“Murapol w drodze na GPW”. Pod takim hasłem miał miejsce czat inwestorski z zarządem Grupy Murapol zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania uczestników tego wydarzenia odpowiadali Nikodem Iskra - prezes zarządu, a także członkowie zarządu spółki w składzie: dr Iwona Sroka oraz Przemysław Kromer. Oprócz głównego tematu, podczas dyskusji poruszono kwestie związane z rynkiem deweloperskim, inwestycjami, dywidendą oraz planami Grupy Murapol.
W kwestii planowanego wejścia na giełdę pytano, dlaczego spółka nie zamierza pozyskać kapitału na inwestycje w związku z debiutem na GPW.
- Decyzja o strukturze oferty jest przede wszystkim decyzją głównego akcjonariusza. Obecnie posiadamy kapitały oraz dług zewnętrzny, które pozwalają spółce na realizację planów wzrostu, odnawianie banku ziemi oraz realizację planów związanych z dywidendą - odpowiedział zarząd Murapol.
Poruszono także temat rezygnacji spółki z debiutu giełdowego w 2021 roku.
- Od dawna uważamy, że dołączenie do grona spółek notowanych na GPW, wśród których są już liczni przedstawiciele naszej branży, jest naturalnym krokiem dla Grupy Murapol, biorąc pod uwagę m.in. ogólnopolską skalę naszej działalności, sprawdzony model biznesowy, znajdujący odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach operacyjnych i finansowych, jak i znaczące perspektywy dalszego rozwoju. Decyzja o odwołaniu oferty publicznej w 2021 roku została podjęta z uwagi na niesprzyjające warunki rynkowe, które skutkowały wysoką zmiennością na krajowym i światowych rynkach finansowych (podwyżki stóp procentowych, nowy wariant koronawirusa - omikron). Wówczas też zapowiedzieliśmy, że możemy powrócić do planu przeprowadzenia IPO w przyszłości, gdy warunki rynkowe będą bardziej sprzyjające. Biorąc pod uwagę wyniki operacyjne i finansowe osiągnięte przez Murapol w 2022 roku i w pierwszych 9 miesiącach 2023 roku, wierzymy, że spółka udowodniła, iż jest gotowa na debiut giełdowy - wyjaśniono podczas czatu.
Wyniki i zadłużenie
W temacie wyników spółki pytano o koszty, które w ciągu trzech kwartałów 2023 roku wzrosły najmniej.
- W ciągu trzech kwartałów br. struktura kosztów zachowywała się stosunkowo stabilnie - ocenił zarząd Murapolu.
Z kolei na pytanie o bieżące zadłużenie powiedziano: Murapol finansuje się konsorcjalnym kredytem bankowym dostarczanym przez konsorcjum Santander/PEKAO – zapewniającym finansowanie do kwoty 550 mln zł.
Poruszono także temat wpływu zmian stóp procentowych na wyniki i działalność Grupy Murapol.
- Nasz model biznesowy oraz typ produktu (skierowany do najszerszej grupy klientów) – segment popularny i popularny premium, udowodnił w ostatnich latach udowodnił, że jest odporny na wahania czynników makreoekonomicznych takich jak stopy procentowe i dostępność kredytów. W ostatnich trzech latach niezależnie od tych czynników sprzedawaliśmy rocznie zbliżone wolumeny mieszkań. Ostatnie obniżki stóp procentowych zniwelowały niepewność na rynku i pobudziły aktywność klientów finansujących zakup kredytem - mówił zarzą Murapolu.
Nowe inwestycje Grupy Murapol
Wiele uwagi podczas czatu poświęcono podstawowej działalność Grupy Murapol na rynku deweloperskim.
Odpowiadając na pytanie dotyczące rocznej liczby lokali przekazywanych odbiorcom, spółka podała: W ostatnich latach przekazujemy średnio ok. 2 800 lokali rocznie. W 2024 roku planujemy przekazania na poziomie ok. 2 900.
Kontynuując temat nowych inwestycji dodano: Planujemy rozpoczęcie nowych inwestycji w szeregu miast, gdzie już jesteśmy obecni, takich jak Warszawa, Gdańsk, Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź, Toruń, miasta aglomeracji śląskiej, a dodatkowo rozpoczniemy pierwszą naszą inwestycję w nowej lokalizacji, tj. w Lublinie.
Pytano także o możliwość prowadzenia inwestycji przez spółkę w mniejszych aglomeracjach z co najmniej 100 tys. mieszkańców.
- Zamierzamy skupiać się na obecnych i planowanych lokalizacjach (Lublin, Rzeszów, Częstochowa, Olsztyn, Kielce), które opisaliśmy w prospekcie. Wysoka dywersyfikacja geograficzna pozwala nam korzystać z rozwoju rynku mieszkaniowego zarówno w aglomeracjach, jak i w mniejszych miastach, a także uniezależnia nas od ewentualnego zachwiania rynkiem w jednym regionie. Możemy rozwijać się w sposób zrównoważony, generując przychody w wielu lokalizacji w Polsce. Sądzimy, że lokalne rynki mają przed sobą jeszcze duży potencjał dalszego wzrostu - wyjaśniono.
Dodano przy tym, że spółka nie ma obecnie planów wyjścia poza Polskę. Skupiamy się na krajowym rynku mieszkaniowym.
Bank ziemi
Aby utrzymać możliwości tworzenia nowych inwestycji, spółka posiada bank ziemi. Ten według podanych przez spółkę informacji na koniec września pozwalał stworzyć ok. 19,8 tys. lokali.
Pytano również, na czym polega dwuetapowy model nabywania gruntów przez Murapol.
- Model ten polega na zawarciu najpierw umowy przedwstępnej, opłacanej zadatkiem – zaliczką, w wys. 10-30 procent, a następnie po uzyskaniu zgód administracyjnych, zawarciu umowy końcowej i wpłacie pozostałej części, tj. 70-90 procent. Ponad 90 procent naszego banku ziemi (wg danych na koniec września 2023 rok) zostało zabezpieczone w tym modelu - mówił zarząd.
- Co decyduje Państwa zdaniem w największym stopniu o sukcesie inwestycji mieszkaniowych? - pytał jeden z inwestorów.
- W naszym przypadku kluczowe są atuty związane ze zdywersyfikowanym geograficznie portfelem inwestycji mieszkaniowych, pionowo zintegrowanym modelem biznesowym i ofertą dopasowaną do oczekiwań szerokiej grupy klientów (kompaktowe, nowoczesne mieszkania) - wyjaśniono.
Odpowiadając na pytania spółka podała również dane dotyczące obecnie prowadzonych inwestycji.
- Według stanu na 30 września 2023 roku było to ok. 6 300 lokali, z tego 5 000 w segmencie detalicznym i 1 300 w segmencie PRS, łącznie jest to ok. 30 inwestycji na terenie całego kraju - podali przedstawiciele zarządu.
Odnośnie rąk do pracy oraz konfliktu w Ukrainie podano: Zarówno poziom obsady naszych budów jak i procent prekontraktacji prac budowlanych nie zmieniły się istotnie w horyzoncie ostatnich kilkunastu miesięcy.
Według informacji podanej przez spółkę, w nowych inwestycjach spółka proponuje pakiety antysmogowy oraz smart home. Pytano na czym one polegają.
- Od 2018 roku Murapol wprowadza szereg rozwiązań z zakresu inteligentnego, zdalnego sterowania mieszkaniem, takich jak autorski system infrastruktury technicznej i instalacji umożliwiający korzystanie z rozwiązań smart home, które pozwalają na kontrolę oświetlenia, gniazd elektrycznych, ogrzewania i zaworów wody - pozwala to na dostęp do sterowania instalacją w mieszkaniu z dowolnego miejsca na świecie. W standardzie, w każdym mieszkaniu instalujemy filtry antysmogowe w oknach budynków, które posiadają właściwości ograniczające przenikanie zanieczyszczeń do wnętrza mieszkania. To rozwiązanie daje ochronę przed smogiem, przy zachowanej przepuszczalności powietrza z zewnątrz do mieszkania - podali przedstawiciele Murapolu.
“Bezpieczny Kredy 2%” i ceny mieszkań
- Jak z Państwa perspektywy zmienił się rynek mieszkaniowy po wprowadzeniu programu “Bezpieczny Kredy 2%”? - pytał inwestor.
- W ostatnich latach wyniki operacyjne GK Murapol były stabilne, mimo znacznych zmian w strukturze finansowania klientów. Nasza oferta mieszkań jest przystępna cenowo i dostępna dla najszerszej grupy potencjalnych klientów w Polsce. Program „Bezpieczny Kredyt 2%” wspiera naszą sprzedaż, choć nie jest głównym motorem naszego biznesu - wyróżniamy się na rynku stabilną sprzedażą nawet w zmiennych i niesprzyjających czasach. Sprzedaż Murapolu w ostatnich 3 latach oscylowała ok. 2,7-2,8 tys. lokali rocznie w segmencie detalicznym - a mieliśmy Covid, wybuch wojny, inflację, podwyżki stóp procentowych, lata lepsze i trudniejsze w zakresie czynników makro. Jeśli chodzi o program “Bezpieczny Kredy 2%”, doskonale wpisujemy się w jego kryteria - 97% mieszkań w naszej ofercie na koniec trzeciego kwartału 2023 roku spełniało jego warunki - odpowiedział zarząd spółki.
- Popyt na nowe mieszkania utrzymuje się na wysokim poziomie i nie ma przesłanek, by miało się to znacząco zmienić. Mieszkania kupują zarówno osoby, dla których własny lokal jest życiową potrzebą, jak i również kupujący nieruchomości - uzupełnino.
Pytano także o średni wzrost cen oferowanych przez Murapol mieszkań, jaki miał miejsce od początku 2023 roku.
- W naszej ocenie produkt, który oferujemy - czyli kompaktowe, nowoczesne, przystępne cenowo mieszkania, w średnim metrażu ok. 45 m kw., trafiające do najszerszego segmentu potencjalnych klientów w Polsce - mówiono.
Dodatkowo spółka nie obserwuje obecnie rezygnacji klientów z zakupu własnego “M” w związku z ogólnym wzrostem cen na rynku.
Działalność zaniechana
Jeden z inwestorów pytał również o działalność zaniechaną spółki oraz elementy, które zdecydowały o rezygnacji z niej.
- Działalność zaniechana w 2020 roku dotyczyła spółki generalnego wykonawstwa projektów przemysłowych. Działalność ta nie była związana z naszym głównym obszarem działalności, którym jest dostarczanie kompaktowych mieszkań w Polsce - wyjaśnił zarząd.
Plany i dywidenda
- Murapol chwali się wysokimi marżami. Czy jest w stanie je utrzymać w kolejnych latach? - pytał inwestor.
- Wysoka rentowność GK Murapol wynika z naszych przewag konkurencyjnych, do których można zaliczyć m.in.: dywersyfikację geograficzną, dwuetapowy model nabywania gruntów oraz unikatowy, pionowo zintegrowany model biznesowy, czyli skupienie wszystkich kompetencji niezbędnych do przeprowadzenia całego procesu inwestycyjnego pod jednym dachem (własne biuro architektoniczne i generalne wykonawstwo) oraz atrakcyjna oferta mieszkań. Nasz model działania umożliwia nam skalowalność biznesu, ekspansję w dotychczasowych, jak i nowych lokalizacjach, przy osiąganiu atrakcyjnych marż - odpowiedzieli przedstawiciele zarządu Murapol.
Łącznie w perspektywie całego 2023 roku spółka planuje w 2023 roku sprzedaż na poziomie ok. 2 900 mieszkań i przekazania ok. 2 800 lokali w tym roku.
Na pytanie o plany dywidendowe Murapolu odpowiedziano obszernie: Naszym celem jest kreowanie wartości dla akcjonariuszy. Zarząd zamierza rekomendować Walnemu Zgromadzeniu wypłatę dywidendy - w 2024 roku w kwocie co najmniej 200 mln zł (część z zysku za 2023 rok płatna w I półroczu 2024 roku, a pozostała część jako zaliczka na poczet dywidendy za 2024 rok płatna w IV kwartale 2024 roku) Od 2025 roku w kwocie równej co najmniej 75 procent skonsolidowanego zysku netto uzyskanego w poprzednim roku, przy czym spółka szacuje, będzie to nie mniej niż 200 mln zł. Większościowy akcjonariusz spółki zadeklarował poparcie dla takiej polityki dywidendowej.
NIE PODLEGA ROZPOWSZECHNIANIU, PUBLIKACJI ANI DYSTRYBUCJI, BEZPOŚREDNIO CZY POŚREDNIO, W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI, NA TERYTORIUM ALBO DO STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI, AUSTRALII, KANADY LUB JAPONII LUB JAKIEGOKOLWIEK INNEGO PAŃSTWA LUB JURYSDYKCJI, W KTÓRYCH TAKIE ROZPOWSZECHNIENIE, PUBLIKACJA LUB DYSTRYBUCJA STANOWIŁABY NARUSZENIE PRAWA.
Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie poglądowy i informacje w nim zawarte mogą nie być pełne i kompletne. Informacje nie mogą być wykorzystywane jako podstawa dla żadnych celów ani nie należy polegać na ich kompletności, rzetelności i prawidłowości. Niniejsze informacje nie mogą stanowić podstawy do podjęcia decyzji o inwestowaniu w akcje Murapol S.A. („Spółka”), a tym samym nie stanowią, ani nie są częścią oraz nie należy ich interpretować jako ofertę, próbę pozyskania lub zaproszenia do sprzedaży lub emisji, lub ofertę, próbę pozyskania lub zaproszenie do objęcia, gwarantowania, kupna lub innego nabycia, papierów wartościowych Spółki lub którejkolwiek z jej spółek zależnych w jakiejkolwiek jurysdykcji ani zachętę/rekomendację do podjęcia działalności inwestycyjnej w jakiejkolwiek jurysdykcji. Ani to spotkanie, ani żadna jego część, ani fakt jego rozpowszechniania, nie stanowią podstawy, ani nie można na nich polegać w związku z jakąkolwiek umową, zobowiązaniem lub jakąkolwiek decyzją inwestycyjną.
Niniejsze ogłoszenie stanowi reklamę w rozumieniu Rozporządzenia (UE) 2017/1129 („Rozporządzenie Prospektowe”). Prospekt sporządzony w związku pierwszą ofertą publiczną akcji Spółki na terytorium Polski („Oferta”) oraz ubieganiem się o ich dopuszczenie i wprowadzenie do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. („GPW”) wraz ze wszystkimi opublikowanymi suplementami oraz komunikatami aktualizacyjnymi do prospektu zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego w dniu 27 listopada 2023 r. i opublikowany tego samego dnia na stronie internetowej Spółki: #1 murapol.pl („Prospekt”) jest jedynym prawnie wiążącym dokumentem ofertowym przygotowanym na potrzeby Oferty oraz dopuszczenia i wprowadzenia akcji Spółki na terytorium Polski, zawierającym informacje o Spółce, akcjach oferowanych przez Spółkę oraz Ofercie.
Zapisy na akcje Spółki w ramach Oferty powinny zostać przeprowadzone wyłączenie w oparciu o informacje zawarte Prospekcie, który został opublikowany przez Spółkę, po jego zatwierdzeniu, na stronie internetowej Spółki oraz w suplementach, komunikatach aktualizujących do Prospektu i innych informacjach publikowanych zgodnie z Rozporządzeniem Prospektowym. Przed podjęciem decyzji o inwestycji w Akcje Spółki, potencjalni inwestorzy powinni starannie przeanalizować czynniki ryzyka przedstawione poniżej oraz inne informacje zawarte w Prospekcie.
Na datę dopuszczenia akcji Spółki ("Akcje") do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie ("Dopuszczenie") mogą mieć wpływ takie czynniki, jak warunki rynkowe. Nie ma gwarancji, że Dopuszczenie nastąpi, a na obecnym etapie nie powinno opierać się decyzji finansowych na zamiarach Spółki w odniesieniu do Dopuszczenia. Dokonywanie inwestycji w papiery wartościowe Spółki może narazić inwestora na znaczne ryzyko utraty zainwestowanej kwoty. Osoby rozważające dokonanie inwestycji w ramach Oferty powinny skonsultować się z profesjonalnym doradcą inwestycyjnym, specjalizującym się w doradzaniu przy takich inwestycjach. Niniejszy materiał nie stanowi rekomendacji dotyczącej Oferty. Wartość akcji może zarówno spaść, jak i wzrosnąć.
Niniejsze informacje nie są przeznaczone do rozpowszechniania ani wykorzystywania przez żadną osobę lub podmiot w jakiejkolwiek jurysdykcji, gdzie takie rozpowszechnienie lub wykorzystywanie byłoby sprzeczne z miejscowymi przepisami prawa lub innymi regulacjami, lub które poddałyby Spółkę lub którykolwiek z jej podmiotów powiązanych wymogom w zakresie autoryzacji, notyfikacji, koncesjonowania lub innym wymogom wynikającym z odpowiednich przepisów. Rozpowszechnianie niniejszych informacji oraz innych informacji związanych z Ofertą może być ograniczone przepisami prawa, a osoby, które wejdą w posiadanie jakiegokolwiek dokumentu lub innych informacji, o których mowa w niniejszym spotkaniu, powinny zasięgnąć informacji o takich ograniczeniach oraz ich przestrzegać. Nieprzestrzeganie wspomnianych ograniczeń może stanowić naruszenie przepisów prawa dotyczących papierów wartościowych w danej jurysdykcji. W niektórych jurysdykcjach rozpowszechnianie niniejszego materiału może być niezgodne z prawem.
Niezgodne z prawem może być rozpowszechnianie materiałów, do których uzyskają Państwo dostęp, wśród podmiotów lub osób objętych przepisami prawa lub regulacjami (w tym, lecz nie wyłącznie, Rozporządzeniem Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącym środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie oraz Rozporządzeniem Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącym środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy) dotyczącymi sankcji gospodarczych, finansowych lub handlowych, embarga lub innych środków ograniczających, przyjętymi lub egzekwowanymi przez (i) Unię Europejską, w tym jej państwa członkowskie, (ii) Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii, (iii) Szwajcarię, (iv) Stany Zjednoczone Ameryki, (v) Organizację Narodów Zjednoczonych oraz (vi) odpowiednie instytucje i agendy rządowe, między innymi, Urząd Kontroli Aktywów Zagranicznych (Office of Foreign Assets Control – OFAC) amerykańskiego Departamentu Skarbu, amerykański Departament Stanu, amerykański Departament Handlu oraz Urząd Skarbowy Zjednoczonego Królestwa (His Majesty's Treasury), obejmujących tzw. Doniecką Republikę Ludową, tzw. Ługańską Republikę Ludową, Kubę, Iran, Koreę Północną, Syrię, Rosję, Białoruś, Sudan oraz Sudan Południowy („Sankcje”).