Chat with us, powered by LiveChat

Relacja z czatu Starward Industries. „Chcemy dążyć do czołówki producentów gier”

Skomentuj artykuł

Giełdowe plany Starward Industries były głównym tematem czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania dotyczące m.in. najbliższej premiery gry stworzonej przez Starward Industries odpowiadał zarząd spółki w składzie: Marek Markuszewski, CEO & Game Director oraz Maciej Dobrowolski CMO & Board Member.

 

- KNF zatwierdziła prospekt Starward Industries. Kiedy zatem planowane jest przejście spółki na główny parkiet warszawskiej giełdy? - pytał inwestor?

 

- Procedujemy wniosek o przeniesienie notowań przed GPW - debiut na rynku głównym odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie października 2023 - podał zarząd Starward Industries podczas czatu inwestorskiego.

 

Na pytanie o zalety, jakie Starward Industries upatruje w notowaniach na głównym parkiecie odpowiedziano: Większa rozpoznawalność / widoczność, dostęp dla inwestorów instytucjonalnych oraz podmiotów międzynarodowych.

 

Zauważono, że wraz z przejściem na główny parkiet warszawskiej giełdy, spółka nie będzie oferowała nowych akcji. - Czy nie potrzebujecie dodatkowego kapitału na rozwój? - pytano.

 

- Chcemy opierać dalsze funkcjonowanie oraz rozwój na przychodach z The Invincible oraz prowadzimy wstępne rozmowy biznesowe, gdzie rozważamy pozyskanie finansowania na inne projekty - wyjaśniono podczas czatu. 

Dane finansowe Starward Industries

Inwestorzy pytali, kiedy spółka ma szansę osiągnąć zysk.

 

- Pierwszych przychodów spodziewany się na początku 2024 roku, a zysku w ciągu 2024 roku - mówili przedstawiciele spółki.

 

Spółka aktualnie nie posiada zadłużenia, przez co jak zauważył zarząd, nie wpłynął na nią spadek stóp procentowych.

 

- The Invincible jest debiutanckim projektem spółki. Z czego Starward Industries wcześniej się utrzymywał? - pytano podczas czatu.

 

- Starward od początku swojej działalności utrzymuje się z wpłat za objęcie akcji przez inwestorów, a w ostatnim okresie z umowy wydawniczej z wydawcą 11 bit studios - podał zarząd spółki.

The Invincible / Niezwyciężony

Nawiązując do poprzedniego pytania, pojawiły się kolejne dotyczące planowanej premier. 

 

- Spółka pracuje nad produkcją opartą na powieści Stanisława Lema. Proszę powiedzieć więcej o tym projekcie. Kiedy planowana jest premiera - pytano. 

 

- Pierwszoosobowa gra The Invincible jest adaptacją powieści “Niezwyciężony” - ikonicznego dzieła Stanisława Lema, znanego na całym świecie polskiego futurologa i pisarza hard science fiction. Premiera planowana jest na 6 listopada tego roku jednocześnie na PC(Steam, GOG, Epic) oraz konsole (Xbox X/S, Playstation 5) - podali przedstawiciele Starward Industries.

 

- W późniejszym czasie rozważamy dodanie kolejnych platform Xbox One oraz Playstation 4 - dodano.

 

Starward Industries ma wyłączną licencją na produkcję gry wideo na motywach powieści autorstwa Stanisława Lema. W związku z tym pytano o koszt tej licencji dla spółki.

 

- Niestety zgodnie ze zobowiązaniem poufności nie możemy ujawniać dokładnych danych. Licencjodawca dostał zaliczkę oraz jego przychód uzależniony jest od sprzedaży gry - wyjaśniono. 

 

Pytania dotyczyły również stricte fabuły gry, w tym jej wątku fabularnego.

 

- Przewidzieliśmy kilka godzin głównego wątku, który jest rozgałęziony i prowadzi do kilkunastu zakończeń. Zaprojektowaliśmy również poboczne aktywności pogłębiające przygodę, co może dać kilka kolejnych godzin rozgrywki. Myśląc jednak o złożoności gry bardziej skupiamy się na gęstości, intensywności niż samej długości (co nie stanowi wartości samej w sobie) - podał zarząd.

 

Zapytano także o możliwą rozbudowę uniwersum w postaci dodatków. 

 

- Dalsza rozbudowa gry będzie uwarunkowana odbiorem Niezwyciężonego po premierze 6 listopada, co będziemy mogli całkiem dobrze ocenić już na koniec listopada. Podpisaliśmy aneks do umowy licencyjnego, który umożliwi nad szersze eksploatacji utworu Niezwyciężony, jeśli uznamy to za korzystne - odpowiedziała spółka.

 

- Starward Industries planuje stworzenie kolejnej produkcji w ramach uniwersum "Niezwyciężonego". Kiedy taka gra mogłaby powstać? - pytano.

 

- Eksploatacja uniwersum "atompunkowego" może odbyć się na różne sposoby. Przygotowaliśmy kilka konceptów, które różnią się skalą. Finalne decyzje, które projekty dostaną zielone światło będziemy podejmować po premierze The Invincible - uzupełniono. 

 

Pytania dotyczyły również promocji gry na PGA, w tym prezentacji jej dema.

 

- Na PGA będą oba dema (z drobnymi zmianami w stosunku do poprzednich). Jesteśmy bardzo zadowoleni z miejsca na WL zarówno na PC jak i na konsolach - odpowiedziano. 

 

Poza promocją na PGA wymieniono trwające Tokyo Game Show. 

 

Zapytano także o sam proces tworzenia gry, w tym wykorzystania podwykonawców oraz certyfikacji.

 

- W 99 procentach tworzymy sami, czasem zdarza się korzystać z pojedynczych usług podwykonawców - wyjaśniono.

 

- Główne certyfikacje na XBOX i Playstation ukończyliśmy pozytywnie jeszcze w sierpniu. Przeszliśmy w tryb szybkiej certyfikacji, planujemy dodawać aktualizacje do samej premiery - dodał zarząd.

 

Na pytanie o budżet gry The Invincible odpowiedziano: Na dzień wydania koszty produkcyjne The Invincible osiągną poziom zbliżony do 13 mln zł.

Działania marketingowe

Wiele pytań dotyczyło także działań marketingowych związanych z premierą gry The Invincible.

 

- Kampania trwa cały czas. Niekoniecznie widać ją w Polsce (gdyż tu osiągnęliśmy zadowalającą penetrację rynku). Główne grupy docelowe osiągnęły zadowalające wartości skupiamy się teraz na poszerzaniu tych grup np. na Azji. Przy zbliżających się bitach liczymy na kolejne przyrosty WL Steam, natomiast należy skupiać się nie tylko na WL Steam, ale również innych grupach takich jak WL na konsolach, subskrybenci naszych kanałów Social Media itd. - wyjaśniono podczas czatu.

 

- Do momentu wydania gry (oraz jakiś czas po) wydatki na marketing wyniosą około 3 mln zł - dodano.

 

Pytano także, czy firma współpracujecie z influencerami polskimi i zagranicznymi w ramach działań marketingowych.

 

- Tak, współpracujemy z szeroką listą influencerów zarówno polskich jak i zagranicznych - odpowiedział zarząd.

 

Odnośnie planowanych działań marketingowych, w szczególności na rynku polskim powiedziano także: Przed nami jeszcze kilka bitów marketingowych, które będzie widać też w Polsce, natomiast tak, będzie ich mniej niż za granicą. Ciekawym bitem w Polsce będzie nasze wystąpienie na tegorocznej Bombie Megabitowej w Krakowie.

Inne tytuły

 - Nad jakimi tytułami oprócz gry opartej na motywach powieści Stanisława Lema, spółka obecnie pracuje? - pytał inwestor.

 

- Obecnie poza pracami szlifującymi The Invincible pracujemy nad prototypami nowych gier, jednej większej w uniwersum atompunk i drugiej mniejszej. Rozważamy pracę nad oboma tytułami jednocześnie - odpowiedział zarząd Starward Industries.

Zespół Starward Industries

Pytano ilu Starward Industries obecnie zatrudnia pracowników.

 

- Obecnie mamy 34 pracowników - podano.

 

Oprócz tego inwestorzy pytali o nowego dyrektora finansowego po rezygnacji Michała Pietrzkiewicza.

 

- Aktualnie trwa rekrutacja na specjalistę ds. finansów, którą mamy nadzieję zakończyć w najbliższych tygodniach - dodał zarząd.

Perspektywy rozwoju

- Jak zarząd widzi Starward Industries za kilka lat? Jakie są strategiczne kierunki rozwoju spółki? - pytał jeden z inwestorów.

 

- Chcemy dążyć do czołówki producentów gier. Mamy ambicje, aby nasze tytuły były wyznacznikiem jakości dla innych studiów. Chcemy, aby nasze premiery były coraz większe, trafiały do coraz większej grupy wyselekcjonowanych odbiorców. Nie chcemy przy tym puchnąć - nie planujemy masowo zatrudniać, zwiększać zespół produkcyjny kilkukrotnie oraz zwiększać stałych kosztów studia. Chcemy aby nasz rozwój był mądry i przemyślany. Mamy nadzieję w niedalekiej przyszłości (kilka miesięcy) przedstawić publicznie długofalową strategię rozwoju spółki - podsumował zarząd spółki.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie