CStore S.A. jest producentem oprogramowania do automatycznego przyjmowania zamówień online od klientów hurtowych. Firma stawia na rozwój zespołu sprzedażowego, co pozwoli na dotarcie do większej liczby nowych klientów. Zwraca również uwagę na powtarzalność przychodu – poprzez wnoszone przez klientów cykliczne opłaty za dostęp do produktu, przy kosztach nie rosnących proporcjonalnie do przychodu.
Informacje o spółce
Spółka CStore zajmuje się tworzeniem oprogramowania do automatycznego przyjmowania zamówień online od klientów hurtowych. Jej głównym produktem jest gotowy system oferowany w modelu SaaS (z ang. Software as a Service). Może się pochwalić współpracą z takimi firmami jak Cargill – amerykańskiego lidera przemysłu rolno-spożywczego, zatrudniającego 160 tys. osób, firmą Foodwell – właścicielem marek takich jak Bakalland, Delecta czy też firmę Trefl jednym z największych producentów puzzli w Europie.
Informacje o ofercie
Oferta publiczna akcji CStore S.A. obejmuje do 650.000 akcji zwykłych na okaziciela serii G o wartości nominalnej 0,10 zł. W przypadku objęcia wszystkich akcji oferowanych oraz rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego w związku z emisją wszystkich akcji, będą one stanowić 5,32% kapitału zakładowego CStore S.A.
19 marca opublikowano dokument ofertowy, a pierwszy termin przyjmowania zapisów na akcje oferowane trwał od 19 marca do 31 marca 2024 roku. Według komunikatu aktualizacyjnego nr 1 z dnia 15 kwietnia 2024 roku do dokumentu ofertowego, drugi termin przyjmowania zapisów na akcje zaplanowano na okres od 1 kwietnia do 19 czerwca 2024 roku. Przydział oferowanych akcji zaplanowano na 24 czerwca 2024 roku, a przewidywany termin wprowadzenia do obrotu oraz rozpoczęcia notowań akcji oferowanych w ASO organizowanym przez GPW, to czwarty kwartał tego roku. Spółka zastrzega sobie prawo do zmiany harmonogramu oferty.
Prawnie wiążącym dokumentem ofertowym zawierającym informacje o ofercie akcji CStore S.A. jest prospekt wraz z komunikatami aktualizującymi. Wszystkie materiały są dostępne na stronie internetowej spółki: https://www.emisja.cstore.pl/
Cele emisji i plany rozwoju
Głównym celem bieżącej emisji jest pozyskanie środków na skalowanie działań sprzedażowych na rynku polskim oraz europejskim, ze szczególnym uwzględnieniem rynku brytyjskiego.
Do końca 2024 roku firma planuje poszerzyć zespół sprzedażowy do 30 osób. W szczególności dotyczy to większej liczby stanowisk Call Center, czyli zatrudnienia osób odpowiedzialnych za pozyskanie kontaktów do nowych klientów i zaproszenie ich na spotkanie online. CStore planuje również rozwinąć stanowiska analityczne poprzez zatrudnienie osób odpowiedzialnych za zaprezentowanie rozwiązania CStore, zebranie wymagań, przygotowanie oferty współpracy celem przeprowadzenia szeroko pojętego doradztwa na rzecz obecnych i potencjalnych klientów spółki. Rozwój zespołu handlowego pozwala na dotarcie do większej ilości nowych klientów.
Sam proces sprzedażowy trwa od 3 do 6 miesięcy, licząc od momentu pierwszego spotkania z klientem. Jak podaje spółka, efekty rozwoju zespołu sprzedażowego widać po znaczącym wzroście wyników sprzedaży – 50 procent wzrostu przychodu oraz 83 procent wzrostu EBITDA w pierwszym kwartale 2024 roku.
Model biznesowy
Oprogramowanie CStore sprzedawane jest w modelu abonamentowym (SaaS). W ramach współpracy klienci mają dostęp do oprogramowania, aktualizacji, serwera oraz pomocy technicznej. Mogą korzystać z podstawowego oprogramowania oraz zlecać dodatkowe zmiany, w ramach których system dostosowywany jest do ich indywidualnych potrzeb i specyfiki przedsiębiorstwa.
Platforma CStore B2B umożliwia zautomatyzowanie procesu przyjmowania zamówień od stałych klientów hurtowych. Rozwiązanie działa w pełni automatycznie, synchronizując dane z dowolnym programem finansowo-magazynowym (ERP) z którego korzysta firma wdrażająca podane rozwiązanie. Zakres synchronizacji obejmuje w szczególności takie obszary jak kartoteki towarowe, klientów, cenniki, zamówienia, rozliczenia, faktury itp. Warte podkreślenia jest szeroki zakres dostępnych funkcjonalności z możliwością dopasowania procesów sprzedażowych online, pod kątem danej branży.
Oprogramowanie przygotowane jest w najnowszych technologiach Laravel, Php, Mysql zapewniając nam bezpieczeństwo, wydajność oraz dostęp do szerokiego grona specjalistów, którzy chcą pracować w tych technologiach.
Licencje i serwery (SaaS)
Przychód z tytułu licencji (abonamenty) oraz serwerów internetowych na których zainstalowane jest oprogramowanie stanowią 28 procent łącznych przychodów CStore.
Serwis, obsługa stałych klientów
Stałe umowy z klientami korzystającymi z platformy CStore z uwzględnieniem rozwijania funkcjonalności systemu w każdym miesiącu współpracy stanowią 41 procent łącznych przychodów spółki.
Dedykowane projekty
Stanowią one 31 procent przychodów. Podczas uruchomienia platformy CStore, oferowane są dodatkowe funkcjonalności, w ramach których system dopasowywany jest pod kątem specyfiki danego przedsiębiorstwa. Każdy nowy klient rozbudowuje możliwości systemu CStore.
Firma zwraca uwagę na powtarzalność przychodu generowanego przez model SaaS. Klient przez cały okres współpracy dokonuje cyklicznych opłat za dostęp do produktu. Koszty nie rosną proporcjonalnie do przychodu – koszt dostarczenia 10 systemów lub 10 tys. systemów nie wiąże się z proporcjonalnym wzrostem kosztów CStore. Wraz ze wzrostem skali działalności proporcje zysku do przychodu zaczynają rosnąć.
Wśród zalet, jakie można dostrzec w platformie B2B jest według badania Deloitte m.in. poprawa jakości obsługi klienta, krótszy czas realizacji zamówień, optymalizacja kosztów działu handlowego, czy pozyskanie nowych klientów. Pozostałe zalety przedstawia wykres, wraz z odsetkiem badanych zwracających uwagę na wspomniane elementy.
Źródło: CStore na podstawie danych Deloitte Digital |
Kanały sprzedaży
Sprzedaż produktów spółki odbywa się poprzez działania prowadzone bezpośrednio przez CStore lub poprzez partnerów. Firma rozbudowuje zespół sprzedażowy. W planach jest jego powiększenie do 30 osób na koniec 2024 roku.
W przypadku partnerów, w 2023 roku zawarto umowę na dystrybucję oprogramowania CStore na rzecz klientów producenta programu ERP firmy Symfonia za pośrednictwem sieci własnej (20 handlowców) oraz sieci partnerskiej (200 partnerów). Produkt jest w końcowej fazie testów, a jego wprowadzenie do sprzedaży poprzez kanał dystrybucji Symfonii planowany jest na drugi kwartał 2024 roku.
Dane finansowe
W pierwszym kwartale 2024 roku przychody CStore sięgnęły 953,75 tys. złotych, wobec 635,57 tys. złotych w analogicznym okresie roku poprzedniego. W przypadku EBITDA nastąpił wzrost do198,15 tys. złotych w pierwszym kwartale tego roku, względem108,35 tys. złotych wypracowanych w pierwszym kwartale ubiegłego roku.
W całym 2023 roku przychód ze sprzedaży sięgnął 3,273 mln złotych, w 2022 roku było to nieco ponad 3 mln złotych, a w 2021 roku 2,664 mln złotych. Zysk netto w 2023 roku wyniósł 620,74 tys. złotych, natomiast w 2022 roku było to 727,6 tys. złotych.
Zatrudnienie w zespole handlowych w maju 2024 roku wyniosło 15 osób. W planach na koniec 2024 roku jest jego rozbudowa do 30 osób, natomiast w 2025 roku do 50 osób.
Dane dotyczące przychodów, EBITDA oraz zatrudniania (w tym planowanego) w zespole sprzedażowym spółki przedstawiają poniższe grafiki.
Źródło: CStore S.A. |
Średnia wartość klienta
Średnia wartość klienta w kwocie netto (abonamenty w ujęciu rocznym) w 2023 roku wyniosła 12,492 tys. złotych, w 2022 roku 8,576 tys. złotych, w 2021 roku 3,852 tys. złotych i 2,412 zł w 2020 roku. Znaczący wzrost średniej wartości klienta wynika z ukierunkowania na dostarczanie Platform B2B, gdzie dostarczamy dla klientów największa wartość.
źródło: CStore S.A.
Nowa Linia produktów CStore AI:
- Wniosek o dofinansowanie PARP – spółka złożyła wniosek o dofinansowanie PARP w ramach naboru FENG.01.01-IP.02-002/23 z dnia 14 listopada 2023 roku. Kwota dofinansowania, o którą wnioskowała to 4 854 766 pln. Środki spółka chce przeznaczyć na realizację projektu "Wirtualny Sprzedawca – narzędzie do bezobsługowego przyjmowania zamówień telefonicznych, wykorzystujące sztuczną inteligencję do detekcji intencji". Przewidywany termin publikacji wyników naboru to wrzesień 2024r. Pozyskane środki mają pozwolić spółce sfinansować budowę nowej linii produktowej, która w przyszłości przełoży się na dywersyfikację biznesu i dodatkowe źródło przychodu.
- Pilotażowy projekt AI – niezależnie od pozyskanych środków unijnych, spółka poznaje możliwości zastosowania technologii głosowych AI dla wsparcia sprzedaży hurtowej. Opracowuje w tym celu prototyp produktu, który ma rozszerzyć możliwości CStore B2B oferując klientom dodatkowe wsparcie (m.in. automatyczne wykonywanie połączeń telefonicznych do klientów o przeterminowanych płatnościach i zbieranie informacji zwrotnych).
Kluczowe czynniki ryzyka
W przypadku ryzyka związanego z otoczeniem rynkowym, zwrócono uwagę na ryzyko związane sytuacją makroekonomiczną, regulacji podatkowych, regulacji prawnych, wojny w Ukrainie i na Bliskim Wschodnie, a także kursów walutowych.
Działalność emitenta uzależniona jest odj koniunktury i sytuacji makroekonomicznej na rynkach, na których oferowane są produkty spółki, a w szczególności od: stopy wzrostu PKB, poziomu inwestycji, stopy inflacji, stopy bezrobocia i wysokości deficytu budżetowego. Negatywne zmiany w sytuacji makroekonomicznej na rynkach, na których działa, bądź będzie działać spółka, mogą generować ryzyko dla prowadzonej przez Emitenta działalności gospodarczej oraz mieć negatywny wpływ na wyniki finansowe osiągane przez Emitenta.
W przypadku regulacji podatkowych, polski system podatkowy cechuje się niejednoznacznością zapisów oraz wysoką częstotliwością zmian. Niejednokrotnie brak jest ich klarownej wykładni, co może powodować sytuację odmiennej ich interpretacji przez Emitenta i organy skarbowe.
Spółka działa ponadto na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym prowadzą działalność zarówno renomowane firmy międzynarodowe o ugruntowanej pozycji rynkowej, jak i firmy znajdujące się w początkowej fazie rozwoju. Istnieje ryzyko, że nasilenie działań konkurencyjnych na rynkach działalności Spółki poprzez umacnianie pozycji rynkowej działających na nich podmiotów, czy też pojawienie się nowych konkurentów może wpłynąć na pogorszenie wyników finansowych Spółki w wyniku presji na obniżkę marż lub też w wyniku zwiększenia trudności w pozyskiwaniu nowych i utrzymywaniu istniejących klientów, co w konsekwencji może negatywne wpłynąć na wyniki finansowe osiągane przez spółkę i jego perspektywy rozwoju.
CStore jako czynnik ryzyka wymienia również zmiany związane z rozwojem technologii wykorzystujących AI oraz szeroko pojętego postępu technologicznego, ryzyko skanowania działalności i konkurencji – ryzyko nasilenia działań konkurencyjnych poprzez działające obecnie podmioty oraz pojawienie się nowych, czy ryzyko utraty kluczowych członków zespołu i problemy z pozyskanie nowych.
Zwrócono również uwagę na ryzyko utraty kontroli nad informacjami poufnymi, czy awarii systemów informatycznych.
Niniejszy artykuł powstał na zlecenie CStore S.A. oraz m.in. na podstawie danych firmy CStore S.A.
Niniejszy artykuł stanowi wyłącznie materiał prasowy w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 4) ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. prawo prasowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 1914), w szczególności niniejszy artykuł nie stanowi oferty ani zaproszenia do nabywania papierów wartościowych lub jakiejkolwiek innej formy oferowania instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.