DM Banku BPS wciąż nie uporał się z transferem aktywów klientów do innych domów maklerskich. Dodatkowych działań w tej sprawie nie wyklucza Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.
DM Banku BPS się zatkał. Inwestorzy narzekają na proces przenoszenia aktywów – pisaliśmy w październiku. Inwestorzy wciąż w potrzasku za sprawą DM Banku BPS . „Przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość” – pisaliśmy w listopadzie. Mamy niemal połowę grudnia i ponownie musimy wrócić do tematu trudnego położenia klientów DM Banku BPS, którzy zostali zakładnikami przeciągającego się procesu przekazywania aktywów do innych domów maklerskich.
Przypomnijmy – pod koniec września DM Banku BPS przekazał klientom informację o rozwiązaniu umów i zwrócił się o składanie wniosków o przenoszenie aktywów do innych domów maklerskich. Już pod koniec października okazało się, że proces ten nie przebiega zgodnie z planem. Dziś trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy sprawa definitywnie się zakończy.
Temat DM Banku BPS dotyczy tysięcy inwestorów. Według ostatniego zestawienia KDPW, jeszcze na koniec listopada w DM Banku BPS pozostawały 3952 rachunki wobec 6785 na koniec sierpnia, w ostatnim pełnym miesiącu przed rozesłaniem wypowiedzeń umów. Warto dodać, że DM Banku BPS oferował jedne z najniższych na rynku prowizji za handel instrumentami notowanymi na NewConnect, wobec czego przyciągał m.in. inwestorów aktywnie inwestujących, dla których przerwa w dostępie do aktywów i brak możliwości składania zleceń były szczególnie dotkliwe.
Grudzień ma przynieść przełom
Po wielokrotnych apelach ze strony SII o komentarz do bieżących wydarzeń, 11 grudnia DM Banku BPS opublikował kolejny komunikat w sprawie klientów. Oto jego treść:
Szanowni Państwo;
W imieniu DM Banku BPS, z uwagi na wyjątkowe okoliczności ograniczania skali działalności Domu Maklerskiego – działając w Państwa najlepiej pojętym interesie Dom Maklerski podjął decyzję o umożliwieniu dalszego składania dyspozycji transferu portfela do innego biura maklerskiego (do dnia 29 grudnia 2023 r. włącznie) – składanie dyspozycji odbywa się na dotychczasowych zasadach.
Jednocześnie – jak poprzednio informujemy, iż Dom Maklerski nie będzie korzystał z uprawnienia do sprzedaży instrumentów finansowych przechowywanych na rachunku dopóki w danym przypadku nie okaże się to konieczne, lub też w przypadku wyraźnego żądania Klienta w tym zakresie. W przypadku złożenia dyspozycji transferu – Dom Maklerski dokona transferu instrumentów finansowych znajdujących się na rachunku do wskazanej firmy inwestycyjnej i przelewu środków pieniężnych na rachunek Klienta bez dokonywania sprzedaży instrumentów. |
Zwróciliśmy się do kierownictwa domu maklerskiego o dodatkowe wyjaśnienia. Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że proces przekazywania aktywów do innych instytucji może zostać udrożniony w najbliższych dniach.
– Uprzejmie informuję, iż w bieżącym tygodniu Dom Maklerski dokona ostatnich zaległych transferów - w przypadku których dysponujemy kompletem informacji i dyspozycji niezbędnych do ich realizacji. Z częścią Klientów jesteśmy jeszcze w kontakcie w celu uzupełnienia braków w tej dokumentacji. Dyspozycje, które zostaną złożone w nadchodzących dniach będą realizowane na bieżąco – napisał w odpowiedzi na pytania SII Łukasz Zalewski, p.o. prezesa zarządu DM Banku BPS.
Na pytanie o to czym są wskazane w komunikacie „wyjątkowe okoliczności”, kierujący pracami DM Banku BPS odpowiedział w kontekście wydłużenia terminu składania dyspozycji i powstrzymanie się od przymusowej sprzedaży aktywów.
– Wyjątkowość okoliczności, o których mowa w komunikacie polega dokładnie na tym, że nie dokonujemy sprzedaży instrumentów finansowych znajdujących się na rachunkach klientów tylko umożliwiamy klientom dodatkowe ponadstandardowe okno do złożenia dyspozycji. Mowa o klientach, którzy tego do tej pory nie zrobili - a więc nie złożyli żadnej dyspozycji – dodał Łukasz Zalewski.
KNF monitoruje sprawę
W ostatnich tygodniach do SII napłynęły skargi inwestorów dotyczące długiego, liczonego w tygodniach, oczekiwania na realizację wniosku o transfer aktywów. Również kontakty z domami maklerskimi, które przyjmowały aktywa klientów potwierdzały, że opóźnienia wynikają z działań po stronie DM Banku BPS. Dodatkowo, już w trakcie procesu przenoszenia aktywów pojawiały się uchybienia, na które inwestorzy wnosili reklamacje (np. błędy w wykazie wpłat na IKE/IKZE).
W świetle wszystkich powyższych niepokojących sygnałów, naturalne jest postawienie pytania o to, czy cały proces rozwodu DM BPS z klientami został należycie przygotowany. Dom maklerski odpowiada na ten zarzut.
– Wyciąganie z tego wniosku, że Dom Maklerski tudzież jego Właściciel nie zapewnił środków finansowych organizacyjnych czy jakichkolwiek innych jest więc nieuprawnione. Dajemy Klientom już trzecią możliwość złożenia dyspozycji, które obecnie będą realizowane na bieżąco. Więcej możliwości bezpośredniego zadecydowania przez Klientów o środkach zgromadzonych na rachunkach nie będziemy mogli dać – stwierdził p.o. prezesa zarządu DM Banku BPS.
Jako podmiot nadzorowany przez KNF, dom maklerski podlega obserwacji również w momencie, gdy kończy obsługę inwestorów indywidualnych.
– Urząd KNF podejmuje aktywne działania nadzorcze ws. przenoszenia aktywów klientów DM BPS SA, nie wykluczamy dalszej eskalacji tych działań w razie konieczności, w przypadku braku poprawy obecnego stanu rzeczy – napisał w odpowiedzi na naszą wiadomość Jacek Barszczewski, Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej UKNF.
O sprawie powtórnie poinformowaliśmy także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na odpowiedź czekamy. Pod koniec października UOKiK przekazał nam, że przygląda się sprawie i nie wyklucza podjęcia działań.
Aktualizacja: otrzymaliśmy odpowiedź z UOKiK.
Prezes UOKiK wystosował do DM Banku PBS wezwanie miękkie ( z art. 49a ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów). Zwrócił uwagę, że mogło dojść do naruszenia obowiązku przekazywania konsumentom istotnych informacji w odpowiednim czasie. Wezwał również do przekazania szeregu informacji w tej sprawie. Oczekujemy na odpowiedź i ustosunkowanie się do zgłoszonych wątpliwości. Na tę chwilę do Urzędu wpłynęły pojedyncze sygnały od konsumentów. |
🔴 Do sprawy DM Banku BPS wrócimy pod koniec tego roku. Dyskusja na ten temat cały czas trwa na Forum SII.