Omówienie wyników za drugi kwartał 2024 roku, a także planów spółki na kolejne kwartały, było głównym tematem czatu inwestorskiego SFD, zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania uczestników wydarzenia odpowiadał zarząd firmy w składzie: Mateusz Pazdan Prezes Zarządu, Bartosz Kogut Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych, Przemysław Kwiatkowski Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych i Administracyjnych oraz Natalia Pazdan Wiceprezes Zarządu ds. Produktu.
Pierwsze pytanie zadane podczas czatu dotyczyło przychodów SFD za pierwsze półrocze. Inwestor pytał o powody ich spadku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
- Największy wpływ na niższe wyniki w pierwszym półroczu tego roku miał spadek sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego, związany z jednej strony z sytuacją z września ubiegłego roku oraz z drugiej rosnącą konkurencją na naszym rynku krajowym - odpowiedział zarząd SFD.
Z kolei zarząd poproszony ocenę wyników za drugi kwartał oraz pierwsze półrocze 2024 roku skomentował: Naszym zdaniem wyniki za drugi kwartał oraz pierwsze półrocze nie są zadowalające i wymagają zdecydowanej poprawy, natomiast widzimy że najgorsze jest już za nami i liczymy że w kolejnych kwartałach będą się one poprawiały, patrząc w ujęciu rok do roku.
- Ten rok również nie jest dla nas łatwy, natomiast porównując zdecydowanie druga połowa zeszłego roku była cięższa, natomiast w tym roku w lipcu widzimy już poprawę zarówno od strony przychodów jak i wyników - dodał zarząd SFD w kwestii wyników.
W kontekście wyników pytano również o oszczędności kosztowe, jakie spółka wprowadziła w tym roku.
- Największe oszczędności jakie przeprowadziliśmy w tym roku dotyczyły zmian strukturalnych, redukcji etatów i zamknięciu nierentownych sklepów stacjonarnych. Aktualnie trwa również optymalizacja budżetów marketingowych - podano podczas czatu.
Działalność krajowa
W kwestii działalności SFD na rynku krajowym kontynuowano temat liczby sklepów stacjonarnych.
- Aktualnie spółka posiada 21 sklepów własnych oraz 72 sklepy franczyzowe, gdzie porównując do tego samego okresu zeszłego roku posiadaliśmy 29 sklepów własnych i również 72 sklepy franczyzowe. W obecnej sytuacji ten drugi jest przez nas bardziej preferowany ze względu na realizowaną rentowność - wyjaśnił zarząd.
Na pytanie o rozwoju palety produktowej podano: W ostatnim czasie widzimy bardzo szybki rozwój marki ALLDEYNN z uwagi na wzrost zapotrzebowania na rynku w kategorii kolagenów.
- Jaką część przychodów stanowi sprzedaż produktów niekierowanych bezpośrednio do osób ćwiczących? - pytał jeden z uczestników czatu.
- W naszej ofercie jest szeroki asortyment produktów, które nie są skierowane bezpośrednio do osób ćwiczących, do najważniejszych należą wszelkiego rodzaju suplementy pozasportowe, żywność dietetyczna i kolageny, co stanowi ok. 60% przychodów spółki - podał zarząd SFD.
- Aktualnie widzimy mocny trend wzrostowy na produktach w kategorii zdrowie, co może przełożyć się też na zdrowsze odpowiedniki produktów spożywczych, które stale poszerzamy w naszej ofercie - dodano.
Rozmawiano również o kontraktach z dużymi sieciami handlowymi.
- Wszystkie nasze kategorie można znaleźć w dużych sieciach handlowych, natomiast są one odpowiednio dopasowane do danej sieci. Co innego znajdziemy np. w sieci sklepów Decathlon, a co innego w sieci Lidl lub Biedronka. Aktualnie prowadzimy rozmowy z kolejnymi sieciami, w których nie ma jeszcze naszej oferty, w tym również sieci zagraniczne - dowiedzieliśmy się podczas czatu.
Działalność zagraniczna
- Jak wygląda działalność spółki na rynkach zagranicznych? Czy łącznie rynki zagraniczne na których działa SFD mają szansę dorównać rodzimemu rynkowi pod względem przychodów? - pytał inwestor podczas czatu.
- Aktualnie prowadzimy działalność z własnym e-commerce na 5 rynkach zagranicznych i mamy w planach otwarcie kolejnego rynku jeszcze w tym roku. Od strony wyników cały czas poprawiliśmy znacząco rentowność tego kanału, natomiast jeszcze nie przekroczył progu rentowności. Natomiast aby przychody dorównały tym na rynku krajowym jeszcze długa droga, ale na tych rynkach jest duży potencjał do wzrostów - wyjaśnił zarząd.
Na temat rynku Ukraińskiego zarząd dodał: Od samego początku otwarcia tego rynku w lipcu zeszłego rynku, jesteśmy pozytywnie zaskoczeni skalą i rozwojem, uważamy że ten rynek ma w sobie jeszcze duży potencjał.
Pytano także o logistykę sprzedawanych przez spółkę produktów, w tym logistykę kontraktową.
- Aktualnie większość operacji wykonywana jest własnymi siłami na wynajmowanej powierzchni magazynowej oraz wspieramy się dodatkową powierzchnią zewnętrzną, gdzie magazynujemy nadwyżki stocków oraz realizowane są dostawy do sieci handlowych. Do końca roku planujemy również uruchomić logistykę kontraktową dla realizacji przesyłek e-commerce, odciążając własny magazyn w momentach szczytowej sprzedaży - podano podczas czatu.
Na temat konkurencji na rynkach zagranicznych zarząd mówił: Jeżeli chodzi o nasz model biznesowy to GymBeam oraz lokalni sprzedawcy w poszczególnych krajach.
Marketing
Pytano także o efekty współpracy spółki z influencerami.
- Od czasu zmiany regulacji dotyczących oznaczania postów i relacji jest ona mniej efektywna, natomiast nadal jest to jeden z głównych kanałów dotarcia do konsumenta - wyjaśnił zarząd.
Plany
- Jakie są najważniejsze plany spółki na kolejne kwartały? Jakby Państwo je zdefiniowali? - pytał inwestor.
- W najbliższych kwartałach z pewnością będzie to skalowanie sprzedaży w sieciach handlowych oraz dalsza optymalizacja kosztów wraz z poprawą rentowności naszych kanałów - podał zarząd.
Pytano także o ewentualne zmiany w polityce dywidendowej.
- Aktualnie nie planujemy zmian w naszej polityce dywidendowej i chcielibyśmy utrzymać jej główne założenia - dodano.
Pojawiło się również pytanie o wykorzystanie dotacje przez spółkę oraz plany w tej kwestii.
- Niedawno pojawił się program dotacji ze środków unijnych, w którym planujemy wystartować i m.in. częściowo sfinansować zapowiadane już wcześniej przez nas laboratorium - odpowiedziano.
Obecność na GPW
Pytano także o możliwość przejścia SFD na główny parkiet warszawskiej giełdy.
- Aktualnie spółka skupia się na poprawie wyników i rentowności, a plany związane z przenosinami na GPW mają na tą chwilę niższy priorytet - odpowiedziano.
Pytano także o publikację miesięcznych raportów przychodowych.
- Spółka nigdy nie miała obowiązku raportowania przychodów miesięcznie i robiliśmy to tylko z uwagi na taką możliwość przez dobre praktyki, a aktualnie punkt ten został usunięty przez GPW - podsumował zarząd SFD.