Chat with us, powered by LiveChat

Relacja z czatu Unimot. „Wolimy wzrost gospodarczy wspierający konsumpcję paliw”

Skomentuj artykuł

Pod hasłem wyników finansowych za 2023 roku miał miejsce czat inwestorski Grupy Unimot zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania uczestników wydarzenia odpowiadał zarząd spółki w składzie: dr Adam Sikorski, Prezes Zarządu, Robert Brzozowski, Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych, Filip Kuropatwa, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Michał Hojowski, Wiceprezes Zarządu ds. Transformacji Energetycznej, Aneta Szczesna-Kowalska, Wiceprezes Zarządu ds. HR. Oprócz tematu wyników, inwestorzy zadawali również pytania dotyczące funkcjonowania poszczególnych gałęzi działalności spółki.

 

Na pytanie dotyczące oceny wyników grupy za 2023 rok oraz czynników, które w największym stopniu wpłynęły na jej rezultaty finansowe, przedstawiciele zarządu odpowiedzieli: W panującym otoczeniu uważamy, że były dobre, ale ocenę pozostawiamy akcjonariuszom.

 

Dodano, że negatywny wpływ na wyniki miała presja marżowa, natomiast pozytywny - przejęte aktywa.

Wpływ wojny w Ukrainie

Inwestorzy poruszyli również kwestię wpływu wojny w Ukrainie na działalność Grupy Unimot. W związku z tym inwestor pytał: W jaki sposób spółka “załatała” lukę po wstrzymaniu importu paliw z Rosji?

 

- Zakupy z USA, Bliskiego Wschodu oraz Skandynawii - odpowiedzieli przedstawiciele zarządu.

Unimot Aviation Services

- Co rozumieją Państwo pod "pierwsze małe sukcesy" w odniesieniu do spółki Unimot Aviation Services - pytał inwestor.

 

- Uzyskanie licencji operatora oraz wejście na lotniska w Katowicach i Krakowie - odpowiedział zarząd.

 

W kwestii funkcjonowania i rentowności działalności spółki Unimot Aviation Services zarząd dodał: Jest to młoda spółka, ale ma już pierwsze małe sukcesy. Liczymy na jej rozwój wolumenowy oraz nowe lokalizacje.

Avia Solar

Na temat biznesu Avia Solar pytano o ubiegłoroczną rentowność.

 

- Jeszcze nie był rentowny, ale nastąpiła zmiana modelu biznesowego. W tym roku będziemy na plusie - oznajmił zarząd Unimot.

 

Natomiast na temat produkcji własnych paneli podano: Podtrzymujemy zdolność produkcyjną.

Sieć stacji paliw Avia

W kwestii sieci stacji paliw Avia, pytano o możliwości rozwoju tej gałęzi biznesu.

 

- Zamierzamy rozwijać sieć, ale z koncentracją na wolumenie sprzedaży paliw - podano podczas czatu.

 

Z kolei w odniesieniu rozwoju w stosunku do założeń odpowiedziano: W liczbie stacji wolniej od założeń. Wolumenowo zgodnie z założeniami.

Paliwa żeglugowe

- Jaki procent przychodów może stanowić segment dostaw paliw żeglugowych w 2024 roku? - pytał inwestor.

 

- Docelowe wolumeny i potencjał rynku podaliśmy w strategii. Rok 2024 to okres przygotowania organizacyjnego. Nie koncentrujemy się na wolumenach - odpowiedzieli przedstawiciele zarządu. 

Rynek paliwowy i otoczenie gospodarcze

Podczas czatu pytano, czy zarząd grupy spodziewa się zmian na rynku paliwowym w związku z popularyzacją samochodów elektrycznych.

 

- W perspektywie 10-15 lat - tak - ujawniono w dyskusji.

 

Poruszono również temat technologii wodorowej, jako alternatywy dla elektryfikacji branży motoryzacyjnej.

 

- Cały czas wysoki koszt produkcji, w szczególności zielonego wodoru - podkreślił zarząd spółki

 

Z kolei na pytania o wypływ sytuacji makroekonomicznej w kraju na działalność Unimot powiedziano: Wolimy wzrost gospodarczy, który wspiera konsumpcję paliw.

Perspektywy i rozwój

Pytano o możliwości rozszerzenia portfolio produktowego w 2024 roku.

 

- Zgodnie ze strategią: paliwa niskoemisyjne, paliwo bunkrowe, olej opałowy - odpowiedziano.

 

Kolejne pytanie dotyczyło możliwego wzrostu kosztów do 2028 roku w związku ze zmianami w zatrudnieniu.

 

- Dla obsługi obecnego biznesu nie przewidujemy wzrostu zatrudnienia, wydzielenie CUW ma zapewnić utrzymanie zatrudnienia na obecnym poziomie - podał zarząd.

 

Natomiast na temat potencjalnego zagrożenia dla realizacji strategii rozwoju, zarząd powiedział: Spowolnienie gospodarcze w Polsce i Niemczech.

Dywidenda

- Jakie są zamiary zarządu w kwestii dywidendy? - pytał inwestor.

 

- Za 2023 rok: 4 zł na 1 akcję. W przyszłości min. 30 proc. skonsolidowanego zysku netto - podsumował zarząd Grupy Unimot.

 

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie