Głównym tematem czatu inwestorskiego ze spółką Unimot, zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych, były wyniki grupy za pierwsze półrocze 2023 roku. Na pytania inwestorów odpowiadał zarząd Grupy Unimot w składzie: dr Adam Sikorski, Prezes Zarządu, Robert Brzozowski, Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych, Filip Kuropatwa, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych. Oprócz wyników, rozmawiano także o rozwoju sieci stacji paliw Avia, rynku OZE, inwestycjach oraz perspektywach Grupy Unimot.
Inwestorzy zwrócili uwagę, że w drugim kwartale 2023 roku Unimot odnotował 32,03 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, wobec 45 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. W związku z tym pytano, jakie czynniki w największym stopniu przyczyniły się do pogorszenia wyników spółki.
- Na niższe wyniki w 2 kwartale 2023 roku wpłynęły głównie segmenty oleju napędowego i LPG, które rok wcześniej wykorzystały dobrą sytuację rynkową - podał zarząd Unimot.
Pytano także o dobrze rozwijający się segment asfaltowy w wykonaniu Grupy Unimot.
- Z perspektywy wyników Grupy to biznes bitumen wniósł ponad 29 mln zł EBITDA i cieszymy się z #2 na rynku - odpowiedzieli przedstawiciele zarządu Unimot S.A.
- Jak zarząd ocenia działalność spółki w segmencie oleju napędowego w pierwszym półroczu 2023 roku? - pytał jeden z inwestrów
- Na początku roku wystąpiła duża niepewność odnośnie dostępności oleju napędowego na rynku związana z wprowadzeniem od 5 lutego embarga. Następnie w 2 kwartale rozpoczęła się erozja premii lądowej. W tych warunkach w 1 kwartale segment diesla i bio osiągnął EBITDA na poziomie 87 mln zł, a w 2 kwartale ponad 32 mln zł. Uważamy, że działaliśmy efektywnie w tym wymagającym otoczeniu, biorąc pod uwagę spadek konsumpcji - mówił zarząd Unimot.
Dywersyfikacja działalności
Jedno z pytań dotyczyło zamiaru dalszej dywersyfikacji działalność Unimot.
- Na bieżąco analizujemy wszystkie szanse i okazje rynkowe mając na uwadze potencjalne synergie z bieżącym biznesem spółki - odpowiedziała spółka.
Zadłużenie
Inwestorzy poruszyli również kwestię zadłużenia spółki, w kontekście posiadanej gotówki.
- Utrzymujemy zadłużenie na bezpiecznym poziomie dostosowanym do rozmiarów biznesu, umożliwiającym wypłatę dywidendy oraz zapewniającym jej rozwój. Na ten moment nie chcielibyśmy deklarować, w którym kierunku zmieni się poziom zadłużenia. Wszystkie scenariusze są możliwe. Jeśli ceny utrzymają się na obecnym wysokim poziomie, to zadłużenie może rosnąć - odpowiedziano.
Lotos Terminale
- Termin ostatecznego rozliczenia zysku z tytułu okazyjnego nabycia mija w kwietniu przyszłego roku. Czy zarząd z tą wycen planuje czekać do ostatniej możliwej chwili? - pytał jeden z inwestorów.
- Zgodnie ze standardami rachunkowymi ostateczne rozliczenie transakcji nabycia aktywów Lotos Terminale (obecnie: UNIMOT Terminale) może nastąpić do kwietnia 2024 roku. Jest to proces złożony, który wymaga zaangażowania wielu stron, w tym audytora. Jednak jesteśmy dobrej myśli i planujemy ująć wynik z tytułu okazyjnego nabycia już w wynikach finansowych za 2023 roku - mówili przedstawiciele zarządu Unimot.
Pytano również, czy ostateczny zysk z tytułu okazyjnego nabycia może być niższy od 494 mln zł.
- Proces wycen przejętych aktywów jest w toku, więc nie możemy spekulować jego wyniku. Jest on przeprowadzany przez renomowaną firmę. Proszę pamiętać, że zysk z tytułu okazjonalnego nabycia jest czynnikiem księgowym, niegotówkowym i nie mającym wpływu na wysokość dywidendy - dodano.
Sieć stacji paliw
Sporo czasu poświęcono również tematowi rozwoju sieci stacji paliw Avia przez Unimot.
- Na koniec 2023 roku sieć stacji AVIA powinna wynieść 140+. Roczny potencjał - to przyłączanie ok. 30 stacji rocznie - mówił zarząd podczas czatu inwestorskiego.
Na pytanie o ocenę rentowności sieci stacji paliw Avia odpowiedziano: EBITDA segmentu za 2 kwartał 2023 roku to 2 mln zł (+390% r/r). Rozwój sieci przebiega zgodnie ze zrewidowanymi planami.
Pytano także o formułę właścicielską stacji należących do sieci Avia.
- Na koniec czerwca było 119 stacji, w tym 40 własnych i 79 franczyzowych. Planujemy zachować taką proporcję w przyszłości - mówił zarząd.
Określając miejsce Grupy Unimot na rynku paliw w Polsce powiedziano: Ambicją zarządu jest utrzymanie pozycji lidera wśród niezależnych importerów paliw w Polsce.
Z kolei w kwestii zakupu nowych stacji podano: W naszej ocenie nasycenie stacjami paliw w Polsce jest wystarczające, więc będą to przejęcia istniejących stacji.
Jedno z pytań dotyczyło funkcjonowania sklepów Spar na stacjach Avia.
- Na tę chwilę posiadamy ponad 40 sklepów SPAR w formacie Express oraz jeden w formacie marketowym (Poznań - Wysogotowo) - podano podczas czatu.
Poruszono także temat ładowarek na stacjach paliw.
- Obserwujemy ten rynek, ale nie mamy na dzisiaj w planach instalowania ładowarek do samochodów elektrycznych na wszystkich naszych stacjach. Na razie nie widzimy szansy, żeby ten biznes stał się rentowny - odpowiedział zarząd.
Ceny paliw na stacjach
Inwestorzy pytali także o obecnie nietypowy poziom cen na stacjach paliw w Polsce.
- Do tej pory nigdy nie spotkaliśmy się z sytuacją, jaka jest obecnie na rynku paliwowym. Ceny ropy naftowej rosną, a ceny w Polsce spadają. Dlatego też import tego surowca stał się nieopłacalny. Koncentrujemy się na opłacalnych częściach tego biznesu, np. eksport czy obsługa kontraktów krajowych opartych na notowaniach Platts. Cieszymy się, że nasz biznes jest zdywersyfikowany i rentowny w pozostałych głównych liniach biznesowych, w tym w szczególności biznes asfaltowy, LPG, gazu ziemnego, infrastruktury, logistyki i stacji paliw - podano.
Rynek OZE
Pytano, czy zarząd widzi potencjał w rynku magazynów energii.
- Dostrzegamy potencjał rynku wynikający z potrzeby stabilizacji sieci energetycznych poprzez magazyny energii. Jest za wcześnie, aby mówić o konkretach - wyjaśniono.
Z kolei na pytanie, jak obecnie funkcjonuje segment fotowoltaiki w grupie odpowiedziano: Rynek paneli fotowoltaicznych jest wymagający - ceny PV spadają nad naporem nadpodaży z Chin.
Inwestycje
- Jakie kluczowe projekty inwestycyjne Grupa Unimot zamierza kontynuować, a także rozpocząć w dalszej części tego oraz 2024 roku? - pytał jeden z inwestorów.
- Skupiamy się na zoptymalizowaniu pozyskanych aktywów. Widzimy w nich duże możliwości rozwojowe - podano.
Perspektywy
Odpowiadając na jedno z pytań, zarząd podał, że firma będzie pracować nad strategią go końca roku.
Pytano także, czy spółka wróci w przyszłym roku do publikacji prognoz finansowych.
- Rynek jest bardzo dynamiczny. Nie jesteśmy w stanie dokładnie oszacować przyszłych wyników, więc trudno jest przekazać na rynek precyzyjne informacje w tym zakresie - mówili przedstawiciele zarządu Unimot.
Jedno z pytań dotyczyło także perspektyw spółki w drugim kwartale tego roku.
- Aktualnie obserwujemy dużą presję cenową na rynku importu paliw, co wpłynie negatywnie na wyniki w tym segmencie. Tak jak do tej pory liczymy na dobre wyniki pozostałych biznesów - odpowiedziano.
Z kolei na temat przyszłych kontraktów, pytano o potencjalne możliwości rozwoju na rynku ukraińskim.
- Przede wszystkim wykorzystanie biznesu asfaltowego, dostawy paliw, rozwój sieci stacji AVIA. Docelowo również OZE - podsumował Unimot.