Grupa Ambra jest jedną ze spółek notowanych na GPW, która w ostatnich latach udowodniła, że konsekwentna realizacja długoterminowej strategii pozwala na wypracowanie świetnej stopy zwrotu dla akcjonariuszy. Wystarczy wspomnieć, że w ciągu 10 lat akcje spółki wzrosły o ponad 400%.
W ostatnich kwartałach spółka doświadczyła problemów ze zwiększeniem wolumenu sprzedaży, co nieco rozczarowało inwestorów. Złożyło się na to wiele czynników, wśród nich inflacja, spowolnienie gospodarcze czy wzrost cen surowców. Wyniki za III kw. 2023/2024 były znacznie lepsze niż pierwsze półrocze. Czy to zwiastun zmiany trendu, czy może efekt czynników jednorazowych?
Model biznesowy
Działalność Ambry można podzielić na dwa segmenty:
- produkcyjny
- handlowy
W produkcyjnym spółka wytwarza napoje alkoholowe i bezalkoholowe w dwóch zakładach. Jeden z nich mieści się w Biłgoraju, drugi natomiast na terenie Rumunii. Działalność produkcyjna odpowiada za około połowę przychodów spółki. Polski zakład produkcyjny ma moce przerobowe w okolicy 40 mln butelek rocznie, natomiast zakład w Bukareszcie około 7-8 mln butelek rocznie. Obecnie Ambra nie jest zintegrowana pionowo (nie wytwarza sama owoców). W efekcie zaopatruje się w potrzebny surowiec u firm rolniczych i rolników. Zatem w działalności produkcyjnej spółka jest uzależniona od cen surowców, kursów walutowych (głównie rozliczenia w euro).
Działalność handlowa polega na imporcie wina i napojów alkoholowych, by następnie je sprzedawać na terenie Polski, Rumunii, Czech i Słowacji. W działalności handlowej ważne jest kształtowanie się cen towarów oraz kursu EUR/PLN (ponad 70% sprzedaży jest w Polsce). Im mocniejszy złoty, tym bardziej opłacalny import.
Relacje z dostawcami i odbiorcami
Spółka ma rozproszone grono zagranicznych dostawców napojów alkoholowych, winogron, jednak nie pozwala to zbytnio Ambrze dyktować cen za zakupiony towar. Powodem jest to, że polska firma jest za mała, aby dyktować ceny na rynkach zagranicznych. Znacznie lepszą pozycję negocjacyjną ma spółka z dostawcami regionalnych owoców. Dla małych i średnich gospodarstw rolnych zlokalizowanych w okolicy zakładu na Lubelszczyźnie zamówienia Ambry to źródło pewnego dochodu i szansy na stałe zlecenie.
Natomiast odbiorcami produktów i towarów spółki są głównie firmy z kanału nowoczesnego (supermarkety i dyskonty) oraz tradycyjnego (lokalne sklepy). Tutaj spółka stara się nie walczyć o udziały rynkowe na siłę. Dlatego, zamiast obniżać ceny za swoje produkty, zajmuje się obroną zakładanej rentowności. Mimo dywersyfikacji odbiorców to sprzedaż do Biedronki, Lidla, Selgrosa, Makro czy Żabki jest znacząca. Z drugiej strony Ambra jest największym producentem wina w Polsce oraz posiada rozpoznawalne marki napojów alkoholowych i bezalkoholowych. To powoduje, że duże sieci chcą mieć produkty Ambry, ponieważ klienci są zaznajomieni z takimi markami jak Piccolo, Cin & Cin, J.A. Baczewski, Dorato czy Fresco. Negatywnym trendem jest konsolidacja rynku sprzedaży detalicznej, co osłabia pozycję negocjacyjną Ambry.
Odbiorcy towaru często płacą za faktury z odroczonym terminem płatności. Średnio należności są ściągane w ciągu 60-70 dni. Z tego względu RziS oraz przepływy pieniężne w IV kw. roku kalendarzowego nie idą ze sobą w parze. W okresie świąteczno-noworocznym Ambra sprzedaje dużo alkoholi i rozpoznaje przychody oraz zyski. Natomiast gotówka spływa do spółki dopiero w I kw. kolejnego roku. Co więcej, IV kw. najczęściej wymaga silnego zatowarowania, co zwiększa zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Dopiero po nowym roku sytuacja się normuje, zapasy są upłynniane, a należności ściągane.
Spółka ma wolną rotację zapasów, która w badanym okresie wahała się między 108 a 122 dni. Jednak w roku obrotowym 2022/2023 zapasy rotowały aż w ciągu 139 dni. Dla Ambry kluczowe jest zoptymalizowanie poziomów zapasów, aby skrócić ich cykl obrotu. Uwolniłoby to dodatkową gotówkę, która jest mrożona w wolno rotujących zapasach. Z drugiej strony takie stany zapasów zależą od tego jak długi jest czas produkcji gotowych wyrobów oraz jak szybko gotowe butelki trafiają na półki sklepowe. Można natomiast pochwalić spółkę za cykl rotacji zobowiązaniami, który jest zbliżony do czasu ściągania należności od odbiorców.
Źródło: Ambra, raport roczny
Struktura organizacyjna
Jak już wspomniałem Ambra działa jako grupa spółek, w efekcie ma sporo firm zależnych (o różnym zaangażowaniu kapitałowym ze strony Ambry). Struktura organizacyjna spółki jest nieco skomplikowana:
Źródło: Raport za III kw. 2023/2024
Spółką dominującą jest Ambra S.A., która jest liderem produkcji winiarskiej w Polsce. Zakład umiejscowiony jest w Woli Dużej, koło Biłgoraja. Każdego roku spod Biłgoraja trafia na rynek kilkadziesiąt milionów butelek win, napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Zaletą umiejscowienia zakładów we Wschodniej Polsce są niskie koszty pracownicze, co pozwala obniżyć koszty produkcji. Z drugiej strony Lubelszczyzna nie słynie z produkcji winogron, które muszą być importowane najczęściej z Włoch, Francji czy Hiszpanii. Lokalni producenci zaopatrują zakład produkcyjny w takie owoce jak jabłka, gruszki, porzeczki, wiśnie czy agrest.
Żródło: Google Maps; zakład produkcyjny Ambra na Lubelszczyźnie
Drugi zakład produkcyjny należy do spółki zależnej Zarea i jest zlokalizowany w Bukareszcie. Dostarcza produkty na rynek rumuński. Zarea jest to najstarszy producent wina musującego w Rumunii. Spółka sprzedaje głównie wina musijące oraz brandy ZAREA, brandy MILCOV, koktajle FLORENTINO, wina spokojne SANGE DE TAUR.
Spółka zależna Ambra Brands prowadzi działalność dystrybucyjną i marketingową. Jest właścicielem kluczowych marek CIN&CIN, Dorato, Fresco, Winiarnia Zamojska, Piccolo, Cydr Lubelski. Oprócz tego w skład portfolio marek wchodzi także El Sol (importowane wina). Jest to także wyłączny dystrybutor alkoholi J.A. Baczewski. Za pośrednictwem spółki sprzedawane są także importowane wina i inne alkohole na terenie Polsce. Oprócz tego firma Ambra Brands prowadzi także sieć 35 sklepów Centrum Wina.
Kolejną spółką należącą do Grupy Ambra jest TIM S.A., który importuje napoje alkoholowe z 27 krajów świata. W portfolio znajduje się ponad 600 produktów. Wśród najpopularniejszych marek spółka wymienia:kluczowe marki i produkty: Portada, Cono Sur, Gamziri, Ponte Portugal, Passiamo, Africant, Oak View, Panul, Tierra Aufera, Le Grand Noir, Suerente Gran Seleccion, miody pitne, Trele Morele – napoje dla dzieci.
PH Vinex Slaviantsi Poland Sp. z o.o. importuje produkty głównie z Bułgarii. Wśród ważnych marek można wymienić: wina bułgarskie COTE, LABIRYNTH, WITOSHA, ROSENTHALER, wermuty CIOCIOSAN.
Premium Service Sp. z o.o. prowadzi działalność dystrybucyjną, która polega na imporcie wina i napojów alkoholowych z kategorii premium.
Natomiast czeskie i słowackie spółki (Soare) zajmują się dystrybucją win należących do Grupy Schloss Wachenheim i lokalnych producentów. Wśród marek sprzedawanych na rynku można wymienić Robby Bubble (napoje dla dzieci), wina spokojne i musujące spod marki MUCHA oraz wina owocowe NAS SAD.