Pod hasłem wyników finansowych za 2023 roku miał miejsce czat inwestorski Grupy Unimot zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania uczestników wydarzenia odpowiadał zarząd spółki w składzie: dr Adam Sikorski, Prezes Zarządu, Robert Brzozowski, Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych, Filip Kuropatwa, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Michał Hojowski, Wiceprezes Zarządu ds. Transformacji Energetycznej, Aneta Szczesna-Kowalska, Wiceprezes Zarządu ds. HR. Oprócz tematu wyników, inwestorzy zadawali również pytania dotyczące funkcjonowania poszczególnych gałęzi działalności spółki.
Na pytanie dotyczące oceny wyników grupy za 2023 rok oraz czynników, które w największym stopniu wpłynęły na jej rezultaty finansowe, przedstawiciele zarządu odpowiedzieli: W panującym otoczeniu uważamy, że były dobre, ale ocenę pozostawiamy akcjonariuszom.
Dodano, że negatywny wpływ na wyniki miała presja marżowa, natomiast pozytywny - przejęte aktywa.
Wpływ wojny w Ukrainie
Inwestorzy poruszyli również kwestię wpływu wojny w Ukrainie na działalność Grupy Unimot. W związku z tym inwestor pytał: W jaki sposób spółka “załatała” lukę po wstrzymaniu importu paliw z Rosji?
- Zakupy z USA, Bliskiego Wschodu oraz Skandynawii - odpowiedzieli przedstawiciele zarządu.
Unimot Aviation Services
- Co rozumieją Państwo pod "pierwsze małe sukcesy" w odniesieniu do spółki Unimot Aviation Services - pytał inwestor.
- Uzyskanie licencji operatora oraz wejście na lotniska w Katowicach i Krakowie - odpowiedział zarząd.
W kwestii funkcjonowania i rentowności działalności spółki Unimot Aviation Services zarząd dodał: Jest to młoda spółka, ale ma już pierwsze małe sukcesy. Liczymy na jej rozwój wolumenowy oraz nowe lokalizacje.
Avia Solar
Na temat biznesu Avia Solar pytano o ubiegłoroczną rentowność.
- Jeszcze nie był rentowny, ale nastąpiła zmiana modelu biznesowego. W tym roku będziemy na plusie - oznajmił zarząd Unimot.
Natomiast na temat produkcji własnych paneli podano: Podtrzymujemy zdolność produkcyjną.
Sieć stacji paliw Avia
W kwestii sieci stacji paliw Avia, pytano o możliwości rozwoju tej gałęzi biznesu.
- Zamierzamy rozwijać sieć, ale z koncentracją na wolumenie sprzedaży paliw - podano podczas czatu.
Z kolei w odniesieniu rozwoju w stosunku do założeń odpowiedziano: W liczbie stacji wolniej od założeń. Wolumenowo zgodnie z założeniami.
Paliwa żeglugowe
- Jaki procent przychodów może stanowić segment dostaw paliw żeglugowych w 2024 roku? - pytał inwestor.
- Docelowe wolumeny i potencjał rynku podaliśmy w strategii. Rok 2024 to okres przygotowania organizacyjnego. Nie koncentrujemy się na wolumenach - odpowiedzieli przedstawiciele zarządu.
Rynek paliwowy i otoczenie gospodarcze
Podczas czatu pytano, czy zarząd grupy spodziewa się zmian na rynku paliwowym w związku z popularyzacją samochodów elektrycznych.
- W perspektywie 10-15 lat - tak - ujawniono w dyskusji.
Poruszono również temat technologii wodorowej, jako alternatywy dla elektryfikacji branży motoryzacyjnej.
- Cały czas wysoki koszt produkcji, w szczególności zielonego wodoru - podkreślił zarząd spółki
Z kolei na pytania o wypływ sytuacji makroekonomicznej w kraju na działalność Unimot powiedziano: Wolimy wzrost gospodarczy, który wspiera konsumpcję paliw.
Perspektywy i rozwój
Pytano o możliwości rozszerzenia portfolio produktowego w 2024 roku.
- Zgodnie ze strategią: paliwa niskoemisyjne, paliwo bunkrowe, olej opałowy - odpowiedziano.
Kolejne pytanie dotyczyło możliwego wzrostu kosztów do 2028 roku w związku ze zmianami w zatrudnieniu.
- Dla obsługi obecnego biznesu nie przewidujemy wzrostu zatrudnienia, wydzielenie CUW ma zapewnić utrzymanie zatrudnienia na obecnym poziomie - podał zarząd.
Natomiast na temat potencjalnego zagrożenia dla realizacji strategii rozwoju, zarząd powiedział: Spowolnienie gospodarcze w Polsce i Niemczech.
Dywidenda
- Jakie są zamiary zarządu w kwestii dywidendy? - pytał inwestor.
- Za 2023 rok: 4 zł na 1 akcję. W przyszłości min. 30 proc. skonsolidowanego zysku netto - podsumował zarząd Grupy Unimot.