% | 8,6% | -0,1% | 13,3% | 14,0% | 17,3% | 6,2% | 19,3% | 21,8% |
Marża brutto | 5,0% | 7,2% | -1,0% | 11,6% | 11,3% | 9,0% | 8,4% | 17,3% | |
Marża netto | 3,2% | 5,2% | -2,3% | 9,5% | 8,4% | 6,6% | 4,1% | 15,6% | |
Marża EBITDA | 22,6% | 22,2% | 22,4% | 25,3% | 27,2% | 28,1% | 27,6% | 30,3% | 30,8% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Brand 24 opublikował szacunkowe wyniki za Ii kw. 2023 roku, które można ocenić jako pozytywne zaskoczenie. Przychody wyniosły 6,7 mln zł i były o 25,3% wyzsze rdr. i o 5,1% wyższe kw/kw. Tymczasem podany przez spółkę wcześniej wstępny odczyt MRR na koniec II kw. 2023 roku wskazał na wartość 2,1 mln zł, co oznaczało odpowiednio wzrost o 22% rdr. i o 0,4% kw/kw. Patrząc na stronę zysków widać poprawę zarówno rdr., jak i kw/kw, a także poprawę procentowej marży. Spółka dodała w komentarzu, że nie zidentyfikowała istotnych zdarzeń jednorazowych wpływających na wyniki. W efekcie zysk operacyjny wyniósł 1,5 mln zł, rosnąc o 95% rdr. i o 18,8% kw/kw, a marża wzrosła do 21,8%.
W komenatrzu w social media prezes spółki, Michał Sadowski, powiedział, że jeszcze nigdy implementacja nowych funkcjonalności aplikacji nie przebiegała w tak szybkim tempie.
Nie sądziłem, że dożyję czasów, w których ciężko będzie nadążyć z publikacją nowości produktowych w Brand24. W tym roku implementacja idzie szybciej niż kiedykolwiek. Tylko w tym tygodniu pojawiła się nowa wizualizacja Share of Voice pomagająca ocenić udział marki w całkowitej…
— Michal Sadowski (@sadek) September 12, 2023
Spyrosoft
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Spyrosoft za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 2Q21 | 3Q21 | 4Q21 | 1Q22 | 2Q22 | 3Q22 | 4Q22 | 1Q23 | 2Q23 |
Przychody ze sprzedaży | 39 107 | 44 870 | 54 357 | 60 032 | 79 846 | 91 463 | 100.112 | 104.413 | 100.587 |
Wynik brutto na sprzedaży | 13 599 | 13 363 | 22 479 | 21 827 | 26 792 | 32 826 | 28 176 | 35 903 | |
Wynik na sprzedaży | 4 155 | 6 406 | 9 759 | 8 170 | 10 213 | 13 772 | 13 506 | 10 121 | |
Wynik operacyjny | 4 310 | 6 413 | 9 482 | 8 040 | 10 012 | 13 807 | 13 242 | 10 195 | |
Wynik brutto | 3 945 | 6 357 | 9 985 | 8 472 | 9 480 | 14 452 | 11 340 | 9 199 | |
Wynik netto | 3 079 | 5 327 | 7 862 | 6 571 | 8 052 | 12 361 | 10 358 | 7 748 | |
Wynik netto PD | 2 350 | 4 296 | 6 343 | 5 017 | 5 725 | 9 018 | 6 974 | 5 790 | |
EBITDA | 6 735 | 7 977 | 11 354 | 10 026 | 12 154 | 15 785 | 15 771 | 12 715 | 7 785 |
Marża brutto na sprzedaży | 34,8% | 29,8% | 41,4% | 36,4% | 33,6% | 35,9% | 28,1% | 34,4% | |
Marża na sprzedaży | 10,6% | 14,3% | 18,0% | 13,6% | 12,8% | 15,1% | 13,5% | 9,7% | |
Marża operacyjna | 11,0% | 14,3% | 17,4% | 13,4% | 12,5% | 15,1% | 13,2% | 9,8% | |
Marża brutto | 10,1% | 14,2% | 18,4% | 14,1% | 11,9% | 15,8% | 11,3% | 8,8% | |
Marża netto | 7,9% | 11,9% | 14,5% | 10,9% | 10,1% | 13,5% | 10,3% | 7,4% | |
Marza EBITDA | 17,2% | 17,8% | 20,9% | 16,7% | 15,2% | 17,3% | 15,8% | 12,2% | 7,7% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Spyrosoft podał szacunkowe wyniki za pierwsze półrocze, z których wynika, że tempo wzrostu przychodów, zyski oraz marże mocno spadły. Szacunkowe przychody wyniosły 100,6 mln zł, co oznaczało wzrost o 26% rdr. Zysk EBITDA wyniósł 7,8 mln zł, co oznaczało spadek o 35,9% rdr., a jednocześnie mocne pogorszenie marży do 7,7% wobec 12,2% kwartał wcześniej i 15,2% rok wcześniej. Negatywnie na wyniki wpłynęły m.in. wysoka baza z tytułu przeprowadzonej akwizycji w II kw. 2022 roku, osłabienie złotego, czy inwestycje w zespół.
W minionym półroczu Spółka kontynuowała inwestycje związane z jej rozwojem (w szczególności, jeśli chodzi o kompetencje i liczebność zespołu oraz rozwój międzynarodowej sieci biur). Ponoszenie tego typu nakładów w połączeniu ze słabszym popytem na usługi IT, który wynika z globalnego spowolnienia gospodarczego, przełożyło się na niższą od zakładanej rentowność na poziomie EBITDA (zgodnie ze Strategią - przedział na poziomie 11%-14%). Natomiast celem Zarządu jest dbanie o wizerunek pracodawcy oraz budowanie odpowiednich zasobów na potrzeby realizacji przyszłych projektów i dalszego zwiększania skali działalności Grupy – napisano w raporcie bieżącym.
Na taką strategię na 2023 rok zwrócił uwagę prezes zarządu, Konrad Weiske, w liście do akcjonariuszy w raporcie rocznym za 2022 rok.
W związku z tym dopuszczamy możliwość spadku wartości EBIT w ujęciu procentowym, który może wystąpić w związku z realizowaną przez Grupę strategią zwiększającą dopuszczalną ‘ławkę’ – okres kryzysu gospodarczego zaczynaliśmy z niewielką ilością specjalistów czekających na nowy projekt, zatem obecnie bierzemy pod uwagę możliwość jej zwiększenia, dbając tym samym o nasz wizerunek pracodawcy, próbując zwiększyć udziały w rynku i przygotowując się na zmianę koniunktury – przedstawił prezes.